Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic
Collapse
X
-
-
Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Comment
-
De Nikon D300 is voor mij (qua budget) veels te hoog gegrepen
Maar ben als amateurke tevreden met mijn Nikon D50
Ik heb een tijd een olympus C-350 zoom gehad. Niet dat je er geen leuke foto's uit kan trekken. Maar ik begon me gaandeweg steeds meer te ergeren aan de beperkingen van dit toestel. Ik wist verder niks van de grote DSLR merken. Stiekum begon ik eens te denken om in de toekomst een DSLR aan te schaffen. Ik liep de mediamarkt binnen. Daar stonden de Canons en de Nikons.
Maar ook de Sony. Ik had verder geen flauw benul van DSLR's
Ik pakte een Canon beet. Geen flauw idee welk toestel, misschien was het de 350D wel. Hij zag er wat plasticachtig uit. Vond hem te klein. Dit was het merk wat ik associeerde met schreeuwerige reclames en printers. De Sony, daarby dacht ik aan playstations en CD's
Nikon had voor mijn gevoel (als echte leek) een betere naam. Kan niet uitleggen waarom Toen ik een Nikon beetpakte, misschien vergeleek ik de Canon 350D wel met de Nikon D200 voelde dat direct veel beter aan. Ook zag hij er esthetisch beter uit. Hierna kreeg ik een positief vooroordeel t.o.v. Nikon. Een paar maanden later kocht ik een Nikon en geen haar op mijn hoofd die aan Canon dacht. Typisch geval van irrationeel beslissenIk ben op zoek naar een MB-20.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk berichtJe hoeft het met mij niet eens te zijn hoor maar dat zijn de harde feiten en iedereen zelfs de meest fanatieke Canonien kan daar niet naast zien, zo groot zijn de verschillen.
Je kunt enkel nog als nen duivel in een gewijd water vat liggen te spartelen omdat dat te ontkennen maar de feiten zullen blijven.
Als ik een auto koop die 500 Euro duurder is dan kan ik een beslissing nemen want wil ik dat betalen voor de airco of niet. Nu is het 500 Euro voor een 12MP sensor i.p.v. 10Mp en dat is het nooit waard.
Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk berichtEn het zou kunnen dat Canon volgende week terug koppeke ondergaat want dan komt Sony waarschijnlijk op de proppen met zijn toestellen.Tot sluitertijd, Dirk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk berichtDe prijzen die de vorige poster aanhaalde zijn niet realistisch omdat het de Nikon adviesprijzen betreft. In realiteit liggen die sowieso lager, maar dan nog id het verschil soms heel groot
Prijzen van bij Konijnenberg voor zover dat ze bij de eerste uitlevering van de nieuwe Nikons nog dezelfde zijn:
300mm f2.8 IS/VR: C= 4195, N= 4550, V= 355
400mm f2.8 IS/VR: C= 6450, N= 8499, V= 2049
500mm f4.0 IS/VR: C= 5995, N= 7499, V= 1504
600mm f4.0 IS/VR: C= 7850, N= 8995, V= 1145
MVG,Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk berichtMisschien, maar met deze adviesprijzen :
AF-S 14-24mm/2.8G ED € 2.049,-
AF-S 24-70mm/2.8G ED € 1.949,-
AF-S 400mm/2.8G ED VR € 10.299,-
AF-S 500mm/4 G ED VR € 8.999,-
AF-S 600mm/4 G ED VR € 10.899,-
Scheelt toch een aardig duitje voor een mooier kleurtje mijn gedacht
300mm f2.8 IS/VR: C= 3995, N= 4599, V= 604
400mm f2.8 IS/VR: C= 6275, N= 8325, V= 2075
500mm f4.0 IS/VR: C= 5795, N= 7465, V= 1670
600mm f4.0 IS/VR: C= 7499, N= 9185, V= 1686
MAW beetje desinformatie van RDB. Omdat zijn adviesprijzen wellicht gelden voor de lokale fotoshop. Maar de conclusie blijft.
