Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
    Nikon verkoopt globaal gezien de meeste DSLR's, toch?
    Hoe het vorig jaar juist was dat weten we binnenkort wel. Al de voorgaande jaren was Canon diegene die het meeste DSLR's verkocht. En het is niet omdat Nikon vorig jaar meer DSLR's verkocht in Japan dat het zo ook was in de andere werelddelen. Ik hoop alvast dat Nikon er meer verkocht heeft.

Maar de switch van N naar C in het recente verleden was hoofdzakelijk door een gebrek in het aanbod bij Nikon in vgl met Canon denk dan vooral aan FF en door de betere beeldkwaliteit van de Canon toestellen in de hoge iso's.

Deze verschillen zijn bijna volledig weggewerkt en er zijn dus niet veel redenen meer om nog te switchen. Nu ja ik kan eigenlijk nog honderd redenen vinden om te switchen van de ene naar de andere of omgekeerd. Er zullen dus ook altijd wel switchers zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
      Nikon verkoopt globaal gezien de meeste DSLR's, toch?
      Ik dacht gelezen te hebben dat Canon het grootste marktaandeel had, en dacht zelfs dat Sony meer digitale toestellen verkoopt dan Nikon, zelfs Samsung heeft Nikon lichtjes voorbij gestoken in de vekoopscijfers en wordt globaal gezien een iets grotere concurent dan Nikon. Uit een artikel van 2006 dat ik net vond blijkt dit ook te zijn.

Uiteraard spreken we over de globale verkoop van digitale fototoestellen en geen reflex camera's.
      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
      Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

En welke compactjes staan sterk in de markt? Digital Ixus en Powershot.
        Canon overspant het hele gamma, en heeft zelfs foto^printers van budget tem de hele grote Prograf's en idd. alles met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Hier zijn er die precies denken dat Nikon de Porsche van de DSLR gaat worden... kunnen ze zich inkopen bij Canon binnen x jaar.

Neen, serieus: ze hebben samen 80% van de markt in handen. Die fusioneer je niet zomaar. Bovendien heeft Canon een heel uitgewerkt aanbod. Wat zou de meerwaarde van een fusie voor Canon zijn? De DSLR lenzen van Nikon?

Ik zie ze liever concurreren hoor.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          En welke compactjes staan sterk in de markt? Digital Ixus en Powershot.
          Canon overspant het hele gamma, en heeft zelfs foto^printers van budget tem de hele grote Prograf's en idd. alles met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Hier zijn er die precies denken dat Nikon de Porsche van de DSLR gaat worden... kunnen ze zich inkopen bij Canon binnen x jaar.

Neen, serieus: ze hebben samen 80% van de markt in handen. Die fusioneer je niet zomaar. Bovendien heeft Canon een heel uitgewerkt aanbod. Wat zou de meerwaarde van een fusie voor Canon zijn? De DSLR lenzen van Nikon?

Ik zie ze liever concurreren hoor.
          In 2006 had canon het grootste marktaandeel wat DSLR's betreft (rond de 15% a 20% meer dan Nikon). Eind 2006 zijn de zaken sterk verandert en had Nikon het grootste marktaandeel wereldwijd. De maanden daarop (2007) was het afwisselend Nikon/Canon. Deze cijfers zijn getoond op de officiële Nikon presentatie van de D3/D300 (sept 2007). Het toaal cijfer van 2007 is me niet bekend.
          Overgrote marktaandeel van Canon (in Japan althans) bestond uit verkoop van instapmodellekes, zelfs tot 70%. Nikon had een meer gespreide verkoop van zijn verschillende toestellen.

Comment

Gelukkig worden mijn foto's daar allemaal niet slechter van.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
              De vergelijking Nikon - Canon wordt steeds meer een prijs vergelijking.

Ik denk dat Canon meer problemen krijgt met Sony en Pentax dan Nikon.

Canon maakt zelf sensoren maar slaagt er niet in om een 14 MP sensor te maken en slaagt er ook niet in om een sensor vergelijkbaar met die van de D3 te maken.

Er is dus geen echte reden meer om nu nog voor Canon te kiezen.

Alleen het prijsverschil, ook van de lenzen, kan nog een voordeel opleveren voor Canon.

Jan.
              Ik dacht toch ook al een paar keer gezien te hebben dat voor DSLR Nikon er de meeste verkoopt, dan Canon en al de anderen (Olympus, Pentax, Sony, Samsung) hadden minder dan 10% van de markt. Dus vandaag nog steeds niet de moeite om te vermelden. Maar gelukkig geven ze niet op. Ze hebben allen nieuwe modellen uitgebracht en dat is goed want dan kunnen C en N niet afwachten en moeten ze de lucratieve features van die anderen wel blijven opvolgen.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Tja... qua marktaandeel zijn er twee aspecten hé: het economische en het kwalitatieve.
                Ik bedoel dan de cijfers over afzet in verschillende segmenten versus de kwaliteit van het verkochte product. Als Canon dan al 10% van de markt zou hebben... En Leica dan? Hebben die dan0,... % aandeel in DSLR's? Die hebben iets aparts.
                Kijk eens op http://www.hetbesteproduct.nl/nl/Art...s_in_2006.html

Canon afzweren om een bepaald marktaandeel is voor beleggers, niet voor fotografen
                Qua technologie zijn er evoluties, en die zijn volgens mij te vergelijken met het haasje over van Intel en AMD in de processormarkt. Samsung verkoopt idd. goed en levert ook kwaliteit (heb een LCD TV, compactje en GSM van hen)
                www.musicinframe.be

Comment

pfoeh, 16 pagina's, helemaal doorgelezen. Zij het gespreid over 2 dagen, maargoed, ik heb blijkbaar tijd te veel.

