Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

Oorspronkelijk geplaatst door CodeDigger Bekijk bericht
    Oh ja, zeker en vast als je sportfotografie gaat doen. Hoe lichtsterker je lens, hoe korter je de belichtingstijd kan instellen. En zeker voor snel bewegende onderwerpen maakt dat een verschil.
    Als je van die foto's wil maken à la "peloton wielrenners komt voorbij tussen de ruisende korenvelden bij valavond" zal je jezelf feliciteren dat je hebt gekozen voor een lichtsterk toestel. Flitsen gaat dan toch niet - en daarbij, een flits maakt lelijk platgeslagen foto's.
    + lekker irritant voor de sporters die voorbijkom, beetje half verblind worden door zo'n halve gare cameragek :P
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Danku voor de info

+ lekker irritant voor de sporters die voorbijkom, beetje half verblind worden door zo'n halve gare cameragek :P
      Kan wel zeggen dat het laatste wat ik wil, is de renners op welke manier dan ook te storen. Flitsen dus sowieso gewoon niet, ook al zegt men dat het niet zou storen enz. Niet storen vind ik pers. gewoon belangrijker dan of je al dan niet een betere foto hebt met flits.
      Maar dat is dan eerder bij criteriums en dan heb je bij het begin als het nog niet té donker is, iig wel kansen genoeg om te oefenen.

Maar dan is het zo zoals CodeDigger aangeeft, de lichtsterke lens.
      Dat is dan de Leica lens ? Dus de Panasonics ? Het zijn verder dez.lenzen wat betreft lichtsterkte bij de Panasonics (FZ50-FZ8-FZ18) ?

Heb er even op gegoogled en in een boek gekeken, en daar staat het belang dan wel van een lichtsterke lens idd, maar niet hoe je dat kan zien aan de specs. behalve iets van getal na de : maar dat is voor lenzen bij DSLR's ?
      * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Steppewolf Bekijk bericht
        Heb er even op gegoogled en in een boek gekeken, en daar staat het belang dan wel van een lichtsterke lens idd, maar niet hoe je dat kan zien aan de specs. behalve iets van getal na de : maar dat is voor lenzen bij DSLR's ?
        google hier even op diafragma en f-getal

bij de meeste lenzen staat er eerst de millimeters , en daarna de f getallen (dus bv f2.0-f2.8)
        dat wil zeggen dat die lens op minimale zoom een maximale opening van F2 heeft, en op maximale zoom een maximale opening van F2.8

hoe kleiner het getal , hoe meer licht erdoor de lens komt, hoe beter
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Haa ! ok, die dubbele punt is dus gewoon de slash ...
          Ik zat al achter de objectiefgegevens te zoeken naar een ":"
          Bedankt !

De Sony DSC-H9 en Canon S5 hebben beide 2.7 bij diafragma f-getal. Zou deze f 2.7 echt wat uitmaken tov de f 2.8 als laagste f-waarde bij de anderen ?

Maar dan lees 'k : "Een lichtsterke lens heeft dus een aanduiding van bv. 1:2,8-4,0. Beter nog is dat een zoomlens helemaal geen lichtverlies vertoont als u inzoomt. dan ontbreekt dus het tweede getal op de lens en staat er alleen maar 1:28."
          Er staat bij deze compactcamera's altijd een tweede getal bij. Is het dan "beter" (qua lichtsterkte van de lens) dat (ook) het tweede getal laag is ?
          Dus is (bv.) f 2.8-3,1 "beter" dan f 2.8-4.9 ? Dat tweede getal staat dan voor als hij volledig ingezoomd is ? (dus dan beter laag is ook)
          Last edited by De Steppewolf; 11 september 2007, 20:44.

Comment

Het f-getal is de opening van het diafragma in verhouding tot de brandpuntsafstand. Dus voor een compactcamera met een typische brandpuntsafstand van 6mm in 1x zoom betekent f/3.5 dat je een gaatje hebt met een diameter van 1.7 mm.

Die 6mm staat dan weer in relatie tot de grootte van de beeldchip in je camera. Fabrikanten van toestellen kiezen die bepaalde waarde om bij 1x zoom telkens een vergelijkbare beeldhoek (rond de 60°) te bekomen.

Bij SLR's is die beeldchip groter, en dan is ook de 1x-zoom brandpuntsafstand groter odmat ze het licht niet op zo'n kleine oppervlakte moeten concentreren. Met bv. een f-waarde van 24 mm zal een diafragma-waarde van f/3.5 resulteren in een gaatje van 6.8 mm. Dat laat 16 keer meer licht door.

En tenslotte heeft de kwaliteit van de lens ook een grote invloed. Het soort glas dat wordt gebruikt, het aantal en de afwerking van de lenzen binnenin (dat zijn er meerdere) bepalen de hoeveelheid licht die verloren gaat in de lens.

Wat is nu het belang van f/2.8-3.1 versus f/2.8-4.0?
            Je moet erop letten dat je geen appelen en peren vergelijkt.
            Als je f/3.1 haalt bij een maximale zoom van 3x, en f/4.0 bij een maximale zoom van 12x, dan kan je daar niet uit besluiten dat de eerste lens beter is. Integendeel (veronderstel een 1x-zoom f van 6mm), de eerste lens heeft dan een gaatje van 6 x 3 / 3.1 = 5.8mm en bij de tweede is dat 6 x 12 / 4 = 18mm!

