Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D40, Olympus E400 of Pentax D100K?

Onlangs heb ik me de D40 (6 megapixels) gekocht.
    De D40X was toen nog niet uit.
    Het kit met de standaardlens 18-55mm.
    Het gebrek aan 10 megapixels valt met echter niet zwaar.
    Aangezien ik toch niet boven A4 formaat afdruk is 6 MP ruim voldoende.
    Bijna niemand gaat op A3 formaat afdrukken, zeker niet de gewone hobbyist.
    Zelfs een uitvergroting mag goed gezien worden
    Met de kit lens erbij blijf je onder de €600.
    Daarbij heb ik me onlangs de 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX zoom-Nikkor gekocht. (€349)
    Een juweeltje van een lens en met die vibratie reductie VR "top of the bill".
    Ik kan je dat ten stelligste aanraden.
    Bovendien heeft NIKON pertinent gekozen voor dat (VR) systeen zodat ik verwacht dat er binnenkort meerdere lenzen met VR op de markt zullen komen.
    Trouwens er bestaan er al een aantal!
    Ik hoop je te hebben geholpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hestia Bekijk bericht
      Daarbij heb ik me onlangs de 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX zoom-Nikkor gekocht. (€349)
      Ik twijfel zeker niet aan de kwaliteit van dit objectief, maar je benadrukt daar wel het zwakke punt van de stabilisatie-strategie van Nikon (zeker naar beginnende amateur consumenten toe). Toch wel een behoorlijke meerprijs die je per objectief telkens weer moet neertellen om VR te hebben. De equivalente Pentax (DA50-200) kost bvb net iets meer dan de helft en is op de K100D ook gestabiliseerd.

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filiberke Bekijk bericht
        Ja, blijkbaar zouden de meesten voor de Pentax gaan. Ik ben nu eens op de site van fotokonijnenberg aan het kijken en daar is enkel de body (zonder kitlens) beschikbaar. Het lijkt me ook zo te zijn dat er niet al te veel Tamron/Sigma lenzen zijn die op de camera passen (zeker niet in voorraad, waarschijnlijk ook omdat die niet al te vaak gevraagd worden). Is dit correct?
        Ik had graag mijn nieuwe aanwinst meegenomen op reis (binnen een 10tal dagen), dus zou ik hem graag ergens in een winkel kopen. Zijn er andere alternatieven dan fotokonijneberg die economisch zijn?
        Is het gebrek aan stabilisatie en AF motor zo een gebrek bij de D40 dat het moeilijk wordt lenzen ervoor aan te schaffen? Ik heb nog geen enkele lens, dus ik moet alles nieuw kopen.

Groeten, Filip.
        Maak je geen zorgen Filip,

Het gemis aan stabilisatie en die interne AF motor zijn echt niet zo onoverkomelijk, al heb je minder uitbreidingsmogelijkheden bij 3rd-party fabrikanten zoals Tamron.

Al die D40-bashers moeten de fantastische klassieke Nikon schroevendraaierlenzen maar eens opnoemen die zo onmisbaar zouden zijn Momenteel zijn dat enkel de lichtsterke primes, en die worden meestal voor portretfotografie gebruikt en zijn dus makkelijk met de hand scherp te stellen. Tweedehands 80-200 f2.8 zooms voor actiefotografie? Meestal hebben de povere focusmotortjes in de basis-DSLR het sowieso zeer moelijk om actie te kunnen volgen met die oudere zooms, en blijven die toch zwaar overprijsd en is een nieuwe Sigma 70-200 HSM het betere alternatief

Met de 18-55 kitlens en daarbij een 55-200mm met of zonder VR heb je een zeer performant systeem in handen waar je heel veel plezier aan zal beleven

MVG,

Comment

@ ishpuini: ja, ik maak twee reizen waarvan de eerste niet de belangrijkste is. Op die reis zou ik dan het toestel willen uitproberen zodat ik er tegen de tweede reis deftig mee kan werken. Ik weet dat ik nog veel zal moeten leren...

