Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
    Dat weet ik heel goed.
    Nu ook even kijken of er wel zoiets bestaat.

Gezocht, DSLR met:

- 12 MP minimum.
    - Goede beeldkwaliteit.
    - Nauwkeurige AF met 9 AF punten of meer.
    - Grote zoeker.
    - Lichtmeting die goed werkt.
    - Flits lichtmeting die goed werkt.
    - Mogelijkheid om lenzen af te regelen.
    - Sluiter geluid vergelijkbaar met 10D. Onmogelijk bij Nikon ?
    - Lossless compressed jpg.
    - 3 tot 5 fotos per seconde.
    - Beperkt gewicht.

Meer heb ik echt niet nodig.
    Maar het ontbreken van 1 van deze eigenschappen betekent onmiddelijk een onvoldoende.

Ik denk dat de Canon 5D een goede keuze zou zijn.

Jan.
    Prachtige lijst Jan maar euh die 5DII dat gaat overkill worden

Alhoewel dat geluid van de 10D benaderen dat wordt moeilijk. Ik moet zeggen dat ik het extra geluid nog nooit als echt storend heb meegemaakt in wat ik fotografeer. Maar toch zou ik ook wel terug dat geluid van de 10D willen. 40D zou terug minder lawaai maken maar wat wil dat zeggen he...

Zeker nu na je lijst vind ik dat je eens een nikon moet kopen. Eigenlijk moet je de stap niet maken want vooruitgang in je wensen zit er niet in. Maar je hebt er zo duidelijk goesting in dat je het moet doen om te stoppen met twijfelen waar je nu het beste mee zou zijn.

Oh die lossless compressed jpeg had ik nog niet gezien. Hmmm dat wordt ook een moeilijke vrees ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Prachtige lijst Jan maar euh die 5DII dat gaat overkill worden
      Ik denk het niet maar dat is toch een deel van mijn probleem. Ik heb nu al een 5D.

Alhoewel dat geluid van de 10D benaderen dat wordt moeilijk. Ik moet zeggen dat ik het extra geluid nog nooit als echt storend heb meegemaakt in wat ik fotografeer. Maar toch zou ik ook wel terug dat geluid van de 10D willen. 40D zou terug minder lawaai maken maar wat wil dat zeggen he...
      Dit is echt de reden waarom ik geen 20D en wel nog een 10D heb... De 5D is ook wel heel goed.

Zeker nu na je lijst vind ik dat je eens een nikon moet kopen. Eigenlijk moet je de stap niet maken want vooruitgang in je wensen zit er niet in. Maar je hebt er zo duidelijk goesting in dat je het moet doen om te stoppen met twijfelen waar je nu het beste mee zou zijn.
      Ja, maar wordt het dan de D300 of de D3.
      Eerlijk gezegd denk ik niet dat de D300 na de 5D nog kan. Even afwachten.

Oh die lossless compressed jpeg had ik nog niet gezien. Hmmm dat wordt ook een moeilijke vrees ik.
      Foutje... Dat was natuurlijk RAW. Nikon heeft dat nu ook... in 2007.

Comment

Ja, maar wordt het dan de D300 of de D3.
        Eerlijk gezegd denk ik niet dat de D300 na de 5D nog kan. Even afwachten.
        doe maar D3 anders ga je terug beginnen twijfelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Dus ik blijf erbij: ook bv. Pentax en Sony zijn uitstekende alternatieven die een aantal pluspunten hebben, waarvan in-body stabilisatie wat mij betreft een van de interessantste punten is.
          Misschien een domme vraag maar ik sta zelf voor een dergelijke keuze...
          Hoe komt het dat Nikon en Canon niet op de proppen komen met een in-body beeldstabilisatie? Ik heb al begrepen dat de lenzen met beeldstabilisatie een stuk duurder zijn... dus misschien economische motieven?
          Cultures don't meet, People do
          Photoblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stanlie Bekijk bericht
            Misschien een domme vraag maar ik sta zelf voor een dergelijke keuze...
            Hoe komt het dat Nikon en Canon niet op de proppen komen met een in-body beeldstabilisatie? Ik heb al begrepen dat de lenzen met beeldstabilisatie een stuk duurder zijn... dus misschien economische motieven?
            Voor de ontwikkeling van IS en VR was heel wat geld nodig. Die investering gaan Canon en Nikon niet laten vallen. En zeker niet de extra winst op de veel te dure IS lenzen.
            IS dateert uit de analoge tijd. Zowel Canon als Nikon verkopen nog SLR.

Canon en Nikon gebruiken nu het marketing argument dat IS in de lens beter werkt.
            Perfect vergelijkbaar met het marketing argument van Nikon dat FF slecht is.
            De marketing van Nikon is nu opnieuw bijgesteld zodat FF nu wel goed is. Natuurlijk alleen Nikon FF, wat dacht je.

