Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

test 5 camera's : 5d, markIII, d200, d2x en d2h

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: test 5 camera's : 5d, markIII, d200, d2x en d2h

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    Precies een bende kinderen
    boys and toys?
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
      Hoe kan je in godsnaam conclusies trekken uit een dergelijke quick & dirty vergelijking van ocharme een paar honderd pixels in 't kwadraat ?
      Is 't wel een 100% crop ?

T.
      Door op de link onder de foto's te klikken.
      namelijk http://upload.pbase.com/alex28/image/80521223/original

mvg
      sarge

Comment

wat aanvullende info

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        Mijn persoonlijke observaties
        1. De D2X beelden tonen veruit het meeste detail en zijn het scherpst, zie rode pluim en detail in het blauw.(alle iso waardes)
        2. Beelden D2X misschien iets te contrastrijk, hadden ze waarschijnlijk kunnen corrigeren tijdens opname.

alle instellingen bij de camera's waren zover mogelijk gelijk dwz, kleur, contrast, verscherping uit en geen noise reductie

3. Veronderstel dat de 5d beelden overbelicht zijn, minder detail in lichte delen, alhoewel de achtergrond is niet volledig wit.

het ziet er inderdaad zo uit , echter diafragma, sluitertijd en iso waardes waren bij elke foto gelijk . Ons gevoel is dat de 5d overbelicht en circa een halve stop gekrepen moet worden(per iso range)

4.Achtergrond MARK III is meer grijs dan van de overige, alhoewel er niet veel minder detail is in donkere delen. Veel beter dynamisch bereik, of instelling???

Hier juist het omgekeerde. Hier kom je ongevweer 1/3 stop te kort. Oftwel 100 iso is geen 100 iso ???

Als je het wit van de staart vergelijkt tussen MarkIII en 5D zie je dat bij de 5D het wit uitgebrand is alhoewel detail vh zwart ongeveer hetzelfde is.
        5. Vanaf 3200 is er opmerkelijk meer ruis in de D2X beelden maar ook opmerkelijk veel meer detail. (Moet wel men scherminstelling veranderen van 1600->1200 pixels om uitgesproken verschil in ruis te zien).

MARKIII heeft ruis beter onder controle maar niet echt uitgeproken (op deze beelden althans)maar heeft wel het voordeel van zeer goede weergave op 6400 ISO. Afgaande op deze beelden denk ik dat hij een veel beter dynamisch bereik heeft dan de rest, maar dit is moeilijk uit te maken. De D2X levert wel de meest detailrijke beelden volgens mij, heeft meer zichtbare ruis vanaf 1600 ISO maar behoudt veel beter detail dan MARKIII.
        Mark III en 5d hebben nagenoeg 2 stops voordeel op het vlak van de iso's. De markIII is een hele grote stap voor op Nikon (enkel op de ruis) en zeker niet op het detail
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
          Hoe kan je in godsnaam conclusies trekken uit een dergelijke quick & dirty vergelijking van ocharme een paar honderd pixels in 't kwadraat ?
          Is 't wel een 100% crop ?

T.
          Als je de moeite neemt staat er nog een link onderaan de post op pbase.
          Daar zijn de crops circa 500 x 500 pixels en verder staan hier : http://www.pbase.com/alex28/5_cameras_compaired nog grotere voorbeelden.

Crops of niet, de verschillen blijven duidelijk. En verder is het geen quick & dirty vergelijk. Ik kan je vertellen dat hier aardig wat uren werk in zit. Echter wij staan altijd open voor opbouwende kritiek

Comment

ik vind den d200 nog altijd het beste
            bd0379be

Comment

Oke, pracht test plaatje, maar nu is het voor mij toch wel duidelijk wie het mooiste plaatje maakt kwaa detail, scherpte en kleur.

De winnaar is duidelijk de D2X.

De Canons kunnen beter overweg op de hogere iso met ruis maar laten daar wel steken vallen op detail en scherpte.
              Maar maakt dat dan gelijk een betere camera???
              Last edited by marbico; 16 juni 2007, 07:06.
              www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                wat aanvullende info

