Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe digitale spiegelreflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe digitale spiegelreflex

En ieder prijst zijn merk aan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
      En ieder prijst zijn merk aan
      Daarom heb je aan zo'n advies niets.

Comment

Toch wel, maar je moet wat tussen de regels lezen.
        1500 is wel een laag budget, zeker als je met lichtsterke lenzen wil werken en een snelle ( semi ) professionele body wil.
        200mm is te kort voor echt 'wild', tenzij je een teleconvertor erbij neemt, met verlies van licht en kwaliteit jammer genoeg.
        een 50-500 bigma misschien, lijkt me een haalbare kaart binnen je budget?
        Ik zou inderdaad de 'aangeboden' rubriek eens doorvlooien.
        Last edited by Adri H; 14 juli 2007, 17:54.
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Na het doorlezen van de reacties hier boven twijfel ik er sterk aan dat je nu nog de bomen door het bos ziet, iedereen heeft zo wel zijn reden om zijn eigen merk aan te prijzen, en veelal hebben ze nog gelijk ook want er zijn vele goede camera’s ongeacht het merk en elk merk heeft wel zijn pro en Contra's.

Vooreerst dat een van de verkopers beweerd dat de 400 D van Canon nog dit jaar vervangen wordt lijkt me absurd wetende dat er bv al een jaar wordt gezegd dat de 30D elke maand zal vervangen worden....... dit om maar te zeggen, niks is zeker dus kan ik maar enkele zaken op een rijtje zetten.

1) Beschik je nog over oude lenzen van een of ander merk het kan interessant zijn te kijken of deze nog bruikbaar zijn.

2) Onlangs was ik even binnen gegaan bij Mediamarkt Gent maar vermoed dat er wel meer plaatsen zijn(ook Mediamarkt) waar men verschillende toestellen heeft van verschillende merken, je hoeft daar niet te kopen maar neem deze eens vast, probeer deze, vergelijk de helderheid van de zoeker, beoordeel de kwaliteit, sommige toestellen zijn klein andere groter waneer je grote handen hebt kan het handig zijn deze eens te proberen.
          Ook zijn deze toestellen voorzien van lenzen van verschillend brandpuntafstand beoordeel deze even, vraag desnoods uitleg en vraag bedenktijd .

Natuurlijk kan je ook naar een grote fotoboer gaan eentje die meerder merken in huis heeft en ook meerder modellen binnen het merk en dit is ook niet zo evident.
          toch zijn er wel enkele (o.a. folilux Gent -Konijnenberg Turnhout .....(Sorry voor degene die ik vergeten ben deze schoten me het eerst te binnen ).....en andere.)

3)Toestellen van Canon en Nikkon zijn naar mijn bescheiden mening het wijds verspreid en er is een grote keus aan tweedehands lenzen, bij andere merken zal dit beperkter zijn.

4) De werksnelheid is inderdaad zeer afhankelijk van het gebruikte objectief,voor de body is dit geen probleem maar waar het om draait is de AF snelheid (scherpstel snelheid van de lens) sommige lenzen zij hier traag andere weer zeer snel, terug .........probeer deze eens te testen(of vraag maar bevindingen hier op BD ivm een bepaalde lens).

4) En verwacht met Uw vooropgesteld budget geen wonderen je praat over een bedrag van 1500€ alsook over een 200 mm bereik met 1 of 2 lenzen, weet dat bv een zeer goede lichtsterke 70-200 mm lens tussen de 900 a 2000€ kost, dus je zal compromissen moeten sluiten maar je kan zeker binnen uw budget iets bruikbaar vinden, zeker in Uw geval lijkt het interessant uit te kijken naar een starterskid (body met meerdere lenzen) die de verschillende merken aan bieden.

Verder goede reis, en laat eens wat zien bij terugkomst
          groeten Luc.
          BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Waarom zegt digpics canon wel om de simpele reden dat canon het merk is met de meeste lenzen met een snelle AF(usm). De enige die hiermee kan wedijveren is Nikon. Al de andere sorry maar helaas. Zodra Pentax zijn sdm eindelijk op de markt is vallen zij ook te overwegen maar vermits er van tele's momenteel nog geen in het directe vooruitzicht zijn kan je dat geen goed advies naar de OP noemen. Voor zijn budget gaat hij gewoon het best gediend zijn bij canon.

