Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: camera

    Hallo,als je echt mooie foto's van snel bewegende dingen wilt maken koop dan maar een spiegelreflexcamera :
    de sensor is groter, de lens is groter, en je kan spelen met sluitertijden.
    Of je oefent geduld en spaart een beetje verder, of je koopt een tweedehands toestel.Met een compact cameraatje kan je ook wel foto's maken, maar als je finesse wilt..

    Comment


    • #17
      Re: camera

      Voor 350 euro, kom je in de buurt van een tweedehands Nikon D50 of D70, met niet al te veel cliks. Een tweedehands Canon DSLR moet ook in die prijsklasse kunnen. Dan heb je nog geen telelens, maar voor zo'n 100 euro moet je wel een tweedehands exemplaar kunnen bemachtigen. Dan heb je nog geen topmateriaal. Maar ook daarmee kun je heel behoorlijke foto's trekken. Ik denk bijvoorbeeld aan de Minolta 70-210/f4 beercan.

      Nee geen snelle autofocus, maar als de paarden een eindje weg staan is dat niet zo'n probleem.
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #18
        Re: camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
        Kloterij helaas is natuurlijk dat de shutterlag bij de FZ50 slechts 0.4 seconden is en bij de FZ30 een volle seconde....

        .....

        Alle cijfertjes vind je op dpreview.com.
        Ik ben ook eens gaan kijken op dpreview en ik dacht dat de cijfers (shutterlag) nogal akelig dicht bij mekaar lagen, als ze niet identiek zijn.

        FZ50
        Half-press Lag (0->S1) Telephoto, Hi speed AF ~0.3 - 0.5
        Half-press Lag (0->S1) Telephoto, Standard multi-area AF ~1.0

        FZ30
        Half-press Lag (0->S1) Telephoto, Hi speed AF ~0.3 - 0.5
        Half-press Lag (0->S1) Telephoto, Standard multi-area AF ~1.0

        Tip: zet de AF in Hi-speed.
        (ik herinner me niet of ik dat met de dolfijn heb toegepast, maar hij hangt er toch maar hé?)

        Comment


        • #19
          Re: camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Voor 350 euro, kom je in de buurt van een tweedehands Nikon D50 of D70, met niet al te veel cliks. Een tweedehands Canon DSLR moet ook in die prijsklasse kunnen. Dan heb je nog geen telelens, maar voor zo'n 100 euro moet je wel een tweedehands exemplaar kunnen bemachtigen. Dan heb je nog geen topmateriaal. Maar ook daarmee kun je heel behoorlijke foto's trekken. Ik denk bijvoorbeeld aan de Minolta 70-210/f4 beercan.

          Nee geen snelle autofocus, maar als de paarden een eindje weg staan is dat niet zo'n probleem.
          Ik adviseer in dezelfde richting.
          Voorbeeld:
          Een Canon 10D doet momenteel 200 a 250 op de 2e handssites in NL
          Koop er een redelijke tele bij, zoals een Tamron 70-300 en je bent klaar om te exprimenteren...

          Comment


          • #20
            Re: camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Sub Bekijk bericht
            Hallo,als je echt mooie foto's van snel bewegende dingen wilt maken koop dan maar een spiegelreflexcamera :
            de sensor is groter, de lens is groter, en je kan spelen met sluitertijden.
            Of je oefent geduld en spaart een beetje verder, of je koopt een tweedehands toestel.Met een compact cameraatje kan je ook wel foto's maken, maar als je finesse wilt..
            De FZ50 is niet zomaar een compactje... je kan met zowat alles spelen, net zoals met een DSLR. De sensor mag er zeker zijn, en de Leica 35-420mm F2.8-F3.6-lens kent weinig gelijke.

            gilles... Misschien zei ik het elders al eens, maar ik ben de trotse bezitter van een FZ30 (bridge/prosumer) en even trots van een D80 (DSLR). Met beide camera's kan je mooie plaatjes maken. Wil je echt sportfotografie gaan doen, dan adviseer ik een DSLR te kopen. Koop ééntje tweedehands, als je budget het niet toelaat een nieuwe te kopen.

            Nabi toont een fraai plaatje, en ik kan er je ook een tiental tonen van zwemmen en tennis, maar veel meer mislukte, omdat ik of de camera te traag zijn.
            De FZ30 - FZ50 is waarschijnlijk één van de camera's die het meest de DSLR's benadert, maar persoonlijk vind ik hem niet geschikt voor sportfotografie. Het zal wel eens lukken, en fraai plaatje te schieten, maar te weinig tegenover een DSLR, die sneller en accurater gaat reageren. Hou er wel rekening mee, dat als je binnenfoto's gaat nemen, je waarschijnlijk een lichtsterke lens gaat moeten kopen, die niet van de goedkoopste zijn, maar dat kan later nog.

            D.i. vanuit mijn ervaring, en ik wil zeker niet veralgemenen.

            Comment


            • #21
              Re: camera

              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

              Nabi toont een fraai plaatje,
              Dank je wel.

