Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

    Ik vraag mij af of die extreme hoge ISOs op de nieuwe D3 wel degelijk bruikbaar gaan zijn. In de compactjeswereld zie je ook dat ISO1600 overal aangeprezen wordt en overal door de reviews wordt afgedaan als "onbruikbaar". Is die ISO12800 en IS25600 marketing, of hebben ze echt een fenomenale technologie ontwikkeld?

    Bij Canon had je eerder een "evolutie" over de laatste paar jaar. De sensorkwaliteit van de 10D tot en met de 1D MkIII is in stapjes verbeterd, zonder al te grote ongeloofwaardige sprongen.

    Ik ben nog wat sceptisch.
    pixelpusher

    Comment


    • #17
      Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Belangrijk voor alle huidige eigenaars is, dat ze kunnen blijven waar ze zitten. Als je meer beeld kwaliteit wilt dan heb bij beide merken de mogelijkheid om naar betere lenzen of een betere body te gaan. Maar het is inderdaad al zo dikwijls aangehaald, kijk eerst naar die betere lenzen.
      Deze uitspraak, is die ondertussen niet meer en meer achterhaald?
      Als een body 1 stop beter is in iso waardes, kan je IEDERE lens een stop beter naar zijn sweetspot gebruiken. en weet dat de meeste lenzen op hun sweetspot niet veel verschil meer laten optekenen, zelfs de prof lenzen.
      Stel nu dat de nieuwe nikons 3 stops winnen (anders komen ze niet voorbij Canon), dat maakt een wereld van verschil.
      Natuurlijk blijft een prof lens beter, maar een betere body zal de verschillen helpen wegwerken.
      Neem nu een nikon 70-300 VR, en vergelijk die met een 70-200 2.8 VR, als je op photozone.de kijkt, zul je zien dat ze kwa specs heel close zijn, en verschuif nu de f waardes met 2-30 stops, en ze zijn evenwaardig kwa scherpte en vignetering. Natuurlijk blijft de 2.8 een mooiere (alhoewel) bokeh en zo hebben, maar ik wil maar aangeven, dat we eens los moeten komen van die oude uitspraken, die nog uit de tijd van filmkes (ja iso 100 en zo) komen.
      Draai het om, om van een consumerset lenzen naar een prof setje te gaan, 3 stuks, ga je toch een 5000€ neertellen.
      Een body upgrade kost minder, en al je lenzen worden beter!!!
      Een betere body maakt veel meer uit dan een upgrade in een lenzen set, dan sommige mensen wel denken.

      Comment


      • #18
        Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

        Canon - makes good photos
        Nikon - makes good photos

        Neither are better than the other.
        2 tools with one job in mind.

        Making photos

        That was easy.

        Comment


        • #19
          Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

          Oke, Nikon komt nu met de D3, zowel full frame als DX , fantasche als tegenhanger van de canon mark 3.
          Maar waar ze wel een steek hebben laten vallen is dat de DX stand maar 5.1 mp is. das wel een tegenvaller vind ik.
          verder moet ik ook kwijt dat Nikon echt veel te duur aan het worden is, oke de D3 is aan 5000 euro wel een eerlijke prijs maar die lensen worden echt onbetaalbaar,
          De 400 2.8 VR kost nu weer boven de 10000 euro, daar koop je gewoon een splinter nieuw leuk klein auto`tje voor, hoe moet je moeder de vrouw over de streeptrekken om zo`n investering te kunnen doen.
          En een full frame schreeuwd om zulke lensen wil je nog wat tele kunnen krijgen.
          Verder ben ik blij bij Nikon te zijn gebleven, niet alleen vanwege de ergenomie en ook zeker vanwege het detail als de mooiere kleuren dan de Canon.
          Maar een mens kan altijd door een minder budget nog van idee verandere, niet dan ? ja toch !
          www.sportactiefoto.nl

          Comment


          • #20
            Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Wat Nikon nog wel moet oplossen is een reeks prof lenzen met een opening van f4.0 en IS, zoals de 24-105 f4.0 IS en 70-200 f4.0 IS
            Hiermee ben ik het dus 100% eens. Dit was en blijft de reden dat ik voor Canon kies. Ik heb bvb. de 17 - 40 L, Dit is voor zijn prijs een schitterende lens, waar ik al enorm plezier aan heb beleeft . Deze, plus de lenzen die U opsomt zorgen ervoor dat Canon professionele fotografen, maar ook ambitieuzere amateurs zéér degelijke lenzen kan aanbieden, dewelke ook weathersealed zijn.
            Ik vind het wel jammer dat de 40D niet ineens volledig weathersealed is. Dit had het toestel niet veel duurder gemaakt denk is. De Pentax 10D is dit bijvoorbeeld ook. Maar ja, ik was toch niet van plan al up te graden.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #21
              Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

              Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
              Canon - makes good photos
              Nikon - makes good photos

              Neither are better than the other.
              2 tools with one job in mind.

              Making photos

              That was easy.
              Dit is natuurlijk heel juist. En iedereen weet dat ook.

