Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
    Dit is wat ik hier heb gezegd.

De 1DIII is toch nog van een veel hogere klasse dan de 5D, de 40D en de D300.
    Het antwoord op uw vraag is dus heel eenvoudig.

Als ik tevreden was met 10 MP dan had ik nu een 1DIII.
    Maar omdat ik 12 MP wil moet ik maar tevreden zijn met een 5D, een D300, een D3, en als het echt niet anders kan... een 1DsIII.

Wel binnen de 7 dagen testen of de AF in alle omstandigheden perfect werkt. Anders onmiddelijk omruilen.

Jan.
    En wat denk je van een 5d + 40d?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      En wat denk je van een 5d + 40d?
      De 40D en de 5D hebben niet de AF van de 1D reeks. (als die werkt )

De 40D en de 5D hebben niet de snelheid van de 1D reeks.
      De 40D heeft niet de lage ruis van de 5D en van de 1DIII.
      De fotos van de 5D zijn 12 % groter dan van de 1DIII maar hebben geen 14 bit en de mogelijkheid van sRAW.
      En zo kan ik nog een tijd doorgaan...

En vooral, ik wil weten wat jij van de 1DIII vind, voor ik een 1DsIII koop.

Het echte voordeel van de 5D + 40D is dat je minder lenzen moet omwisselen en dat je gratis een tweede lenzen set krijgt: FF + APS.

Jan.
      Last edited by Jan_10D; 2 september 2007, 10:29.

Comment

Even een updatje:
        Alles begint wat uit te klaren, en de emotionele faktor van de "veel betere" Nikon d300 is wat gezakt.
        De 40D is prijs/kwaliteit toch wel steengoed naar wat ik lees. De features zijn prima, en de snelheid ook.
        Eigenlijk is dat altijd zo al geweest. Als Nikon een opvolger uitbrengt dan is iedereen wild over de verbeteringen die er zijn bijgekomen. Als Canon er eentje uitbrengt dan zijn het altijd minor dingen, meestal niet waard om over te stappen. Ik herinner me nog goed dat de 20d geen echte upgrade was op de 10d, en de 30d was amper beter dan de 20d.

Op dpreview heeft iemand eens een lijstje gemaakt met de wijzigingen van de 40d tegenover de 30d. De lijst is lang genoeg om te spreken over een major upgrade. hij heeft er tussen haakjes bijgezet hoe belangrijk hij die dingen vind.

1. Revised body and control layout (minor)
        2. 10 MP CMOS sensor (minor)
        3. EOS Integrated Cleaning System (significant)
        4. DIGIC III image processor (significant)
        5. 14-bit ADC (significant)
        6. Double the previous continuous shooting speed (significant)
        7. Larger buffer (minor)
        8. Larger, brighter viewfinder (minor)
        9. Three interchangeable focusing screens (minor)
        10, ISO display in viewfinder with B/W icon (minor)
        11. Faster and quieter powered mirror mechanism (significant)
        12. Nine-point AF sensor with cross sensitivity (significant)
        13. AF-ON button (significant)
        14. 24 custom functions in four groups (minor)
        15. WFT-E3/E3A wireless transmitter / grip (significant)
        16. New grip (compatible with previous grip) (minor)
        17. Weatherproof compartment doors (minor)
        18. Larger 3.0" LCD monitor (minor)
        19. Live View (significant)
        20. Shooting Information Display (minor)
        21. EOS-1D style menu system (minor)
        22. On-screen settings adjustments (minor)
        23. Auto ISO (significant)
        24. Three new camera user settings (significant)
        25. Trimming including tilt correction (minor)
        26. RAW with sRAW (significant)
        27. Optional High ISO Noise Reduction (minor)
        28. Does not power down if card door opened (minor)
        29. External USB media support (minor
        30. Improved white balance (minor)
        31. Increased playback modes (minor)
        32. Optional highlight alert on playback (minor)
        33. Optional AF point display on playback (minor)
        34. In-camera flash configuration for 580 EX II (minor)
        35. Increased menu languages(minor)
        En dan was hij Live histogram nog vergeten.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

De fotos van de 5D zijn 12 % groter dan van de 1DIII maar hebben geen 14 bit en de mogelijkheid van sRAW.

Het echte voordeel van de 5D + 40D is dat je minder lenzen moet omwisselen en dat je gratis een tweede lenzen set krijgt: FF + APS.

Jan.
          Jan, 1dsmkIII, ik durf er zelfs niet aan denken...

En nu maar dubben: een d40 of een 100-400 4-5.6 L IS?