Voor de DSC-H9: zoom 1x: f=5.2mm, f/2.7=1.9mm - zoom 15x: f=78mm, f/4.5=17.3mm
            Voor de S5 (zelfde CCD-grootte): zoom 1x: f/2.7=1.9mm - zoom 12x: f/3.5=20.6mm

Laat je niet foppen door de "equivalente" brandpuntsafstand! Canon vermeldt een brandpuntsafstand van 36 tot 432 mm (equiv), maar dat is omgerekend naar de vergelijkbare brandpuntsafstand (zelfde beeldhoek) als een 36mm-camera. De werkelijke brandpuntsafstand is 6 tot 72mm.
            Last edited by CodeDigger; 11 september 2007, 21:52. Reden: Verschil werkelijke en equivalente brandpuntsafstand

Comment

Ik heb in juni de Sony DSC-H9 gekocht ter vervanging van mijn Canon G3 en ben eerlijk gezegd maar matig tevreden.
              Voor de meeste soort foto's vind ik de kwaliteit goed maar voor landschapsfotografie vind ik de kwaliteit van de foto's serieus ondermaats.
              Ik heb enkele foto's online gezet, op ware grootte en onbewerkt http://users.pandora.be/cypho/DSC-H9/
              Je moet op 100% eens kijken naar o.a. het gras en de rotspartijen.
              Last edited by cypho; 12 september 2007, 06:20.
              Cypho
              Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

Comment

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, CodeDigger
                Ik ga het eens allemaal opnieuw vergelijken en opnieuw sorteren a.h.v. deze info, en wat uitgebreidere info op vlak van deze gegevens opzoeken over de versch. camera's.

Dank voor de illustrerende foto's, cypho
                Die van in de bergen zijn idd. niet zo erg overtuigend. Slecht nu zeker ook weer niet vind'k, maar slaat me toch ook wel een klein beetje tegen (m.n. die van in de bergen, zijn eigenlijk het exacte soort landschappen die'k er toch ook mee wou fotograferen, zij het in veel mindere mate dan sport/macro).
                Langs de andere kant is het een beetje erbij neerleggen dat een toestel niet perfect in alles kan zijn. Maar ook het gegeven dat hij geen cont. AF mogelijkheid heeft vind ik toch een serieus minpunt (ifv gebruik dan). Toen ik bij mn huidige toestel dit nog niet ingesteld had, zijn er toch regelmatig (sport)foto's waarbij de achtergrond scherm is ipv de renner enz... dat heb ik niet meer voorgehad sinds instellen van de cont. AF., lijkt me toch wel van sterk belang.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cypho Bekijk bericht
                  Voor de meeste soort foto's vind ik de kwaliteit goed maar voor landschapsfotografie vind ik de kwaliteit van de foto's serieus ondermaats.
                  Ik heb enkele foto's online gezet, op ware grootte en onbewerkt http://users.pandora.be/cypho/DSC-H9/
                  Je moet op 100% eens kijken naar o.a. het gras en de rotspartijen.
                  Je voorbeelden zijn wel allemaal in de bergen getrokken, met centrumbelichtingsmeting. Dat is altijd lastig zonder polarisatiefilter.
                  Heb je die vale kleuren en wazigheid ook bij - pakweg - een boerenlandschap in de Vlaanders? Ik doe zelden landschappen; ik zal eens door mijn poel van foto's moeten waden om te zien of mijn DSC-H2 hetzelfde euvel vertoont.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Steppewolf Bekijk bericht
                    Maar ook het gegeven dat hij geen cont. AF mogelijkheid heeft vind ik toch een serieus minpunt (ifv gebruik dan).
                    Dat de DSC-H9 geen continuous autofocus zou hebben is niet helemaal waar. Er is een stand "Advanced Sports Mode" waarin een "intelligente continue automatische scherpstelling" gebeurt. Wat dat betekent en wat dat waard is...

Comment

Ow, dan toch iets dergelijks.
                      Maar dat valt dan idd ook weer af te wachten...
                      Bedankt !

Het is zoveel om naar te kijken, de een heeft dan weer een iets lichtsterkere lens, de ander is dan weer sneller of heeft meerdere extra's die ifv mijn gebruik of voorkeur dat dan weer "compenseren"
                      Ik vrees dat de Panasonic Z18 te veel "in het koppeke" zit en ik ongewild eerder bezig ben met proberen toch zoveel mogelijk voordelen in deze tov de anderen (mn. dan de Canon S5, de Fuji s8000fd en Panasonic FZ50) te vinden

Enfin, ik heb eens rondgemaild, de Panasonic FZ18 is de eerste week toch nog niet binnen (winkels zelf) en de Fuji ook nog niet. Ik wil ze toch eens eerst in het echt gezien en vastgehouden hebben, zoeker enz.. geprobeerd hebben, ...
                      Dat geeft weer wat "verplichte" tijd om nog wat reviews, voorbeeldfoto's ed. af te wachten, wat goed is want geen van de toestellen zullen wel miskopen zijn, maar iets meer geduld kan mss toch een verschil maken

Mocht ondertussen nog iemand iets aan of op te merken hebben, bv nadelen van de FZ18 tov een andere ofzo, hou u niet in
                      Last edited by De Steppewolf; 14 september 2007, 16:08.

Comment

Working...
                      X