Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon dillema

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nikon dillema

    hmm ok,

    hier ben ik weer

    ik heb besloten om hem met een kitlens te kopen

    maar nu twijfel ik tussen de 18-70 en de 18-135

    voor de 18-70 heb ik bang dat hij te weinig zoom gaat hebben voor motocross, bmx e.d.

    maar als ik de 18-135 neem,
    is deze dan nog geschikt voor landschap, en personen etc.
    omdat ik wel lees dat deze kwalitatief minder is?

    of hebben jullie een ander voorstel
    liefst zou ik in totaal -1500€ blijven om te beginnen,

    met geheugenkaart statief e.d.
    kom ik bij de 18-135 uit bij 1270 €
    en bij de 18-70 bij 1340 €

    even uitgerekend:
    zonder kitlens kom ik uit op +- 1000€
    dus dat wilt zeggen dat ik nog een kleine 500€ over heb voor een lens,
    liefst dus niet boven 1500€ totaalprijs

    alvast bedankt
    flickr
    facebook

    Comment


    • #47
      Re: Nikon dillema

      @ ~b~

      Wat ik zou nemen met wat jij hier allemaal opnoemt.

      kit D80 + 18-70 voor +-1100€
      55-200VR voor +-275€ of 70-300VR voor +-500€
      Statief (bv. Manfrotto 055DBstatief met 804RC2 3-wayhead) 135€
      Geheugenkaartje en tas +-100€

      Statief is niet van de lichtste maar wel zeer stabiel en prijs kwaliteit een topper.

      18-135 zou ik niet nemen omdat 135 toch veelal nog te kort is voor sport, kun je beter ineens langere zoom nemen. Ook is bouwkwaliteit van 18-135 minder als van 18-70.
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

      Comment


      • #48
        Re: Nikon dillema

        hmm ja,
        de 18-70 + de 55-200VR

        wel een klein nadeel is dat de 55-200 niet echt lichtsterk is..

        en een externe flitser,
        heb je deze snel van doen ?
        of kan je een tijdje verder met de ingebouwde flitser
        flickr
        facebook

        Comment


        • #49
          Re: Nikon dillema

          De 55-200 is inderdaad niet echt lichtsterk net zo min als de 70-300 maar beiden hebben wel VR waardoor je bij slecht lichtomstandigheden met iets kortere sluitertijden toch nog scherpe foto's krijgt, maar natuurlijk voor bewegende onderwerpen is dit minder van toepassing.

          Maar een lichtsterke zoom zit toch net in een andere prijsklasse bv sigma 70-200 f2.8 voor 900euro.



          Voor gewone fotografie heb je niet meteen een externe flitser nodig, natuurlijk als je echt met portret of modelfotografie of macrofotografie begint kan een externe flits soms wel handig zijn.
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

          Comment


          • #50
            Re: Nikon dillema

            Ik vrees dat met je budget je sowieso niet alles ineens gaat kunnen kopen. Dus beter eerst een aantal dingen kopen, daar mee leren werken en ondertussen rustig doorsparen voor de rest. Dus ga je moeten beslissen wat je eerst wilt doen.

            Een mogelijkheid is bijvoorbeeld D80, tweedehands sigma 70-200 f2.8 en 50mm f1.8. De lichtsterke zoom is ideaal voor je motocross, de 50 mm is ideaal voor portretten en kan ook in de stad goed gebruikt worden. Dan zou je nadien statief en iets met breedhoek kunnen bijkopen. Nadeel van het systeem: geen breedhoek voor landschap, 50mm-lens is wel wennen omdat je niet zomaar kan zoomen (enkel door dichter of verder te gaan staan). Bovendien gaat dit misschien licht over de 1500 euro.

            Tweede mogelijkheid is om de D80 te kopen met kitlens (lichte voorkeur voor 18-70) en statief en pas later een tele te kopen. Zo kan je je toestel leren kennen en degelijke landschapsfoto's en portretten maken. Nadeel hier: het zal niet makkelijk zijn om hier deftige motocross foto's mee te maken.

            Nu ja, kiezen is altijd een beetje verliezen. Maar als je een tele zou kopen om motocross foto's te maken zou ik de niet lichtsterke tele vermijden. Beter even wachten in plaats van geld te geven aan iets dat je een jaartje later vermoedelijk weer gaat willen verkopen.

