Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d200 versus 5d (nikon canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: d200 versus 5d (nikon canon)

    Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
    Of stiekum toch ook wel eens met een Nikon willen werken
    Inderdaad, maar niet stiekem

    Comment


    • #17
      Re: d200 versus 5d (nikon canon)

      Oorspronkelijk geplaatst door torr Bekijk bericht
      Met blos op de wangen ben ik een paar maanden geleden overgeschakeld van nikon naar canon.

      En geloof me dat dit niet op 1 2 3 is gegaan.

      Nu een 5 tal maanden verder evalueer ik graag mijn nieuwe aankoop, en moet ik bekennen dat mijn vingers nog altijd nikon 'denken'.
      Vooral het aan en uitzetteen van het toestel 5d, daar verstuik ik mijn poten op.
      Man dit begrijp ik niet.
      Waarschijlijk moet je het toestel gewoon laten aan staan.
      ?

      De ff op mijn 5d is zalig werken, maar voor mijn part, als je niet echt wijd gaat, niet noodzakelijk, ((vooral voor de mensen die graag zoomen)).
      Voor reportage is dit een hoofdzaak denk ik, en de combinatie 17-55 d200 gaf voor mij veel te veel vervorming op de '17'.
      Voor mij is dit in hoofdzaak de reden geweest van het omschakelen naar 5d.
      (((De 5d gebruik ik samen met mijn 24-105 is lens.)))
      En natuurlijk het gebruik van de hogere iso waardes.
      Ben ik blij te zijn overgeschakeld, ja, maar met gemengde gevoelens.
      In handigheid is d200 toch nog makkelijker, gewoon eenvoudiger van handelingen.
      Hopelijk word ik het ooit gewoon.
      Nu spreek ik niet over het instellen en gebruik van submenu's.
      Da' s een paar andere mouwen.
      Nikon, canon, ff, of crop factor.
      Het zijn de beelden die tellen, en oog en reactie die deze prachtige machines sturen.
      niet omgekeerd!


      Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, maar toch wou ik dit kwijt.

      Kurt
      Ik begrijp je overstap maar al te goed. Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan. En men vriend Tom heeft nog steeds een d200. Als ik die body vastpak... Canon heeft een "andere visie op ergonomie". Ik zeg het zo, om weer niet alle Canonians over me te krijgen , je moet de camera leren kennen, tijd geven, aanpassen, ik heb er geen problemen mee... ALLEMAAL DIKKE FLAUWE ZEVER!! Zelfs op een 5d kunnen ze geen iso knopje voorzien!!
      Overigens, Nikon en ook Sony staat mijlenver vooruit als het op ergonomie aankomt.
      Maar, eerlijk is eerlijk, de beelden, high iso's, de mogelijkheden om op iso 800 te shooten zonder je zorgen hoeven te maken, dat is het waar het me om te doen is. En daar heeft Canon met zijn 5d nog steeds een grote voorsprong.

      Comment


      • #18
        Re: d200 versus 5d (nikon canon)

        Merci,
        Voor het begrip!

        Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

        Comment


        • #19
          Re: d200 versus 5d (nikon canon)

          De kamera valt uit na 1 minuut inactiviteit en met een duw op de 'ontspanner' is ie weer aan, zelfs bij -5. Dus altijd 'in de aanslag'. Als ik de kamera uitdoe, is het om hem op te bergen of niet te gebruiken. En ik vind en pas de ISO-waarde aan zonder tijdsverlies en zelfs zonder de zoeker te verlaten... ik zal mij maar laten interneren zeker? Ik kom overgens ook van Nikon.

          Sommige stappen over van wagenmerk en kunnen maar niet gewoon raken aan de andere positionering van een dashboard. De één wil de lichtschakelaar aan het stuur, de ander heeft hem liever linksonderaan. Voor mij maakt dat niets uit, ik switch snel en ervaar bijna nooit de bediening als logisch-onlogisch in gebruik.

          Slotconclusie mag zijn dat als je alleen maar over die 2 dingen kan klagen dat de 5D een zeer goede kamera is.
          Last edited by VoN_DamN; 24 september 2007, 08:50.

          Comment


          • #20
            Re: d200 versus 5d (nikon canon)

            Slotconclusie mag zijn dat als je alleen maar over die 2 dingen kan klagen dat de 5D een zeer goede kamera is.