Comment

Jan.
            dag Jan,

wat de 1DMarkIII betreft , het is niet altijd gemakkelijk om op internet de waarheden van de onwaarheden te onderscheiden, maar je kan er niet aan onderuit dat het AF-probleem ( zowel AI-servo als zelfs OneShot bij sommigen) wereldwijd ter discussie staat en de resultaten in veel gevallen heel slecht zijn . Sommige bezitters hebben blijkbaar geen probleem ( en dat is maar goed ook ), maar ik zou hen toch eens aanraden volgende AI-servo test te doen : iets of iemand die naar u toekomt ( bvb een fietser , maar liefst toch aan een behoorlijke snelheid ) , gefotografeerd met de ter
            beschikking 10 beelden/seconde en met VOLLE OPENING ; ben benieuwd van de 20à30 beelden die je gemaakt hebt hoeveel er ( voor 100%) scherp zullen zijn .
            Ikzelf zou mij, omwille van deze problemen , OP HET OGENBLIK geen MarkIII durven aanschaffen . Zie eventueel ook :

groeten,

Comment

Jan, 1dsmkIII, ik durf er zelfs niet aan denken...
              En waarom niet.

De 1DsIII is volledig gelijk aan de 1DIII.

De snelheid is de heflt maar de fotos zijn twee keer zo groot.
              Ik zie dus geen verschil....

Tenzij je bedoelt dat de 1DsIII 3 mm hoger is dan de 1DIII.

En nu maar dubben: een d40 of een 100-400 4-5.6 L IS?
              Ik zou een 100-400 kopen en over 6 maanden een 5D opvolger.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogéke Bekijk bericht
                Sommige bezitters hebben blijkbaar geen probleem ( en dat is maar goed ook ), maar ik zou hen toch eens aanraden volgende AI-servo test te doen : iets of iemand die naar u toekomt ( bvb een fietser , maar liefst toch aan een behoorlijke snelheid ) , gefotografeerd met de ter
                beschikking 10 beelden/seconde en met VOLLE OPENING ; ben benieuwd van de 20à30 beelden die je gemaakt hebt hoeveel er ( voor 100%) scherp zullen zijn .
                Wat zou het resultaat zijn van deze test bij 8 fotos per seconde of bij 5 fotos per seconde ?

In elk geval blijf ik overtuigd dat Canon dit probleem volledig oplost.
                Maar hoelang dit nog kan duren is weer een andere vraag.

Jan.

Comment

Wat zou het resultaat zijn van deze test bij 8 fotos per seconde of bij 5 fotos per seconde ?

In elk geval blijf ik overtuigd dat Canon dit probleem volledig oplost.
                  Maar hoelang dit nog kan duren is weer een andere vraag.

Jan.
                  Er zijn er inderdaad die beweren dat het aantal scherpe opnames zou verhogen indien je met "slechts" 8 beelden/sec. zou werken . Niettemin ging Canon er prat op dat zij de eerste camera hadden met 10fr/sec, maar ik heb,
                  voor zover ik weet , vanuit Canon-info, nergens gelezen dat dit dan ten koste zou zijn van het aantal scherpe beelden . Ofwel brengen ze inderdaad de camera uit met 10fr/sec dat het werkt , en als ze daar niet in slagen moeten ze het dan maar, zoals voorheen, op 8 houden. Ik ken zelfs vrienden waarbij de Focus op OneShot niet efficiënt werkt , dus, volgens mij wringt daar het schoentje niet.

groeten,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    3. EOS Integrated Cleaning System (significant)
                    5. 14-bit ADC (significant)
                    8. Larger, brighter viewfinder (minor)
                    9. Three interchangeable focusing screens (minor)
                    10, ISO display in viewfinder with B/W icon (minor)
                    11. Faster and quieter powered mirror mechanism (significant)
                    12. Nine-point AF sensor with cross sensitivity (significant)
                    18. Larger 3.0" LCD monitor (minor)
                    19. Live View (significant)
                    20. Shooting Information Display (minor)
                    24. Three new camera user settings (significant)
                    26. RAW with sRAW (significant)
                    27. Optional High ISO Noise Reduction (minor)
                    28. Does not power down if card door opened (minor)
                    Dit is wat ik heel belangrijk vind. En er ontbreekt nog iets. Wie zoekt, die vindt.

Jan.
                    Last edited by Jan_10D; 2 september 2007, 14:05.

Comment

Even een updatje:
                      Alles begint wat uit te klaren, en de emotionele faktor van de "veel betere" Nikon d300 is wat gezakt.
                      De 40D is prijs/kwaliteit toch wel steengoed naar wat ik lees. De features zijn prima, en de snelheid ook. De d300 zal wel een paar dingen extra geven, maar op de keper beschouwd is de Nikon set: VEEL duurder. Ik merk nu wat men zegt dan Canon meer lenskeuzes heeft.
                      Ik heb bij Nikon eigenlijk simpelweg weinig alternatief voor een 24-105 L IS en een 70-200 f4.0 L IS.
                      Yep en dat is nu wat ik hier al jaren zeg en waardoor ik regelmatig als een fanboy gezien wordt. De situatie was bijv dezelfde tussen D200 en 20D. Als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld kan je heel wat extra's bij canon kopen of gewoon een fotovakantie nemen waar je jezelf eens volop plezier kan doen met je camera. Er zitten zeker extra features op de nikon's maar zijn het zaken die een wezenlijk verschil maken? Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Maar ik betwijfel dat ze voor de meesten onder ons erg belangrijk zijn.
                      En ik vraag mij toch af hoe lang nikon het nog wil volhouden geen F4 topreeks lenzen te hebben want dat is voor velen toch ook 1 van de grootste aantrekkingskrachten naar Canon denk ik. Dat was voor mij alvast 1 van de hoofdredenen. Alhoewel ik vandaag geen enkele van die lenzen meer heb

Comment

Alleen voor wie niet kan wachten op echte reviews.