            Comment


            • #51
              Re: Nikon dillema

              hey allemaal,
              lange tijd geleden

              maar ik ben niet blijven stilstaan,
              zo is ondertussen mijn fuji s5600 de deur uit,

              en wordt er serieus nagedacht over de volgende & wanneer hem te kopen

              wat staat vast,
              nikon D80
              kitlens: 18-70

              wat komt er nog:
              sigma 70-200 f2.8 (de nikkor 70-200 is helaas te duur )
              statief
              en een externe flitser
              en misschien nog een 50mm f1.8

              maar hier ben ik weer met enkele vraagjes,
              sorry hiervoor alvast

              nu heb je ook de nikon af-D 80-200 f2.8
              af-S is met een scherpstel motor in de lens
              dus de af-D moet dan worden scherpgesteld worden via de camera?
              dus dan duurt het langer om scherp te stellen, zit ik hier juist?

              2de vraagje,
              nu ik heb ook gelezen, van filters voor de lens,
              en ook had ik opgevangen dat dit de lens beschermd, en aangezien ik motocross ga fotograferen wil ik toch wel een extra bescherming,
              dus is een filter ter bescherming van de lens goed?
              zoja, welke filter en misschien een prijsje ?

              3de vraag,
              welke tas raden jullie aan,
              of is een rugzak gemakkelijker?
              er moet dus een D80 in, 2 a 3 lenzen (1 op de body)
              en nog een batterij etc
              (en eventueel ook een prijs)

              4de & laatste vraag (voorlopig),
              nu heb je ook zonnekappen,
              en daar heb je verschillende modellen in,
              bijvoorbeeld de volledig dichte, of die met het opening aan de zijkant,
              welke raden jullie aan ? (de dichte, of die open)

              nu,
              waarom ik graag een prijs weet,
              is omdat ik dan kan uitrekenen hoeveel het kost dat ik klaar ben om te beginnen,

              nogmaals
              sorry voor de oh-zo vele vragen die ik al gesteld heb
              en ik stel het dan ook zeer op prijs dat ik altijd een vriendelijk en duidelijk antwoord kreeg

              alvast bedankt
              grtz
              Bart
              Last edited by ~B~; 3 augustus 2007, 22:16. Reden: vraag vergeten
              flickr
              facebook

              Comment


              • #52
                Re: Nikon dillema

                Zit zelf met een Nikon en heb het me nog geen seconde beklaagd. Zie ik echter de macro's met HET lenske van Canon...
                Hangt er dus m.i. ook een beetje van af wat je er mee gaat doen.
                DVC

                Comment


                • #53
                  Re: Nikon dillema

                  Dirk,
                  zou je dit misschien kunnen verduidelijken?

                  want ik kan er niet goed aan uit

                  en aja,
                  sorry nog een vraagje vergeten,

                  heb even de vorige post ge-edit zodat alle vragen bijeen staan
                  flickr
                  facebook

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nikon dillema

                    hey ~B~

                    Zal eens proberen te antwoorden op jou vraagjes.

                    1ste: De Nikon AF-D 80-200 is idd trager van scherpstellen als de AF-S variant, of sigma's tegenhanger HSM. Heb de lens gehad en merk duidelijk het verschil met mijn Sigma 100-300 f4 HSM. En aangezien voor sport een snelle focus nodig is zou ik toch opteren voor de Sigma 70-200 f2.8 HSM.

                    2de: Puur als bescherming kun je best opteren voor een neutrale UV filter. Deze houden zeer weinig licht tegen en beschermen frontlens tegen vuil en krassen. Kost rond de 25euro afhankelijk van de diameter.

                    3de: een rugzak is altijd handig en zeker ook op motorcross evenementen. Waar je mss op kan letten is dat je een rugzak neemt met een extra compartiment waar je bvb nog wat drinken ofzo in kan steken. Bvb zoiets als Tamrac Adventure serie http://www.tamrac.com/frame_adv.htm

                    4de: de zonnekappen zijn normaal specifiek ontworpen voor elk type lens. Telezoomlenzen hebben over het algemeen een lange volle kap. Groothoeklenzen daarentegen hebben meer een bloemvormige kap, dit omdat deze lenzen meer last hebben van vignetering, verminderde lichtinval in de hoeken waardoor deze donkerder worden, vandaar die uitsnijdingen in de zonnekap.


                    Hoop dat je hiermee wat meer duidelijkheid hebt.

