Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
en dan voor allround lens heb ik al eentje op het oog
een Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di Nikon/Fuj
Op het tele-einde is deze lens twee stops trager dan de FZ50. Reken daar de 2-4 stops bij die je kwijt bent door het gebrek aan beeldstabilisatie en je zit met een verschil van 4-6 stops. Dat is het verschil tussen ISO100 en ISO1600-6400.
En dan spreken we nog niet over het gebrek aan scherpte en vervorming.
En dat voor een lens die amper 100 euro goedkoper is dan een volledige FZ50.
Maar goed, het is een DSLR dus het zal wel beter zijn
ik vraag mij hier eigenlijk af waarom iedereen een dslr heeft als een fz50 nu blijkbaar beter is en goedkoper?????
welke lenzen zijn dan wel beter? dat ik weet naar wat ik moet kijken.
Lenzen met een enorm zoombereik 28-300 bvb zijn over het algemeen minder goed dan lenzen met een beperkter zoombereik. Bij het produceren van een lens met meer zoombereik moet men namelijk meer compromissen sluiten. Het voordeel van een DSLR is dat je verschillende lenzen kunt meenemen en snel kunt wisselen. Je kunt bvb een 18-55 of een 17-70 aanvullen met een 70-200.
Waar je zeker op moet letten bij lenzen is de lichtsterkte f/4-5.6 bvb, dit geeft aan wat het meest open diafragma is (met 1 = helemaal open). Hoe lichtsterker hoe duurder natuurlijk. Maar als je een telelens zoekt zou ik toch wel gaan voor een 70-200 of 70-300. Het voordeel van je bridge is dan weer dat je niet van lens moet wisselen en dat je heel dit zoombereik aangereikt krijgt in één toestel met één druk op de knop.
ik vraag mij hier eigenlijk af waarom iedereen een dslr heeft als een fz50 nu blijkbaar beter is en goedkoper?????
welke lenzen zijn dan wel beter? dat ik weet naar wat ik moet kijken.
Op het groothoekbereik heb je voor relatief weinig geld al een goede DSLR combinatie die veel beter presteert dan een digicam.
Voor het telebereik is dit niet het geval.
In het Showcase - Transport forum kun je prachtige foto's van vliegshows zien.
De (Canon) lenzen die daarvoor gebruikt worden zijn oa.
Canon 100-400mm/F4.0-F5.6 IS
Canon 300mm/F4.0 IS
Canon 400mm/F4.0 IS
Dat zijn lenzen van 1000-1500 euro.
Dan heb je nog een hogere klasse waar je nog betere resultaten mee kunt behalen maar dat zijn in alle opzichten monsters van lenzen (prijs, grootte, gewicht).
kzal daar dan zeker naar kijken. en beter met 2 lenzen vanaf zijn dan met 1tje.
maar een zoomlens heb ik niet echt nodig om trouwfoto's te maken.
beter een wide angle en een 17-70 dan.
Hop, van Koksijde airshow naar trouwfoto's.
17 mm is ook al wide angle en lager zou ik zeker niet gaan bij trouwfoto's, denk ik, misschien beter een 50mm f1.4.
PS: en niet iedereen heeft een DSLR, juist omdat de FZ50 goedkoper is met redelijke kwaliteit en omdat een DSLR, zeker met hetzelfde bereik en betere kwaliteit (vooral naar tele) een stuk duurder is...
Nee echt niet. Echte groothoek is moeilijk, en zeker op cropped dslrs. Zelf de canon 16-35L is een beroerd ding. Goede groothoeken zijn nu eenmaal heel moeilijk om te maken.
Op tele ga je niet zoveel vervorming hebben, ook niet bij goedkopere lenzen.
Maar daar speelt dan weer de lichtsterkte en de image stabilizing.
Daarom dat die FZ50 zo'n goed compromis is: 35-420mm equivalent met f2.8/3.7 én image stabilizer. Koop die dslr erbij! Of geef véél geld uit!
Op het groothoekbereik heb je voor relatief weinig geld al een goede DSLR combinatie die veel beter presteert dan een digicam.
Voor het telebereik is dit niet het geval.
Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.
Comment