Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interessante aankoop...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Interessante aankoop...

    Bij Canonj zijn het de lenzen (EF en EF-S) reeks die een motor aan boord hebben, soms is dat een USM motor (stiller en sneller), soms niet.
    Tenzij je manueel wil scherpstellen, want dan zet je dat af op de lens hé.

    Comment


    • #17
      Re: Interessante aankoop...

      Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
      Ik las net ergens dat ik toch lenzen kan kopen voor de Nikon D40...waar binnenin een motortje zit...ze zijn wel duurder maar kan een oplossing zijn?? of heb ik het mis?

      Als ik het goed begrijp bestaan er dus lenzen die zichzelfs automatisch scherpstellen en lenzen die via de camera automatisch scherp gesteld worden...
      2x juist Nikon AFS en Sigma HSM

      MVG,

      Comment


      • #18
        Re: Interessante aankoop...

        Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
        is die Tamron 55-200 mm kwalitatief?
        Redelijk, maar bij de D40 zou 'k toch ook voor de Nikkor 55-200 VR kiezen, niet duur en zeker goed.

        Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
        Zijn er bv geen fisheye's op de markt voor een Nikon D40?
        Bij fisheye moet je je geen al te grote zorgen maken qua scherpstelling, een fisheye heeft par-default een veel grotere scherpte-diepte bij 't zelfde diafragma dan een gewone lens (rectilineair). Je kunt met gemak op zicht scherpstellen en je hebt meer dan genoeg scherp.
        Nadeel: geen mogelijkheid om 'n kleine scherpte-diepte te hebben.
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment


        • #19
          Re: Interessante aankoop...

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          2x juist Nikon AFS en Sigma HSM

          MVG,
          haha...zijn dit dan lenzen die zich op de lens zelf automatisch scherpstellen?
          Nikon AFS soorten en Sigma HSM soorten...

          Die plaats ik op mijn cam, laat ik niet scherpstellen via mijn toestel want dat lukt toch niet maar stel ik scherp op de lens zelf...wat als ik dan in P-modus wil fotograferen? sorry ik ben dus duidelijk nog een leek!!
          Nikon D300

          Comment


          • #20
            Re: Interessante aankoop...

            Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
            haha...zijn dit dan lenzen die zich op de lens zelf automatisch scherpstellen?
            Nikon AFS soorten en Sigma HSM soorten...

            Die plaats ik op mijn cam, laat ik niet scherpstellen via mijn toestel want dat lukt toch niet maar stel ik scherp op de lens zelf...wat als ik dan in P-modus wil fotograferen? sorry ik ben dus duidelijk nog een leek!!
            Neen. De ontspanknop op het toestel half indrukken zal op de "vertrouwde" manier de autofocus activeren

            Enkel de duurdere klasse AFS objectieven hebben een AF-ON functie op de lens.

            MVG,

            Comment


            • #21
              Re: Interessante aankoop...

              Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
              Ik las net ergens dat ik toch lenzen kan kopen voor de Nikon D40...waar binnenin een motortje zit...ze zijn wel duurder maar kan een oplossing zijn?? of heb ik het mis?
              Dat klopt, maar de keuze van lenzen die autofocus hebben, is hierdoor beperkter, zeker als je bijv. tweedehands lenzen zou kopen. Indien je je beperkt tot de kitlens en eventueel een Nikkor 55-200 is er geen enkel probleem dan heb je voor een schappelijke prijs wel een leuk objectief, daarentegen als je bijvoorbeeld een lichtgevoelige lens (f/2.8) zou willen in het bereik tussen 18-50 of 28-75 dan heb je alleen maar keuze uit de lenzen van Nikon zelf, en die zijn absoluut niet goedkoop in vergelijking met de varianten van Tamron of Sigma. Bekijk het maar eens een Nikkor 17-55 f/2.8 kost minstens drie keer zoveel als een Tamron 18-50 f/2.8. Ik ga nu niet beweren dat die Tamron voor het overige even goed is dan die Nikkor, maar het verschil in prijs is voor een amateur toch wel heel erg groot. Voor mezelf is die Nikkor gewoon boven het te spenderen budget, terwijl die Tamron variant wel haalbaar is, en dat geldt denk ik voor veel amateurs.
              Mogelijk zullen Tamron en Sigma op termijn wel meer objectieven voor Nikon uitbrengen met een ingebouwde motor, maar dat is voorlopig nog afwachten.