Oorspronkelijk geplaatst door "puerte"Als je teksten van mij herhaalt mag ik dan vragen alles te herhalen en niet stukken uit zijn context te halen
heb wel geschreven:
Nikon richt zich momenteel duidelijk op de pro gebruikers zowel met de D300 als de D3.
Canon richt zich met de 40d meer op de geavanceerde amateur.
Je metafoor is niet slecht gekozen, maar ongewild want hij ondermijnt je eigen stelling (beetje knullig want je vergelijkt wagens van hetzelfde merk) : Het is niet omdat je beter zit in een wagen dat je er sneller en beter raakt. Het is niet omdat een Nikon steviger aanvoelt dat zijn fotos beter zijn. Het is niet omdat je 54 af-points hebt dat je met 11 minder goede fotos kan maken. Het is niet omdat je LCD 3x meer pixels heeft en VGA met liveview dat je betere afdrukken van fotos krijgt. En belangrijker voor amateurs : het is niet omdat je wagen 280 rijdt en de andere maar 200, dat je iets mist. Want je hebt het niet nodig!
Deze metafoor gaat op voor wagens : een jonge gast koopt een goedkope versie met airco en een goede motor, een 50-er koop de full option met leren interieur, metallic en alle confort omdat hij KAN. Een full option Opel is net minder status dan een full option Mercedes. Maar kwa wegprestaties gaan ze elkaar niet kloppen. Je vergelijking gaat ongeveer op voor de D3 tov de D300 waar je DX tegenover DX en FX hebt met alles wat Nikon op dit moment erin kan steken. Je kan ze ook vergelijken, andere merken. Dan is de vraag of je wagen een airco heeft en een goede motor belangrijker dan of je gordels zichzelf aanbieden etc. Dat kost dan meer maar dat maakt de functie van de andere wagen daarom niet minderwaardig. Jij reageert alsof de apocalyps losgebroken is voor Canon, behalve een paar paniekreacties van veel te impulsieve kopers zal er wellicht niet zoveel veranderen. Het is een klein deel van de markt wat constant switched. Nikon is voor de meeste 30+ die niet specifiek de evolutie volgen de naam in de fotografiewereld, voor de ingewijden was Canon heb voorbijgestoken. De 400D was de doorbraak bij de leken waar Canon op gebied van DSLR de naam was geworden. Nu ligt de markt weer open maar wie denkt nu dat er één van de merken gaat verdwijnen? Toch zeker Nikon en Canon niet. En in slaap gevallen? Ik denk dat je meer moet gokken op een adempauze van Canon om evenhard terug te slaan en in de trend van Nikon de 50D en 5DII te voorzien van net geen pro of prostatuut. Dat zou toch meer in de verwachtingen liggen. 21 MP is wel een paar straten voorsprong dacht ik.
Ofwel vergat je dit eventjes ofwel ben je vreemd voor de realiteit. Je geeft daar niet de volledige feiten. De D300 is niet D3DX genoemd omdat mensen zouden weten dat het de opvolger is van de D200 en dus gericht aan dat deel van de markt.
En dan nog, je gaat er alweer door en zet de D300 boven de 40D, de D3 boven de 1DIII en je zegt dat binnen korte duur de 1DsIII ongelofelijk afgemaakt gaat worden door de nieuwe Nikon. De 21MP AF etc kloppen... ze moeten het nog bewijzen maar jij weet al meer. Je doet alsof andere merken in het niets vallen bij Nikon, kamera's die nog geen test ondergaan hebben...
Ik wil een Nikon testen, zeker weten. Maar die Canon-toestellen moeten van mij niet weg.
De belangrijkste vraag is : welke kamera heb je?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
De belangrijkste vraag is : welke kamera heb je?
PS: wat betreft de prijzen van de lenzen, dit waren vorige week de prijzen die ik had gevonden ( adviesprijzen ), intussen zijn ze wel al iets realistischer geworden, alhoewel…1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Comment
-
-
Tjonge jonge, wat een geze... allemaal hier.
Dit is doed bij die en dat is slecht bij de andere.
