Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: "Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Oorspronkelijk geplaatst door bruine_beer Bekijk bericht
    Ik heb de indruk dat mijn 400D ook vaak onderbelicht. Om de proef op de som te nemen, heb ik net buiten een grijskaart getrokken onder enkele modi van de camera en de RGB waardes gecontroleerd. Hieronder de cijfertjes:
    (Auto WB, 70-200 op 144 mm , manual focus)

Mode T A ISO R G B

Auto 1/500 9.0 320 115 119 123 JPG / Ev Met
    Macro 1/500 5.6 125 113 118 123 JPG / Ev Met
    P 1/500 8 200 111 113 119 RAW / CWA
    Tv 1/500 7.1 200 115 117 123 RAW / CWA
    Av 1/200 11.0 200 115 118 124 RAW / CWA

Als ik ervan uit ga dat een correcte belichting voor RGB waarden van 117-118 staat, heeft deze camera er geen last van ook al heb ik de indruk dat hij vaak onderbelicht.

Groeten, Johan
    ik wou dat mijn 400D die waarden maar gaf !!

ik kom eerder uit bij 93 97 111 of zoiets ...
    ik begin mij ernstig af te vragen of sommige van die 400D's niet initieel (maar foutief?) afgeregeld zijn op een grijswaarde van 12,7% ipv 18%
    bvb http://doug.kerr.home.att.net/pumpki...alibration.pdf
    straf leesvoer ... !

iemand ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      ik begin mij ernstig af te vragen of sommige van die 400D's niet initieel (maar foutief?) afgeregeld zijn op een grijswaarde van 12,7% ipv 18%
      Dat is niet foutief.

PS : ook Sekonic lichtmeters werken op 13%
      Last edited by hvr_oosterzele; 11 juli 2007, 17:05.

Comment

Ik heb hem dat al eens gezegd maar voor hem blijft dat foutief. Tja.....
        De mensen met problemen zouden daarenboven ook nog altijd eens moeten leren hun focuspunten in het oog te houden maar tja ook die commentaar wil men blijkbaar niet horen....liever klagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          De mensen met problemen zouden daarenboven ook nog altijd eens moeten leren hun focuspunten in het oog te houden maar tja ook die commentaar wil men blijkbaar niet horen....liever klagen.
          ...en modder gooien ipv foto's posten.

Comment

Ik ben nu echt geen expert, maar die foto die ik er van zag, met die zandkleurige steentjes... daar is sprake van een licht onderwerp en veel schaduwen... is het niet normaal dat je daar moet voor overbelichten (ik denk maar aan een sneeuwlandschap bvb)? (als je de resultaten wil zoals die compacte canon dan, bedoel ik)
            En waarom schiet je niet in RAW? Kun je achteraf makkelijk compenseren.
            Canon 350D
            Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

Comment

firmware 1.1.0 geïnstalleerd, geen verbetering qua (onder)belichting

eigenlijk een "waste of time" ..... of misschien toch niet:
              ik heb het gevoel dat hij "more snappy" is en daarmee bedoel ik niet dat ik hem meer kan gebruiken als snapshot camera maar dat hij iets vlugger focust en de ontspannervertraging nog kleiner is.

iemand nog dergelijke ervaringen na de firmware update ?
              Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

En oja, met al die mensen die hier zo kort zijn na hun foute canon, ik ben nogal te vinden voor een structurele oplossing. Dus enkel met vriendelijkheid en meewerkendheid (of hoe je het ook schrijft), denk ik dat we veel verder komen dan kort te zijn.

Het zijn tenslotte zij die ons kunnen helpen !
                Last edited by ThEScReW; 12 juli 2007, 12:38.
                Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht

zucht .. allez daar gaan we weer .. ik denk dat ik ondertussen al meer artikels gelezen heb over exposure calibration dan dat jullie haren op het hoofd hebben maar tot spijt van wie het benijdt bestrijden twee kampen mekaar nog steeds met de meest filosofische, historische, exacte of dwaze argumenten of men nu moet calibreren met 18% grijs of met (ong.) 12% of alles of niets daar tussenin ! ... met een schijnbaar sterk voordeel voor het 18% kamp zo lijkt het wel. Maar dat is allemaal pure BS theorie daar waar het op de calibratie van een camera type aankomt .. ofwel calibreert de fabrikant de camera met 18% als referentie ofwel met 12% of met whatever daar tussenin dat werkt .. MAAR HET MOET GVD EEN EGALE, ZELFDE LICHTMETING GARANDEREN (met een kleine toegelaten meetfout) VOOR ALLE TOESTELLEN VAN HETZELFDE TYPE en niet zoiets van "dit een een juist gecalibreerde en deze is fout en bij deze is ongeveer" ... wat is er gvd mis met een calibratie op RGB 117,117,117 met een 18% grijsreferentie, verdorie als Canon mij terug dat calibratieprog meelevert zoals ze bij vroegere modellen deed dan calibreer ik de camera zelf wel als het moet ! .. de rest is random gelul sorry ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    ...en modder gooien ipv foto's posten.
                    ga kijken op dpreview .. daar staan fotos met hopen, zelfs tot ze je de strot uitkomen .. of heb je met 100 fotos die bewijs aanleveren niet genoeg en wil je er 10000 of zoiets ? bij ons noemen ze dat open deuren intrappen, djeezes ..