            Hohoooooooooo, ik klaag helemaal niet.
            In tegendeel.
            Eigenlijk is de opmerking dat ik heel tevreden ben.
            Just die 2 kleine dingen.
            Mag toch?
            Jezelf de vraag stellen wat beter en niet is?

            kurt
            Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

            Comment


            • #21
              Re: d200 versus 5d (nikon canon)

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Ik zeg het zo, om weer niet alle Canonians over me te krijgen , je moet de camera leren kennen, tijd geven, aanpassen, ik heb er geen problemen mee... ALLEMAAL DIKKE FLAUWE ZEVER!!
              Tja ik heb er echt geen problemen mee zelfs niet met de powerknop. Nu ja ik zet mijn toestel ook nooit uit moet ik zeggen. 1 knop staat echter heel slecht en ik ben verbaasd dat daar bijna nooit iemand over klaagt. De DOF preview knop die staat enorm slecht en daardoor vaak onbruikbaar.
              Zelfs op een 5d kunnen ze geen iso knopje voorzien!!
              Hmmm Rudy wat voor een 5D heb jij gekocht??? Op al degene die ik al gebruikt heb staat een iso knop net zoals op alle andere Canons....
              Overigens, Nikon en ook Sony staat mijlenver vooruit als het op ergonomie aankomt.
              Ik vind het daarentegen nogal vervelend dat om je iso etc te veranderen op een Nikon je moet stoppen met fotograferen......Dat noem ik nu eigenlijk geen goeie ergonomie. Maar ergonomie dat is een heel persoonlijke zaak die meer met gewoonte te maken heeft dan met iets anders....er zijn immers geen DSLR's met een slechte ergonomie.

              Comment


              • #22
                Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Ik vind het daarentegen nogal vervelend dat om je iso etc te veranderen op een Nikon je moet stoppen met fotograferen......Dat noem ik nu eigenlijk geen goeie ergonomie. Maar ergonomie dat is een heel persoonlijke zaak die meer met gewoonte te maken heeft dan met iets anders....er zijn immers geen DSLR's met een slechte ergonomie.
                Maar wat is 't nu? eigenlijk geen goeie ergonomie of er zijn immers geen DSLR's met een slechte ergonomie Volgens mij is het inderdaad veel gewoonte. Nu nog vergeet ik bv de draairichting van het scrollwieltje voor sluitersnelheid en/of diafragma

                Over de ISO: Als je in echt zeer wisselende omstandigheden fotografeert, kan auto-ISO een zeer handig hulpmiddel zijn: gewoon de hoogst wenselijke ISO waarde en laagste sluitertijd instellen en je hoeft je geen zorgen meer te maken over ISO's en je kan jezelf volledig concentreren op de foto's zelf

                MVG,

                Comment


                • #23
                  Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  Hmmm Rudy wat voor een 5D heb jij gekocht??? Op al degene die ik al gebruikt heb staat een iso knop net zoals op alle andere Canons....
                  Dat is zo een knopje, waar je op duwt (je vind hem niet terug tussen die andere!!, en die heeft dan nog 2 funkties! dus o wee als je aan het verkeerde wieltje draait. Ik vind dat niet zo handig, en bij andere merken beter geregeld.

                  Comment


                  • #24
                    Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Maar wat is 't nu? eigenlijk geen goeie ergonomie of er zijn immers geen DSLR's met een slechte ergonomie Volgens mij is het inderdaad veel gewoonte. Nu nog vergeet ik bv de draairichting van het scrollwieltje voor sluitersnelheid en/of diafragma
                    gewoonte dus he en niet slecht maar anders. Ik wil ISO, focus mode etc kunnen veranderen terwijl ik fotografeer een andere wil van AV naar TV kunnen gaan terwijl hij fotografeert. Naargelang je keuze verkies je dus het een of het andere. Maar beter of slechter nah...
                    Over de ISO: Als je in echt zeer wisselende omstandigheden fotografeert, kan auto-ISO een zeer handig hulpmiddel zijn: gewoon de hoogst wenselijke ISO waarde en laagste sluitertijd instellen en je hoeft je geen zorgen meer te maken over ISO's en je kan jezelf volledig concentreren op de foto's zelf
                    Ik kan mij zeker inbeelden dat het voor veel mensen handig is en ik zou er ook wel gebruik van maken. Maar eigenlijk wil ik wel weten op welke iso mijn camera staat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Dat is zo een knopje, waar je op duwt (je vind hem niet terug tussen die andere!!, en die heeft dan nog 2 funkties! dus o wee als je aan het verkeerde wieltje draait. Ik vind dat niet zo handig, en bij andere merken beter geregeld.
                    Aah dus toch een knopje... En er staan eigenlijk maar 3 knopjes hoor en het is het middenste. Weet je wat ik nu wel slecht vind dat is dat het bij de 40D niet meer het middenste is! Waarom dat veranderen want iedere canon gebruiker die deze knoppen regelmatig gebruikt kiest zoiets automatisch zonder bij na te denken. Door dit te veranderen ga ik zeker fouten maken. Dat automatisme zal wel terugkomen natuurlijk maar ik zie echt geen reden om dat te veranderen. En tja ik denk dat op alle camera's die knoppen meerdere functies hebben dus daar zie ik ook geen relevant verschil. Maar als het jou niet ligt dan ligt het jou niet en dat is natuurlijk het best mogelijke argument om iets niet goed te vinden.