Zowel Nikon als Canon maken perfecte camera's, echter goede foto's worden er gemaakt door diegene die de camera gebruikt. En dat heeft helemaal niets te maken met iso, knopjes, aantal beelden per seconde, aantal pixels etc etc.
leer eerst je eigen camera is kennen. Tien tegen 1 dat 90% van de gebruikers op dit forum functies op de camera heeft waarvan ze het nut niet eens weten !!
De perfecte camera bestaat gewoon niet en dat heeft ook een heleboel met emotie te maken. De een zweert bij canon en de ander weer bij Leica. Ze hebben allemaal zo hun minpunten en daar zul je mee moeten leven. Ben creatief en probeer dat soort zaken gewoon te omzeilen.
Vergeet niet dat we tot voor een jaar of vijf gewoon met 5 beelden per seconde perfect uit de voeten konden. VIJF, 5 !!! dat was wat !!!
Nu gaat de discussie over of 10 of 11 beelden wel genoeg is ???
Aantal pixels ?? 6 , 8 , 10 , 20 ??
Slechts een heel klein gedeelte van de foto's die gemaakt worden worden groter afgedrukt dan a3+. Bij een goede bewerking heb je dan gewoonweg niet meer nodig dan 6 px. Nog steeds maak ik met mijn d2h op a3+ prints die nauwelijks van mijn d2x te onderscheiden zijn
Camera's zijn tegenwoordig niets anders meer dan luxeartikelen en wij (incl mijzelf) laten ons meeslepen in het verhaal wat ze Marketing noemen.
Hoe klop ik zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit de zak van de consument voor iets wat ze eigenlijk niet nodig hebben.
Ik vergeet nooit meer hoe gelukkig is was met mijn nieuwe fuji s2 met 6 mpx.
Tijden vergaan vlug
Just my two centsWebsite : www.alextimmermans.com
Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk berichtTjonge jonge, wat een geze... allemaal hier.
Dit is doed bij die en dat is slecht bij de andere.
Zowel Nikon als Canon maken perfecte camera's, echter goede foto's worden er gemaakt door diegene die de camera gebruikt. En dat heeft helemaal niets te maken met iso, knopjes, aantal beelden per seconde, aantal pixels etc etc.
leer eerst je eigen camera is kennen. Tien tegen 1 dat 90% van de gebruikers op dit forum functies op de camera heeft waarvan ze het nut niet eens weten !!
De perfecte camera bestaat gewoon niet en dat heeft ook een heleboel met emotie te maken. De een zweert bij canon en de ander weer bij Leica. Ze hebben allemaal zo hun minpunten en daar zul je mee moeten leven. Ben creatief en probeer dat soort zaken gewoon te omzeilen.
Vergeet niet dat we tot voor een jaar of vijf gewoon met 5 beelden per seconde perfect uit de voeten konden. VIJF, 5 !!! dat was wat !!!
Nu gaat de discussie over of 10 of 11 beelden wel genoeg is ???
Aantal pixels ?? 6 , 8 , 10 , 20 ??
Slechts een heel klein gedeelte van de foto's die gemaakt worden worden groter afgedrukt dan a3+. Bij een goede bewerking heb je dan gewoonweg niet meer nodig dan 6 px. Nog steeds maak ik met mijn d2h op a3+ prints die nauwelijks van mijn d2x te onderscheiden zijn
Camera's zijn tegenwoordig niets anders meer dan luxeartikelen en wij (incl mijzelf) laten ons meeslepen in het verhaal wat ze Marketing noemen.
Hoe klop ik zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit de zak van de consument voor iets wat ze eigenlijk niet nodig hebben.
Ik vergeet nooit meer hoe gelukkig is was met mijn nieuwe fuji s2 met 6 mpx.
Tijden vergaan vlug
Just my two cents
MVG,
Comment
-
Na de vele antwoorden nog even de bedoeling van dit topic:
Iedereen die het echt nodig vindt om eens te kunnen zeggen hoeveel beter Canon is dan Nikon of hoeveel beter Nikon is dan Canon kan hier terecht. Iedereen die het geen echt goed idee vindt om Canon en Nikon rechtstreeks te gaan vergelijken kan dit topic gewoon negeren, of in elk geval niet reageren. De grote verschillen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk berichtOk, I drop in the occasional one-liners to say a simple point. but for me, personally it boils down to some basic things really.
Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk berichtIt really seems that the more someone seems to yell about specs, the less quality photographic output they produce. All the energy goes into technical matters, sacrificing creativity. Those who shout less about specs are the ones continuing to advance their creative skills, not bound by what reviews or technicians tell them about a camera.
I'm not telling anyone what to do, just like nobody can tell me. Everyone has their own passions, wants and needs.
Een overdreven orientatie op één pool van de dimensie zorgt voor een verminderde prestatie aan de andere pool.
Zolang de persoon er OK mee is, is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar er is méér.
Het effect werkt uiteraard ook in de andere richting maar is volledig reversibel.
Eénzelfde persoon kan schitterende zaken doen in zowel techniek als creativiteit.
Maar normaal niet binnen dezelfde periode.
Je hebt maar zoveel te spenderen en als je alles opgebruikt aan het één, schiet er voor het ander niets meer over.
Er zijn uitzonderingen, die dan gewoon een enorm potentieel hebben.
Spontaan moet ik dan denken aan Andrzej Dragan.
Iemand die in deze tijd waar alles al is gedaan als één van de weinige met nog iets compleet origineel afkwam.
Om daarna miljoenen keren gecopieerd te worden....
Respect
Stef
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk berichtHup gooi ineens alle antwoorden in dit topic maar op één hoopje
MVG,
de discussie gaat over het vergelijk tussen nikon en Canon. Ik geef hier alleen maar mijn mening weer.
recent de d2x, d2h, d200 , mark III en de 5 d langs elkaar uitgebreid getest, en ik kan je vertellen : met alle vijf de camera's kun je perfecte foto's makenWebsite : www.alextimmermans.com
Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk berichtVerklaar u nader ? Dat neerwaartse duimpje kanik niet plaatsen
de discussie gaat over het vergelijk tussen nikon en Canon. Ik geef hier alleen maar mijn mening weer.
recent de d2x, d2h, d200 , mark III en de 5 d langs elkaar uitgebreid getest, en ik kan je vertellen : met alle vijf de camera's kun je perfecte foto's maken
Met al deze camera's kun je inderdaad perfecte foto's maken , maar niet in alle omstandigheden Met de komst van de nieuwe modellen gaan de verschillen meer uitgevlakt worden. Ik ben dus één van de personen die een DX camera zoekt die actie goed kan volgen en zeer zuiver is op ISO800. Dat kan mijn huidige D2x dus maar gedeeltelijk
Edit: de beperkingen van mijn camera hebben me wel geleerd om mijn grenzen te verleggen door bv. de nuttige accessoires zoals M-up op statief.
MVGLast edited by frank207be; 27 augustus 2007, 20:37.
Comment
-
pffft ik haak af. ik dacht dat het vriendelijk ging blijven, maar momenteel zijn we meer mekanders bijdragen aan het afbreken dan deftig over iets de discussieren.
Ik kan Trebs wel ergens volgen, maar ik ga een gezonde discussie nooit uit de weg. Bij deze..
Dave
Comment
-
Geef mij maar de Nikon D40x. Okee, de 1DsMIII heeft wel wat meer features, maar of dat nu zo'n groot prijsverschil waard kan zijn (+7.000€)? Voor mij zijn dat gelijkwaardige toestellen hoor, er zal altijd wel ergens een verschil op zitten he.
Dit als reactie op Kevlar, snorry. En eigenlijk zit er nog veel in van: wtf does it matter!
You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
[...dwarsliggers houden de sporen recht...]
Imagening the world with Nikon and Tamron stuff
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk berichtpffft ik haak af. ik dacht dat het vriendelijk ging blijven, maar momenteel zijn we meer mekanders bijdragen aan het afbreken dan deftig over iets de discussieren.
Maar als ik hier als laatste echte Canonian overblijf met al dat Nikon geweld... dan ben ik hier ook weg.
Maar ondertussen verschijnen de eerste fotos.
En mijn eerste indruk is dat alle Nikonians uiterst tevreden gaan zijn met dit resultaat.
En alle Canonians ook.
Jan.
Comment
Comment