Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Crop camera

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
    Ik heb daar nu een tijdje over aan het denken geweest. En kwam ik tot de conclusie dat een "crop" camera eigenlijk een voordeel is. Want als ik alles juist heb geïnterpreteerd. Bv: Ik neem een foto met 50-500 (bigma) op brandpunt 500. Op een afstand van 5m. Dan heeft een FF camera al een 80-800 lens nodig ingesteld op 800 om het object even groot te fotograveren vanop dezelfde afstand. Of anders met dezelfde lens dichterbij gaan staan. Als deze stelling juist is heeft het zeker een voordeel voor macro fotografie. Omdat ik verder van de vlinder kan gaan staan om dezelfde foto te verkrijgen.
    Of sla ik hier de bal volledig mis? zo ja heb ik het dus nog niet gesnapt
    Daar komt het ongeveer op neer ja. Voor tele heeft een crop-camera een voordeel want bijv. je 55-200 lens heeft op een cropcamera het equivalent van een 90-320 op fullframe. Voor groothoek daarentegen, als je mooie brede landschappen wil fotograferen heeft het dan weer een nadeel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
      Daar komt het ongeveer op neer ja. Voor tele heeft een crop-camera een voordeel want bijv. je 55-200 lens heeft op een cropcamera het equivalent van een 90-320 op fullframe. Voor groothoek daarentegen, als je mooie brede landschappen wil fotograferen heeft het dan weer een nadeel.
      Daar was ik al bang voor. Omdat ik al gezien had dat alle brandpuntten van groothoeken zeer klein waren. En ik deze vergroot. En ik doie hoopte van mooi landschaps fotos te nemen waneer ik nog eens het gebergte introk.

Comment

Maar dat nadeel van een crop-camera bij groothoek wordt ook wel voor een stuk opgevangen doordat fabrikanten specifiek voor crop-camera's lenzen op de markt gebracht hebben met een erg klein brandpunt, bijv. Sigma 10-20. Mooie brede landschapjes zijn dus nog steeds mogelijk ook met een crop-camera. 't is alleen zo dat een oude groothoek lens uit het analoge tijdperk een stuk minder groothoek heeft op een digitale crop-camera.

Comment

Bij CROP versus FF speelt ook iets anders een rol: de resolutie van de lenzen. Met name oudere zoomlenzen gaan compleet onderuit op een APS (crop 1.5) sensor.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Bij CROP versus FF speelt ook iets anders een rol: de resolutie van de lenzen. Met name oudere zoomlenzen gaan compleet onderuit op een APS (crop 1.5) sensor.
            Idd, vooral bij telezooms dan. M'n Tamron 90-300 was al niet fameus op analoog, maar op digitaal is die vertikaal de vuilbak in gegaan.

Voor standaardzooms valt dat allemaal nog heel erg mee. M'n Pentax F35-70 was indertijd al één van de betere kitobjectieven, en nu is dat nog steeds een erg goede portretzoom, jammer dat hij geen constant diaframa over het zoombereik heeft. De nog oudere manuele Pentax A35-105/3.5 heeft dat wel. Die werd indertijd vaak met de Pentax LX gekoppeld, en de reden daarvoor blijkt wel. Nog steeds een uitstekend objectief! De Pentax FAJ reeks (goedkope instapzooms) moet je dan weer mijden op digitaal...

Een beetje informeren over individuele objectieven is raadzaam, de lijn dat oud glas het niet haalt is zeker niet overal door te trekken.

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik heb daar nu een tijdje over aan het denken geweest. En kwam ik tot de conclusie dat een "crop" camera eigenlijk een voordeel is. Want als ik alles juist heb geïnterpreteerd. Bv: Ik neem een foto met 50-500 (bigma) op brandpunt 500. Op een afstand van 5m. Dan heeft een FF camera al een 80-800 lens nodig ingesteld op 800 om het object even groot te fotograveren vanop dezelfde afstand. Of anders met dezelfde lens dichterbij gaan staan. Als deze stelling juist is heeft het zeker een voordeel voor macro fotografie. Omdat ik verder van de vlinder kan gaan staan om dezelfde foto te verkrijgen.
              Of sla ik hier de bal volledig mis? zo ja heb ik het dus nog niet gesnapt
              Wel je slaat de bal niet volledig mis hoor maar correct is het ook niet.

Ik had het al gezegd een FF kan alles wat een crop kan maar een crop niet wat een FF kan. JE snijdt(cropt) immers gewoon de hoeken weg.
              Wat belang heeft in het verschil dat je maakt is de pixeldichtheid. Anders gezegd hoeveel pixels er op een bepaalde oppervlakte zijn.
              Als een crop camera evenveel pixels heeft als een FF dan heb je gelijk. Maar dan is de kans reël dat de FF mooiere beelden dan de crop omdat hoe minder pixels men op een bepaalde oppervlakte zet hoe minder ruis, betere DR enz je hebt. De pixeldichtheid is immers kleiner.
              Maar als de pixeldichtheid dezelfde is dan is wat je denkt niet waar. Om hetzelfde beeld te hebben dan je hebt met de CROP kan je immers gewoon de hoeken wegsnijden van je beeld. En je hebt dezelfde resolutie en je beeld zal ook er uitzien als een 800mm beeld.
              Vergeet immers niet je lens is nog altijd maar 500mm maar door de kleinere sensor gebruik je maar een deel van het beeld en krijg je dus een beeld te zien alsof het een 800 mm is.
              Last edited by Kevlar; 5 juni 2007, 09:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Wel je slaat de bal niet volledig mis hoor maar correct is het ook niet.

