Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR, maar via de LCD.....>>

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DSLR, maar via de LCD.....>>

Oei dat wordt een lastige keus. Wel wil ik je even zeggen dat de E330 vrij groot is. Ik weet het formaat van de handen niet van degeen die hem gaat gebruiken, want dan zou die wel eens te groot kunnen zijn. Er schijnt ook een Leica lens te zijn met image stabilisatie. Als je die dan koopt met de E330 dan heb je van allebei de werelden wat.

Succes met je keus en aanschaf.

(Wat een gemiste kans van Olly zeg. Op de E510 had het scherm NATUURLIJK kantelbaar moeten zijn.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
      Oei dat wordt een lastige keus. Wel wil ik je even zeggen dat de E330 vrij groot is. Ik weet het formaat van de handen niet van degeen die hem gaat gebruiken, want dan zou die wel eens te groot kunnen zijn. Er schijnt ook een Leica lens te zijn met image stabilisatie. Als je die dan koopt met de E330 dan heb je van allebei de werelden wat.

Succes met je keus en aanschaf.

(Wat een gemiste kans van Olly zeg. Op de E510 had het scherm NATUURLIJK kantelbaar moeten zijn.)

Hallo,

Tja, die brave man van de fotowinkel raadde mij wel aan om (voorlopig toch) een gewone DSLR te nemen.

1.Betaalbare 'Live view' zou pas over een jaar of 2, 3, echt snel en 100% goed werken.
      Nu is het héél traag werken schijnt, goed voor stillevens, enz.

2. Hij zij ook dat het veel sneller gaat, om 'via de viewfinder' ongeveer te kaderen, afdrukken en dan even te kijken naar het resultaat op het LCD scherm.
      Is de foto niet goed, wissen en opnieuw proberen!
      Is hij wel goed, dan heb je hem tenminste.

3. Veel meer keuze en mogelijkheden, natuurlijk!

Daar ben ik nu allemaal over aan’t peinzen, zie!
      Het zijn tenslotte toch redelijk veel centjes, zo een DSLR!

Groetjes
      Veronique
      Last edited by Veronique; 26 mei 2007, 23:26.
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Heeft die de man de camera zelf geprobeerd? Want ik heb niet gemerkt dat de camera (E330) in de A stand trager zou zijn. In de B stand moet inderdaad de spiegel opklappen enzovoorts. Nee hoor dat is geen reden. Wel is het zo dat met minder licht, het beeld op het scherm korrelig wordt. Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon de zoeker gebruiken, maar die is wel aan de kleine kant.

Als je dan voor een "gewone" spiegelreflex gaat zou ik je de pentax K100D onder de aandacht willen brengen. Beeldstabilisatie en een heel heldere en "ruime" zoeker of de Sony Alpha 100 heet tie geloof ik. Meer mexapixels, ook een heldere zoeker en beeldstabilisatie. Natuurlijk kun je ook voor een Nikon of Canon gaan of misschien toch een stevige prosumer.

Succes met je keuze,
        Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Technisch is het perfect mogelijk om een doorschijnende spiegel te gebruiken. Canon had indertijd de Pellix, met een dergelijke spiegel.
          Een lichtdoorlatende spiegel of prisma werd meer dan veertig jaar geleden al toegepast bij prof. filmcamera's: met als nadeel dat het zoekerbeeld minder helder was, zodat er voor slechte lichtomstandigheden een extra paralaxzoeker op die kamara's zat. Ook was er een merk met een systeem waar op de sluiter (vlinder) een spiegel gemonteerd zat die gaf via een prisma wel het volledige licht door aan de zoeker wanneer de sluiter (vlinder) gesloten was. Dit principe zou ook in een DSRL toegepast kunnen worden bij gebruik van een tweede sensor die tegen het dak van de camera geplaatst zou kunnen worden.

Comment

Pentax K10D?

Hallo,
            Eindelijk gedaan met werken,pffff!
            In de winkel raden ze mij nu een: Pentax K10D aan, voor de volgende redenen:
            1.Grote heldere zoeker /viewfinder
            2.Kwalitatief héél goed gebouwd.
            3.Een soort van Preview, inplaats van Live View (zonder opslag)
            4.Bomvol mogelijkheden
            5.En hoede prijs kwaliteit verhouding
            6.Leverbaar
            Op een voorwaarde: de juiste objectievne kiezen, zggen ze!!

Maar tja, Pentax, daar hoor je tegenwoordig zo weinig meer van?

Ik heb nu te veel werk en zorgen om lange reviews te gaan lezen.
            Mochten er Pentax K10D bezitters in de zaal zitten, laat u eens horen, aub.
            Alvast bedankt, zene
            Ik doe toch niet te moeilijk, hé, voor jullie?