              Ik weet zeker dat je aan een foto nooit kan herkennen of die met een Nikon, een Sony of een Pentax is gemaakt.
              En ik maak zelfs mooiere fotos met een Nikon compact dan met een Canon DSLR.

              Toch heeft niet iedereen hetzelfde idee of dezelfde noodzaak of dezelfde mogelijheden.

              Als een auto alleen de bedoeling had om er mee te kunnen rijden, dan hadden we nu allemaal dezelfde auto.

              Jan.

              Comment


              • #22
                Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
                Verder ben ik blij bij Nikon te zijn gebleven, niet alleen vanwege de ergenomie en ook zeker vanwege het detail als de mooiere kleuren dan de Canon.
                Maar een mens kan altijd door een minder budget nog van idee verandere, niet dan ? ja toch !
                Met deze mening lopen er héél véél nikon gebruikers, en die hebben ze nu alle verleiding om toch eens eventueel over te stappen weggenomen. Een prima zaak. Ieder stelt ook zijn eisen.
                Als er al een beweging zou komen van merk a naar b, zal het nu eerder omgekeerd zijn. Maar het zou ook kunnen dat het uitgevlakt begint te geraken.

                Comment


                • #23
                  Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                  Waar ik nog wel eens op wil speculeren, hoeveel compactgebruikers nu naar een d300 durven stappen voor de live-view. Wij dslr gebruikers weten wat deze mensen steevast doen als ze een foto willen maken met de dslr, ja hoor, ze houden hem 20cm voor hun hoofd en zoeken het beeld op lcd...
                  Als je dan zegt dat ze door het gaatje moeten kijken, leggen ze hem neer, want dat hoeft voor hun niet meer. En aangezien de d300 met live preview zou moeten focussen.... goed gezien als je het mij vraagt. Want dan word die mensen hun 2 grootste frustraties ingelost, namelijk de traagheid van een compct, en de onbruikbare binnenfotos / flits / ruis eigenschappen.
                  Waarmee je weer ziet dat Nikon naar fotografen luistert, en niet naar IT-ers die urenlang door menus scrollen ;-)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    En aangezien de d300 met live preview zou moeten focussen.... goed gezien als je het mij vraagt. Want dan word die mensen hun 2 grootste frustraties ingelost, namelijk de traagheid van een compct, en de onbruikbare binnenfotos / flits / ruis eigenschappen.
                    Niet te begrijpen dat Canon dit niet heeft. Even gemakkelijk of moeilijk als bij een compact.

                    Een grote beperking van een DSLR vind ik de vaste locatie van de AF punten.
                    Zelfs met 45 AF punten of meer liggen die punten allemaal in het midden.

                    Bij de Minolta kon ik zelf bepalen wat het focus punt was.
                    Die mogelijkheid is er nu terug met live view.... Nikon only.

                    Jan.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Als er al een beweging zou komen van merk a naar b, zal het nu eerder omgekeerd zijn. Maar het zou ook kunnen dat het uitgevlakt begint te geraken.
                      Bij de Nikon aankondiging is er heel veel stof opgewaaid.
                      Zowel bij Canon als bij Nikon.

                      Maar de volgende dagen daalt dat stof terug neer en wordt alles weer zoals gewoonlijk.

                      Nikon heeft nu 1 FF DSLR, en tot Nikon ook nog een hoge MP FF en een betaalbare FF heeft, blijft het aanbod van Canon ruimer.

                      Wie nu een 1DIII of 1DsII heeft, heeft niet echt veel meer aan de D3.
                      En wie nu een D2X of een D200 heeft kan rustig bij Nikon blijven.

                      Dus iedereen blijft nu wel even zitten.
                      We wachten op Sony.

                      Jan.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Waar ik nog wel eens op wil speculeren, hoeveel compactgebruikers nu naar een d300 durven stappen voor de live-view. Wij dslr gebruikers weten wat deze mensen steevast doen als ze een foto willen maken met de dslr, ja hoor, ze houden hem 20cm voor hun hoofd en zoeken het beeld op lcd...
                        Als je dan zegt dat ze door het gaatje moeten kijken, leggen ze hem neer, want dat hoeft voor hun niet meer. En aangezien de d300 met live preview zou moeten focussen.... goed gezien als je het mij vraagt. Want dan word die mensen hun 2 grootste frustraties ingelost, namelijk de traagheid van een compct, en de onbruikbare binnenfotos / flits / ruis eigenschappen.
                        Waarmee je weer ziet dat Nikon naar fotografen luistert, en niet naar IT-ers die urenlang door menus scrollen ;-)
                        Live view?
                        Das misschien wel prettig, maar probeer daar in sterk licht maar eens deftig een foto mee te nemen, ik hoop dat de 'overstappers' naar dslr daar rekening mee houden !!

