Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    maar ik neem er al snel verschillende achter elkaar zodat ik er zeker van ben dat er een goede tussenzit
    idem dito, alhoewel ik nog in een serieus leerprocess zit. Ik heb mijn camera nu ongeveer een goeie 8 maand en heb 5.000 kliks. Ik kende echter nix van fotografie. 4.000 kliks op 2 jaar, wouw :-)

Grtz
    F.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      , maar ik neem er al snel verschillende achter elkaar zodat ik er zeker van ben dat er een goede tussenzit
      grotere kans bedoel je, maar zeker?

En het antwoord op de "clicksvraag"
      is zoals eerder aangegeven een sluiterverhaal. Gr, Paul
      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

Mij zou het in ieder geval niet verbazen dat fabrikanten een levensduur in de toestellen inprogrammeren. Ik herinner mij bvb de Sony flatscreens die door een firmware fout na 1.200 uur kijken er de brui aan gaven http://www.nforcershq.com/article5521.html
        Nu, in een dslr zit een klok, datum, een teller voor het aantal klicks, men kan het aantal objectiefwissels bijhouden, men kan het aantal verschillende objectieven die gebruikt werden bijhouden, maw, men kan dmv de firmware gaan beslissen in welke omstandigheden en op welke dag een toestel moet stuk gaan...
        En het ellendige is dat iemand die regelmatig eens een ander lenske uit zijn lenzenarsenaal plaatst, dat die gewoon niet anders kan dan een nieuwe camera van hetzelfde merk te kopen... die misschien ook weer geprogrammeerd is om stuk te gaan...
        Hopelijk is het niet zo, maar het zou mij in ieder geval niet verbazen
        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Ik had ergens gelezen dat HP en Epson ook aan dergelijke praktijken deden met hun printers.

Bij een van de twee zou het inktpatroon vervangen moeten worden na een aantal pagina's geprint te hebben, ongeacht de hoeveelheid inkt.

Bij de ander zou het gewoon een bepaalde periode zijn nadat het patroon voor het eerst in gebruik is genomen.

Iemand is dat te weten gekomen en de fabrikanten zouden veroordeeld zijn. Maar dat is al lang geleden.

Toch: het zou me niet verbazen dat het nog zou gebeuren

Comment

Als ze DSLR's zouden maken die een beperkt aantal kliks meegaan, dan zouden die allemaal na ongeveer hetzelfde aantal foto's stuk moeten gaan, en dat zou dan wel opvallen .

Als dat dan bekend wordt, dan zal dat merk niet meer gekocht worden door iemand die nog moet beginnen (en die dus niet vasthangt aan een stel lenzen en andere toebehoren).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Door gebruik te maken van de verschillende parameters zouden ze niet allemaal op hetzelfde aantal klicks stukgaan he... if, and, or, then, else....
              Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                Door gebruik te maken van de verschillende parameters zouden ze niet allemaal op hetzelfde aantal klicks stukgaan he... if, and, or, then, else....
                sorry dak het zo zeg, maar da lijkt mij gewoon zever

hoe kan je het kapotgaan van een sluiter nu 'triggeren'

een ingebouwd vernietigingsmechanisme??
                Last edited by Matthias; 31 mei 2007, 19:02.
                5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
                  Ik had ergens gelezen dat HP en Epson ook aan dergelijke praktijken deden met hun printers.

Bij een van de twee zou het inktpatroon vervangen moeten worden na een aantal pagina's geprint te hebben, ongeacht de hoeveelheid inkt.

Bij de ander zou het gewoon een bepaalde periode zijn nadat het patroon voor het eerst in gebruik is genomen.
                  Misschien doen ze het eerste om te voorkomen dat de prints er raar uitkomen als de printer niet meer juist kan detecteren hoeveel inkt er in de patronen zit omwille van een ander soort defect? En het tweede ben ik bijna zeker van dat men het doet omdat inkt na een tijd ook gaat opdrogen in de kop.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Ik denk dat de grote fabrikanten maar één doel voor ogen hebben, en dat is om het beste toestel prijs/kwaliteit te bouwen, een beroepsfotograaf koopt zich een prof. toestel, dat hij over het algemeen niet kan verslijten vooraleer het afgeschreven is , en de meeste amateurfotografen zitten na 20.000 cliks reeds lang weer te dromen van wat anders/beters
                    Ik ben er ook nog ene van de oude generatie die 25 jaar analoog op dia heeft gewerkt, ik gebruikte over het algemeen Fuji Velvia film, die helemaal niet goedkoop was, zo ging je ook beter op vanalles gaan letten, want iedere klik koste je 15 oude franken, maar nu wij reeds enkele jaren digitaal bezig zijn, blijft het toch een gewoonte om je compositie enz. goed in de gaten te houden, ik mag er gewoon niet aan denken dat ik een fotograaf zou worden die er zomaar op los schiet om er nadien de beste uit te halen

Comment

Mechanische sluiters zijn beperkt in levensduur. Ook LCD schermen hebben een eindige levensduur (enkele 1000 uur).