Een 30D heeft dan nog het bijkomende voordeel van 5 fps. Wat ook voor je safari zijn belang zal hebben.

30D + 18-55 + 70-200 L f4 = 1530€

Dat geeft je wat je zoekt.

De kitlens(18-55) is een lens die je gaat veranderen als je terug meer budget hebt. Maar voldoet al heel goed en is voor zijn prijs een topper. Zeker als je hem iets kan dichtdraaien.
            De 70-200 L F4 is 1 van de beste lenzen in dit bereik op de markt. En dat is een lens die je heel je leven kan bijhouden.

Voor je budget ga je geen betere combinatie vinden, iedereen mag een ander voorstel doen maar ik denk niet dat het zal lukken.
            Voor je safari vind ik 200mm eigenlijk te weinig maar binnen je budget gaat meer niet echt lukken. Ev je budget nog iets verhogen een een 1.4 TC kopen. Nog een voordeel van die 70-200 is juist dat door zijn hoge kwaliteit je zelfs met een TC nog uitstekende resultaten gaat halen.

Een 400D kopen is ook een optie en dan kan je die TC ong binnen je budget erbij kopen maar verlies je natuurlijk wel de 5fps. Aan jou de keuze.

Comment

Een groot verschil, is dat bijvoorbeeld Nikon en Sony, mooie beelden uit de camera geven, ik heb daar nooit veel aan moeten doen. Nu ik een Canon gebruik, is het wel even wat anders, geloof me, Canon vraagt nabewerking om die mooie foto's te bekomen. (overigens, met dank aan Kevlar, door hem ben ik niet gaan lopen bij Canon) Hou dus rekening met het opzetten van een workflow, converteren van rawbestanden, en er bestaat helaas geen perfect fit, het moet bij wijze van spreken per foto ingesteld worden. De ene vind het nnormaal om na te bewerken, de andere vind dat de camera de foto's moet afwerken.
              Over lenzen en usm / af-s kan je kort zijn, Canon en Nikon zijn daar beter op gebied van autofocus snelheid. Over scherpte van lenzen, kijk eens op www.photodo.de, daar zie je dat Nikon meestal 5% hoger scoort dan Canon in de mtf 50 charts, met dezelfde lenzen (sigma en tamron bestaan met beide vattingen). vergelijk dan op elk merk vergelijkbare lenzen zoals +- 24-70 en 70-200, en dan zie je dat Nikon toch meestal een 10% hoger scoort. (persoonlijk vind ik de L 2.8 van Canon onaanvaardbaar soft op 2.8, op het randje van onbruikbaar) Dus ook daar is weer iets te zeggen om niet direkt voor Canon te kiezen.
              Laat je aub niet overhalen om gelijk in de L lenzen te duiken, dit is NIET noodzakelijk om goede foto's te maken, er zijn bij beide merken pareltjes te vinden die voor 1/4 van de prijs 90% van de kwaliteit halen.
              En vergeet zeker ook niet de ander spelers op de markt, Sony, die waarschijnlijk de beste presterende optische lenzen hebben, Pentax die een heel goede reeks body's hebben...Olympus, die een revolutionair live preview heeft, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Deze uitspraak slaat eigenlijk op niets, je kan net hetzelfde zeggen voor Pentax, Sony, Olympus en Nikon, waar dat merk nog het grote voordeel heeft dat deze lenzen ook passen op de Fuji DSLR's aangezien deze dezelfde vatting hebben. In "aangeboden" staat een Fuji S3 Pro te koop voor 600€. Een echt buitenkansje voor zo'n professionele body.

Sorry voor mijn uitspraak !

Toch is het gewoon de realiteit, Qua Pro Body zou ik de Fuji niet in mijn lijstje opnemen hoor, zelfs de test van het laatste model was in mijn ogen zeer teleurstellend, zie Dpreview .....

En voorkeur voor een Merk, niet echt, maar ik ken Canon van de eerste min of meer betaalbare reflex de D30 en vanaf die tijd is Canon koploper geweest en is dit nu de dag van vandaag nog steeds.

