Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tape the contacts trick

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tape the contacts trick

    Wat bedoelen ze hiermee ?
    Ik las het ergens van iemand die een 1.4 teleconverter gebruikte met zijn 28-135 mm lens ? Zou iets met de autofocus te maken hebben ?
    Zou graag het fijne van de zaak willen weten.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Bepaalde pins die voor de communicatie tussen de lens en de body zorgen, worden afgeplakt. Zo weet de camera niet dat de lens (of lens-converter combinatie) eigenlijk te traag is, en werkt de AF toch. Of alles dan nog perfect scherp is, zal wellicht heel erg van de lichtomstandigheden afhangen. Jaja hoeft dit in elk geval niet te doen met de Sigma 50-500, die bij full zoom toch 'maar' f6.3 is.

    Welke pins je moet afplakken, en welke dan weer niet, zal wel van merk tot merk verschillen. Iemand hier zal wel weten wat je precies moet doen voor jouw type camera.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de uitleg, Pieter.
      Ik ben "in verwachting" van een 10D, dus tracht ik de tijd een beetje te doden door er zoveel mogelijk over te leren.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Hallo pgordebeke,

        De Sigma 50-500 is dus wel autofocus over de hele range ...
        (ik weet niet of je dat weet ).
        De lens past daarvoor een "trukje" toe door verkeerde informatie naar de camera te sturen waardoor het lijkt of bij 500mm de maximale opening toch f5.6 is ...
        Als je dus op 500mm bij volle diafragmaopening een foto maakt staat er in de exif-info f5.6 ... terwijl het effectief f6.3 is ...
        Dit heeft geen enkele invloed op de belichting, maar zorgt er wel voor dat de autofocus dus over het hele zoombereik werkt.

        Jaja

        Originally posted by pgordebeke
        Bepaalde pins die voor de communicatie tussen de lens en de body zorgen, worden afgeplakt. Zo weet de camera niet dat de lens (of lens-converter combinatie) eigenlijk te traag is, en werkt de AF toch. Of alles dan nog perfect scherp is, zal wellicht heel erg van de lichtomstandigheden afhangen. Jaja hoeft dit in elk geval niet te doen met de Sigma 50-500, die bij full zoom toch 'maar' f6.3 is.

        Welke pins je moet afplakken, en welke dan weer niet, zal wel van merk tot merk verschillen. Iemand hier zal wel weten wat je precies moet doen voor jouw type camera.
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Ik heb even gezocht voor een verklaring en een plaatje ( EOS vatting ).

          http://www.fredmiranda.com/TipsPage/index.html#Anchor-Ho-32425

          grtz edelf
          Canon 1DX, 5D MKIII, EF 50 MKI, 24-70L, EF 11-24 4.0 L, EF 24-105L, EF 300 2.8 IS, EF 400 2.88 S II, EF 70-200 F2.8 F4, 600 EXII, etc

          Comment


          • #6
            Originally posted by jaja
            Hallo pgordebeke,

            De Sigma 50-500 is dus wel autofocus over de hele range ...
            (ik weet niet of je dat weet ).
            De lens past daarvoor een "trukje" toe door verkeerde informatie naar de camera te sturen waardoor het lijkt of bij 500mm de maximale opening toch f5.6 is ...
            Als je dus op 500mm bij volle diafragmaopening een foto maakt staat er in de exif-info f5.6 ... terwijl het effectief f6.3 is ...
            Dit heeft geen enkele invloed op de belichting, maar zorgt er wel voor dat de autofocus dus over het hele zoombereik werkt.

            Jaja
            Ja, dat bedoelde ik. Misschien was mijn formulering niet wat ze had moeten zijn? (Het gerucht gaat dat er op dit forum wel meer mensen zijn die geregeld verkeerd begrepen worden. ) ) Met de lens in kwestie hoef je dus, zoals je al zei, de pins niet af te plakken, zelfs al is het 'maar' een 6.3 bij 500mm.
            Ik vraag me wel af of je jezelf uiteindelijk niet straft door het afplakken. Ik bedoel, stel dat je met een f8 de autofocus aan de praat krijgt, mag je er dan echt nog op vertrouwen of gaat er dan geregeld een foto de mist in? Die max. f5.6 zal er toch niet voor niets zijn, neem ik aan.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment

            Working...
            X