Zijn er lenzen met een bereik van ongeveer 28-135mm voor Pentax die betaalbaar zijn (onder of maximaal rond 200 euro)? Graag de volledige specificaties geven aub.

Voor alle zekerheid: de lens Nikkor AF-S 18-135mm F 3.5-5.6G DX 67mm is niet een volledig geschikte lens voor de D40 (wegens geen beeldstabilisatie)?

Groeten, Filip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Zijn AA batterijen een voordeel. Ik zie het niet. Die andere camera's bieden lithium batterijen aan die 1000 foto's meegaan. Koop er eentje in reserve en je hebt een autonomie van 2000 foto's. Zo'n extra batterij koop je ook voor 15 Euro dus duurder is het echt niet. Is er dan wel een voordeel met AA? Misschien heb je er nog liggen?
            Het is een voordeel als je bush/bergen enz. in gaat en je niet met zo'n zonneceloplader wil werken, maar ik zag onlangs dat je nu rugzakken hebt mwt zonnepanelen, dus vandaag de accu voor morgen opladen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

Ik zou NOOIT een foto op 3:2 laten afdrukken op 4:3 formaat. Enkel en alleen al omdat het lab er dan langs de langste kant aan de twee uiteinden een stuk afknipt!! Ik zorg altijd nauwkeurig voor een relatief strikte kadrering van m'n foto, en wil zeker niet dat het lab deze om zeep helpt! Een 4:3 beeld op 3:2 formaat afdrukken lossen ze overigens ook op door langs de kortste kant een stuk af te knippen... The Horror!
              Nee dat was niet de bedoeling, je moet het juiste formaat kiezen dat overeenkomt met het formaat van je foto.

Ok, 4:3 of 3:2 is een kwestie van voorkeur. Persoonlijk heeft 3:2 m'n voorkeur omdat dat meer met het menselijke gezichtsveld overeenstemt en dus een natuurlijker landschapsformaat is. Zeggen dat er geen verschil is, vind ik toch niet kloppen hoor! Tenzij je een P&S fotograaf bent die geen oog voor kadrering heeft en gewoon tevreden is dat het onderwerp min of meer op de foto staat zonder dat de foto op zich toegevoegde waarde heeft.
              Oog voor kadrering heeft toch niets met dat formaat te maken? Je kan in beide formaten kadreren. Trouwens een vierkant formaat kan ook mooie foto's opleveren. En ik dacht trouwens dat het menselijk gezichtsveld eerder 3:4 was. Daarom worden PC-schermen en HDTV schermen ook op 3:4 formaat gemaakt. Nee 2:3 is gewoon het oude filmrolletjes formaat en we zijn dat misschien meer gewoon. Maar ik denk dat Bart het nog het beste omschreef 3:4 is beter voor portretten en 2:3 voor landschappen.

AAs bieden een voordeel op reis. Je kan deze immers overal vinden, tot in de kleinste winkel in het meest afgelegen apenland (ik spreek uit eerste hands ervaring!). Ok, met die gewone AAs ga je maar een goede 30-40 foto's nemen, maar da's toch een volledig filmpje als je 't met de analoge dagen vglt.
              Ander voordeel is dat je met AAs minder laders en/of reservebatterijen moet sleuren. In mijn geval heb ik op reis altijd een CompactDrive PD70x 80GB op AAs en een externe flash (Pentax AF540FGZ) op AAs mee. Zo had ik met m'n Pentax *istDS maar één lader nodig, en als ik ff ook door het reservesetje was, kon ik snel batterijen uit de drive of de flash gebruiken...
              Toegewijde batterijen hebben inderdaad vaak een betere performantie en autonomie, maar de flash en de drive gebruik ik nog steeds nu ik m'n K10D heb, en die extra lader+batterijen voor de K10D zijn me toch een sleur hoor... Heb intss wel een lader gevonden die zowel AAs als de K10D batterijen kan laden, maar ook die heeft toch weer twee verschillende modules voor de verschillende batterijen, en ik heb m'n twijfels over het overlevingsvermogen van die lader (niet erg stevig)...
              't Hangt een beetje van je voorkeur af natuurlijk...

