Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: "Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Kheb net mail terug gehad van Etbass. ze hebben zo'n toestel binnen en zijn aan het onderzoeken !
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oei, dat is hier wel een hele discussie geworden ... Aan de mensen die een onderbelichte camera hebben wil ik effe zeggen dat ik heel goed kan begrijpen dat dat hen frustraties oplevert. Niemand (misschien op een enkele rijke uitzondering na) zal kunnen beweren dat een uitgave van dergelijke som geld geen enkel probleem geeft als het een miskoop blijkt te zijn. Het zal je maar overkomen ... ! Ik hoop echt dat er voor de betrokkenen een propere oplossing uit de bus komt, anders zal dit Canon geen goede reputatie opleveren.
      Zelf heb ik nu een dikke 3000 foto's genomen met mijn 400D onder diverse omstandigheden (sportfoto's, leerlingenactiviteiten, vakanties, testopnamen in de tuin, ...) en voor zover ik gezien heb is er geen onderbelichting. Ik heb wel het aangehaalde artikel op http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=23628807 gelezen en vond het erg leerrijk. Met dank aan bruine beer voor de tip.
      Wat ik wel weet, is dat niemand er beter van wordt als er met modder gegooid wordt of geroepen wordt (letters in hoofdletters). Ik weet het, ik moet me er niet mee moeien, maar ik wou dit nog even kwijt.

Ronny
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
        Aangezien ik bezitter ben van een EOS 400D, zou ik graag weten of ik mijn exemplaar aan een _reproduceerbare_ test kan onderwerpen om te weten of ie al dan niet onderbelicht.

Dus geen test in de zin schiet een hele hoop foto's in verschillende omstandigheden en zie of het histogram naar links neigt, want dat is op z'n nogal een kwalitatitieve maat, en dus niet echt reproduceerbaar.

Is het volgende wat? Fotografeer een wit blad (heb geen grijskaart), zo schermvullend (vergeef met het woord ) mogelijk, eventueel met de spotmeter. Als ik het goed voorheb, zou dit moeten resulteren in een histogram met een piek die op het gemiddelde grijsniveau ligt. Juist? Maar nu is de vraag natuurlijk, op welke waarde precies? Is dat 50%?

Bram

PS: Ik zie dat bruine beer al iets dergelijks gepost heeft. De waarde die hij aanhaalt is 117-118 (46%). Is dit correct?

Persoonlijk prefereer ik steeds te werken in volledige manuele modus.Bij een constante verlciting is spotmeting voor mij de beste.
        Je moet het zo zien : als je de camera in spot-metering zet en een bepaald gebied meet, zal de camera de scène proberen te belichten naar middelgrijs.(tussen de 12 en18%, afhankelijk van de camera). M.a.w. als ik mijn spotmeter op een donker object richt, gaat de camera de scène overbelichten. Omgekeerd, als ik de camera richt op een licht onderwerp, zal de camera proberen te onderbelichten. Het is dus belangrijk dat je probeert je lichtmeter te interpreteren. Zo is 3 stops lichter dan neutraal zowat puur wit en is 3 stops donkerder dan neutral puur donker.
        Als je een witte muur wil fotograferen, richt je spotmeter op de muur en wijzig je manuele belichting tot de ingebouwde lichtmeter je laat zien dat je onderwerp 3 stops meer belicht is dan wit. Als je de foto neemt zal je zien dat de muur extreem licht is of zelfs wat uitgebrande zones vertoont. In werkelijkheid wil je de muur niet puur wit, dus de ideale meting zou dan zijn, juist onder de 3 stops lichter dan neutraal.
        Zo kan je bvb. meten op licht grijs of lichte huidtinten en +2 stops overbelichten, of op donkere huidtonen of licht gekleurde vegetatie en +1stop overbelichten. Groen gras of een donkere vegetatie gaat dan weer neutraal zijn en geen overbelichting vragen. Het is dus ook een beetje "try en error", maar dit geeft bij mij de beste resultaten. Met wat oefening raak je hier heel bedreven in.

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
          Aangezien ik bezitter ben van een EOS 400D, zou ik graag weten of ik mijn exemplaar aan een _reproduceerbare_ test kan onderwerpen om te weten of ie al dan niet onderbelicht.