                    Comment


                    • #25
                      Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Ik kan mij zeker inbeelden dat het voor veel mensen handig is en ik zou er ook wel gebruik van maken. Maar eigenlijk wil ik wel weten op welke iso mijn camera staat.
                      Ik vraag me eigenlijk af waarom?

                      Als je foto's maakt van een bepaald onderwerp denk ik toch dat het belangrijker is dat scherpte voorrang krijgt op ruis? Kom je in moeilijkere lichtomstandigheden zal het toestel de hoge ISO's kiezen, maar wanneer de situatie verbetert gaat ie terug naar de lagere ISO's waardoor je steeds aan de best mogelijke condities werkt. Voor reportages waar elke foto telt vind ik dit een onmisbare hulp

                      MVG,

                      Comment


                      • #26
                        Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Aah dus toch een knopje... En er staan eigenlijk maar 3 knopjes hoor en het is het middenste. Weet je wat ik nu wel slecht vind dat is dat het bij de 40D niet meer het middenste is! Waarom dat veranderen want iedere canon gebruiker die deze knoppen regelmatig gebruikt kiest zoiets automatisch zonder bij na te denken. Door dit te veranderen ga ik zeker fouten maken. Dat automatisme zal wel terugkomen natuurlijk maar ik zie echt geen reden om dat te veranderen. En tja ik denk dat op alle camera's die knoppen meerdere functies hebben dus daar zie ik ook geen relevant verschil. Maar als het jou niet ligt dan ligt het jou niet en dat is natuurlijk het best mogelijke argument om iets niet goed te vinden.
                        Kevlar, niet 3 maar 4 knopjes. En wat ik nu net goed vond aan de 40d, is dat het eerste knopje de iso verandert! Ik ga het iso knopje eens ruw maken, dan voel ik het verschil tenminste, als ik de camera voor mijn oog heb, en in the heat of the game moet veranderen! Veranderen ga ik er ook niet voor doen.
                        Maar over ergonomie kan je nog uren zeveren, geef me een Nikon of een Sony, en ik moet niet zoeken, geef me een Canon, en het gaat minder snel.
                        Ik heb nu eenmaal veel liever dedicated knopjes i.p.v. multifunctionals.
                        Beter ? ik weet niet voor anderen, maar voor mij wel!

                        Comment


                        • #27
                          Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Over de ISO: Als je in echt zeer wisselende omstandigheden fotografeert, kan auto-ISO een zeer handig hulpmiddel zijn: gewoon de hoogst wenselijke ISO waarde en laagste sluitertijd instellen en je hoeft je geen zorgen meer te maken over ISO's en je kan jezelf volledig concentreren op de foto's zelf ,
                          Ik heb dit nog nooit nodig gehad. En als je (ooit ) een DSLR hebt waar er bijna geen verschil is tussen ISO 200 en ISO 800 dan ga je dat ook nooit meer nodig hebben.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Aah dus toch een knopje... En er staan eigenlijk maar 3 knopjes hoor en het is het middenste.
                          Het is mogelijk alleen mijn probleem maar ik kan dat niet onthouden.
                          Maar als ik hiermee een probleem heb dan zijn er mogelijk nog enkele Canon gebruikers die een probleem hebben.
                          En dan zijn niet wij, maar is Canon totaal verkeerd.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Weet je wat ik nu wel slecht vind dat is dat het bij de 40D niet meer het middenste is! Waarom dat veranderen want iedere canon gebruiker die deze knoppen regelmatig gebruikt kiest zoiets automatisch zonder bij na te denken. Door dit te veranderen ga ik zeker fouten maken. Dat automatisme zal wel terugkomen natuurlijk maar ik zie echt geen reden om dat te veranderen.
                          Dit had ik nog niet opgemerkt.
                          Ik vind dit ongelooflijk.