              Mijn advies is dan ook, als je weet dat fotografie echt een hobby wordt, kies dan de Canon 400D of ga bij Nikon een trapje hoger op de ladder en kies voor een D80. Als je daarentegen zeker weet dat je een fototoestel koopt louter om wat degelijke foto's te maken, met de instap-objectieven en je er verder niet te veel geld in wil investeren, dan kan je zowel kiezen voor de Nikon D40 als de Canon 400D.

              Comment


              • #22
                Re: Interessante aankoop...

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Neen. De ontspanknop op het toestel half indrukken zal op de "vertrouwde" manier de autofocus activeren

                Enkel de duurdere klasse AFS objectieven hebben een AF-ON functie op de lens.

                MVG,
                u bedoelt dus dat via de ontspanknop op de body de autofocus van de (laattijdig aangekochte) lens zal aanspringen vb.: macro lens?
                Waarom spreekt iedereen dan dat het jammer is dat er geen extra lenzen voor de D40 aangekocht kunnen worden (tenzij je ze handmatig scherpstelt).
                Nikon D300

                Comment


                • #23
                  Re: Interessante aankoop...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
                  u bedoelt dus dat via de ontspanknop op de body de autofocus van de (laattijdig aangekochte) lens zal aanspringen vb.: macro lens?
                  Waarom spreekt iedereen dan dat het jammer is dat er geen extra lenzen voor de D40 aangekocht kunnen worden (tenzij je ze handmatig scherpstelt).
                  Nu wordt het ingewikkeld Ik heb het gevoel dat je een en ander door mekaar haalt.

                  Autofocus wordt (bijna) altijd bediend via de ontspanknop, welke ook de objectief is. Als je echter een niet-AFS objectief op de camera zet, betekent dit dat je sowieso de scherpstelring op het objectief manueel moet verdraaien om te kunnen focussen. Je hebt wel een groen hulplichtje in de zoeker ter controle van de focus.

                  MVG,

                  Comment


                  • #24
                    Re: Interessante aankoop...

                    Als ik mijn fotograaf mag geloven is de D40 de eerste autofocus zonder interne autofocusmotor. Er kunnen alleen lenzen met externe motor op. De andere zouden wel werken mits manueel scherpstellen. het weglaten van de motor zou de prijs ten goede komen.
                    Bij Canon is het nog erger gesteld omdat je daar alleen EOS-lenzen kan op zetten en die hebben bij mijn weten allemaal de AF-motor in de lens.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Interessante aankoop...

                      Bij Canon is voorlopig wel in het hele gamma mogelijk om dezelfde lenzen (EF reeks) te gebruiken. De EF-S reeks kan alleen op de crop-reeks (cfr. Wikipedia : The cameras that use the EF-S mount are the Canon EOS 300D, 350D, 400D, 20D, 20Da, and 30D )

                      Comment


                      • #26
                        Re: Interessante aankoop...

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Nu wordt het ingewikkeld Ik heb het gevoel dat je een en ander door mekaar haalt.

                        Autofocus wordt (bijna) altijd bediend via de ontspanknop, welke ook de objectief is. Als je echter een niet-AFS objectief
                        MVG,
                        Heb je hier voorbeelden van? Worden die veel gebruikt dergelijke Niet AFS objectieven?

                        Ik ben er bijna door jongens, allezins al heel erg bedankt voor de reacties!!!!

                        groeten
                        Nikon D300

                        Comment


                        • #27
                          Re: Interessante aankoop...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
                          Heb je hier voorbeelden van? Worden die veel gebruikt dergelijke Niet AFS objectieven?
                          Er zijn toch heel wat niet AFS lenzen op de markt die door hun bezitters frequent gebruikt worden. Voor mezelf is dat vooral mijn Tamron 28-75 f/2.8 (niet AFS) die frequent gebruikt wordt.
                          Maar er zijn nog heel wat andere voorbeelden van niet-AFS lenzen, om enkele mooie lensjes te noemen: Nikkor 50 f/1.8, Tamron 18-50 f/2.8, Sigma 105 f/2.8. En zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen, bovendien zijn dit stuk voor stuk objectieven die nog steeds nieuw gemaakt worden.

                          Comment

                          Working...
                          X