Dus geen test in de zin schiet een hele hoop foto's in verschillende omstandigheden en zie of het histogram naar links neigt, want dat is op z'n nogal een kwalitatitieve maat, en dus niet echt reproduceerbaar.

Is het volgende wat? Fotografeer een wit blad (heb geen grijskaart), zo schermvullend (vergeef met het woord ) mogelijk, eventueel met de spotmeter. Als ik het goed voorheb, zou dit moeten resulteren in een histogram met een piek die op het gemiddelde grijsniveau ligt. Juist? Maar nu is de vraag natuurlijk, op welke waarde precies? Is dat 50%?

Bram

PS: Ik zie dat bruine beer al iets dergelijks gepost heeft. De waarde die hij aanhaalt is 117-118 (46%). Is dit correct?
          Beste Bram,

Ik denk niet dat je er op die manier mee moet omgaan hoor. Kijk fotograferen doe je als amateur vooral omdat je het leuk vindt. Het is je hobby. Als je lichtmeter niet goed werkt merk je dat direct. Dat weet je omdat je belichting werkelijk alle kanten op zwiert of omdat je camera echt zwaar onder of overbelicht. Tenminste bij mijn camera destijds. Ik ging me het pas afvragen toen ik bemerkte dat werkelijk GEEN EEN foto goed te belichten was zonder allerlei kunstgrepen. Als jij niets merkt in de praktijk is er ook niks aan de hand en geniet dan gewoon van je hobby. Kijk met elke camera moet je wel eens, afhankelijk van de situatie bijsturen om een goede belichting te krijgen. Met mijn E330 belicht ik bijvoorbeeld altijd wat onder (-0,3 tot -0,7) omdat Olympus makkelijk last heeft van uitgebrande delen. Ik houd dan meer beeldinformatie over. Met de Pentax hoef ik bijna nooit bij te sturen behalve als de situatie dat van me vraagt. Dat is je ervaring als fotograaf. Geloof me, als je lichtmeter niet goed functioneert, had je dat direct gemerkt.

Bart

Comment

• Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Er staat een EC knop op elk toestel dus eventuele afwijkingen kunnen toch simpelweg bijgesteld worden? Zo staat mijn 1D MkII constant op -1/3 stop ingesteld, heb ik dan ook een defect toestel?
            Dat geef aan dat de fabrikant de lichtmeting fout geijkt heeft.
            Ik en ook veel andere Nikon bezitters hebben hetzelfde met de Nikons D200 en D70. Ik moet deze ook altijd 1/3 stop corrigeren. Die + - knop zit er niet op om een fout geijkte camera in te stellen, maar om in bij zondere lichtomstandig te corrigeren. Maar een afwijking van één stop waarover de Canon 400D bezitters hier over klagen is absurd en zeer terecht dat ze teleurgesteld zijn.

Comment

Inderdaad we hebben het hier niet over kleine bijsturingen die de situatie soms van je vraagt maar wat ik destijds merkte met mijn camera (was een KM trouwens) dat ik wel 1 tot 1,5 en zelfs soms 2 stops moest overbelichten.. en dan waren ze soms nog te donker. Echt een niet goed afgestelde camera of kapotte lichtmeter merk je direct...

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                Beste Bram,

Ik denk niet dat je er op die manier mee moet omgaan hoor. Kijk fotograferen doe je als amateur vooral omdat je het leuk vindt. Het is je hobby. Als je lichtmeter niet goed werkt merk je dat direct. Dat weet je omdat je belichting werkelijk alle kanten op zwiert of omdat je camera echt zwaar onder of overbelicht. Tenminste bij mijn camera destijds. Ik ging me het pas afvragen toen ik bemerkte dat werkelijk GEEN EEN foto goed te belichten was zonder allerlei kunstgrepen. Als jij niets merkt in de praktijk is er ook niks aan de hand en geniet dan gewoon van je hobby. Kijk met elke camera moet je wel eens, afhankelijk van de situatie bijsturen om een goede belichting te krijgen. Met mijn E330 belicht ik bijvoorbeeld altijd wat onder (-0,3 tot -0,7) omdat Olympus makkelijk last heeft van uitgebrande delen. Ik houd dan meer beeldinformatie over. Met de Pentax hoef ik bijna nooit bij te sturen behalve als de situatie dat van me vraagt. Dat is je ervaring als fotograaf. Geloof me, als je lichtmeter niet goed functioneert, had je dat direct gemerkt.