Ik zie vooral het verschil in ruisreductie tussen Canon en Nikon, waarbij Nikon, zoals altijd, de kleurruis bijna volledig verwijdert.

Edit:
                        Nog even opmerken dat ik perfect tevreden zou zijn met ISO 6400 van de 1DIII.
                        En met de Canon RAW converter kan de 1DIII kleurruis ook volledig verwijderd worden.

Op dit moment kunnen we nog niets zeggen over een verschil in scherpte tussen de D3 en de 1DIII.
                        Maar ik hoop dat, net zoals bij de 1DsII, de D3 scherpte op ISO 6400 volledig gelijk is aan de D3 scherpte op ISO 200.

Jan.
                        Last edited by Jan_10D; 3 september 2007, 08:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogéke Bekijk bericht
                          Er zijn er inderdaad die beweren dat het aantal scherpe opnames zou verhogen indien je met "slechts" 8 beelden/sec. zou werken . Niettemin ging Canon er prat op dat zij de eerste camera hadden met 10fr/sec, maar ik heb,
                          voor zover ik weet , vanuit Canon-info, nergens gelezen dat dit dan ten koste zou zijn van het aantal scherpe beelden . Ofwel brengen ze inderdaad de camera uit met 10fr/sec dat het werkt , en als ze daar niet in slagen moeten ze het dan maar, zoals voorheen, op 8 houden. Ik ken zelfs vrienden waarbij de Focus op OneShot niet efficiënt werkt , dus, volgens mij wringt daar het schoentje niet.

groeten,
                          En hierbij stel ik me dan de vraag , weten die vrienden wel hoe ze de MKIII moeten instellen ??;
                          Het is niet zo evident om een MKIII uit te pakken en beginnnen met shooten .
                          Dit is een toestel met enorme mogelijkheden , zeker wat betreft de instellingen en vooral in de AF . Ik geef steeds de raad lees de manual 5 keer door en elke bladzijden en begin te experimenteren . Ook als ik zie op dpreview zijn er van de mensen die AF problemen hebben 80% die daarvoor nog nooit een MK in de pollen hebben gehad .
                          Ik heb er op dit moment buiten mijn eiegen MKIII al 3 andere uitvoerig getest en geel enkele heeft dan ook maar een AF probleem , bij alle toestellen ligt het aantal keepers veel hoger dan bij de MKII, wel heeft er eentje het gekende error 99 probleem , deze cam gaat nu van de week reeds voor de 5e keer terug naar etbass. Ze hebben hem al 4 keer uit elkaar gehaald en terug in mekaar gezet , waarna het probleem zonder enige verklaring van de techniekers , opgelost was . De eigenaar van dit toestel word wel stilaan hopeloos , wat best te begrijpen is .

Comment

Het lijkt wel of 50 % van alle 1DIII perfect werkt, de andere 50 % niet.

Of is de reden toch altijd bij de fotograaf te vinden.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs Bekijk bericht
                              De eigenaar van dit toestel word wel stilaan hopeloos , wat best te begrijpen is .
                              Amaai, dat zal wel zijn. Canon zou in dergelijk geval gewoon MOETEN omruilen. We spreken hier toch over een pro-toestel, waar je de volle betrouwbaarheid van mag verwachten nietwaar?
                              Voor de rest denk ik dat het AF probleem eerder user-related is. Het is zoals tubbs zegt, 80% heeft nooit een 1d gehad, en misschien verwachtten ze wel teveel?
                              Als ze de perfekte af willen moeten ze maar een Nikon kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs Bekijk bericht
                                En hierbij stel ik me dan de vraag , weten die vrienden wel hoe ze de MKIII moeten instellen ??;
                                Het is niet zo evident om een MKIII uit te pakken en beginnnen met shooten .
                                Dit is een toestel met enorme mogelijkheden , zeker wat betreft de instellingen en vooral in de AF . Ik geef steeds de raad lees de manual 5 keer door en elke bladzijden en begin te experimenteren . .
                                Is het misschien dan geen implementatie probleem, AF instellen en wijzigen is iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn he, zelfs al heb je vele mogelijkheden,
                                bediening moet eenvoudig blijven.

Comment

Working...
                                X