Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiofotografie

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Studiofotografie

Ik moest een paar modellen fotograferen in opdracht van een kapper. Ik had studiobelichting en een olympus E10 kunnen lenen van een vriend.
    De belichting was echter moeilijk. Voor portret foto's ging het goed, maar als ik het model helemaal moest fotograferen liep de belichting mis.
    Op hoeveel °kelvin moet je de witbalans zetten bij studiolicht? Als de witbalans op "auto" stond kreeg ik beelden met een gele belichting.
    Zijn studioflitslampen beter dan een gewone studiolampen?
    Ik kan studioflitser kopen met een richtgetal 30, wat is dat richtgetal?
    Gaat zo'n studioflitser werken op mijn minolta Dimage 7 (met de aangepaste schoen)?
    Ze hadden me verteld dat je moet uitkijken naar de triggerspanning. Waar kan ik vinden welke triggerspanning de Dimage7 gebruikt?
    Het zou fantastisch zijn moest er iemand op één van mijn vragen kunnen antwoorden.

Bedankt.

Groetjes,

Rikkert

<font size="1" color="darkgray">Edited by - rikkert on 28 February 2002 12:58:53</font>

<font size="1" color="darkgray">Edited by - rikkert on 28 February 2002 12:59:25</font>

voor zover ik er iets vanaf weet heeft het richtgetal te maken met de "sterkte" van de flits...hoe groter het richtgetal hoe verder je van een onderwerp af kan gaan staan (de 5-sterrenleden moeten mij maar verbeteren !)
    Wat ook zeer belangerijk is bij studiofotografie zijn de lichtmeter en de flitssynchronisatietijd (bij mij 1/125 denk ik)... meet in't vervolg de achtergrond, linker- en rechterkant van het model (mogen twee 'stops'verschil in het diafragma zitten) enz..;enz.. studiofotografie is niet iets waar je op jezelf kan aan beginnen...zeker niet met een geleende camera die je niet grondig kent.... persoonlijk ga ik nu zondag in de studio werken met een aantal ervaren mensen die me gaan trachten de kneepjes bij te brengen....hopelijk komt er iets uit voort dat ikkan posten...

Stef

Comment

Rikkert,

Ik kan niet op al je vragen een anwoord geven, maar ivm de triggerspannning moet je wel uitkijken. Een Wein Safe-sync is waarschijnlijk aan te raden...

Kijk ook eens op deze webpagina:
      http://www.e-zonesystem.com/990flash/

Comment

Wat betreft het richtgetal, een redelijk helder antwoord lijkt me:

"Het richtgetal is een waarde die de sterkte van een lichtbron (fotolamp of elektronenflitser) uitdrukt. De formule is als volgt:

Bij een onderwerpsafstand van drie meter en een werkdiafragma (de f-waarde die we gebruiken bij de opname) van f/8 komen we uit op een richtgetal van 24 meter.

Dit richtgetal wordt overigens altijd opgegeven bij een standaard filmgevoeligheid van 100 ISO. In folders van camerafabrikanten zult u soms 200 ISO als uitgangswaarde aantreffen. Dit is echter een methode om de geringe capaciteit van ingebouwde flitsers maskeren. Deel het opgegeven richtgetal door twee en u kent de werkelijke capaciteit.

Het richtgetal is vooral een praktische waarde, omdat we ermee het werkdiafragma kunnen berekenen. Dit gaat als volgt:

Bij een elektronenflitser met een richtgetal van 24 meter bij 100 ISO en een afstand tot het onderwerp van twee meter is het werkdiafragma f/12. Vaak is het werkdiafragma waarop we uitkomen niet instelbaar, zoals bij het voorbeeld. We kiezen dan de dichtstbijzijnde f-waarde, in dit geval f/11."

Dit antwoord heb ik overigens niet zelf geformuleerd (waarom moeilijk doen als het .... ) maar gevonden op:
        http://www.jwbfoto.demon.nl/richtgetal.html

Vriendelijke groet,

Jan

Edited by - jamonadap on 28 February 2002 13:50:38
        You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

Studiolicht is in het algemeen 3200Kelvin (halogeenverlichting) Flitsers daarentegen zitten algemeen op 5600Kelvin. (corrigeer mij als ik fout ben) Zo zit het toch in de (televisie- en foto-)studios waar ik al lichten heb moeten plaatsen.

Comment

Bedankt allemaal voor jullie reacties en links.
            Zo geraak ik weer een stapje verder.
            Groetjes,

Rikkert

Comment

Working...
            X