                    Mvg

                    Willem
                    Last edited by Willem@home; 4 augustus 2007, 11:46.
                    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nikon dillema

                      zeer hartelijk bedankt willem

                      mijn vragen zijn beantwoord,
                      en waarvoor dank

                      grtz
                      Bart
                      flickr
                      facebook

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nikon dillema

                        mijn mening....
                        vr1,absoluut niet de sigma,is helemaal niet scherp op 2.8,wat de eigenaars je ook zullen wijsmaken,indien je 't niet gelooft moet je maar eens de moeite doen om zelf te vergelijken.de oude 80/200 af-d is idd trager,maar voor cros kan je al eens "pre-focussen" hé?
                        vr2+4.filter is niet echt noodzakelijk als je de originele zonnekap gebruikt,frontglas is hard en langs daar komt er geen stof in!
                        vr3,rugzak biedt mss niet genoeg bescherming,of je moet 'm beetje aanpassen

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nikon dillema

                          hmm ja,
                          ik was vandaag nog aan het denken over die sigma,

                          en ooit zei een fotograaf tegen mij dat ik beter van de sigma's kon afblijven,
                          en meteen voor nikkor gaan omdat sigma soms wat ondermaats is,

                          en dus was ik vandaag serieus aan het twijfelen tussen de
                          sigma 70-200 f2.8
                          of de nikkor 80-200 f2.8

                          en pre-focussen,
                          ja, dat heb ik een half jaar lang gedaan met men bridge,
                          dus dat lukt me wel

                          maar stelt die dan zo traag scherp?
                          want ik zou persoonlijk wel liever een nikkor hebben
                          (ik wil hier geen sigma gebruiker tegen zijn schenen trappen hé !)

                          want als da scherpsteltijd niet overdreven is,
                          dan zou ik toch overwegen om de nikkor te kopen
                          aangezien hij maar een +- 150€ duurder is dan de sigma

                          en over die rugzak,
                          dus je zou eigenlijk een tas aanraden,
                          is dit dan niet onhandig om daarmee een hele dag rond te lopen op de cross o.d.

                          oja,
                          voor ik het vergeet,
                          bij de kitlens zit daar dan een zonnekap bij?

                          nogmaals,
                          sorry voor mijn onwetendheid
                          ooit geraak ik er wel
                          flickr
                          facebook

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nikon dillema

                            maar stelt die dan zo traag scherp?
                            Zo traag stelt een 2.8 80-200 AF-D nu ook weer niet scherp. Een kleine 10 jaar terug maakte men toch ook prachtige actiefoto's ! Enne de Nikon is een stuk beter dan de sigma 2.8 70-200 HSM , heb ze beiden gehad. Dus ga voor de Nikon.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nikon dillema

                              hmm ok,
                              zat er al met in mijn hoofd om de nikkor te nemen

                              alleen zou 'k hem eens graag kunnen testen,
                              zou je dat kunnen doen bij fotokonijnenberg?

                              weet iemand dat
                              flickr
                              facebook

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nikon dillema

                                Testen bij konijnenberg is geen enkel probleem als ze deze in voorraad hebben.

                                Bij de nikon AF-D 80-200 is er wel geen zonnekap bijgeleverd, deze moet je er nog wel bijkopen (+-35euro). Ik zou je aanraden als je toch naar konijnenberg rijd om ook de Sigma eens te testen, dan kun je ook eens het verschil in snelheid van scherpstellen vergelijken.

                                Ik heb zelf de Nikon AF-D 80-200 gehad en van scherpe was deze goed maar scherpstellen was merkbaar trager ten opzichte van de Sigma 100-300 HSM die ik nu heb. Was wel op mijn D70s. Focusmotor in D80 zal mss wel wat sneller zijn.

                                In verband met de keuze rugzak/fototas is het wat persoonlijk. Rugzakken zijn tegenwoordig ook best goed beschermd. En om een hele dag op de motorcross rond te lopen heb ik persoonlijk liever een rugzak. Maar als je toch langs konijneberg gaat kun je daar eens rondkijken, hebben zeer uitgebreide keuze op vooraad en kun je ineens zien of het materiaal erin zou passen.

                                Bij de kitlens 18-70 zit een bloemvormige zonnekap bijgeleverd.

                                Mvg

                                Willem
                                Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                                Comment

                                Working...
                                X