Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk nieuw digitaal toestel met lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk nieuw digitaal toestel met lens?

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
    Ik raad daarom aan een "goedkope" DSLR aan te schaffen in combinatie met een degelijk objectief en een goede aparte flitser.
    Lijkt me in dit geval inderdaad ook de beter keuze...

En als je op je materiaal niet al te veel wil verliezen, koop dan een goeie tweedehands camera en lens... Dan verlies je tenminste al niet meteen 20 à 25% van de waarde zogauw je met het ding de deur van de winkel uit gaat.

Hier op BD staan regelmatig goeie instappers te koop, al dan niet incl. lenzen.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Je zou nog raar opkijken. Je toestel is maar een middel hé. Jij maakt de foto uiteindelijk, en jij beslist met welke settings.
      Wat je ook gaat beslissen: bedenk dat je lenzen belangrijker zijn dan je body. Maak dat je goeie lenzen hebt, en kijk dan voor het resterende budget naar een body.
      Die Canon 30D met 24-70L is een topcombinatie.
      Als je dan toch canon wil presenteren adviseer dan de 17-55.
      bij 24 mis je wel een en ander.
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Als je dan toch canon wil presenteren adviseer dan de 17-55.
        bij 24 mis je wel een en ander.
        Hm ja, groothoek, da's waar. En als hij dan toch voor Nikon wil gaan zou ik kijken naar een D50/70 en volgens mij heeft Nikon een gelijkaardige 17-55, niet?
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Hm ja, groothoek, da's waar. En als hij dan toch voor Nikon wil gaan zou ik kijken naar een D50/70 en volgens mij heeft Nikon een gelijkaardige 17-55, niet?
          Komen we weer terug op Elsan zijn combinatie, echt de beste beslissing voor dat geld
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Over welk soort reportages gaat het eigenlijk?

Voor de ene reportage gebruik ik een 17-55, en voor een andere is het mogelijk dat een 70-200 of een 100-400 beter is.

Gewoonlijk heb ik een combinatie bij, naargelang het onderwerp. Voor de fotoreportage van de triatlon vorige zaterdag had ik bijvoorbeeld een 24-105, 70-200 en een 100-400 bij, en die had ik alle drie nodig voor de foto's die ik wou maken.

Welk merk je koopt is niet zo belangrijk, met alle merken DSLR's kan je heel knappe foto's maken. Het is belangrijker dat je een goede keuze maakt wat de lenzen betreft. Daar zal je waarschijnlijk het grootste deel van je budget insteken.

Als de lenzen niet heel lichtsterk of heel snel (en dan heb ik het over de autofocus) moeten zijn, dan kan je met een 400D of 30D + 17-85 IS + 70-300 IS al een heel eind verder (bij Nikon zal je wel een gelijkaardige set kunnen samenstellen). Het is pas in extreme omstandigheden (weinig licht, snelheid...) dat je het voordeel van de veel duurdere lenzen zal merken.

Het staat hierboven al, een dure camera maakt geen mooiere foto's, dat moet je zelf doen. Met duurder materiaal zal je in extreme situaties wel wat voordeel halen, maar dan ook alleen maar als je echt weet hoe je in die omstandigheden het beste uit de camera kan krijgen. Een DSLR beslist dan niet wat je allemaal moet instellen, dat is iets wat je zelf zal moeten doen.
            Om dat te bereiken is een basiskennis fotografie echt wel noodzakelijk, en veel ervaring maakt het dan nog een stuk gemakkelijker.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X