Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

Bedankt voor de voorbeelden, janus

En ook bedankt voor jullie eerlijke reacties en delen van ervaringen, waardeer ik erg.

Gezien het laptop-ongeval (zou er al een mooie DSLR voor gehad zou kunnen hebben ) is het helaas zo dat "ter (mentale) compensatie" het budget relatief laag is. Dat m'n huidige camera de geest aan het geven is, is ook nogal onverwacht (anders had ik de aankoop van m'n nieuwe fiets ook nog wat uitgesteld gehad). Als dit binnen een klein jaartje geweest zou zijn, had meer dan wschl wel een DSLR geweest.
    Ik denk dat "voor nu" een compacte ook nog wel het handigst is. Trek nu meestal nl. met de fiets erop uit naar bv. de koersen, soms is dat een paar uur en dan met een rugzak. Als het dan weer heel de onderweg regent en je staat er van kop tot teen onder het slijk.. het zou toch nog net wat praktischer en minder riskant zijn met een compact(ere) camera en geen lenzengewissel enz.

Ben me ervan bewust en heb me er min of meer bij neergelegd dat ik bijgevolg niet te veel mag verwachten/hoge wensen kan hebben.
    Maar het zou toch wel mooi zijn dat de foto's op vlak van sportfotografie toch zeker minstens evengoed (lees : beter ) zijn dan die van m'n huidige. Dan is het een geluk bij een ongeluk, en kan ik ondertussen nog verder experimenteren en leren (oefenen).

Het toestel zou dus toch wel minstens (merkbaar) beter moeten zijn dan m'n huidige. We zijn nu 2,5 jaar verder dus ik heb toch wel ergens de hoop dat dat toch een zekerheid is, ongeacht welke van de keuzes het nu zou worden.
    Zal even ter illustratie ook een paar foto's toevoegen van tijdens slechte omstandigheden, die ik nu met m'n huidige heb genomen.
    Betreft de indiv. tijdrit van de Eneco Tour te Hasselt, donker, grijs weer met regelmatig een bui. (Niets aan veranderd, behalve de resolutie verkleind tot 480x640 om ze te kunnen hosten.)

Ze zijn niet echt om over naar huis te schrijven (zijn dan ook vbn. van de slechtere), veel ruis en donker ed. Maar het is denk'k nu ook weer niet dat je je erover moet schamen bij wijze van spreken, gezien compactcamera en de (weers)omstandigheden (en zoom want dit van een afstand onder een afdakje getrokken wegens de regen).

Natuurlijk heel wat anders nog dan "echte", sportfoto's, maar "er valt nog iets mee aan te vangen" met de meeste foto's, als je wat bijsnijdt, oplicht, evtl de achtergrond een gaussian blur geeft, voorgrond beetje ontruist, formaat naar 480x640 omzet enz. Daarom ben ik er bij m'n huidige (relatief) vrij tevreden van. Je mag er niet te veel van verwachten, maar voor actiefoto's was deze toen nu ook niet meteen bestemd.
    Last edited by De Steppewolf; 10 september 2007, 01:42.
    * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

Comment

Ik heb nu een beetje schrik dat de nieuwe evtl (in het alg.) zou teleurstellen tov m'n Konica Minolta Z3. Dus op zich is het me ergens wel gelijk welk toestel, als het (globaal of toch mn bij sportfotografie) maar "beter" is/voordelen heeft. Ik wil ook niet in de weg staan, dus het moet met (heel) wat zoom.

Weet niet goed wat het belangrijkste is bij de keuze voor mijn gebruik, de snellere focus of betere prestaties bij slechtere (licht)omstandigheden.
      Ik lijk nu nl. eerder tegen de beperkingen van diafragma vs sluitertijd op te lopen. het zou helpen om dan handmatig de ISO te verhogen, maar daarbij krijg je dan weer meer ruis. Volgens de reviews meer bij de Panasonics dan bij Canon en Fuji. Bij die laatste is het ontbreken van de antishake dan weer een minpunt idd.