Bart
                Nou wie zegt dat het niet gewoon m'n onkunde is om goede foto's te nemen? Vooral omdat ik nog niet zolang met DSLR fotografie bezig ben.

In ieder geval zie ik het zo: als je als individu of als groep wenst te gaan klagen over een foute calibratie op je toestel, en je ondervindt de nogal ontwijkende reacties die tot zover zijn gehoord, dan behoor je eerst en vooral een kwantitatieve en reproduceerbare test te hebben om aan te tonen dat jouw camera al dan niet onderbelicht. Zaken als "als je honderden foto's hebt genomen dan zie je zo dat ..." en "als je histogram steeds naar links neigt ..." zijn geen kwantitatieve test en moeilijk te reproduceren. Immers, er zijn ook juist belichte situaties waarbij je histogram naar links neigt.

Dus nogmaals, niet alleen voor mezelf, maar zeer zeker voor Floydian die wenst gedupeerden te verenigen: is er zo'n test, en wat is die?

Mijn eerste idee is dat een wit blad zo schermvullend mogelijk fotograferen met automatische witbalans en auto exposure in sRGB (gamma=2.2) een piek moet opleveren rond 117-118.

Mijn vraag is dus of dit een goede test zou zijn. Is een wit blad OK voor zo'n test of heb je echt een grijskaart nodig? Is evaluatief of spot meter het best?

mvg,
                Bram
                Last edited by bramz; 12 juli 2007, 17:58.
                bram de greve photography | gallery | myspace
                Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                  Inderdaad we hebben het hier niet over kleine bijsturingen die de situatie soms van je vraagt maar wat ik destijds merkte met mijn camera (was een KM trouwens) dat ik wel 1 tot 1,5 en zelfs soms 2 stops moest overbelichten.. en dan waren ze soms nog te donker. Echt een niet goed afgestelde camera of kapotte lichtmeter merk je direct...

Bart
                  Yep maar het probleem is hier juist dat alhoewel er wel defecte lichtmeters zullen zijn op een 400D net zoals je op alle camera's wel zal tegenkomen, de overgrote meerderheid van de klachten die je kan vinden gewoon te maken hebben met een gebrek aan kennis van hoe de lichtmeting op hun camera werkt. En dat is dus geen kapotte lichtmeter of slecht afgestelde lichtmeter.
                  En natuurlijk heb je mensen die een andere smaak hebben dan de lichtmeting die er standaard in de camera zit. Vandaar o.a. dat je ook die EC knop hebt. Ik vind het zelfs raar dat hier gedaan wordt alsof er maar 1 juiste belichting voor een foto zou bestaan. Fotograferen is mijn inziens voor een groot stuk juist creatief omgaan met je belichting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Ik vind het zelfs raar dat hier gedaan wordt alsof er maar 1 juiste belichting voor een foto zou bestaan. Fotograferen is mijn inziens voor een groot stuk juist creatief omgaan met je belichting.
                    Heel juist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Ik vind het zelfs raar dat hier gedaan wordt alsof er maar 1 juiste belichting voor een foto zou bestaan. Fotograferen is mijn inziens voor een groot stuk juist creatief omgaan met je belichting.
                      Zeer juist, maar de vraag die in deze topic wordt gesteld is of de camera datgene doet wat verwacht wordt dat ie doet =)

Creatief bijsturen zal er natuurlijk wel altijd bijhoren, maar het is natuurlijk wel handiger te weten of de uitgangspositie datgene is wat je verwacht dat die is.
                      bram de greve photography | gallery | myspace
                      Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Natuurlijk is er niet "de belichting" en vanzelfsprekend is het zo dat de belichting mede de creatieve waarde bepaald van een foto. Maar naar mijn idee is dat helemaal niet waar de topic starter het om te doen was. De topic starter kwam erachter dat de net aangeschafte camera qua belichting in de automatische mode onderbelicht. En niet een klein beetje maar behoorlijk wat. De topic starter ervaart dit als een probleem.

