Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filter

Voor mijn Dimage 5 wil ik een beschermend filter aanschaffen. Heeft iemand ervaring met dergelijke filters? Ik wil vigenetting en eventuele andere bijverschijnselen voorkomen. Welk merk/type (en waar te koop) is aan te raden? Ik houd mij aanbevolen voor julie suggesties!

Gr.,
    Kika

Gr.,
    Kika

MINOLTA DiMAGE 5

Heb een gewoon skylight filtertje (1B) van merk HOYA (49mm) voor €17,32;
    nog geen zichtbaar last gehad van abnormale valse lichtinval (niet meer dan zonder wil ik zeggen). Gebruik wel zoveel mogelijk de zonnekap-> zeker een aanrader!!!
    PS. Gekocht bij Action shop in Leuven.

mvg,
    Jempi.

Edited by - jempi on 10 March 2002 11:28:14
    Jempi
    CANON Ixus 800 IS
    BD0978BE

Comment

Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n zonnekap?

Tom

fuji 6900z =>http://www.dalh.tk
      Nikon D700 - Sigma 24-70 F2.8 IF EX DG HSM - Nikkor 70-300VR

Comment

Is hier ook al meer dan eens aan bod geweest
        Als je steeds je zonnekap gebruikt voor buitenopnames zal je minder last hebben van valse lichtinval op je lens (of in dit geval op je filter)... Soms zie je die dingen heel duidelijk in je zoeker en kan je je standplaats of beeldzetting aanpassen, soms echter zie je ze pas op je beeldscherm of op foto. Dus... een goede raad (niet van mij) van tante Kaat... steeds je zonnekap gebruiken (is geen nutteloos geschenk bij je camera!)

mvg,
        Jempi.
        Jempi
        CANON Ixus 800 IS
        BD0978BE

Comment

In principe geeft elk stuk glas voor je originele lens is een optische verstoring. En is dus bijvoorkeur te vermijden. Maar er zijn opstandigheden waarbij je niet anders kunt.

Bij een goed filter zal dat glas 'volkomen' plan-parallel zijn en van een hoge optische kwaliteit dat voorts voorzien is van een kwaliteitscoating om reflecties te voorkomen. Echt GOEDE filters zijn derhalve DUUR!

Een zonnekap schermt zijdelings invallend licht af. Je lens verwerkt dan alleen licht dat je onderwerp reflecteert en zal dus een optimale afbeelding kunnen leveren. Een zonnekap doet dat voor heel weinig geld.

Ergo, vermijd onnodig filtergebruik en gebruik altijd een zonnekap.

Groetjes,
          Willem

Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
          http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

Comment

Working...
          X