(Verder zou 'k de camera ook gebruiken voor wat ik met deze doe : huisdieren, insecten, details van planten, meeuw die ergens een paar tiental meter verder zit, zichtje vanaf boven op de berg, enz. )

Bedankt voor de hulp !

--edit--

Heb nog even verder gekeken op het forum uit het linkje, en kwam dit topic tegen ivm sport (fiets) fotografie met de canon S3 :

Zou dit nu aan de instellingen liggen, of aan de camera zelf ? Want dat ziet er eerlijk gezegd niet zo overtuigend uit :unsure:
      Last edited by De Steppewolf; 10 september 2007, 01:22. Reden: even over 2 reacties verdeeld omdat het anders zo'n lange lap tekst was :$, sorry) // edit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Steppewolf Bekijk bericht
        Oei, ik wou juist komen zeggen dat'k de Sony DSC 9 ondertussen geschrapt had van het lijstje (en er de canon S5 voor in de plaats had staan nu, na verder bekijken van de linkjes van janus, reviews erover enz)
        Oa ook. omdat deze (de Sony) als ik het goed heb, helaas geen cont. AF functie blijkt te hebben (?) en deze optie voor sportfotografie aan te raden zou zijn

Een ander nadeel (denk'k) is de batterij, dat zijn geen AA batterijen ? Ik vrees dat (zonder nog een extra reserveaccu dan aan te kopen die enkel in de Sony camera's past (als ik het allemaal goed onthouden heb want ondertss zoveel specs enz. gelezen en weer een paar dagen overheen) het mss wel eens een probleem zou kunnen zijn dat die leeg is op de duur (ter plekke). Of zouden ze (met instellingen energie die veel verbruiken) toch nog makkelijk tot bv 5u gebruik toekomen ?
        Hey,

Ik heb je reactie nu pas gezien! Uiteraard moet je iets kiezen wat je ligt, ik kan jou niet zeggen wat je moet kopen. Ik heb de Sony DSC H5 en ben er super tevreden over!

Wat de AF betreft, de Sony H5 heeft verschillende AF modes zoals: Single, Monitor en Continuous. Dus dat had je toch wel nodig, niet? Wat de batterijen betreft, je hebt AA Nickel Metal Hydride (NiHM) heroplaadbare batterijen nodig omdat deze het beste zijn. Je kan ook de gewone AA batterijen gebruiken, maar deze zullen niet zolang meegaan...je neemt dan best een paar extra sets met je mee. De Nickel Hydride heroplaadbare batterijen zijn zo duur niet, ik heb 3 sets en betaalde een 10-12 euro per set. Je kan met 1 set batterijen toch enkele uurtjes non-stop foto's nemen.

Ik neem nu wel niet veel foto's van sport, dus ik weet niet hoe deze camera het doet met het fotograferen van wielrennen ofzo. Ik heb mijn camera wel al meegenomen naar een ijshockey wedstrijd en dat is toch een vrij snelle sport en de foto's waren niet slecht! Hier zijn een paar voorbeeldjes daarvan:
        http://img.photobucket.com/albums/v3...Canucks2-1.jpg
        http://img.photobucket.com/albums/v3.../Canucks14.jpg
        http://img.photobucket.com/albums/v3...6/Canucks3.jpg

Voor de rest ben ik super happy over de kwaliteit van de Sony H5, de kleuren zijn prachtig, de details zijn geweldig en de zoom is ook naar wens!

Ik hoop dat je er uiteindelijk uit zal komen, het is niet simpel om te kiezen uit al die verschillende goede camera's op de markt!

Vele groetjes uit een zonnig en warm (26 C) Vancouver,
        Ann

Comment

Bedankt voor de foto's en info !

Ivm de continuous autofocus, in de Sony DSC H9 lijkt deze er, in tegenstelling tot de H5 dan, niet bij te zijn volgens de sony.be site bij de specs
          Autofocusmethode (continu) : NEE
          site
          Maar mss weegt het ontbreken van de cont. AF in de Sony DSC H9 niet op tegen andere "voordelen" die hij heeft tov andere camera's, voor sportfotografie ? Of wordt dit evtl opgeheven door de zoomring oid. bij de Sony H9 ?

