Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag aan de FZ50 gebruikers (en FZ30'ers)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraag aan de FZ50 gebruikers (en FZ30'ers)

Ik heb een vraagske ivm de macrofunctie op de FZ50.
    Ik zet mijn toestel in Macro stand en ga dan heel dicht op het te fotograferen onderwerp, maar toch krijg ik moeilijk (zoniet zelden) de foto scherp.

Zijn er mensen die tips kunnen geven om dit te doen lukken. Het gaat dus wel om de macrofunctie op het toestel, zonder voorzetlens (bv raynox).
    Ik weet wel dak geen macro's zal kunnen nemen zoals ge hier soms ziet, maar je moet ze toch scherp krijgen?

Alvast bedankt
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Re: vraag aan de FZ50 gebruikers (en FZ30'ers)

De afstand van 5 cm, zoals aangegeven in de handleiding, is ongeveer juist in de stand AF-macro. Dit is wel bij 35mm, dus helemaal uitgezoomd.
    Wil je nog iets dichterbij komen, kan dit door de MF-functie te gebruiken, maar heel veel gaat dat niet schelen.
    Als het onderwerp dat je gaat fotograferen in beweging is, wordt het bijzonder moeilijk om op AF-macro scherp te stellen. Een lichte wind op een bloempje kan genoeg zijn.
    Voor een macro gebruik ik ook de puntscherpstelling. Het onderwerp is vaak oneffen en niet helemaal evenver van de camera en op heel korte afstanden maakt dat verschil.
    Deze foto's zijn binnen, vlak bij het raam, vanaf een tafelstatief genomen. Onscherpte zit hem vaak in de beweging van de fotograaf. Je kan ook de zelfontspanner gebruiken, op 2 of 10 seconden.

(Voorbeelden niet gecropt, enkel geresized)
    Voorbeeld AF-macro

Voorbeeld MF-manuele scherpstelling
    Last edited by FestinaLente; 1 juni 2007, 13:39.

Comment

Re: vraag aan de FZ50 gebruikers (en FZ30'ers)

bedankt voor deze tip, kzal da beke oefenen. Kpost dan wel ne foto alst gelukt is.

Grtz
      'Keep on Clicking'
      Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Comment

Working...
      X