Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: "Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Oorspronkelijk geplaatst door Hesy Bekijk bericht
    Het probleem van 'onderbelichting' op de 400D is er wel degelijk.
    Ga ermee terug naar de winkel van aankoop en laat dit onder garantie herstellen.
    Of de mogelijkheid van de tijd veertig jaar terug draaien en voor de Canon 400D weer met een losse meter de belichting bepalen.

Comment

• Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      " ... Hierbij kunnen wij u meedelen dat de foto's inderdaad wat donkerder zijn dit is zo voorgedacht.
      Dit is namelijk vaak dat deze camara de EOS 400D door semi-professional en professionele gebruikers heeft die vaak de foto's willen na bewerken. Wat u willen adviseren is doormiddel van de belichtings compensatie anders in te stellen of de foto's dan wel beter zijn.
      ...." unquote
      Een gecorrigeerde onderbelichte foto is van een lagere kwaliteit dan een correct belichte of zelfs overbelichte foto.

Interessant leesvoer:
      On my recent workshop in Iceland (July, 2003) I had a fascinating chat with Thomas Knoll about signal to noise ratios in digital photography. You...

...if you do not use the right-hand fifth of the histogram for recording some of your image you are in fact wasting fully half of the available encoding levels of your camera...

Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
        is het niet normaal dat je daar moet voor overbelichten (ik denk maar aan een sneeuwlandschap bvb)?
        Omgekeerd...
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Dus als ik er morgen één ga halen, dan hoef ik in feite 2 foto's te nemen : ééntje in de auto stand en ééntje in de Av stand. Als ik de 2 vergelijk zou de ééne dus donkerder moeten zijn dan de andere ?

Of is het tussen andere standen ?
          Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
          http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

zucht .. allez daar gaan we weer .. ik denk dat ik ondertussen al meer artikels gelezen heb over exposure calibration dan dat jullie haren op het hoofd hebben maar tot spijt van wie het benijdt bestrijden twee kampen mekaar nog steeds met de meest filosofische, historische, exacte of dwaze argumenten of men nu moet calibreren met 18% grijs of met (ong.) 12% of alles of niets daar tussenin ! ... met een schijnbaar sterk voordeel voor het 18% kamp zo lijkt het wel. Maar dat is allemaal pure BS theorie daar waar het op de calibratie van een camera type aankomt .. ofwel calibreert de fabrikant de camera met 18% als referentie ofwel met 12% of met whatever daar tussenin dat werkt .. MAAR HET MOET GVD EEN EGALE, ZELFDE LICHTMETING GARANDEREN (met een kleine toegelaten meetfout) VOOR ALLE TOESTELLEN VAN HETZELFDE TYPE en niet zoiets van "dit een een juist gecalibreerde en deze is fout en bij deze is ongeveer" ... wat is er gvd mis met een calibratie op RGB 117,117,117 met een 18% grijsreferentie, verdorie als Canon mij terug dat calibratieprog meelevert zoals ze bij vroegere modellen deed dan calibreer ik de camera zelf wel als het moet ! .. de rest is random gelul sorry ..
            Tja eigenlijk ben je hier dus nu aan het zeggen Canon calibreert zijn camera's niet naar wat ik wil en dus zijn hun camera's defect.....Tja koop dan nooit geen canon camera meer he en verkoop mij je defecte canon voor 150€ dat is al veel geld voor een defecte maar ik koop hem met plezier. Mocht je het toestel dan toch niet verkopen tja ik zal het nog eens zeggen leer naar je focuspunten kijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
              Een gecorrigeerde onderbelichte foto is van een lagere kwaliteit dan een correct belichte of zelfs overbelichte foto.

Interessant leesvoer:
              On my recent workshop in Iceland (July, 2003) I had a fascinating chat with Thomas Knoll about signal to noise ratios in digital photography. You...

...if you do not use the right-hand fifth of the histogram for recording some of your image you are in fact wasting fully half of the available encoding levels of your camera...