De batterijen hebben een beperkte levensduur en daar klaagt niemand over. Alle geheugenkaarten hebben een beperkt aantal maal dat ze geschreven kunnen worden. Als je de lens zo vaak verwisselt dat de vatting slijt is die ook versleten. De electrische contacten met de lens zullen ook wel slijten. Lijkt me dus niet abnormaal...

Comment

En laten we dan niet vergeten dat electronica technologisch "slijt". Zelfs al zou de sluiter 10 jaar meegaan, binnen 10 jaar zijn de 22MP ISO12800 16-bit sensoren gewoon mainstream.

En dan wil je een ander toestel...

Dave
                        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          om het aantal kliks van je toestel laag te houden, minder opnamen maken.
                          zo iets als vroeger, eerst nadenken over wat je wil fotograferen, dan instellen en dan pas schieten.
                          niet er zo maar op los schieten en dan hopen dat er tussen die vele wel een goeie zit.
                          daarom heeft mijn 300D maar 4000 kliks in twee en een half jaar, waarbij ik toch naar harte lust heb gefotografeert.
                          en kan ik nu met mijn 30D voorlopig vooruit met de kliks.
                          grt,bouk.
                          Bouk, hier ben ik het me eens.
                          Nu ga ik nog iets anders zeggen...
                          Als de mogelijkheid om RAW te fotograferen niet bestond....stel nu eens.
                          Dan was iedereen "verplicht" om harder te werken, zeg maar 'nadenken'
                          alvorens een foto te maken.

Ik heb het nog meegemaakt de afgelopen weken met studenten
                          journalistiek en ja, die moeten ook foto's maken.
                          Altijd 2 problemen:
                          - ken je camera.
                          - kadreren.
                          Als ze nog niet eens 'willen' zien in de viewer wat ze aan 't fotograferen zijn...
                          Afijn, we hebben het samen kunnen oplossen maar je moet voortdurend
                          aanwijzigingen geven
                          Het lijkt misschien OT maar dat is het toch niet hoor.
                          Omdat ook mijn camera's gebruikt werden...
                          Het ontwerp van de foto maak je in de viewer, de hoofdlijnen enz. enz.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

maar het probleem ligt tegenwoordig bij de basis.
                            men gaat digitaal, koopt een digitoestel en daar begint het verkeerde kijken. omdat men een opname neemt door naar het schermpje te kijken en niet door een zoeker.
                            dan begint men het leuk te vinden, koopt een DSLR en dan moeten ze door zo,n (kleine) zoeker kijken.
                            das natuurlijk wel effe wennen.
                            op zo,n schelmpje kijken, geeft(onterecht) het gevoel/idee hoe je opname wordt.
                            maar gelukkig wennen de meeste er toch snel aan en kan het echte fotograferen beginnen.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Aan de topicstarter:
                              Reken eens uit hoeveel foto's ga je gemiddeld per maand maken. Stel dat dit er 1000 zijn. Dan zit je op jaarbasis op 12000 (wat heel veel is). Dan nog gaat uw camera 3 jaar mee. Er zijn hier trouwens mensen die al langer met hun toestel werken. Maar digitaal neemt de techniek nog steeds toe, dus na 3 jaren droom je toch van een nieuw toestel.

Aan de anderen:
                              Ik vind dat die ex-analoge fotografen een beetje elitair overkomen eerlijk gezegd. Er zijn voldoende redenen om meerdere foto's te nemen. Als je een trouw-koppel maar 1 keer op de plaat legt als ze het ja-woord zeggen dan kan je ook de pech hebben dat een van beide net de ogen dichtkneep toen je af drukte. Daarom neem ik in zo'n situatie steeds meerdere foto's. Als je een dansoptrede trekt dan veranderen licht en dansers steeds weer. Ook dan heb je meerdere foto's nodig. Want als de arm net voor het gezicht komt dan heb je technisch en fotografisch (belichting, scherpte, plaats danser in frame) misschien een perfecte foto maar ze is toch nog waardeloos.

Ik heb ook al 5000 foto's getrokken in 2007, maar in mijn handtekening hou ik dit jaar ook eens bij hoeveel ik afdruk. Dan valt het best nog mee.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hmmm, 'k zit momenteel aan +-9200 clicks, zou 'k de 10000 nog halen voor 23 juni? ('k heb m'n D200 vorig jaar op 23/06 gekocht)

Nou, als ik zie hoeveel fotos ik genomen heb met m'n D200 in 't afgelopen jaar, dan kan ik enkel maar blij zijn. (ook nog leren, eerste dSLR)
                                En 't idee van eerst kijken, denken, verifiëren door de zoeker, ......, doe ik ook, niet altijd, maar toch vaak. Onlangs naar NYC geweest, op 8 dagen zo'n 800 fotos genomen waarvan ik er 540 over hou na opkuis en die ik binnenkort allemaal zal "mogen" inkleven in 'n foto-album.

Ik weet niet van anderen, maar in geval van vakantie sleur ik ook alles mee. 'k Schakel niet meer over op 'n compactje.
                                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                                MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Working...
                                X