Ik zie bij de Sony DSC H9 verder bv :

* Diafragma : 2.7 - 4.5
          Behalve bij de Canon S5 (2.7 - 3.5) is dit voor de anderen 2.8
          Is dit een pluspunt/van enig belang of totaal verwaarloosbaar ?

* Sluitertijd : min. 30 sec - max. 1/4000
          Behalve bij de Fuji S9600 (ook 30 sec-1/4000) en de Canon S5 hebben de anderen een max. 1/2000 (maar bij m'n huidige is de max. 1/1000)
          Is dit een doorwegend punt om naar te kijken tov andere eigenschappen ?

* ISO : auto/80-3200
          Bij de Panasonics (FZ50, FZ8, FZ18) beginnen ze vanaf 100
          Bij mijn huidige : 50
          Bij de Fuji S9600 : 80 (tot 1600), S8000fd : 64
          Bij de Canon S5 : 80 (tot 1600)
          Bij zeer veel licht, zou het ontbreken van de lagere ISO's toch niet een gemis zijn ?
          De waardes boven de 1600 zouden toc vrijwel onbruikbaar zijn ivm ruis, dus op zich zou het de keuze niet mogen beslissen als ik het goed begepen heb uit reviews ed. Maar mss is het aanwezig zijn van de lagere ISO waardes wel een meerwaarde ?

De Sony H9 zou op vlak van ruis erger zijn dan de Fuji's. De ruisonderdrukking zou voor waterverfschilderij-effect zorgen, maar mss is dat niet zo als je die gewoon uitschakelt ? Of valt het dan niet te doen van de ruis bij bv 200 ISO. De Fuji's zouden qua ruis nog tot ISO 400 redelijk zijn.

Verder :
          De Pana FZ18 objectief 4.6 - 82.8 mm
          Bij de Sony H9 objectief : 5.2 - 78 mm
          Bij de anderen overwegend : 6.0 - 72 mm
          Is dit van enig beslissend belang of "ondergeschikt" ifv. de keuze ?

Dan nog iets dat me opviel (en dan minder mbt sportfotografie, maar eerder tot de macro zelf, waarvoor ik 'm dus ook gebruik)

Zoom vs scherpstelafstand :
          - Sony H9 : 15x, 2cm
          - Pana F50 : 12x, 5cm
          - Pana FZ18 : 18x, 1cm
          - Pana FZ8 : 12x, 5cm
          - Fuji S9600 : 10x, 1cm
          - Fuji 8000fd : 18x, 1cm
          - Canon S5 : 12x, 5cm

Daarbij ben 'k dan weer geneigd naar de Sony H9, Pana FZ18, beide Fuji's
          Als ik het goed heb, hebben deze Fuji's nu een beeldstabilisator, dus zou hierbij dat nadeel van ontbreken wegvallen.

Maar goed, wat zou dan de optimaalste combinatie (sport) zijn...
          (beste bestaat niet, maar met wat water bij de wijn, is er mss toch de optimaalste compact voor deze (combi) doeleinden uit te halen ? )

Comment

De Sony waar Ann75 over spreekt, niet de H9 maar degene die ze bezit is een zeer goede bridge, helaas is die lijn niet doorgetrokken met de nieuwe H7/H9's.

Op www.dpreview.com vind je talrijke tests, rankings van camera's ed. Daar uit blijkt dat de H9 geen vooruitgang is tegenover z'n oude broertjes. En dat de Pana FZ50 en FZ8 momenteel tot de betere bridges behoren. DE S5 komt daar een ietsje achter.
            Een nieuwe Fuji met stab. is echter ook niet te versmaden. Maar de H9? No thanks
            PENTAX K100d SUPER !!!!!
            Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
            En een dapper standaard-kitlensje

Comment

Bedankt

de Sony H9 valt dan toch definitief af.