              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              en ik kan er je ook een tiental tonen van zwemmen en tennis, maar veel meer mislukte, omdat ik of de camera te traag zijn.
              What is in a nickname


              Die dag waren (bijna) al mijn foto's van de dolfijnenshow, zeeeleeuwenshow en orcashow gelukt (alhoewel de pixelpiepers hier waarschijnlijk deze term niet zullen gebruiken, hun probleem ). Maar wel in een stralend zonnetje. Met een FZ30/50 is het dus wel mogelijk om actiefoto's te nemen, mits wat anticiperen.

              In een (slecht) verlichte hall zal dat niet kunnen lukken.
              Last edited by nabi; 8 oktober 2007, 18:27. Reden: kleine tekstverbetering

              Comment


              • #22
                Re: camera

                Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                Met een FZ30/50 is het dus wel mogelijk om actiefoto's te nemen, mits wat anticiperen.
                Daar zit het hem net... het anticiperen. Het is vaak zo moeilijk. Bij zwemfoto's moet ik net dat moment hebben dat de zwemmer komt ademen. Bij tennis net dat punt waar de bal het racket raakt... ik weet precies wanneer het gaat komen (altijd twee ogen open, mijn één oog volgt de omgeving en mijn andere oog kijkt door de zoeker), maar dan nog ben ik vaak te laat. Een DSLR reageert wanneer je hem afdrukt, en dat maakt hem beter geschikt.

                Ik vind de FZ30/50 een prachtig toestel, en zal dat altijd blijven vinden, maar het heeft zijn beperkingen. Naar mijn mening, voor sportfotografie, neem je beter een DSLR, die daar m.i. beter zal presteren, waardoor je sneller resultaat zal hebben. Nja... snel resultaat is relatief. Je zal altijd een periode hebben dat je met je camera moet leren werken.

                't Is maar mijn mening. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om met de FZ30/50 aan sportfotografie te doen, alleen dat een DSLR op dat vlak, m.i. beter presteert.

                Tja... mijn nickname .

                Comment


                • #23
                  Re: camera

                  Tja, ook met een DSLR moet je anticiperen, hoor. Wie reageert er zo snel bij een onverwachte situatie? Je kan misschien iets beter het juiste moment treffen met een DSLR, maar je zal wel altijd betere en scherpere foto's hebben. Al dan niet van het exacte moment .

                  Comment


                  • #24
                    Re: camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Tja, ook met een DSLR moet je anticiperen, hoor. Wie reageert er zo snel bij een onverwachte situatie? Je kan misschien iets beter het juiste moment treffen met een DSLR, maar je zal wel altijd betere en scherpere foto's hebben. Al dan niet van het exacte moment .
                    Met een DSLR moet je anticiperen op het moment en dan afdrukken. Met de FZ30 is het anders anticiperen, en afdrukken net voor het moment daar is, om het moment te hebben. Mijn ervaring, 't kan zijn dat ik fout ben, of iets fout deed.

                    Comment


                    • #25
                      Re: camera

                      Juist, eigenlijk wat ik ook zei.
                      Niks fout van jou, dus.

                      Comment


                      • #26
                        Re: camera

                        bedankt iedereen voor de reacties, ik heb nu al super veel bijgeleerd, en ik heb beslist om een DSLR te kopen,
                        ik heb in duitsland iets op de kop kunnen tikken: een nikon d40x met 18-55mm lens, voor absoluut niet veel geld,
                        is dit een goeie beslissing of beter niet doen?
                        dank gillis

                        Comment


                        • #27
                          Re: camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door gillis Bekijk bericht
                          ik heb in duitsland iets op de kop kunnen tikken: een nikon d40x met 18-55mm lens, voor absoluut niet veel geld,
                          is dit een goeie beslissing of beter niet doen?
                          dank gillis
                          Over jou beslissing kunnen wij niet oordelen. De D40x is een degelijke camera, maar met de 18-55 ga je wel niet zo veel bereik in huis. Nu... als je merkt dat je tekort komt, heb je nog mogelijkheden om redelijk goedkoop meer bereik in huis te halen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Over jou beslissing kunnen wij niet oordelen. De D40x is een degelijke camera, maar met de 18-55 ga je wel niet zo veel bereik in huis. Nu... als je merkt dat je tekort komt, heb je nog mogelijkheden om redelijk goedkoop meer bereik in huis te halen.

                            dat ga ik wss ook wel doen,
                            denk je dat een 55-200mm lens voor 169 te vertrouwen is of kan dat niet?

                            Comment


                            • #29
                              Re: camera

                              Het is moeilijk beoordelen. Ik weet al niet welk merk lens je bedoelt. Nieuw?
                              Lijkt me wel goedkoop.
                              Hou er rekening mee dat een D40(x) een scherpstelmotor ontbreekt, zodat je dan misschien wel zelf moet scherpstellen. Ik vrees dat zoiets je snelheid in foto's nemen kan beïnvloeden, alsook de scherpe foto's beperken in aantal.

                              Comment


                              • #30
                                Re: camera

                                Ik ken de lens zelf niet... maar ik vond deze thread (klik hierop met de linker muisknop) bij objectieven.

                                Let wel op, D40x behoeft een lens met motor, o.a. de AFS lenzen van Nikkor, incluis de 55-200, dus en de HSM lenzen van Sigma.

                                Comment

                                Working...
                                X