Ik vind het zeker een interessante vraag. Ik vroeg mij ook af wat de meeste pro's nu eigenlijk gebruiken. Vroeger was het eigenlijk altijd Nikon die aan de top stond. Nu heb ik het idee dat sinds het begin van het digitale tijdperk Canon altijd ietsje voor stond. Als binnen een halfjaartje Nikon met een D3x komt ofzo, staan beide weer op gelijke voet. De een zal de ander altijd hier en daar wel uitlopen, maar overstappen? Ik denk dat beide merken wel een systeem voor iedereen bieden.

Qua lenzen ben ik persoonlijk redelijk tevreden bij Nikon. Ik hoor veel dingen over de f4 L lenzen van Canon, maar ik kom voorlopig goed uit te voeten met bijvoorbeeld een Sigma 10-20, en voor de rest oudere AF lenzen, die qua scherpte niet onderdoen voor de nieuwere AF-S lenzen.

Als mijn D70s het vandaag zou begeven, koop ik morgen tweedehands gewoon trug een D70s. Schitterend toestel dat alles doet wat ik wil. Als ik 1000euro teveel heb, koop ik wel wat pocket-wizzards en een alien-bee setup, eerder dan een nieuwe duurdere body.
                  Hiermee bedoel ik ook dat de keuze voor iedereen anders ligt.

Verder worden de verschillen vaak wel overdreven. bijvoorbeeld bij tests met lenzen. goed, de ene lens kan net wat scherper zijn als de andere, en sommige zijn gewoon totaal onscherp, maar dat wil helemaal niet zeggen dat de lenzen die iets minder uit de testen komen geen goede foto's gaan geven.
                  Een droomsetup voor mij zou een D3 + 14-24 + 24-70 + 70-200 zijn, allemaal 2.8. Maar gaan mijn foto's daar beter van worden dan nu met m'n sigma 10-20 f4-5.6 en 35-70 2.8? Ik denk het niet. Minder ruis, iets scherper, hogere iso's mogelijk (persoonlijk trek ik 99% van m'n foto's op iso 200), maar als je bekijkt wat een foto goed of slecht maakt, zullen voorgenoemde dingen van marginaal belang zijn. Wat uitmaakt is dat ik op de juiste tijd op de juiste plaats ben, op het juiste moment mijn camera met de correct instellingen in de juiste richting wijs en afdruk, terwijl mijn flashes met de juiste instellingen op de juiste plaats en juist gericht staan. En of ik op dat moment een D70s in m'n handen heb, of een D3, of een 300d of een 1Ds mkIII, dat maakt weinig uit.

(jup, 7 keer "juist" in 1 zin... sue me )
                  || Photography Blog ||

Comment

maar als je bekijkt wat een foto goed of slecht maakt, zullen voorgenoemde dingen van marginaal belang zijn. Wat uitmaakt is dat ik op de juiste tijd op de juiste plaats ben, op het juiste moment mijn camera met de correct instellingen in de juiste richting wijs en afdruk, terwijl mijn flashes met de juiste instellingen op de juiste plaats en juist gericht staan.
                    Dat is op zich al stof voor discussie: superscherp en dan de rest, of eerst compositie en de soms gewaardeerde flou en beetje ruis qua "setting" van het beeld.
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                      Ja, dat wil ik ook graag weten ...
                      Wel ik heb het antwoord! (Een jaar na datum...)

Ik heb laatst eens een D3 in mijn handen gehad, en vergeleken vanuit mijn Canon-vertrouwde manier van werken.

Een Nikon D3 (en andere toestellen waarschijnlijk ook wel ) heeft voor de voor de hand liggende instellingen echte knopjes met standjes dat je blindelings aanvoelt hoe ze staan. Je kan zonder te kijken "aanvoelen" hoe het zit met je lichtmeetmethode, scherpstelmethode, enz... Dat kan in mijn geval een voordeel zijn.

Wat ik dan wel miste was het grote draaiwiel vanachter, om snel door foto's te kunnen bladeren (a la iPod).

Dave
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Wat ik dan wel miste was het grote draaiwiel vanachter, om snel door foto's te kunnen bladeren (a la iPod).
                        Dat doe je gewoon met het hoofdinstelwiel, niet als een iPod maar ook snel.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat draaiwiel van m'n Canon 30D hadden ze van mij ook wel op m'n D700 mogen zetten hoor...

Dat vond ik heel leuk werken... beter dan de multicontrol van Nikon...

...aber das wel het enige dat ik beter vond aan m'n vorig toestel

Comment

Leuk draadje gaande op het nikon forum waaruit blijkt dat wel degelijk veel sportfotografen zijn overgestapt op Nikon.

Last edited by Kiekvogel; 12 augustus 2008, 19:02.
                            Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Dat doe je gewoon met het hoofdinstelwiel, niet als een iPod maar ook snel.
                              Dat heb ik geprobeerd, en dat werkte niet.

Dave
                              pixelpusher

Comment

Vanaf de start van dit topic is de vergelijking toch gewijzigd.

De 5D is nu echt 3 jaar oud en met de D700 is er nu ook een FF alternatief.

Maar ook nu wachten we opnieuw op Canon.

Jan.

Comment

Working...
                                X