http://www.ronbigelow.com/articles/e...e/exposure.htm
              Het feit dat de lichtmeting in dit cameratype structureel niet juist de belichting regelt betekent simpelweg dat dit apparaat niet deugt. Dat je later nog kan corrigeren doet niet ter zaken: de opnamen moeten goed belicht worden. Kwaliteit verlies begint al bij niet optimaal belichte opnamen.
              Dat enkele forumdeelnemers het probleem waar de klagers mee kampen bagatelliseren of belachelijk maken getuigt van weinig solidariteit. Blijkbaar mag er geen kritiek komen op hun favoriete cameramerk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Het feit dat de lichtmeting in dit cameratype structureel niet juist de belichting regelt betekent simpelweg dat dit apparaat niet deugt. Dat je later nog kan corrigeren doet niet ter zaken: de opnamen moeten goed belicht worden. Kwaliteit verlies begint al bij niet optimaal belichte opnamen.
                Dat enkele forumdeelnemers het probleem waar de klagers mee kampen bagatelliseren of belachelijk maken getuigt van weinig solidariteit. Blijkbaar mag er geen kritiek komen op hun favoriete cameramerk.
                Er staat een EC knop op elk toestel dus eventuele afwijkingen kunnen toch simpelweg bijgesteld worden? Zo staat mijn 1D MkII constant op -1/3 stop ingesteld, heb ik dan ook een defect toestel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vj1 Bekijk bericht
                  @regulus

wat ik niet goed begrijp in al uw wijsheid, is dat jij ook een 400d hebt die onderbelicht want jij was al aan het panikeren nog voor je er een had

geplaats door regulus
                  Ik heb trouwens support van Canon Belgie hierover een email gestuurd. Ik heb geen lust om ook een "probleemcamera" te kopen zeker niet als ze hier van toeten noch blazen weten
                  .
                  Man ik kan mezelf wel schoppen dat ik ooit geloofd heb dat ik er wel mee weg zou komen als Canon mij vooraf laat geloven dat het allemaal wel zal meevallen .. en dat panikeren ??? misschien behoren jullie tot het zwik kopers dat gewoon hun geld op de toonbank legt zonder vragen te stellen over wat er in het pak zit maar ik moet verdorie werken voor mijn $$$ en ik wil dan wel eens weten of ik waar voor mijn geld krijg ! ik ben al een paar keer te veel gerold !
                  .. en 't is geen wijsheid .. het is gewoon 1 en 1 optellen bij wat als redelijk betrouwbare informatie overal te sprokkelen valt en daar dan een enigszins logische conclusie uit trekken ... iets wat tegenwoordig ook al abnormaal schijnt te worden .. no questions asked, never !! ? als het niet aan de verwachtingen voldoet gooi je het toch gewoon weg en koop nieuw .. ja toch ?

Comment

Misschien had ik beter mijn panasonic DMC-FZ50 gehouden die was altijd correct belicht. Het enige wat ik mistte was de af snelheid van een dslr

Koop dan beter een D40x ? Ik hoor hier net dat de d80 soms ook mist, de d40 dus ook ?

ik weet echt niet meer wat gedaan.

En het probleem ligt niet in center weighted of een andere metering mode ?
                    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Tja eigenlijk ben je hier dus nu aan het zeggen Canon calibreert zijn camera's niet naar wat ik wil en dus zijn hun camera's defect.....Tja koop dan nooit geen canon camera meer he en verkoop mij je defecte canon voor 150€ dat is al veel geld voor een defecte maar ik koop hem met plezier. Mocht je het toestel dan toch niet verkopen tja ik zal het nog eens zeggen leer naar je focuspunten kijken.
                      zucht .. sorry hoor maar sommigen hier zijn wel heel erg hardleers of zal ik weer onbeleefd zijn en een sterkere uitdrukking gebruiken ? ... IK HEB MAAR EEN FOCUSPUNT AKTIEF ! EN NU GIJ TERUG ? WAT MOET IK AAN DAT ENE FOCUSPUNTJE DAN WEL ZIEN ?
                      trouwens als gij met de volledige set focuspunten werkt leg mij dan eens uit
                      a) wat dat te maken heeft met, of wat de invloed daarvan is op een evaluatieve lichtmeting in de 400D, die als ik mij niet vergis een lichtevaluatie maakt gemeten met 35 sensoren ?
                      b) de 400D werkt met het "nearest focus" algorithme als je alle focuspunten gebruikt, vertel mij dan eens hoe je dan een frame met verschillende onderwerpen op verschillende afstanden van de camera, in focus krijgt laat staan wat voor invloed dat heeft op de lichtmeting ?

misschien gebruikt ge uw dSLR wel enkel in full-auto mode dat ge altijd met alle focuspunten opgescheept zit ? (wat nog altijd niet verklaart wat focus met lichtmeting van doen heeft maar dat ga ik hier leren !)

ik hoop van nog iets bij te leren !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                        Misschien had ik beter mijn panasonic DMC-FZ50 gehouden die was altijd correct belicht. Het enige wat ik mistte was de af snelheid van een dslr

Koop dan beter een D40x ? Ik hoor hier net dat de d80 soms ook mist, de d40 dus ook ?

ik weet echt niet meer wat gedaan.