Wim
              Beschrijf je nu niet net het nadeel van die AA's. Die opladers nemen minder plaats in dan 4 AA batterijen en wegen nog eens veel minder. En elke dag nieuwe batterijen gaan kopen, wat een zonde. Ik hoef mijn oplader nog niet eens mee te nemen. Ik heb genoeg kracht mee op reis als ik tervoren even thuis oplaad.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Het is een voordeel als je bush/bergen enz. in gaat en je niet met zo'n zonneceloplader wil werken, maar ik zag onlangs dat je nu rugzakken hebt mwt zonnepanelen, dus vandaag de accu voor morgen opladen.
              En AA batterijen laden zich in de bush vanzelf op? Als je niet kan opladen, dan zal je ook geen nieuwe kunnen kopen.

Ach ja elk voordeel voor de ene is net een nadeel voor de andere. Er is geen beste keuze die wij kunnen geven aan de topic starter. Hij zal toch op de een of andere manier zelf de knoop moeten doorhakken.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

En ik dacht trouwens dat het menselijk gezichtsveld eerder 3:4 was. Daarom worden PC-schermen en HDTV schermen ook op 3:4 formaat gemaakt.
                Het menselijk gezichtsveld is juist zeker geen 4:3. (HD)TV schermen (maar ook steeds meer de moderne pc schermen) worden daarom juist niet meer gemaakt in de 4:3 verhouding maar in de 16:9 verhouding , breedbeeld dus... En in mijn beleving lijkt de verhouding 3:2 meer op 16:9 dan 4:3
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filiberke Bekijk bericht
                  Voor alle zekerheid: de lens Nikkor AF-S 18-135mm F 3.5-5.6G DX 67mm is niet een volledig geschikte lens voor de D40 (wegens geen beeldstabilisatie)?
                  De Nikkor AF-S 18-135 werkt perfect op de D40, je hebt alleen geen beeldstabilisatie. Je moet er alleen voor zorgen dat je een AF-S objectief hebt, anders moet je manueel scherpstellen.

Ik ben juist is gaan kijken op de site van konijnenberg. Er zijn daar 15 nikkor AF-S zooms te koop. Vanaf 144 euro tot 5950 euro, en 12mm tot 400mm. AF-S primes zie ik er ook 7 staan. Dus het ontbreken van een focusmotor is niet zo'n groot probleem hoor. En het aanbod AF-S lenzen zal nog groeien in de toekomst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                    Dus het ontbreken van een focusmotor is niet zo'n groot probleem hoor. En het aanbod AF-S lenzen zal nog groeien in de toekomst.
                    Inderdaad, zeker als het van de alternatieve merken zoals Tamron, Sigma en Tokina af hangt. De lenzen die ze maken, maken ze voor diverse systemen: Canon, Nikon, ...
                    Bedankt dus even: Canon heeft al hele lange tijd geen motor meer in hun bodies zitten......hoe stellen die alternatieve merken scherp.....motor in de lens. Dus in principe, neem de Canon-lens, zet er een Nikon-fitting op (met Nikon-communicatie-chip) en je hebt 'n "AF-S" lens van een alternatief merk.
                    Natuurlijk zal dit niet direkt voor morgen zijn, 't is wel 'n volledig gamma aan lenzen dat ze moeten updaten! 'k Vraag me wel af wie er eerst zal zijn.
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

En AA batterijen laden zich in de bush vanzelf op? Als je niet kan opladen, dan zal je ook geen nieuwe kunnen kopen.
                      Nee, ze laden niet op, je kan er geen kopen, maar je kan wel zelf denken en een pak kopen voordat je weg gaat.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                        'k Vraag me wel af wie er eerst zal zijn.
                        Sigma heeft al redelijk lang een aantal HSM lenzen in hun programma.