Ik had het al gezegd een FF kan alles wat een crop kan maar een crop niet wat een FF kan. JE snijdt(cropt) immers gewoon de hoeken weg.
                Wat belang heeft in het verschil dat je maakt is de pixeldichtheid. Anders gezegd hoeveel pixels er op een bepaalde oppervlakte zijn.
                Als een crop camera evenveel pixels heeft als een FF dan heb je gelijk. Maar dan is de kans reël dat de FF mooiere beelden dan de crop omdat hoe minder pixels men op een bepaalde oppervlakte zet hoe minder ruis, betere DR enz je hebt. De pixeldichtheid is immers kleiner.
                Maar als de pixeldichtheid dezelfde is dan is wat je denkt niet waar. Om hetzelfde beeld te hebben dan je hebt met de CROP kan je immers gewoon de hoeken wegsnijden van je beeld. En je hebt dezelfde resolutie en je beeld zal ook er uitzien als een 800mm beeld.
                Vergeet immers niet je lens is nog altijd maar 500mm maar door de kleinere sensor gebruik je maar een deel van het beeld en krijg je dus een beeld te zien alsof het een 800 mm is.
                Dit was de theorie, nu de praktijk:

Als een EOS 5D dezelfde pixeldichtheid zou hebben als een 8 MP APS-C DSLR, zou hij 22MP ipv 13MP moeten hebben.

Aangezien dit NIET het geval is, is de APS-C camera in het voordeel voor macro en teleopnamen (telkens met dezelfde lens natuurlijk) qua detaillering.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht

Als een EOS 5D dezelfde pixeldichtheid zou hebben als een 8 MP APS-C DSLR, zou hij 22MP ipv 13MP moeten hebben.

Aangezien dit NIET het geval is, is de APS-C camera in het voordeel voor macro en teleopnamen (telkens met dezelfde lens natuurlijk) qua detaillering.
                  Yep dat is toch exact hetzelfde als ik ook zeg??? Praktijk en theorie komen toch perfect overeen?
                  Een canon 1D is een crop maar heeft helemaal geen voordeel tov een 5D noch in tele, noch in macro. Een 30D is ook een crop en heeft wel een voordeel in tele en macro tov een 5D. Maar dit gaat dan over camera verschillen en niet over FF vs Crop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht

Uhu, dat was ook het geval in men voorbeeld. Ik heb in ieder geval begrepen, dat het zeker geen kwaad kan voor je foto's. Ik begon namelijk ak te twijfelen dat ik een miskoop had gedaan, en beter had doorgespaard voor een FF camera zoals de D1, dit om betere fotos te bekomen. Maar dat is dus niet het geval.

Comment

Uhu, dat was ook het geval in men voorbeeld. Ik heb in ieder geval begrepen, dat het zeker geen kwaad kan voor je foto's. Ik begon namelijk ak te twijfelen dat ik een miskoop had gedaan, en beter had doorgespaard voor een FF camera zoals de D1, dit om betere fotos te bekomen. Maar dat is dus niet het geval.
                      De D1 is een nikon(en een crop camera) maar je bedoelt de 1DsII veronderstel ik of de 5D.
                      Een miskoop kan je niet doen want allemaal zijn ze heel goed. Maar in alle eerlijkheid een 5D is qua pure beeldkwaliteit toch zowat het beste op de markt en alhoewel de 30D op tele en macro gebied theoretisch meer detail in het beeld kan hebben wanneer je naar de uitersten gaat(anders is de 5D sowieso in het voordeel) ben ik niet zo zeker dat de betere beeldkwaliteit dit wel eens zo goed als volledig zou kunnen compenseren eenmaal je gaat printen. En dan bedoel ik niet een 10x15-tje he maar groot printen. Moet je naar de hogere iso gaat de 5D dit zelfs zeker winnen volgens mij.

Maar daarom is je 400D nog geen miskoop he integendeel voor de prijs van een 1DSII koop je wel 10 400D's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        De D1 is een nikon(en een crop camera) maar je bedoelt de 1DsII veronderstel ik of de 5D.
                        Een miskoop kan je niet doen want allemaal zijn ze heel goed. Maar in alle eerlijkheid een 5D is qua pure beeldkwaliteit toch zowat het beste op de markt en alhoewel de 30D op tele en macro gebied theoretisch meer detail in het beeld kan hebben wanneer je naar de uitersten gaat(anders is de 5D sowieso in het voordeel) ben ik niet zo zeker dat de betere beeldkwaliteit dit wel eens zo goed als volledig zou kunnen compenseren eenmaal je gaat printen. En dan bedoel ik niet een 10x15-tje he maar groot printen. Moet je naar de hogere iso gaat de 5D dit zelfs zeker winnen volgens mij.

Maar daarom is je 400D nog geen miskoop he integendeel voor de prijs van een 1DSII koop je wel 10 400D's
                        ik bedoelde inderdaad de 1DsII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Dit is het segment van de consumer zooms van 150-200 EUR huidige nieuwprijs, over het verlies van deze investering hoef je niet te treuren

Daar staat tegenover dat andere oude lenzen die in het centrum scherp waren maar slecht in de hoeken, of vignettering hadden, op een APS-C ofte crop beter bruikbaar zijn

In deze "optiek" moet het streven om nieuwe lenzen als FF te blijven uitbrengen bijna onvermijdelijk leiden tot grotere, zwaardere, en vermoedelijk ook duurdere lenzen, dan wanneer ze speciaal voor APS-C zijn ontwikkeld

Voorbeeld is de Canon 10-22mm
                          Voor wanneer goede en betaalbare APS-C teles met IS ?

Comment

Working...
                          X