Concreet zijn er twee merken die een keuze waard zijn
                Canon en Nikon, daarna komt de rest ......

Per slot van rekening kan mij het geen reet schelen wat een ander koopt hé.
                Ik heb er ook geen procentje aan!

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ingrid,

je kan het vergelijken als om een auto te gaan shoppen.
                  Je komt toe op het salon en ieder merk biedt zijn positieve kanten.
                  Maar op het einde van de rit is het u geld (en de houveelheid dat je wil uitgeven) dat telt.
                  zelf kan je zeggen ik wil een "snelle wagen",
                  als je dit vraagt bij lada of je vraagt dit bij ferarri zal je een totaal ander antwoord krijgen.

Wat ik bedoel is waar leg jij je norm.

probeer zowel Nikon als canon modellen, welke ligt u het best in de hand bepaal je dan zelf.

Ik zelf ben gegaan voor een 300D van canon in die tijd met een kitlens 18-55
                  en een 75-300IS. Dit waren nu niet direct de hightechs van de tijd maar, prijs kwaliteit en om op reis te gaan vond ik dit meer dan ok. enkele maanden nadien had ik mij de 28-75 van tamron aangeschaft en de 50 f1.4 van canon. en als laatste de 10-20 van sigma. Hier is er een tijdje over heen gegaan.

Heb ik ooit snelheid tekort gehad, wel eigenlijk wel. Wanneer ik zeer snel enkele foto's moest maken had ik wat snelheid tekort. Zelfs met 50 f 1.4 op iso 1600 had ik soms snelheid te kort.
                  " Aan de snelste auto kom je ook op een bepaalt moment op een punt waar je iets meer snelheid zou willen hebben."

Volgens mij zal een 400D of een gelijkwaardige nikon zeker en vast op toestelsnelheid niet tekort komen hoor.
                  Het is gewoon wil je een zwaar en licht-metalen frame body die wel beter is van kwaliteit maar extra meesleur gewicht en "volume" inhoud...

als je een goede lens naar mijn voorkeur vraagt waarmee ik reeds verschillende foto's heb gemaakt:
                  prijs kwaliteit is de 28-75 f2.8 van tamron echt een topper hoor!!
                  en dan moet je het zelf weten:
                  ga je voor een breedhoek of voor een tele.
                  =< hangt eigenlijk af van wat je wil fotograferen.
                  vergeet niet 18 is ook nu niet zo breed hoor op een 1.6 crop sensor.
                  en bij een tele heb je het voordeel dat het een 1.6 crop is. (75=120)

voor de 400 en de tamron zou je er reeds voor een 800€ zijn...
                  de andere 700€ kan je uitgeven aan deze keuze van lens (breed of tele)...

hopenlijk ben je er iets mee...

Comment

Beste Ingrid,

Na 5 jaar vakantie in Afrika kan ik je maar 1 advies geven: een 400mm lens is het minimum wat je moet meenemen om het wild goed te kunnen fotograferen!

Jan
                    Janus.
                    Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                    Enkele van mijn foto's

Comment

bedankt voor de reacties allemaal. Hoewel het soms moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien, is dit allemaal heel leerzaam!
                      Wat mijn opgegeven budget betreft, weet ik ook wel dat ik niet alles zal hebben wat ik wil voor 1500 euro. Maar ik wil wel goed 'starmateriaal' hebben om van daaruit verder te bouwen.

In elk geval ga ik dit weekend op zoek naar een winkel waar ze de verschillenden modellen hebben zodat ik al een voel hoe ze in de hand liggen!

Comment

Blijkbaar heb ik over een bepaalde post overgekeken : hier staat ook nog een Fuji S3 te koop, de verkoper heeft me hier op gewezen . . . maw, er staan er dus 2 te koop in "aangeboden". Mijn excuses aan de verkoper maar deze post had ik helaas niet opgemerkt . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
                          Beste Ingrid,

Na 5 jaar vakantie in Afrika kan ik je maar 1 advies geven: een 400mm lens is het minimum wat je moet meenemen om het wild goed te kunnen fotograferen!

