Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus 220 ... iemand ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus 220 ... iemand ?

als je zo'n toestel hebt, ik zit hier met een probleempje en vraag mij af of ik hiermee terug naar de fotohandel moet.
    Heel regelmatig ben ik de ingestelde datum/uur gewoon kwijt, of staat die niet meer juist. Soms is het gewoon ge-"reset", soms ben ik een dag, of enkele dagen, of een jaar kwijt. In elk geval de datum klopt niet meer !
    Het begint mij op te vallen dat dit blijkbaar gebeurt tijdens de laatste kwart-batterij-vulling. Zelfs gewoon tussen twee foto's, zonder toestel af te zetten, zonder klachten van het toestel ... datum fout!
    Scheelt er nu iets met dit toestel, of moet ik gewoon sneller de batterijen terug opladen ?

TIA
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

Darix,

Ik vermoed dat jouw kamera naast de Li-ion batterij die jij zelf oplaadt ook nog een kleine accu (een knoopcel) bevat die onder meer de datum instellingen bewaart. Deze laatste accu wordt door de Li-ion batterij opgeladen (zo werkt dit in ieder geval bij Canon toestellen).

Het klinkt alsof die knoopcel het niet meer goed doet. Misschien kun je die eens na laten kijken in een fotozaak.

Frans

Comment

bedankt voor het antwoord
      Ik ben nog eens in de gebruiksaanwijzing aan't snuffelen geweest, maar daar spreken ze niet over een knoopcel. Ten andere, die C220Z is niet met LiOn of zo uitgerust. Gewoon AAtjes. Ik heb er van die GP's ( NiMh) voor bijgekocht. De gebruiksaanwijzing stelt gewoon dat als je de batterijen vervangt, je het toestel niet langer als een tiental minuten zonder stroom mag laten, of de datum KAN berloren gaan.
      Ik denk dat ik toch maar eens bij de fotohandelaar langs ga.
      ---
      darix
      afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
      D70s

Comment

Originally posted by darix
        De gebruiksaanwijzing stelt gewoon dat als je de batterijen vervangt, je het toestel niet langer als een tiental minuten zonder stroom mag laten, of de datum KAN berloren gaan.
        In mijn Canon S45 zit ook geen los batterijtje dat ik zelf zou kunnen vervangen, maar is deze ingebouwd in het toestel. Aangezien je handleiding echter geen oplaadbare Lithium cel noemt is dat idd. blijkbaar anders geregeld in jouw Olympus.

Ik herinner me dat je bij de oudere modellen van de Palm Pilot ook relatief vlot de batterijen moest vervangen omdat de Palm anders al z'n instellingen kwijt raakte. Daar werd tijdens het wisselen het geheugen een korte tijd onder spanning gehouden door een condensator ipv. een extra interne batterij.

In ieder geval veel succes met de reparatie,

Frans

Comment

Working...
        X