                          40D http://a.img-dpreview.com/previews/C...tional/top.jpg
                          5D http://a.img-dpreview.com/reviews/Ca...htcontrols.jpg

                          Dus als ik later een 5DII samen met een 5D wil gebruiken heb IK een groot probleem.

                          Dit is voor mij het beste bewijs dat Canon totaal niet weet wat de betekenis is van gebruiksvriendelijkheid.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          En tja ik denk dat op alle camera's die knoppen meerdere functies hebben dus daar zie ik ook geen relevant verschil. Maar als het jou niet ligt dan ligt het jou niet en dat is natuurlijk het best mogelijke argument om iets niet goed te vinden.
                          Em dat denk ik niet.
                          1 knop moet 1 functie hebben. Zeker alle knoppen die nodig zijn tijdens het fotograferen.
                          Is dit niet het geval dan is de ergonomie slecht. Punt.

                          Jan.
                          Last edited by Jan_10D; 25 september 2007, 11:40.

                          Comment


                          • #28
                            Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Ik vraag me eigenlijk af waarom?

                            Als je foto's maakt van een bepaald onderwerp denk ik toch dat het belangrijker is dat scherpte voorrang krijgt op ruis? Kom je in moeilijkere lichtomstandigheden zal het toestel de hoge ISO's kiezen, maar wanneer de situatie verbetert gaat ie terug naar de lagere ISO's waardoor je steeds aan de best mogelijke condities werkt. Voor reportages waar elke foto telt vind ik dit een onmisbare hulp

                            MVG,
                            Ik sluit mij daarbij aan. Auto iso staat bij mijn camera's altijd aan.
                            Goed licht ?? : camera neemt de beste iso waarde
                            Slecht licht ?? : gewoon hogere iso's. Beter een foto met wat ruis dan een foto met bewegingsonscherpte.
                            Auto-iso is een perfect tool wat ik zeker niet meer zou willen missen !!
                            Website : www.alextimmermans.com
                            Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                            Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                            Comment


                            • #29
                              Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Ik vraag me eigenlijk af waarom?

                              Als je foto's maakt van een bepaald onderwerp denk ik toch dat het belangrijker is dat scherpte voorrang krijgt op ruis? Kom je in moeilijkere lichtomstandigheden zal het toestel de hoge ISO's kiezen, maar wanneer de situatie verbetert gaat ie terug naar de lagere ISO's waardoor je steeds aan de best mogelijke condities werkt. Voor reportages waar elke foto telt vind ik dit een onmisbare hulp

                              MVG,
                              100% gelijk heb je, en zelfs Canon begint dit in te zien, al hebben ze op de 40d een flauw afkooksel ervan geimplemeteerd.
                              Maar ik blijf erbij, dat de ultieme controle is je toetsel op M, sluitersnelheid en diafragma kiezen, want dat bepaalt toch de foto, en het toetsel dan de iso laten kiezen. Anders doe je het toch zelf?
                              Als je camera dan nog een bereik van 100-1600 heeft, betekent dit een bereik van 5 stops bruikbaar, zonder aan de knoppen te komen. prima voor mij ;-)

                              Comment


                              • #30
                                Re: d200 versus 5d (nikon canon)

                                Wat mij opvalt, is dat toch wel meerdere Canon gebruikers (of zijn wij alleen)last hebben met de bediening, dus is er wel een structureel probleem.
                                Mijn uitspraken dat de KonicaMinolta 7d een camera was gebouwd door en voor fotografen, zal dan toch wel steek gehouden heb denk ik. En dat het niveau van de ontwerpers ergonomie bij Canon uit de fotokopieer toestellen komt, zal ook wel duidelijk zijn. Goed voor velen, niet voor allen.
                                Overigens, als ik zie in de machine bouw, waar de human interface nog veel belangrijker is, komen ze daar ook massaal terug van menubedieningen en multifuntionele knoppen. Knoppen, dat willen de mensen, knoppen!!

                                Comment

                                Working...
                                X