Salu’kes, ik ga een beetje slapen
            Veronique

Comment

Ik heb niks tegen de Pentax K10D, geweldig toestel. Maar als je gaat leren fotograferen een toestel met een enorme leercurve. Dat wil zeggen dat ondanks je een geweldig toestel koopt, de resultaten in het begin niet geweldig zullen zijn. Dit omdat je met dit toestel echt moet fotograferen. Er zitten geen scenestanden op. Dat houdt in dat je zelf het diafragma of de sluitertijd of beiden moet instellen. Daarnaast is deze camera bedoelt voor de serieuze amateur of semi-prof die de beelden wil nabewerken. Standaard staat het toestel namelijk zo ingesteld dat deze goed na te bewerken zijn. Beginners in de fotografie vatten dit soort beelden vaak op als "lauwig, zacht, weinig contrast" dit omdat de fotograaf dit dan later gemakkelijk kan aanpassen in RAW. (kleurverzadiging, scherpte en contrast zijn namelijk makkelijker toe te voegen dan weg te halen) In Jpeg zul je de incamera instellingen moeten wijzigen om tot een direct uit de camera JPEG te komen. Niet moeilijk hoor, maar komt er wel weer bij als leerelement.

Ga dan liever voor de K100D, iets minder megapixels. Geen liveview maar wel een snelle terugspoelknop om het beeld snel te bekijken (geloof me als je het toestel leert kennen, is dit bijna net zo snel als de optie op de K10D) en ook een mooie ruime zoeker. Het toestel heeft image stabilisatie. Daarnaast is het toestel goedkoper zodat je meer geld kunt steken in goede objectieven. En een heel goed direct uit de camera JPEG, zonder leercurve en scenestanden zodat je direct al aan de slag kunt zonder die behoorlijke leercurve. Megapixels zijn belangrijk maar staar je er niet blind op. Als het erop aankomt zijn goede objectieven belangrijker.

Marcfoto en Ishpuini zijn Pentax gebruikers. Hen kun je misschien via een PM ook om advies vragen, maar ik denk dat ze mijn verhaal zullen beamen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                Ik heb niks tegen de Pentax K10D, geweldig toestel. Maar als je gaat leren fotograferen een toestel met een enorme leercurve. Dat wil zeggen dat ondanks je een geweldig toestel koopt, de resultaten in het begin niet geweldig zullen zijn. Dit omdat je met dit toestel echt moet fotograferen. Er zitten geen scenestanden op. Dat houdt in dat je zelf het diafragma of de sluitertijd of beiden moet instellen. Daarnaast is deze camera bedoelt voor de serieuze amateur of semi-prof die de beelden wil nabewerken. ..........
                .................. En een heel goed direct uit de camera JPEG, zonder leercurve en scenestanden zodat je direct al aan de slag kunt zonder die behoorlijke leercurve. Megapixels zijn belangrijk maar staar je er niet blind op. Als het erop aankomt zijn goede objectieven belangrijker.
                n.
                Hallo,

Even iets verduidelijken!
                Weten = beter, dan raden!

Ik ken dus niet veel, tot niets, van DSLR’s (nog niet)
                Van Fotografie, SLR’s, belichting, emulsieverwerking, doka, drukwerk en printen daarentegen, weet ik “bijna” alles, daar mijn ‘wijlen’ vader professioneel Fotograaf was. (Leica’s, maar op emulsie)
                Ikzelf zit bijna 16 uur per dag achter de Pc, of tekentafel, te ontwerpen en ja hoor: te Pro-Photoshoppen, dat is mijn job!!
                Dus die nabewerking is zeker geen probleem (wel qua tijd misschien.)
                Ik ben namelijk, de P-Shop wicked fairy! :-)

Géén K10D owners aan de kust?

Vriendelijk bedankt
                Veronique

Comment

Okay,

da's duidelijk Ging ervan uit dat er een camera werd gezocht voor iemand die begon met digitale fotografie, maar daar zit ik dus ff naast.

Dan is de K10D een prima camera voor je.

Maar zoals je misschien zelf ook wel weet zijn Nikon en Canon de 2 grote merken. Ik denk dat er evenredig gezien maar weinig Pentax gebruikers zijn. Hoewel ik de K10D zelf niet heb, heb ik er op andere fora hele positieve geluiden over gehoord, als je weet waar je mee bezig bent. Bij jou dus geen probleem.

Eventueel zou je kunnen wachten tot de opvolger van de E1 van Olympus. Dit is de pro line van Olympus. Er doen al maanden geruchten rondom deze camera. Misschien dat iemand weet wanneer die uitkomt.