Om verder ook nog wat knopen door te hakken, uiteindelijk geëlimineerd tot
              * Fuji S8000fd (beeldstab.)
              * Panasonic FZ18

Niet owv de 18x zoom, die nu toevallig bij beide is, maar owv de (p)reviews waarin op versch. sites toch gesproken wordt van verbeteringen op vlak van ruis tov hun voorgangers en de alternatieven, beide hebben SD kaartjes en geen XD-CF of MSduo dingen. De Fuji heeft dan ook beeldstabilisatie.

(De Canon S5 toch ook nog niet afgeschreven, maar is iets duurder en scherpstelling is 5cm tov 1cm. Je moet ergens schrappen dan maar om tot een keuze te komen )

Heb een lichte voorkeur voor de Fuji omdat die op ISO waardes van 400 minder ruis zou geven als de Panasonic,
              en "rand"zaken zoals
              - 4xAA (toch wat schrik om met een lege accu te zitten, setje batterijen kom je sneller aan)
              - 45€ goedkoper
              - iso start vanaf 64
              Maar dat zijn "details" ...

Mocht iemand dus nog voor-/nadelen van de een tov de andere bemerken of argumenten om de Panasonic FZ18 boven de Fuji S8000fd ifv mijn gebruik (wielrenners, macro, dieren), hoor ik het graag !

Alvast bedankt

Comment

De scherpstelafstand van de S5 in supermarcostand is 0cm hoor!

Janus
                Janus.
                Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                Enkele van mijn foto's

Comment

Hallo Tomaso & Steppenwolf,

Ja, dat heb ik inderdaad ook gehoord dat de H7 en H9 niet zo goed is als de H2 en de H5. Ik dacht dat de H7 en H9 hetzelfde waren als de H2 en H5 maar met wat meer megapixels en een paar betere snufjes, maar blijkbaar is dat niet zo...dus sorry voor de verwarring! En wat ben ik dan blij dat ik niet gewacht hebt en de H5 gekocht heb! Dus moest je nog een H2 of een H5 te pakken krijgen, dan grijp je kans! De voorganger van de H5, de H2 is dus ook een hele goede camera. De H5 is net hetzelfde als de H2, maar in plaats van 6 megapixels heeft de H5 7.2 megapixels. De H5 heeft een 3 inch LCD screen in plaats van een 2.5 inch LCD screen, maar voor de rest zijn beiden camera's hetzelfde.

Zoals ik al zei, je moet kijken waar je de camera voor nodig hebt en wat voor specs je nodig hebt. Op die manier kan je het beste kiezen wat je aanstaat en je moet je voor mij niet verantwoorden waarom je de H9 niet wil kopen, he! Dat is jou persoonlijke keuze, ik kan enkel maar mijn ervaringen meedelen en aan de hand hiervan hoop ik dat dit je kan helpen met het maken van een keuze.

Ik heb gisteren op mijn camera gekeken (de Sony H5) en deze heeft dus wel continuous AF, maar de H9 heeft dit dus niet heb ik gezien. Je kan eens kijken op de Sony.be website voor de specificaties van de H5: http://www.sony.be/view/ShowProduct....ll+Cameras#tab

Veel succes met de zoektocht en ik denk dat die andere camera's die je voorstelt ook goed zijn...maar hier kan ik je niets over vertellen omdat ik er geen ervaring mee heb!

Groetjes,
                  Ann

Comment

Je zegt dat het niet om de 18x zoom gaat, maar toch hou je deze 2 over? Vergeet niet dat je als je serieus wil inzoomen je cameralens lichtsterk moet zijn.
                    Schrijf Panasonic dus niet te snel af. Ze hebben wat "last" van ruis bij hogere ISO-waarden, maar ze bezitten een zeer degelijke Leica-lens en stab !
                    De nieuwe Fuji 8000, daar iS nog niet veel over verschenen, ik bedoel beter nog wat wachten tot deze verscheidene keren werd getest en dan misschien overwegen.
                    PENTAX K100d SUPER !!!!!
                    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                    En een dapper standaard-kitlensje