Jan
                          Janus 007 , hallo??? ik wil ook wel 5 jaar vakantie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IngridO Bekijk bericht
                            bedankt voor de reacties allemaal. Hoewel het soms moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien, is dit allemaal heel leerzaam!
                            Wat mijn opgegeven budget betreft, weet ik ook wel dat ik niet alles zal hebben wat ik wil voor 1500 euro. Maar ik wil wel goed 'starmateriaal' hebben om van daaruit verder te bouwen.

In elk geval ga ik dit weekend op zoek naar een winkel waar ze de verschillenden modellen hebben zodat ik al een voel hoe ze in de hand liggen!
                            Een ideetje voor 1500,-:

- Body: ik geloof dat Pentax en Sony nog geen AF-S/HSM (=snel en stil focussen) ondersteunen, dus die vallen af. Dan blijven Canon en Nikon over. Met een Nikon D50 of D70 haal je volgens mij 2,5 of 3 fps. Als je sneller wil kom je bij Nikon uit op een D200 (5 fps), maar dan ben je bijna door je budget heen. Zo'n body moet tweedehandse wel voor € 350,- te krijgen zijn.
                            - Telelens: Tweedehands Sigma 70-200/2.8 (groot, maar lichtsterk en zou snel moeten scherpstellen): ongeveer € 600,-.
                            - Standaardlens: Tweedehands Nikon 18-70: €200,- (goede kwaliteit en handig bereik). Eventueel een Tamron 17-50/2.8 of Sigma 18-50/2.8 (rond de € 300,- nieuw; tweedehands nauwelijks verkrijgbaar).
                            - I.v.m. bezoek aan Afrika kun je een 1,4x Teleconverter gebruiken op je Sigma 70-200/2.8. En andere mogelijkheid is een Sigma 100-300/4. Als ik me niet vergis is een converter wel haalbaar voor € 150,- en is de meerprijs van de 100-300/4 ook zoiets.

Zo zit je al op € 1400,-. De rest gaat wel op aan geheugenkaartjes, accu's, een tas, etc.

Natuurlijk kan Canon net zo goed. Daar heb ik alleen geen ervaring mee.
                            D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
                              Een ideetje voor 1500,-:

- Body: ik geloof dat Pentax en Sony nog geen AF-S/HSM (=snel en stil focussen) ondersteunen, dus die vallen af.
                              Geen oordeel over je budgetplanning hoor. Maar Pentax heeft weldegelijk ultrasoon focussen in de K10D (met de laatste firmware) en de K100D Super. Eind augustus komen er een ultrasone 16-50/2.8 en 50-135/2.8 uit. Pentax noemt dat SDM.

Wel haal je daar het Safari-bereik niet uit, en ook al niet voor vooropgesteld budget. Snel focussen en ultrastil zijn handig als je professioneel natuurfotografie doet, maar op een normale safari maken je voertuig en de andere passagiers toch zoveel rumoer dat het geluid van je camera weinig verschil gaat maken (die dieren zijn daar overigens aan gewend hoor!). Snel focussen is handig, maar observeren en anticiperen zijn veel meer waard. Geleerd van een pro en naar waarheid ondervonden!

Conclusie: Zorg voor een goede body (zelfs 6MP is nog voldoende), maar steek vooral je budget in een lichtsterke lange tele(zoom). Zorg bovendien voor stabilisatie. In-body is 't de beste prijs-kwaliteit volgens mij, in-objectief stabiliseert ook de zoeker maar zit in duurder glas. Gewoon een monopod helpt ook al veel maar vergt wat extra gesleur. Idealiter natuurlijk een statief maar dat moet je kunnen opbrengen. Absoluut budgetoplossing is een beanbag (zakje met rijst gevuld waarmee je je camera op oneffen oppervlakken kan laten rusten).

De combinatie Sigma 70-200/2.8 plus teleconverter is een goede raad die allicht de meest flexibele oplossing oplevert. Bovendien heb je die optie onafhankelijk van het merk van camera dat je het beste aanvoelt. Bij valavond of ochtendgloren kan f/2.8 helpen bij AF en kan de teleconverter er even van tss. Met de teleconverter heb je dan weer het bereik voor tijdens de dag. Ik zou wel een 2x nemen.

Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                              X