Drie mogelijkheden:

1 De topic starter heeft een maandagochtend camera getroffen. En dat is heel vervelend als dit je overkomt. Dit komt bij elk merk voor. De verkopende partij is in eerste instantie verantwoordelijk voor een goede afhandeling van klachten. De topic starter voelt zich echter toch in de kou gezet. Men richt zich tot de fabrikant van de camera, in dit geval Canon. Tot nu toe is er nog geen oplossing of is dit nog niet hier gepost.

2 Het betreffende toestel is qua belichting, in de automatische stand, zo afgesteld. Dit is dan bij alle 400D's zo. Dit kan ik niet beamen of ontkennen want ik heb de camera niet. Andere bezitters zouden kunnen beamen of ontkennen dat de camera standaard ongeveer 1.0 moet overbelichten. Hier zou de topic starter wel wat aan hebben, want het bevestigt dan wel of niet zijn vermoeden.

3 De fotograaf moet nog leren omgaan met de camera. Dit laatste lijkt me wat onwaarschijnlijk omdat de topicstarter al meer gefotografeerd heeft. Maar is natuurlijk altijd mogelijk. Is er nou werkelijk niemand die de topicstarter nu eens een helpende hand kan bieden. En dat bedoel ik niet een hoop getest enzo.. maar gewoon we gaan eens samen naar jouw camera kijken of naar een hoop foto's met de exif erbij.... Zelf heb ik geen Canon (zou er wel eens een middagje mee willen stoeien, maar da's een andere topic) maar misschien iemand die in de buurt woont.. Als de topic starter dit natuurlijk zelf wil hè... Maar zo'n steuntje in de rug kan een hoop twijfel wegnemen...

Groeten,
                        Bart
                        Last edited by BartK; 12 juli 2007, 20:04. Reden: kleine toevoeging bij mogelijkheid 3 ;-)

Comment

ik ga morgen een 400D kopen en hoop dat ie goed is. Ik zal vragen om te testen, maar hoogstwaarschijnlijk zal dat niet mogen hé.

Ik vertrouw op de service van canon, nu ik weet dat ze ermee bezig zijn.

Ik vraag me trouwens nog af hoeveel toestellen op de 100 dit zouden hebben.

En wat me nog steeds niet duidelijk is : wanneer is het goed en wanneer niet ?

Enkele in auto slecht en in P, A, T en M slecht of omgekeerd ?
                          Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                          http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Ik zie dat er hier heel heftig wordt gereageerd op het door mij gestarte topic maar dat ook sommige het niet goed begrijpen wat mijn punt is.
                            Trouwens ik was helemaal niet van plan om hier een geruzie te starten.
                            Op m'n 12de (1972) heb ik al van m'n Pa een Canon Ftb QL gekregen dus ik weet wel best hoe je moet een beeldje maken.
                            In de jaren 80 kocht ik een EOS600 met ook dat bewuste groene symbool,daarna volgde een stille periode en met de komst van de Pc heb ik me later ook weer een Canon aangeschaft,een A80 compact,ook oa. weer met dat groene rechthoekje,allemaal goed.
                            Dat "groene" werd op de oude EOS600 en de A80 vooral gebruikt door m'n vrouw en later mijn kinderen om gewoon effe iets te kunnen fotograferen zonder er meer van te moeten kennen qua instellingen ,gewoon zoals men vroeger pleegde te zeggen rits,rats,klik hetgeen de ouderen onder U nog wel kennen ,hetgeen men nu point & shoot noemt.
                            Iedereen is mee ?
                            Nu had ik weer terug zin om de draad op te pakken der fotografie en kocht,vanzelfsprekend door de goede ervaringen terug een Canon,soortgelijk als mijn EOS600 maar dan digitaal,en.....aha..die heeft ook dat groene symbooltje,dus prima voor m'n jongens en de vrouw als ze het toestel eens willen gebruiken zonder mij en zonder een cursus fotografie.
                            Dus verder een alom geprezen toestel over de hele aarde en juist binnen mijn budget met doorsnee bediendeloon dus ik nam de sprong om de (voor ons) vele centjes uit te geven aan de 400D,discussie ging tssn. GPS of een DSLR en Canon had gewonnen,dit ter zijde.
                            Dus omdat het groene symbool steeds nog bestond was dit perfect voor ons gebruik,ik voor wat meer experimenteren en fotografie als hobby,de rest v/d familie voor alledaagse kiekjes.