Comment

Bedankt voor julie meningen en reacties

Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
                      Je zegt dat het niet om de 18x zoom gaat, maar toch hou je deze 2 over? Vergeet niet dat je als je serieus wil inzoomen je cameralens lichtsterk moet zijn.Schrijf Panasonic dus niet te snel af. Ze hebben wat "last" van ruis bij hogere ISO-waarden, maar ze bezitten een zeer degelijke Leica-lens en stab !
                      De Pansonic FZ18 staat daarom nog bij de 2 overgebleven keuzes, juist owv dat die minder last van de ruis zou hebben dan de andere Panasonics, maar nog wél met de pluspunten van de eerdere versies (lens, stab.).
                      De Pana FZ50 en FZ8 hebben (volgens de datasheets dan ***) 5 cm scherpstelafstand, voor de FZ18 is dat 1cm. En de FZ18 heeft groothoeklens. Ik weet niet of het echt belangrijk is, maar nadelen zullen het denk'k niet zijn, dus ik zie het maar als "meerwaarde" om een keuze tussen de (3) Panasonics te kunnen maken. Mss komt het toch nog eens van pas.
                      De 10 MP van de FZ50 zou eerder een nadeel zijn + is wat duurder. Dat laatste is nu niet "de" reden, maar het maakt de keuze/eliminatie iets gemakkelijker.
                      Maar als ik ergens verkeerd redeneer (ben niet echt een kenner...) hoor ik het graag !! Alle hulp, (tegen)argumenten zijn welkom

Bij de reviews lees je ook dat het enige wat bij Fuji ontbrak om echt goed te zijn, de beelstabilisatie is. Die is er dan nu bij de nieuwe Fuji's. Daarbij heb je dan nog de S9600 en de S8000fd. De S9600 heeft XD-CF cards en 10x zoom + 40 euro duurder. Ook hier zijn dat nu weer geen echte argumenten, maar heb ze toch maar genomen om tussen de Fuji's de keuze te maken, om toch een stapje dichter bij een beslissing te komen.
                      Dus vandaar dat dat de andere overblijver was en ik dus op deze 2 uitkwam uiteindelijk.
                      Verder heeft het niet bewust met de 18x zoom te maken wat mij betreft.

Maar is de 18x zoom evtl een nadeel ? Je hoeft de volle 18x zoom toch ook niet (vaak) te gebruiken, maar mocht je het nodig hebben, "is ze er", was wel een beetje ee achterliggende gedachte (zonder door te wegen). Dus -ik weet het niet he, het is u even een vraag/beredenering en mss een verkeerde- als wanneer je niet 18x inzoomt, maakt de lichtsterkte van de lens dan wat uit ?

Wat betreft reviews van de nieuwe Fuji, valt idd niet veel te vinden.
                      Buiten dat men bij de eerdere versies zegt, dat de Fuji's zo geweldig zouden kunnen zijn als ze die IS zouden hebben, wat nu dan zo is. Maar dat zijn natuurlijk geen facts/een gok of het totaal wel goed is dan, nu die stab. er wél is.
                      Hier wel foto's die ermee gemaakt zijn, maar staat niet echt iets macro/sport bij.

*** Langs de andere kant, bv. die 5 cm scherpstelafstand van de Canon S5 kwam ook uit de info, en blijkt dus niet te kloppen, cfr. janus' reactie. Dus mss heb ik daarbij wel meer geschrapt om redenen/gegevens die eigenlijk niet kloppen
                      Op de duur weet je niet meer waar je op moet afgaan.
                      Last edited by De Steppewolf; 10 september 2007, 23:01.

Comment

Ben ook sinds kort op zoek naar een nieuwe camera en ben ongeveer tot dezelfde keuzes gekomen qua camera's, nl de fuji 8000 en de panasonic fz18.

Aangezien ik de camera pas tegen begin volgend jaar echt nodig heb ga ik eerst nog wat wachten op reviews en dan zeker van de fuji want heb er ngo geen van gevonden.

