Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80: Enkele vragen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D80: Enkele vragen.

    Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
    Wat betreft de reacties op VR in de body die Nikon VR lenzen onbruikbaar zou maken. Ik heb daar men twijfels bij. Ik vermoed dat als je een VR lens op een VR body zou plaatsen (waarvan ik weliswaar niet verwacht dat hij er snel zal komen) je (als de software in de camera erop voorzien is) nog een klein beetje extra winst zou kunnen maken (maar waarschijnlijk zelfs geen volledige stop.)
    Waarom denk je dat ? Die VR werkt met gyroscopen die je lens-elementen doen bewegen. Dat zou dan willen zeggen dat de combinatie VR lens en VR body met elkaar rekening moet gaan houden, en rekening houdt met elkaars correcties == complexe boel.
    Zowiezo zie ik geen reden waarom VR body + VR objectief nog wat extra winst zou kunnen oplveren.
    Bijvoorbeeld om een 50mm f/1.4 of een 30mm f/2.0 (of de sigma f/1.4) te gaan stabiliseren. Dat bied tal van prachtige mogelijkheden. Alleen verwacht ik eerlijk gezegd dat Nikon hier snel op zal inspelen.
    Mja, VR op korte brandpuntsafstanden vind ik zelf meestal een beetje nutteloos. Daar kan je zonder VR ook al redelijke sluitertijden halen met minder kans op bewegingsonscherpte
    Fotolog -DevLog

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D80: Enkele vragen.

      Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
      'k Zie net dat de D80 op de markt is sinds 23 september 2006.
      Is er al sprake van een opvolger, of nog niet?
      Dat zal nog even duren

      Om nog op de originele vraag terug te keren. Waarom geen D80 met 55-200 VR en dan er een tweedehands 18-70 bijkopen? Die zie je zeer regelmatig en dan heb je een zeer goede set

      MVG,

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D80: Enkele vragen.

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Dat zal nog even duren

        Om nog op de originele vraag terug te keren. Waarom geen D80 met 55-200 VR en dan er een tweedehands 18-70 bijkopen? Die zie je zeer regelmatig en dan heb je een zeer goede set

        MVG,
        Een D80 met de 18-200 VR, duurder (€1.600) ... maar daar kan je eigenlijk bijna alles mee, en je zit jaren goed zonder van objectief te moeten veranderen.

        Goedkopere oplossingen in dezelfde categorie... D80+
        Sigma 18-200 OS (met beeldstabilisator) (€ 1.450)
        Sigma 18-200 (zonder beeldstabilisator) (€ 1.175)
        Tamron 18-200 (zonder beeldstabilisator) (€ 1.190)

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D80: Enkele vragen.

          Als ik het dus goed begrijp,heb ik geen objectef met VR nodig om foto's te nemen op de rally
          De D80+Tamron 18-200 zou voor mij ook een goede keuze zijn als 1ste toestel of zie ik dit verkeerd
          www.kezzel.be

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D80: Enkele vragen.

            Oorspronkelijk geplaatst door kezzel Bekijk bericht
            Als ik het dus goed begrijp,heb ik geen objectef met VR nodig om foto's te nemen op de rally
            De D80+Tamron 18-200 zou voor mij ook een goede keuze zijn als 1ste toestel of zie ik dit verkeerd
            Je hebt het begrepen, hiervoor heb je niets aan VR

            ik zou zelf nooit voor een 18-200 lens gaan. Je levert dan veel te veel aan kwaliteit in. En met betrekking tot stof:
            de 18-200 van Nikkon is ook een stofzuiger. Elke keer als je zoomt, ontstaat er een vacuum en trek je stof naar binnen.
            Enkele mensen in mijn omgeving hebben ook een 18-200 en nog nooit van lens verwisselt en hebben al een paar keer de sensor schoon moeten laten maken
            Last edited by danielsl; 16 juni 2007, 17:57. Reden: typo
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D80: Enkele vragen.

              Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
              Het grote voordeel van de 18 135 is natuurlijk de grotere range tov de 18-70. Echter, de meeste review-sites vinden dat de 18-70 een iets betere optische kwaliteit biedt, al vraag ik me persoonlijk af of dit voor de 'fotograaf' zichtbaar is. Maw, ik denk dat enkel pixel-peepers het verschil gaan zien.
              Bij de optische kwaliteit komt natuurlijk veel meer kijken (lees;balangrijker) dan wat je bedoeld met "pixel-peepers"...
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                Waarom denk je dat ? Die VR werkt met gyroscopen die je lens-elementen doen bewegen. Dat zou dan willen zeggen dat de combinatie VR lens en VR body met elkaar rekening moet gaan houden, en rekening houdt met elkaars correcties == complexe boel.
                Inderdaad complexe boel, maar stel dat de beweging van de lenselementen niet kan volstaan om alle beweging op te vangen, mischien kun je dan nog dat laatste beetje opvangen met de sensor. Het voordeel zou uiterst minimaal zijn natuurlijk, maar om nu te zeggen dat het helemaal onmogelijk is...

                Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                Zowiezo zie ik geen reden waarom VR body + VR objectief nog wat extra winst zou kunnen oplveren.
                Mja, VR op korte brandpuntsafstanden vind ik zelf meestal een beetje nutteloos. Daar kan je zonder VR ook al redelijke sluitertijden halen met minder kans op bewegingsonscherpte
                Ik kom regelmatig toch 1/8ste aan ISO 1600 tegen, uit de hand is dat toch wel al heel moeilijk, als ik genoeg steun kan vinden (ellebogen ergens op zetten en zo) lukt mij dat heel soms (mischien 1 keer op 30) om de foto nog scherp genoeg te krijgen voor een kleine print, maar in zo'n geval is stabilisatie toch welkom hoor, zelfs met groothoeklenzen.

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  Je hebt het begrepen, hiervoor heb je niets aan VR

                  ik zou zelf nooit voor een 18-200 lens gaan. Je levert dan veel te veel aan kwaliteit in. En met betrekking tot stof:
                  de 18-200 van Nikkon is ook een stofzuiger. Elke keer als je zoomt, ontstaat er een vacuum en trek je stof naar binnen.
                  Enkele mensen in mijn omgeving hebben ook een 18-200 en nog nooit van lens verwisselt en hebben al een paar keer de sensor schoon moeten laten maken
                  Ik ervaar juist het tegenovergestelde, zelf werk ik met een 18-200mmVR ik vind het een fantastische lens waar je prachtige foto's mee kan maken http://www.flickr.com/photos/roosjeh/tags/18200mmvr/ . Mijn man heeft grotendeels van de tijd er ook eentje op zijn D200 zitten en in een jaar heeft hij geen 1 keer zijn sensor moeten schoon maken. Ik maar 1 keer sinds oktober.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                    Onlangs heb ik me een D80 met 18-135 kitlens aangeschaft en ben er tevreden van.

                    Er is zeker een en ander op aan te merken. Er is wat vignetering en ik heb de indruk dat de horizon soms wat vervormd is. De donkere randen kan ik achteraf nog corrigeren als dat nodig is. Dat er geen VR is, stoort me niet. Ik hou wel rekening met de sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen (als ik het niet vergeet ).

                    De voordelen zijn voor mij belangrijker. Als beginner vind ik dit budgetair een uitstekend startpunt dat me toelaat te experimenteren. Uitbreiden kan later nog, als ik weet wat ik wil.

                    Praktisch gezien is het ook interessant om maar 1 lens te moeten meenemen. Soms is lenzen wisselen (bijna) onmogelijk. Onlangs was ik aan zee en van lens wisselen tussen dat opwaaiende zand lijkt me niet zo'n goed idee.

                    Mijn bescheiden mening als beginner: niet twijfelen. Als de ergonomie van de D70/D80 je bevalt (ik neem aan dat ze wat op elkaar lijken), zou ik me niet te veel zorgen maken over VR.
                    Flickr page

                    Comment

                    Working...
                    X