Bart

Comment

De pentax k10 komt overeen met de nikon 200 en de canon 30d.
                    Dus een goede camera. Deze is wel spatdicht met stablisator en een ingebouwde stoftriller.
                    Voor een beginner is er een groene knop.
                    Voorgekouwde programma's op een knop of menu zitten er niet in.
                    De afstelling voor sport en vuurwerk en andere dingen moet je zelf met de Iso ,diafragma en sluitertijd instellen.

Voordelen vindt ik de prijs en de stablisator.
                    Dus een goede camera
                    Als je broer geen stille hand hebt is de stablisator zeker voordeel.
                    Als je broer het beeld door de kijker wel scherp kan krijgen.
                    Dan zijn er nog andere camera's met stablisator, die wel een instelling op de knop hebben zoals voor sport en vuurwerk enz. (Sony alpha 100)
                    Kan hij niet door de kijker de boel scherp krijgen?
                    (Ik weet niet hoever het met zijn ogen is gesteld en of het slechter wordt.)
                    Dan wordt het moeilijk voor een gewone dslr zonder life viewer.
                    Misschien anders een compacte digital, de panasonic fz50 misschien. Er is een fz30 topic hier op het forum die je meer over deze fz50 kan vertellen. Of de viewer die verstelbaar is van de compacte fuji ??
                    LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews
                    Last edited by Forestwalker; 29 mei 2007, 01:01.

Comment

Re: Pentax K10D?

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                      Hallo,
                      Eindelijk gedaan met werken,pffff!
                      In de winkel raden ze mij nu een: Pentax K10D aan, voor de volgende redenen:
                      Welke winkel is dat? De Beukelaer (de nieuwe Pentax-verdeler sinds een dik jaar) begint dus z'n werk te doen! Goed zo. Die extra concurrentie kan de markt enkel goed doen.
                      1.Grote heldere zoeker /viewfinder
                      Idd, de grootste van alle APS-C DSLRs. Voor mij een erg groot voordeel, anderen vinden dat minder belangrijk...
                      2.Kwalitatief héél goed gebouwd.
                      Klopt! Weliswaar niet volledig uit metaal als bvb de D200, maar wel hoogwaardige kunststof op een metalen subframe.
                      3.Een soort van Preview, inplaats van Live View (zonder opslag)
                      Persoonlijk vind ik het handiger gewoon direct een foto te nemen. Je kan die altijd deleten... Maar als je daar de tijd niet voor wil nemen, kan dit handig zijn. Is weliswaar niet te vergelijken met live preview. Als je echt live-preview wil, kijk dan eens naar de Zigview oplossingen (zoals eerder gemeld door een andere poster).
                      4.Bomvol mogelijkheden
                      Veel mogelijkheden is één zaak. Vooral handig is dat je de K10D volledig kan laten werken zoals jij het wil door al die belichtingsmodes die erop zitten.
                      5.En hoede prijs kwaliteit verhouding
                      Voor wat mij betreft veruit de beste koop in die prijsklasse.
                      6.Leverbaar
                      Da's even anders geweest, maar Pentax heeft de onverwacht hoge vraag intss weten te meesteren.
                      Op een voorwaarde: de juiste objectievne kiezen, zggen ze!!
                      Dat geldt voor alle DSLRs natuurlijk. De Pentax-kit is wel erg behoorlijk hoor. Handigheidje bij Pentax is dat het alternatief voor de standaardkit een DA16-45/4 is, en die extra breedhoek opent een extra dimensie die weinig andere vglbare objectieven bieden.

Maar tja, Pentax, daar hoor je tegenwoordig zo weinig meer van?
                      Pentax heeft, na zich initieel wat te hebben verslikt in de digitale reflexmarkt (te hoog gegrepen met de eerste, de MZ-D, en opnieuw moeten beginnen toen de anderen met APS-C op de markt kwamen) stapje voor stapje z'n markt moeten uitbouwen. Nu komen ze met een erg competitief gamma, en staan ze sterk genoeg om terug een naam te worden. Als de marketingmachine meewerkt komt het goed.

Ik heb nu te veel werk en zorgen om lange reviews te gaan lezen.
                      Mochten er Pentax K10D bezitters in de zaal zitten, laat u eens horen, aub.
                      Voila, ik hoop dat er wat aan had?

Alvast bedankt, zene
                      Ik doe toch niet te moeilijk, hé, voor jullie?

Salu’kes, ik ga een beetje slapen
                      Veronique
                      hth, Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Hallo Forestwalker (Wim)

Goed om die positieve noot te horen.
                        Ik heb nu bij de objectieven een topic geopend voor die 2 Pentax lenzen!
                        Benieuwd of er reactie op komt
                        De door u aangehaalde Telezoom: Sigma 70-200mm EX DG Macro F: 2.8 Pentax AFDigitaal, komt zeker in aanmerking!
                        Ik zag daar ook een Sigma 10-20mm EX DC F: 4.0-5.6 Pentax Digitaal.
                        Die is iets goedkoper dan de Pentax, maar is hij evenwaardig?