Wat betreft de ruis voor beide camera's heb ik wel al opgevangen dat de fuji 8000 in tegenstelling tot zijn voorganger niet zal beschikken over een zogenaamde "super" CCD. Dat was toch één van de redenen waarom de beelkwaliteit van de vorige fuji's zo werd geprezen, omwillen van de kwaliteit van de CCD. Aangezien die in de eniwue versie er niet gaat inzitten, zal het een beetje afwachten zijn wat dat gaat geven in algemene kwaliteit en zeker bij hogere iso waarden.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de panasonic, omwille van de superieure lenskwaliteit en beeldstabilisatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
                          De Sony waar Ann75 over spreekt, niet de H9 maar degene die ze bezit is een zeer goede bridge, helaas is die lijn niet doorgetrokken met de nieuwe H7/H9's.

Op www.dpreview.com vind je talrijke tests, rankings van camera's ed. Daar uit blijkt dat de H9 geen vooruitgang is tegenover z'n oude broertjes. En dat de Pana FZ50 en FZ8 momenteel tot de betere bridges behoren. DE S5 komt daar een ietsje achter.
                          Een nieuwe Fuji met stab. is echter ook niet te versmaden. Maar de H9? No thanks

www.ticor.fotopic.net
                          Mvg Tim

Comment

eerste review van de s8000:

http://www.photoreview.com.au/Fujifi...000fd.aspx#top

Comment

Bedankt voor de informatie/links

Ik heb ook zoiets van nog even wachten tot er meer over bekend is, meer resultaten van te zien zijn, enz., maar langs de andere kant is het een vraagteken hoelang m'n huidige het nog (min of meer) doet.
                              Eigenlijk zou ik hem toch vrij snel al willen halen (zodra beslist), aangezien Parijs-Brussel eraan komt (maar zou wel zeer nipt zijn ), Putte-Kapellen, ... zie het nog gebeuren dat de uiteindelijke beslissing gebeurt ahv welke al dan niet binnen is, die moment. Raak er maar niet uit, en idd, veel leesvoer/ervaringen zijn er nog niet te vinden.

Maar de lens van de Panasonic (FZ18) is dus beter dan die van de Fuji 8000fd ?

Er mag dan mss verder nog niet veel over te vinden zijn, maar aan de specs kan objectief mss toch het nodige afgeleid worden, welke de beste keuze zou zijn afh. van wat iem. er mee gaat doen ?

Ik heb hier gisteren op het forum bij Macro geloof'k, ook nog pràchtige foto's gezien van de Sony H9, want ik dacht toen nog dat hij zo slecht nog niet was als soms verkomt uit kritiek bij reviews ed. (edit na even terug opzoeken : aha, het waren er van jou, smile ed. :P)
                              Op dat punt lijkt hij iig wel geweldig (beter of minder goed dan de andere weet'k niet, maar iig zeer mooie foto's), maar voor actie/beweging/sport zou het wel wat anders zijn, als je de verhalen/meningen erover leest.
                              (Niet dat de andere keuzes echt voor sportfoto's bestemd zijn oid, maar die zouden toch beter geschikt zijn/betere resultaten geven op dat vlak, vooral dan mbt iso vs. ruis.)
                              Het is een beetje een compromis maken dus.
                              Maar zelf ken ik er bv. technisch gezien al te weinig van om nu te kunnen zeggen wat de beste lens enz.. is, welke het meest geschikt is voor mijn gebruik.
                              Last edited by De Steppewolf; 11 september 2007, 16:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Steppewolf Bekijk bericht
                                als wanneer je niet 18x inzoomt, maakt de lichtsterkte van de lens dan wat uit ?
                                Oh ja, zeker en vast als je sportfotografie gaat doen. Hoe lichtsterker je lens, hoe korter je de belichtingstijd kan instellen. En zeker voor snel bewegende onderwerpen maakt dat een verschil.
                                Als je van die foto's wil maken à la "peloton wielrenners komt voorbij tussen de ruisende korenvelden bij valavond" zal je jezelf feliciteren dat je hebt gekozen voor een lichtsterk toestel. Flitsen gaat dan toch niet - en daarbij, een flits maakt lelijk platgeslagen foto's.

Comment

Working...
                                X