                        Glenn
                        Mijn site...
                        vandaelefotografie.be
                        * BD0916BE *

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                          Nikon stond eigenlijk al heel sterk op gebied van handling en ergonomie en heeft nu nog een stap bijgezet. Canon heeft een inhaalbeweging gepoogd op verschillende gebieden maar zit nog altijd met AF-problemen. Dit gaat wel opgelost geraken, maar Nikon zit toch al weer verder nr handling.
                          Persoonlijk vind ik de Nikon AF met 51 punten wel absurd, maar ja, voor mij niet gelaten. Misschien zet de volgende versie wel koffie.

                          Nikon's lichtmeting was al goed en ik ben benieuwd wat het nieuwe scene recognition systeem gaat opleveren. Highlights worden apart geanalyseerd en ook voor witbalans is er nieuwe intelligentie toegevoegd. Witbalans was zowiezo wel ok eigenlijk.

                          Persoonlijk ben ik blij dat beide systemen een stof oplossing aanbieden. Ik blijf gewoon graag van die sensor en dat biedt gewoon een oplossing.

                          Op niveau van sensors is een heel ander verhaal. Nikon/Sony blijft maar meer pixels in dezelfde fysische grootte crammen alsof je dat zomaar kan blijven doen.
                          Ook hun aandacht voor beeldkwaliteit is altijd maar op een lagere plaats gekomen en ook nu nog blijkt snelheid een prioriteit te hebben. Canon biedt al twee jaar met de 5D een toestel (en vooral sensor) die superieur is.
                          Ook naar de D300 sensor heb ik mijn twijfels. Je hoort heel weinig over de iso performantie en de informatie die er is, is verdoezelend. De keuze voor een basis iso van 200 kan ik begrijpen nr marketing maar die keuze zegt ook al iets.
                          Anderszijds als de ruis op iso200 goed is, om schaduwen gemakkelijk op te kunnen trekken, is dat voor mij persoonlijk al het belangrijkste. De markt heeft tegenwoordig nogal onrealistische verwachtingen rond hoge iso's.

                          14 bit en scene recognition systeem kunnen een positieve draai geven aan DR maar 12 MP crammen op een 1.5 crop legt aan op analoog gebied zowiezo al een heel zware beperking op de sensor naar DR toe. We zijn benieuwd.
                          Waar blijven de samples?

                          Als de D300 evenwel de vervanging is van de D2X is hij heel competitief geprijsd.

                          Het verhaal naar de D3 is natuurlijk anders. Als je weet hoeveel bewerkingen een sensor moet doen om één foto te produceren, dan is het fenomenaal wat voor snelheid die heeft. Het voorstellingsfilmke was ook impressionant.
                          Maar de D3 volg ik niet in detail. De D3 en de 1DIII zijn zeker aan elkaar gewaagd.

                          Canon heeft natuurlijk het competitief voordeel op de sensor en zal dit volgens mij ook wel houden. Het heeft al een MF camera op de markt en gaat al naar 16 bits. Behalve de D3, zie ik gewoon alle nikon toestellen slechter presteren nr ruis en DR dan de canon toestellen.
                          De samples gaan duidelijkheid brengen.

                          Heel persoonlijke noot, maar het geluid van de spiegel en de klik van de canon's is ook wel mooi t.o.v. sommige knallers van Nikon.
                          Gewoon van die kleine nuances waar Canon aandacht aan besteedt.
                          Nikon is pure efficiëntie en snelheid. Canon is lyrischer. Merk je ook aan de respectivelijke forums vind ik persoonlijk. Canon mannen hebben fun op hun forum. Bij Nikon is het allemaal heel serieus.

                          Op niveau van lenzen hebben ze alle twee toppers. Voor breedhoek een voordeel nr Nikon en voor tele een voordeel nr Canon. Canon gebruikers kunnen via adaptors wel vanalle andere objectieven op het toestel plaatsen.
                          Kan een voordeel zijn maar werkt minder makkelijk. Canon biedt soms ook meer lens voor hetzelfde geld.

                          Tov een week geleden is alles terug gestabiliseerd en worden het echt wel nuanceverschillen. Voor mij : Canon voor dat éxtra stukje beeldkwaliteit, Nikon voor gemakkelijk werken.
                          Last edited by PSG; 25 augustus 2007, 10:04.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                            Als een auto alleen de bedoeling had om er mee te kunnen rijden, dan hadden we nu allemaal dezelfde auto.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                              Live view?
                              Das misschien wel prettig, maar probeer daar in sterk licht maar eens deftig een foto mee te nemen, ik hoop dat de 'overstappers' naar dslr daar rekening mee houden !!

                              Glenn
                              Ik begrijp uw antwoord niet.
                              Waarom is er een verschil met een compact ?

                              Jan.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                                Live view?
                                Das misschien wel prettig, maar probeer daar in sterk licht maar eens deftig een foto mee te nemen, ik hoop dat de 'overstappers' naar dslr daar rekening mee houden !!

                                Glenn
                                Die kunnen op dat ogenblik naar tunnelzicht overgaan ;-)
                                En, heb je de nieuwe compaktjes hun lcd al gezien? zelkfs in de volle zon in Death Valley kon ik nog goed zien!

                                Comment

                                Working...
                                X