Bedankt voor de hulp
                        ff 2 uurkes gaan slapen (héél moe)
                        veronique

Comment

Veronique, in dit album zijn alle foto's gemaakt met de Sigma 10-20
                          Ook in dit topic is de SIgma 10-20 gebruikt : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=163037
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

ik ga dat hier ook even posten :-)

Mijn Twijfelgevallen Voor op de Pentax K10D Body

Twijfelgeval 1 ;-)
                            --------------------
                            1.Sigma 10-20mm EX DC F: 4.0-5.6 Pentax Digitaal 465€ //of// Sigma 12-24mm EX DG F: 4.5-5.6 Pentax AF 675€

2.Sigma 70-200mm EX DG Macro F: 2.8 Pentax AF 875€
                            Sigma combi, zou dan +;- tussen de 1340 >< 1550€ liggen
                            Véél bereik, voor een mooie prijs, maar misschien iets minder IQ & Build-Q?
                            Dat weet ik dus (nog) niet?
                            ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
                            Twijfelgeval 2 ;-)
                            -------------------
                            1. Pentax smc DA 12-24 mm / 4,0 ED AL(IF) 825€
                            2. Pentax smc DA* 50 - 135 mm / 2,8 ED [IF] SDM €1000
                            Pentax Combi: 1800€ voor minder brandpuntbereik, maar misschien wel beter van IQ en Buil-Q?
                            Dat weet ik dus (nog) niet?

Tijd, of jullie, breng(t)(en) raad ... hoop ik.

Bedankt
                            Veronique

Comment

Re: DSLR, maar via de LCD.....&gt;&gt;

2.Sigma 70-200mm EX DG Macro F: 2.8 Pentax AF 875€
                              Is deze lens al wel verkrijgbaar voor de Pentax? Volgens mij namelijk niet. Staat ook niet in de lijst op de site van Sigma...

De versie van deze lens met Pentax vatting is een oudere versie en heeft géén macrostand en is de kortste instelafstand 1,80m in plaats van 1 meter. 't Is verder wel een heel fijne lens, 'k heb em zelf ook (de mijne is nog niet eens de DG versie) en ik ben er zeer blij mee. (alhoewel ik em waarschijnlijk wel zal verruilen wanneer de Pentax DA*60-250mm uitkomt, maar dat zal toch wel pas begin volgend jaar worden...) De vraag is alleen natuurlijk of je de macrostand ook veel zou willen gebruiken...

De Pentax DA*50-135mm 2.8 ED heeft SDM, dus een AF motor in de lens. Deze werkt met de K10D samen. De Sigma lenzen hebben helaas (nog) geen HSM-versie met Pentax vatting. De DA*50-135mm zal dus sneller scherpstellen op de K10D dan bijv. de Sigma 70-200mm. Maar je mist dan dus wel mm's... Dit is dan ook een van de redenen dat ik waarschijnlijk mn Sigma 70-200mm uiteindelijk zal verruilen voor een DA* 60-250mm.

Over de bouwkwaliteit van de Sigma EX lenzen ben ik overigens erg tevreden
                              Last edited by MarkEL; 30 mei 2007, 15:42.
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

Re: DSLR, maar via de LCD.....&gt;&gt;

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                                Is deze lens al wel verkrijgbaar voor de Pentax? Volgens mij namelijk niet. Staat ook niet in de lijst op de site van Sigma...

De versie van deze lens met Pentax vatting is een oudere versie en heeft géén macrostand en is de kortste instelafstand 1,80m in plaats van 1 meter. 't Is verder wel een heel fijne lens, 'k heb em zelf ook (de mijne is nog niet eens de DG versie) en ik ben er zeer blij mee. (alhoewel ik em waarschijnlijk wel zal verruilen wanneer de Pentax DA*60-250mm uitkomt, maar dat zal toch wel pas begin volgend jaar worden...) De vraag is alleen natuurlijk of je de macrostand ook veel zou willen gebruiken...
                                Ja da klopt die sigma is oude vatting, inderdaad: (dus afgehaakt)
                                Heb juist wat Pentax (super-wide) beelden getest en drukker-printouts gemaakt!
                                The winner is zonder meer, de Pentax smc DA 14 mm / 2,8 ED (IF)
                                Die 14mm is niet scherp, maar waanzinnig scherp.
                                Die kun je rustig naast een Leica optics zetten, dus dat wordt hem!

De rest weet ik nog niet zeker.
                                Misschien ook op die DA* 60-250mm.f/4 wachten en tijdelijk dat Pentax 50-200 kit lensje nemen.
                                Morgenvroeg nog eens naar de P'shop gaan zie

Veronique

Comment

Working...
                                X