Comment

• Re: "Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

ga kijken op dpreview .. daar staan fotos met hopen, zelfs tot ze je de strot uitkomen .. of heb je met 100 fotos die bewijs aanleveren niet genoeg en wil je er 10000 of zoiets ? bij ons noemen ze dat open deuren intrappen, djeezes ..
                      Ik ben djeezes niet en ik had het hier over :

je moet er in een fotoforum van uitgaan dat sommigen hun denkhorizon niet verder gaat dan de scherptediepte van hun lens op F2.8 ... de resultaten van zo'n denkoefening zijn dan ook nauwelijks beter dan hun fotos met die diafragmawaarde ...
                      Toon mij eens uw foto's.

... in tegenstelling tot al die hersendoden die er hier omheen lullen zonder te weten waar ze het in hemelsnaam en eigenlijk over hebben ??
                      Dergelijk taalgebruik noem ik modder gooien.
                      Last edited by hvr_oosterzele; 11 juli 2007, 20:51.

Comment

Heren, heren . . . . even diep ademhalen en afkoelen aub . . . Anders zet ik ( tegen mijn zin weliswaar ) een slotje op dit topic . . . aan jullie de keuze . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Het probleem van 'onderbelichting' op de 400D is er wel degelijk.
                          Ga ermee terug naar de winkel van aankoop en laat dit onder garantie herstellen.

hesy.be
                          BD0319BE

Comment

je volgens mij contact opnemen met etbass.
                            Last edited by ThEScReW; 12 juli 2007, 12:37.
                            Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                            http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                              ok, dan hehaal ik mijzelf misschien best eens (voor alle gefrustreerde mensen die r daarnet overlazen) :

Dus kan je volgens mij contact opnemen met etbass.
                              verwondert het je dat dit antwoord van Etbass mij even schichtig maakt als al hun vorige antwoorden ?
                              Als ze geen duidelijke instrukties hebben van Canon zelf en daar tenminste een verdoken verwijzing willen naar geven en dat probleem maar "effe gaan bijregelen" dan krijg het soort cowboy situaties zoals een Engelse (UK) 400D bezitter mij mailde .. de eerste maal "bijgeregeld" tot +1EV overbelichting .. en dan nog 3x teruggestuurd om de "bijregeling" ongeveer "acceptabel" te krijgen, maar goed is het nog niet, hij berust er nu in ! ... natte vinger werk vrees ik .. tot verder orde geloof ik geen bal meer van wat Canon repair vertelt en ik beschouw ze in dit geval als incompetent .. de verhalen van gedupeerde kopers doen gewoon je bloed stollen dat je maar zo'n miskleum zal voorhebben .. mijn raad aan potentieele kopers, als je 'm niet uitgebreid kan testen in de winkel (en gebruik maar de "green" mode zo valt ie 't snelst door de mand!) en de histogrammen naar links zitten .. niet kopen, je hebt een misbaksel te pakken .. wees maar niet zo naief als ik was met te denken dat het allemaal wel zal meevallen en Canon te geloven als ze zeggen dat ".. de onderbelichting is zo uitgedacht om professionelen te plezieren .." (afgezaagd verhaal om klanten zoet te houden,) dat doet het namelijk niet zoals ik mocht ondervinden
                              tot verder orde en voor mij, "case closed"
                              (tenzij er erg relevante info opduikt)

Comment

@regulus

wat ik niet goed begrijp in al uw wijsheid, is dat jij ook een 400d hebt die onderbelicht want jij was al aan het panikeren nog voor je er een had

geplaats door regulus
                                Ik heb trouwens support van Canon Belgie hierover een email gestuurd. Ik heb geen lust om ook een "probleemcamera" te kopen zeker niet als ze hier van toeten noch blazen weten
                                Last edited by vj1; 11 juli 2007, 23:46.

Comment

Working...
                                X