Doch wat blijkt,als iemand en ook ik gewoon wat beeldjes wil maken op het groene symbooltje zijn de foto's zonder fout (geloof me) onderbelicht met ca.1 stop,m'n vrouw viel dit direct in het oog en een werkelijk citaat: "die foto's zijn precies slechter als met die kleine" (de A80 dus)

En inderdaad als het toestel wordt gebruikt in die mode doet ie niet hetgeen hij moet doen volgens de uitleg van Canon,hetgeen Canon mij ook toegaf aan de telefoon gisteren " in de auto (groen) instelling moeten gewone foto's gewoon goed zijn "

Dus mijn EOS 400D doet niet wat hij hoort te doen,daar gaat het om.
                            Mijn toestel is enkel door mij te gebruiken mits comp's of weet ik veel maar niet door m'n vrouw of kinderen.

Ik krijg er wel aannemelijke beelden uit indien ik zoals hier aangegeven dit en dat instel ,en compenseer ,en Photoshop en daarna nog eens alles in de Microgolfoven stop...!!!!!

Nogmaals voor degenen die het niet willen snappen en steeds over andere zaken beginnen,in de Autostand kan je er geen fatsoenlijk beeld mee maken,dus omdat deze werd gekocht met in het achterhoofd dat groene rechthoekje voor de rest van mijn familie is dit een miskoop en een niet functionerend toestel dat niet doet wat hij moet doen,zoals een wasmachiene waar je was steeds terug vuil eruit komt,simpeler kan ik het niet verwoorden. Trouwens de clausule dat een toestel moet doen wat de fabrikant zelf beschrijft is èèn van de beginselen van de Federale Economische Inspectie cq.consumentenbescherming,en ik kan het weten.

Dat het toestel verder in de andere instellingen en met andere lenzen en lichtsituaties en weet ik veel ,ook steeds bijna zonder uitsluitsel onderbelicht met of zonder "kijk naar uw focuspunt" weze bij deze maar een bijzaak,ja slechts een bijzaak,daar wil ik het nog niet eens over hebben.

Wij gaan gelukkig deze week op verlof zodat er wat spanning afkan ,toch schemert deze, jawel,miskoop over het vakantiegevoel en dat zal zo bij elke doorsnee persoon zijn die dagelijks naar z'n werk gaat om zijn centjes te verdienen en dan zo een camera van zo een toch wel degelijk merk in handen krijgt en na een dikke week met z'n niet perfect werkend toestel blijft zitten of je moet het opsturen alwaar men het opengooit en 4-8 weken moet op wachten,nee Canon maakt hier een fout,niet ikzelf,ik wil gewoon een ander toestel,geen openvijzen in een gewone (geen stofvrije) ruimte en dan terugkrijgen in een mogelijk slechtere toestand zoals al vaak beschreven staat.
                            Ok het mag dan mss. vechten tegen de windmolen zijn maar ik probeer althans,goed wetende dat het waarschijnlijk een onbegonnen zaak is.
                            Ik werk in m'n dagelijkse leven met mensen "aan" en "onder" de armoedegrens en met zulke zaken in mijn hoofd vindt ik het ook niet kunnen dat Canon het daarbij laat,ik heb betaald voor een 400D en dan wil ik die ook aan 100% en niet èèntje waarmee men gaat rommelen.

Zo,ik laat het hierbij en post verder ook maar niets meer want zoals ook door anderen al gezegd gaat het merendeel van de posters aan de essentie van de zaak voorbij,al dan niet met opzet of uit een in mijn ogen kindelijk standpunt.
                            Dat de wereld om zeep is zie je o.a ook al op dit fora een bewijs van,en ik dacht dat de fotografiewereld zo een collegiaal gebeuren was.
                            Nogmaals mijn respect en bewondering voor de posters die hier echt constructief iets hebben neergezet,helaas voor menigeen die zich hier niet bij aangesproken voelt,kijk in de spiegel zou ik zeggen.
                            Me dunkt dat hier sowieso diverse groepen forausers zitten ,te verdelen in mensen die beetje bij beetje sparen voor hun hobby en diegene die mss. er finacieel niet zoveel problemen mee hebben om alles in z'n beloop te laten of gewoon iets anders kopen en ook vaak is deze redenering te vereenzelven met sommige postings.

