Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene vragen + Olympus C5050 ZOOM

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Algemene vragen + Olympus C5050 ZOOM

Beste experts,

Ik ken niet zoveel van digitale fotografie, maar ik ben er wel in geïnteresseerd en zit met enkele vragen alvorens een toestel te kopen:

1) Wat is er zo speciaal aan een REFLEX-fotocamera (verschil met gewone toestellen)?

2) Hoe zit het met de ingebouwde flitsen van de digitale toestellen? Zijn die kwalitatief van een behoorlijk niveau?

3) Zijn er opslagmedia die uitwisselbaar zijn tussen verschillende merken? of heeft ieder merk z'n eigen geheugenkaarten?

4) Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een Olympus C50 ZOOM en een Olympus C5050 ZOOM? Hoe komt het dat er zo'n verschil in prijs is? (het formaat, zoombereik???)

5) Waar vind ik de camera's aan de beste prijzen?

Kan iemand mij hiermee verderhelpen?
    Dank bij voorbaat

kan er iemand mij helpen?
    Jaja?

Comment

hoi Hippocrates, welkom op BD allereerst. Ik zal je proberen te antwoorden op je vragen.

1. een reflex-fotocamera werkt met een spiegel, die het beeld dat door de lens valt naar de zoeker transporteert. Bij het indrukken van de sluiter klapt de spiegel weg, zodat het beeld op de film of beeldchip valt.
      Veelal maken deze toestellen gebruiken van losse lenzen. Het komt erop neer dat je er verschillende lenzen (verschillende brandpunten e.a. eigenschappen) op kan schroeven.
      De SLR-camera's kosten meer dan hun compact-broertjes en de DSLR's zijn nog een pak duurder, al begint daar stilaan verandering in te komen; zie Canon 10D.
      Over het algemeen leveren deze camera's betere resultaten dan de niet-SLR-broertjes en zusjes, het is natuurlijk ook het neusje van de zalm.

2. ingebouwde flitsen zijn voor zover ik weet steeds redelijk goed. Toch bij de digicams die ik al in mijn handen had, dwz de modellen uit de bovenste helft van het gamma van de camera-merken, canon, nikon, fuji, olympus e.d.
      let er toch wel op of er aansluiting is voor een externe flits, want wil je 'echt' flitsbereik (is het belangrijk voor je doeleinden bedoel ik) dan levert een externe flits vaak toch meer kracht (naast andere voordelen zoals het vermijden van rode ogen-effect, tilt&bounce e.d.)

3. de opslagmedia CompactFlash en Smartmedia zijn het best vertegenwoordigd. De meeste camera's kunnen slechts één type aan, sommige twee (bv. oly e-10 , fuji s602). Het is niet zo dat elk merk één type aanhoudt, sommige cams in het gamma werken met het één, andere weer met het andere. En dan komt er nog bij dat met de SD-card weer een nieuw type is geïntroduceerd. Ik denk dat je best bij CF blijft (al is dit geen garantie en zijn die niet noodzakelijk beter). Doe hiervoor eens een search op dit onderwerp specifiek.

4. wel, om te beginnen heeft de C-50 al geen hotshoe voor een externe flash. hij slikt enkel de SD-card tov SM, CF en SD bij de C-5050.
      de C-5050 heeft ook de mogelijkheid om RAW opnames te schieten, en gebruikt standaard AA-batterijen (te verkiezen boven merkafhankelijke batterijen)
      kijk hier eens voor een zij-aan-zij-vergelijking: http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
      Ik heb de indruk dat de C-50 eerder een budget-camera is dan de C-5050 die op alle terreinen een meer (semi-)professionele indruk laat. Dit wil niet zeggen dat de C-50 een prul is, maar de C-5050 zit gewoon in een ander segment.

5. de beste prijzen vind je in buitenlandse webshops, voornamelijk Duitsland, Luxemburg, Nederland.
      enkele namen: topvision.lu, fotoking.de
      er zijn er letterlijk tientallen en de ene camera is hier goedkoper dan de ander, maar die dan weer niet enz..
      over de betrouwbaarheid van deze twee genoemde durf ik zeggen dat dat goed geregeld is, maar van alle andere kan je best hier toch eens navragen. ook ivm garantie e.d. moet je je ervan vergewissen dat je goedkoop geen duurkoop wordt. In dat geval kan je beter bij je fotohandelaar op de hoek of in een keten a la Action Shop je licht eens gaan opsteken.

de prijs voor de C-50 bij fotoking.de: 550euro
      en voor de C-5050: 779euro.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Hallo Hippocrates,

Ben net thuis en kon dus niet eerder een reply geven .
        Maar Tom314 heeft de meeste vragen al beantwoord zie ik ...
        Ik heb zowel de c50 als de c5050z kunnen testen en de c5050 steekt toch wel met kop en schouders boven de c50 uit qua beeldkwaliteit en mogelijkheden.

Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Thanks!

Van Topvision in Luxemburg had ik al eens gehoord.
          Naar 't schijnt vormt de garantie geen probleem, aangezien het gaat om een internationale garantie.

Comment

Working...
          X