Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag betreft TFT scherm...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by firecow
    de specs

Medion AG

17'' TFT Flachbildschirm

Kontrastverhältnis: typ. = 500:1
    Blijkbaar maar 350:1 voor de 17", heb gecheckt op de aldi-site Nederland waar die deze week in de aanbieding is vanaf 26/3
    Meer bepaald :

TFT Plat Beeldscherm 17 inch
    zichtbare beelddiagonaal: 43,2 cm.
    beeldresolutie 1280 x 1024
    horizontale zichtshoek: 150º
    verticale zichtshoek: 125º
    contrast: 350:1
    410 x 407,5 x 147 mm.
    gewicht: ca. 5.0 kg.

Comment

Probleem van de huidige lcd-schermen is nog steeds: de kleuren. Niet de kijkhoek of contrast of na-ijlen bij video, dat is inmiddels al enkele jaren opgelost, zelfs bij de niet al te dure schermen. Het probleem zit nog steeds bij de kleuren. Bij een duur lcd-scherm (zoals bv dat van mic) is dat probleem uiteraard kleiner dan bij de allergoedkoopste 15-inch aanbiedingen van bv de aldi, maar het kleurprobleem is nog steeds niet opgelost.

Dat hoeft overigens niet altijd een probleem te zijn. Als je je foto's accepteert zoals ze uit de camera rollen, dan is er geen probleem. Maw: Als je ze niet op kleur op je scherm gaat corrigeren, dan hoef je ze ook niet op kleur te beoordelen op je scherm.
      Ik heb al vele lcd-schermen beoordeeld en de dure zien er echt behoorlijk goed uit. Totdat je dezelfde foto ook op een goede crt-monitor bekijkt. Dan zie je toch een (kleur)verschil. En als je bv op een gecalibreerd systeem die foto print en je ziet dat de kleur van de crt klopt en die van de lcd niet, dan geeft dat toch aan dat de crt (jammer genoeg) nog steeds beter is. Helaas, want ik heb ook liever een rank schermpje op mijn bureau staan.

Mijn advies is daarom: Wil je echt op kleur beoordelen en gaan editten, neem dan een goede crt. Ben je niet kritisch op de kleurstellingen en werk je met datgene wat je camera levert (wat dus niet per definitie verkeerd hoeft te zijn!), dan kun je als je liever bureauruimte spaart ook een goede lcd nemen. Met de nadruk op goede dus, want de echt goedkope zijn toch niet geschikt voor beeldbewerking, en ook niet voor beeldbeoordeling.

En wellicht overbodig maar toch: Niet elke goedkope crt is beter dan de duurste lcd...

Comment

ik heb sinds kort de overstap gedaan van een LG 915FT+ 19" CRT Flatscreen naar een Sony X72 17.1" TFT en ik zou voor geen geld ter wereld willen terugkeren.

als het op TFTs aankomt heb je eigenlijk maar één keuze en dat is gaan voor de duurdere modellen. prijs is dus idd een probleem, maar laat je niet verleiden tot de goedkopere TFT schermen

ik heb zelf een (kleine) zaak die IT materiaal verkoopt en ik zou er niet aan denken mijn klanten ooit zo'n goedkope TFT aan te smeren (ik heb ze zelfs niet meer in gamma!)

voor specs van die sony x72 : www.sony-cp.com
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Idd, het is zoals Erik zegt... een TFT heeft idd andere kleuren.
          Mijn goedkope Philips heeft andere kleuren dan de Xenon. Maar je kan dit bijstellen.
          In mijn geval, ik heb een ATI VGA kaart en je kan dan per monitor je keur wat bijregelen tot ze overeen komen met de kleurenkaart.
          Maar dit is moeilijker bij een TFT dan bij een CRT.
          Maar ik vind 't zo erg niet... ik hou wel van felle kleurtjes... lol
          Maar als , zoals Erik zegt, veel belang hecht aan de kleur van je foto en als deze tot op de graad juist moet zijn... Koop dan een CRT.

Comment

alsof de duivel ermee gemoeid is : heb vanmiddag (om een kabeltje aan te sluiten) m'n TFT even moeten platleggen en niet gezien dat er nog iets onder lag. scherm heeft dus enkele seconden 'druk' gekregen op een bepaald oppervlak met als resultaat dat er nu een soort 'donkere vingerafdruk' staat op die plek die op eerste zicht niet verdwijnt

iemand enig idee of dit wel zou verdwijnen? of is scherm kapot nu?
            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Working...
            X