Mark III en 5d hebben nagenoeg 2 stops voordeel op het vlak van de iso's. De markIII is een hele grote stap voor op Nikon (enkel op de ruis) en zeker niet op het detail
                bedankt voor de toelichting
                voortgaande op deze beelden (ik neem ze voor wat ze waard zijn) concludeer ik het volgende (neem de D2h niet in beschouwing)
                -dat de D2x globaal veruit de beste beelden aflevert.
                -de 5d in deze test het meest tegenvalt.
                -tot op 1600 Iso alle camera's evengoed presteren qua ruis
                -op 3200 de canon's een licht voordeel hebben qua ruis maar ten koste van detail (zelfde niveau kan bij de Nikon's gemakkelijk gehaald worden door noise reductie programma's, maar het detail verlies bij de markIII kun je niet terug toveren)
                -ben verrast door de D200
                -ben verrast door de kwaliteit van markIII op 6400 ISO

deze test is natuurlijk niet 100% relevant maar het is zelden dat je zulk vergelijk van beelden van deze camera's te zien krijgt.
                Ze zeggen toch veel meer dan de duizenden threads en honderde reviews die ik al gelezen heb.

Comment

bedankt voor de toelichting
                  voortgaande op deze beelden (ik neem ze voor wat ze waard zijn) concludeer ik het volgende (neem de D2h niet in beschouwing)
                  -dat de D2x globaal veruit de beste beelden aflevert.
                  -de 5d in deze test het meest tegenvalt.
                  -tot op 1600 Iso alle camera's evengoed presteren qua ruis
                  -op 3200 de canon's een licht voordeel hebben qua ruis maar ten koste van detail (zelfde niveau kan bij de Nikon's gemakkelijk gehaald worden door noise reductie programma's, maar het detail verlies bij de markIII kun je niet terug toveren)
                  -ben verrast door de D200
                  -ben verrast door de kwaliteit van markIII op 6400 ISO

deze test is natuurlijk niet 100% relevant maar het is zelden dat je zulk vergelijk van beelden van deze camera's te zien krijgt.
                  Ze zeggen toch veel meer dan de duizenden threads en honderde reviews die ik al gelezen heb.

Zo zie je maar hoe totaal verschillend interpretaties kunnen zijn. Ik besluit uit deze test, dat de 5d een topper is(mede door de ff), maar nog overklast door de mkIII.
                  Ik spreek over ruisniveaus.

Comment

3. Veronderstel dat de 5d beelden overbelicht zijn, minder detail in lichte delen, alhoewel de achtergrond is niet volledig wit.
                    4.Achtergrond MARK III is meer grijs dan van de overige, alhoewel er niet veel minder detail is in donkere delen. Veel beter dynamisch bereik, of instelling???
                    Als je het wit van de staart vergelijkt tussen MarkIII en 5D zie je dat bij de 5D het wit uitgebrand is alhoewel detail vh zwart ongeveer hetzelfde is.
                    Ik denk dat je hier zelf het antwoord geeft.

Bij jpg is er zoiets als een contrast instelling. Als het contrast van de 5D hoger is ingesteld dan van de 1DIII kan dit het verschil verklaren zelfs zonder dat er een verschil is in dynamisch bereik.

Waarom de 5D overbelicht zou zijn weet ik niet.
                    Maar volgens dpreview is de ISO gevoeligheid van de 5D hoger dan de ingestelde ISO.

De 5D heeft picture styles. De kleuren en de contrast instelling zijn bij elke picture style totaal anders. De standard picture style heeft een vrij hoog contrast.

Over N wil ik niets zeggen.

Jan.

Comment

Heeft veel met detail ook niet te maken met de pixeldichtheid (cropfactor)?

( FOV is hetzelfde voor alle camera's)

Of sla ik hier de bal mis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                        Heeft veel met detail ook niet te maken met de pixeldichtheid (cropfactor)?
                        Met het totaal aantal pixels, de grootte van de pixels, het f getal, het AA filter, en het type ruisreductie, vooral bij hogere ISO, en de lens heeft ook een grote invloed.

Als ik niets vergeet...

Minder ruis betekent ook minder detail, en in elk geval ontstaat door minder ruis de indruk van minder detail.

Jan.

Comment

dat verlies aan scherpte is wel langer bekend
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

/me not overly impressed.
                            Zal 't toch maar houden bij m'n D200.
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Ligt het aan mij of werkt geen van deze links meer?

T.
                              Nikon stuff rocks :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tbotten Bekijk bericht
                                Ligt het aan mij of werkt geen van deze links meer?

T.
                                Thierry,

Ik heb de foto's er af gehaald. Je wilt niet weten wat ik allemaal over mijn nek heb gekregen naar aanleiding van die test. Ik had geen zin meer in al dat gezever. Mensen weten het altijd beter te doen en hebben altijd commentaar, maar zelf doen , ho maar.

Dat geldt trouwens niet voor dit forum !! Echter ik had ze op pbase staan en kon niet selectief verwijderen.

alex

Comment

Working...
                                X