Als je toch IS wenst op al uw lenzen dan kan dat nog lang niet bij Canon of Nikon.
            Bij Canon zijn er nu de goedkope kit lenzen met IS.
            Als Canon werkelijk geen andere mogelijkheid meer heeft, dan komt er wel een EOS 3500 IS of iets dergelijks.
            Maar de dure DSLR, bedoeld voor wie wel IS lenzen kan kopen, krijgen nooit IS.

Maar voor mij persoonlijk: Ik ben een echte fotograaf... ik heb geen IS nodig.

Jan.
            Last edited by Jan_10D; 29 augustus 2007, 06:47.

Comment

doe maar D3 anders ga je terug beginnen twijfelen
              Enkele jaren terug ben ik bij Canon terecht gekomen door Kodak.
              Ik wou toen een 14 MP FF kopen, maar de reviews waren gewoon vernietigend over de beeldkwaliteit van Kodak.
              Als de D3 beeldkwaliteit duidelijk beter is dan die van de 1DsIII, en ik denk dan vooral aan lensfouten zoals vignetting en CA, dan is de D3 de beste keuze.
              Maar er moet toch een duidelijk aantoonbaar verschil zijn met de 5D.

Jan.

Comment

Maar er moet toch een duidelijk aantoonbaar verschil zijn met de 5D.
                Jan.
                En daar zou het schoentje wel eens kunnen wringen.
                De body mag nog zo mooi zijn, als de beelden niet overtuigen ... en aan de 5D hebben ze een geduchte tegenstander.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  En daar zou het schoentje wel eens kunnen wringen.
                  De body mag nog zo mooi zijn, als de beelden niet overtuigen ... en aan de 5D hebben ze een geduchte tegenstander.
                  De eerste fotos, met de Nikon super tele lenzen, zien er heel goed uit. Bijna geen vignetting.

Maar het is nu afwachten op de eerste fotos van 14 tot 20 mm. Tenslotte heb je voor tele geen FF nodig.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                    Elk msgboard heeft er één, hier heet hij Puerte.

Je voelt geen deksel. 1 van mijn jeugdvriendjes van het voetbal voelt zich ook gelukkig. Hij is de enige die niet weet dat hij mentaal verachterd is.

Sorry, maar ik vind dergelijke uitspraak ronduit grof en niet kunnen in deze. Dit heeft niks meer te maken met de oorspronkelijke topic.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Lees eens rond, op Dpreview zijn er al ex-nikonians die naar Canon 5D en 1DIII overgestapt zijn EN de D3 kunnen testen hebben die spreken van een grote vooruitgang voor Nikon maar nog steeds een achterstand tov Canon op gebied van IQ en ruis en dat betreuren omdat ze nu nog niet kunnen terug overstappen.

.[/QUOTE]

Daar wil ik wel eens wat meer van lezen. Ik kan ze in ieder geval niet vinden.

Lijkt mij ook een beetje raar want er is nog geen enkel body vrijgegeven, op enkele testbody's na

alex
                      Website : www.alextimmermans.com
                      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Sorry, maar ik vind dergelijke uitspraak ronduit grof en niet kunnen in deze. Dit heeft niks meer te maken met de oorspronkelijke topic.
                        Ik zeg niet dat Puerte mentaal verachterd is, ik schep een beeld voor Puerte en zeg gewoon met een knipoog dat hij net als mijn maat Simon iets niet beseft. En dat we misschien zoals bij Simon het moeten laten zoals het is en er niet over spreken tegen hem. De manier waarop hij het aanbrengt is gewoon arrogant : "niemand kan mijn argumenten onderlegd weerleggen..." Waar dan? Het zijn geen argumenten, het staat gewoon vol wensdromen, in elke reactie kreeg hij zijn antwoord maar wil dat niet beseffen. Met zijn inbreng komen we alvast niet tot een terecht besluit. Behalve specs is nog niets met zekerheid geweten. De eerste 40D's worden al verkocht in HK.

Hoe kan hij hier NIKON als zegevierder uitroepen en Canon de grond in boren maar in het 40D topic lovende woorden uitspreken. Als de 40D zo goed is, zal hij automatisch een concurrent zijn. Wat ik niet kunnen vind is dat Puerte naast onjuiste informatie te geven en voorbarige conclusies te trekken, zelf mensen uit hun kot lokt, persoonlijk wordt (niet de eerste keer overgens) en dan nog eens geen standje zou mogen krijgen.

@ Alex from holland :

vind het ook niet meer... topicstsunami (hopelijk mag dat wel vantje, ik lach niet met de slachtoffers) waaronder iemand die beweert dat de Cmos van Nikon van Canon geleverd worden, er een DIGIC III in zit... er zijn 25 pg ondertussen over D3

Het kwam er op neer dat hij een D2x en D200 had maar onlangs een 1DIII gekocht omdat hij ontevreden bleef. Hij een D3 had kunnen testen en vond dat Nikon ontegensprakelijk veel verbeterd was maar nog geen match voor Canon 5D 1D, oa omdat ze de Cmos meer MP wilden geven en zo de bovengrens van bruikbare beelden uit de D3/D300 verlaagd hebben om meer MP erin te crammen ipv een veel betere Cmos van 10 mp met veel minder ruis te produceren. Waardoor ze de voorsprong van Canon verkleinen maar ze niet inhalen, laat staan voorbijsteken.