En het probleem ligt niet in center weighted of een andere metering mode ?
                        Sony A100 is zowatbij de beste op de DSLR markt als je vooral JPEG's in auto mode wilt nemen. Canon is op dat gebied een van de mindere.
                        Let wel, geen enkele camera is perfect en in bepaalde complexe licht omstandigheden blijft bijsturen noodzakelijk maar dat doe je dan voor de opname.

Comment

zucht .. sorry hoor maar sommigen hier zijn wel heel erg hardleers of zal ik weer onbeleefd zijn en een sterkere uitdrukking gebruiken ? ... IK HEB MAAR EEN FOCUSPUNT AKTIEF ! EN NU GIJ TERUG ? WAT MOET IK AAN DAT ENE FOCUSPUNTJE DAN WEL ZIEN ?
                          a) wat dat te maken heeft met, of wat de invloed daarvan is op een evaluatieve lichtmeting in de 400D, die als ik mij niet vergis een lichtevaluatie maakt gemeten met 35 sensoren ?
                          b) de 400D werkt met het "nearest focus" algorithme als je alle focuspunten gebruikt, vertel mij dan eens hoe je dan een frame met verschillende onderwerpen op verschillende afstanden van de camera, in focus krijgt laat staan wat voor invloed dat heeft op de lichtmeting ?

misschien gebruikt ge uw dSLR wel enkel in full-auto mode dat ge altijd met alle focuspunten opgescheept zit ? (wat nog altijd niet verklaart wat focus met lichtmeting van doen heeft maar dat ga ik hier leren !)

uit het instructieboekje blz. 73

meervlaksmeting
                          dit is een algemene lichtmeetmodus........blablabla ..............DE CAMERA STELT DE BELICHTING AUTOMATISCH IN OP HET ONDERWERP
                          dus ja hij heeft een hele hoop sensoren maar in evaluatieve meting gebruikt hij enkel diegene die zich rond het scherpstelpunt liggen. heb je iets bijgeleerd??

Comment

Zoals ik dus al vermoede en je meerdere malen heb proberen duidelijk weet je dus niet hoe de evaluative metering werkt. Het gevolg is dus dat je metering zaken gaat doen die je niet verwacht.

Ik zal het dus nog maar eens hier herhalen:
                            Bij evaluative metering hebben de focuspunten een invloed op de lichtmeting. De actieve focuspunten beinvloeden de meting vermits deze meer belang krijgen in de meting. Hoe meer focuspunten dus op je onderwerp hoe correcter dat onderwerp belicht zal zijn.
                            Nu ja correct dat is grotendeels ook een kwestie van smaak dus dat moet je dan nog aanpassen naar jouw smaak.

Alvorens te beginnne zuchten, klagen enz......misschien je camera beter leren kennen en kom dan maar terug om te klagen. En je moet ook geen evalutative gebruiken ook niet he dat is maar 1 van de meteringmethodes.
                            Last edited by Kevlar; 12 juli 2007, 14:18.

Comment

Na de opmerkingen over Kevlar ben ik bij dpreview op onderstaande thread terecht gekomen die voor mij goed uitlegt welke invloed het actieve focuspunt en evaluative metering of CWA op de belichting hebben. (Dank je Kevlar en vj1!).

http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=23628807

Groeten, Johan

Comment

Aangezien ik bezitter ben van een EOS 400D, zou ik graag weten of ik mijn exemplaar aan een _reproduceerbare_ test kan onderwerpen om te weten of ie al dan niet onderbelicht.

Dus geen test in de zin schiet een hele hoop foto's in verschillende omstandigheden en zie of het histogram naar links neigt, want dat is op z'n nogal een kwalitatitieve maat, en dus niet echt reproduceerbaar.

Is het volgende wat? Fotografeer een wit blad (heb geen grijskaart), zo schermvullend (vergeef met het woord ) mogelijk, eventueel met de spotmeter. Als ik het goed voorheb, zou dit moeten resulteren in een histogram met een piek die op het gemiddelde grijsniveau ligt. Juist? Maar nu is de vraag natuurlijk, op welke waarde precies? Is dat 50%?

Bram

PS: Ik zie dat bruine beer al iets dergelijks gepost heeft. De waarde die hij aanhaalt is 117-118 (46%). Is dit correct?
                                bram de greve photography | gallery | myspace
                                Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Working...
                                X