Tjonge tjonge zo een gedoe omdat ik mij opeens besefte dat ik een raar toestel had en ff wou vragen op een forum wat het kon zijn als nieuweling in de digitale wereld,kijk naar mijn eerdere topic's,t'zijn er maar 2 !!!

Ik heb geen nood aan verdere commentaren indien ze niet to-the-point zijn betreffende het probleem ,anders gezegd ,ik trek mijn plan wel.
                            En als de forabeheerder er een slot op wil zetten zal hij van mij geen tegenspraak krijgen.

Hieronder nog de laatste stand van zaken en nu ga ik m'n valiezen pakken,Adios

Beste,

We hebben uw bericht betreffende uw Canon EOS 400D via ons erkend reparatiecentrum ETB goed ontvangen en we betreuren dat u problemen heeft met dit toestel.

Een eventuele omruiling van een toestel gebeurt enkel als er binnen de 8 dagen na aankoop een technisch probleem wordt vastgesteld en kan ook enkel gebeuren via uw verkooppunt.

Wij kunnen u in dit specifiek geval enkel aanraden om het toestel (samen met eventuele objectieven) naar een van onze erkende reparatiecentra te sturen voor een algemene controle en eventuele calibratie. Het is namelijk enkel in de reparatiecentra dat men de goede werking van een toestel kan controleren. U doet dit best via uw verkooppunt maar u kan het toestel ook zelf naar een van de reparatiecentra sturen.

Hopende u hiermee van dienst te zijn,

Vriendelijke groeten,

xxxxx

Canon Belgium NV/SA

From: xxxxxl [xxxxxxx] On Behalf Of Canon Servicedesk mailbox
                            Sent: 11 July 2007 14:26
                            To: xxxxxxxx
                            Subject: FW: Infovraag / Canon

Hallo xxxx,

Zie hieronder, ze willen dat wij deze mail sturen naar de betrokken dienst van Canon Belgie.

Met vriendelijke groet,

xxxxx

ETBASS B.V.

Last edited by Floydian; 12 juli 2007, 22:32. Reden: schrijffout
                            Groet,

Comment

Jammer Floydian dat er niets constructievers uit deze topic gekomen is. Ook jammer dat er geen snelle omwisseling van camera inzit. Heb je al door gegeven aan Canon dat je op vakantie gaat en hierdoor een hoop "fotomomenten" gaat missen, misschien dat dit nog helpt?

Succes in ieder geval,
                              Bart

Comment

Sorry floydian maar eigenlijk had je toch kunnen weten dat er niets constructief uit kon komen behalve stuur je camera terug naar canon als je een defect hebt. Wat je ook gaat doen veronderstel ik.

Je weet immers ook dat de groene mode diegene is die zo goed als geen aanpassingen toelaat. Dus tips voor een andere instelling gingen er niet zijn.

Voor wat jij uiteindelijk wil op je vakantie is er ook een oplossing he waarmee jij en je vrouw of kind kunnen werken.

Zet hem op P, iso400, draai de ev op +1 en trekken maar. En te donker flash openduwen. Dat is dan hetgene je vrouw ev nog moet doen die flah opendoen en zo moeilijk is dat niet. Eenmaal terug thuis breng je hem binnen en laat je hem herstellen.

Zo een soort fotografie zou ik nooit aanraden maar dat groen vierkantje ook niet. Maar jou kan het eventueel helpen.

De reacties die hier zijn die zijn logisch, er komen er regelmatig klagen die niet het minste probleem hebben maar gewoon hun camera niet kennen en dat dan maar op de camera afschuiven. En aan de hand van de foto's die je toont moet ik zeggen dat ik niet zeker ben dat dit bij jou ook niet het geval is maar als jij zeker bent dat je er een stop naast zit dan compenseer je die op de hierboven beschreven manier voor je vakantie en daarna laat je hem herstellen.

Comment

Working...
                                X