En dat hij de beelden op het net uit een D300 niet goed genoeg vond om competitie te bieden aan Canon 1DIII en 5D. Even later in de topic bleek dat die beelden waarmee hij vergeleek uit een D3 kwamen.

Vraag blijft of het een zeveraar is. Hij stond wel als Nikonian bekend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                          Lees eens rond, op Dpreview zijn er al ex-nikonians die naar Canon 5D en 1DIII overgestapt zijn EN de D3 kunnen testen hebben die spreken van een grote vooruitgang voor Nikon maar nog steeds een achterstand tov Canon op gebied van IQ en ruis en dat betreuren omdat ze nu nog niet kunnen terug overstappen.

.
                          Daar wil ik wel eens wat meer van lezen. Ik kan ze in ieder geval niet vinden.

Lijkt mij ook een beetje raar want er is nog geen enkel body vrijgegeven, op enkele testbody's na

alex[/QUOTE]

Daar zijn al een paar test fotootjes van de D3 verschenen op ISO 3200 en 5000 ISO.
                          Er is ook een voorbeeld te vinden van ISO 3200 dat door capture NX NR gehaald is maar dat heb je waarschijnlijk al wel eens gezien

Nu, nikon claimed dat ze dezelfde algoritmen gebruiken als Capture Nx in hun toestellen. Dat wil zeggen als NR ook dezelfde algoritmen zou gebruiken je deze beeldjes zo uit de camera kunt krijgen.(JPEG/TIFF)

Kleurverschil tussen beide samples komt omdat de origineel in adobe RGB is genomen (web editors kunnen adobe RGB spectrum niet ten volle weergeven) en de tweede is geconverteerd naar sRGB.

Weet niet dat deze beeldjes echt zijn of niet kan, allemaal fake zijn, zo als alles op het web. Maar in het leven moet je risico's durven nemen.

Wat het LCD schermpje betreft, wordt toch deels gebruikt om je genomen beelden te beoordelen he, dan besef je toch dat een goede kwaliteit en een zo groot mogelijk scherm zeer belangrijk zijn. En als men er dan nog zou inslagen om een redelijke kleur weergave te bereiken, maakt het dat nog zoveel beter. De zon zal altijd een vijand blijven, maar daar bestaan hulp middelen voor. En door live view krijgt het LCD-scherm ook een volledig andere dimensie. Kun je in vele toepassingen gebruiken om manueel scherp te stellen he.
                          Dat je dat scherm belangrijk vindt of niet is iets dat jezelf moet uitmaken maar dat zegt veel over het type fotograaf je bent.

Tracht je op feiten en je eigen gezond verstand te baseren, en niet op van die Charels, die gefrustreerd zijn om dat ze een paar maand terugnaar Canon zijn overgestapt.
                          Kan dat begrijpen he, dat er nu veel met een slecht gevoel rondlopen, maar ik heb zekers geen leedvermaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex
                            Tja... als je daar aan twijfelt, wat zitten we dan helemaal al te discussieren. Hij kan één van die gelukkigen zijn die op het WK een shoot mocht doen... de foto's die circuleren komen toch hopelijk ook uit een D3 anders is het wel heel lachwekkend. Wat dan weer mijn punt was : ...ALS...

Sprong er bij mij uit, gezien zijn materiaal en locatie (aziaat) moet het wel bijna een pro zijn, hij was NIKON-minded en alleen overgeschakeld door de technische beperkingen van NIKON en was nog niet overtuigd... onder voorbehoud dat het geen zever is, het leek mij één van de weinige niet zeveraars.

Iemand moet effectief met een D3 en CF card een shoot gedaan hebben en ze ergens upgeload hebben, anders kunnen ze niet op het net verschijnen.

Er is ook geen enkele reden waarom NIKON dit niet hier en daar zou toelaten, al was het maar om de hype te versterken.

Het gaat dus overgens over jpg (met in camera NR-bewerking) en niet raw in betrekking tot de DR... beetje appelen met peren vergelijken.

Comment

Ik kom hier af en toe eens piepen om al die onzin te lezen en mij rot te lachen .

Wat mij wél opvalt is dat sommigen die hier de pixelpeeper uithangen zelf nog nooit ook maar één foto gepost hebben .

Over dergelijke personen denk ik dan : "Hééft die uberhaupt wel een toestel en zo ja gebruik hij het ook? "

Comment

Wat mij vooral amuseert is te merken dat sommigen onder ons over een héél rijke fantasie beschikken.

Comment

Working...
                                X