Comment

Nee dat was niet de bedoeling, je moet het juiste formaat kiezen dat overeenkomt met het formaat van je foto.

Oog voor kadrering heeft toch niets met dat formaat te maken? Je kan in beide formaten kadreren. Trouwens een vierkant formaat kan ook mooie foto's opleveren. En ik dacht trouwens dat het menselijk gezichtsveld eerder 3:4 was. Daarom worden PC-schermen en HDTV schermen ook op 3:4 formaat gemaakt. Nee 2:3 is gewoon het oude filmrolletjes formaat en we zijn dat misschien meer gewoon. Maar ik denk dat Bart het nog het beste omschreef 3:4 is beter voor portretten en 2:3 voor landschappen.
                          Ik had je post verkeerd gelezen, zoals ik in een andere reactie hierboven al aangaf. Zie het als een algemene opmerking, eerder dan een reactie op jouw schrijven.
                          Menselijk gezichtsveld is breder dan 4:3, zoals MarkEL intss al opmerkte. Je hebt gelijk dat sommige formaten echter in sommige gevallen beter werken dan 3:2, maar 3:2 vind ik een mooi startformaat. Landschap wil soms breder en portret smaller, dus je verliest bij bijknippen telkens een beetje. Start je van 4:3 dan ga je altijd langs dezelfde kant bijknippen en gemiddeld meer beeldinformatie verliezen (en dus minder geniet hebben van de resolutie). Ik knip overigens vaak een beetje bij (75% van de gevallen), maar hou meestal wel 3:2 formaat.

Beschrijf je nu niet net het nadeel van die AA's. Die opladers nemen minder plaats in dan 4 AA batterijen en wegen nog eens veel minder. En elke dag nieuwe batterijen gaan kopen, wat een zonde. Ik hoef mijn oplader nog niet eens mee te nemen. Ik heb genoeg kracht mee op reis als ik tervoren even thuis oplaad.
                          Niet als je 2000 foto's per week neemt... Da's mijn gemiddelde als ik bvb op safari ga. Iedere dag batterijen kopen doe je natuurlijk niet. Als je kan opladen dan doe je dat gewoon toch (in wagen, hotel, restaurant,...), en AAs houden afhankelijk van het merk wel enkele dagen hun lading hoor. Op de Sanyo Eneloops zit bvb haast geen verlies, dus daarmee kan je de lading volledig voor de foto's benutten.
                          Trouwens, het extra gewicht zit 'm niet in de AAs en de AA-opladers voor mij. Die heb ik toch bij voor m'n zaklamp, m'n CompactDrive en m'n flits. Die voor de camera zijn gewoon extra, en als dat ook AAs zijn maakt dat minder sleuren zowiezo. Als je natuurlijk niks bijhebt dat AAs gebruikt, blijft het idd hetzelfde.

LOL ... Nee hoor, maar in vele regio's met erg onregelmatige of helemaal geen electriciteitsvoorziening wonen wel mensen. Ik sta telkens weer te kijken dat je in de meest onherbergzame regio's van onze planeet toch weer menselijke aanwezigheid vindt. En ook sta je ervan versteld dat je daar telkens een winkeltje vindt waar een transistorradiotje staat te bleiren. En die hebben zonder fout nog wel AAs liggen (niet oplaadbare). Als je batterij plat is, kan je daarmee nog even verder tot je weer toegang hebt tot het electriciteitsnetwerk. 't Is een oplossing voor noodgevallen hé, maar je hebt die oplossing wel.

Ach ja elk voordeel voor de ene is net een nadeel voor de andere. Er is geen beste keuze die wij kunnen geven aan de topic starter. Hij zal toch op de een of andere manier zelf de knoop moeten doorhakken.
                          Tuurlijk! En hij mag er zeker niet te lang mee wachten. Niets is zo erg je toestel op reis te moeten leren kennen, en door de enkele fouten die je maakt van enkele dagen van een unieke reis geen fatsoenlijke beelden te hebben. Ik herinner me gevallen die hun zoomfunctie nog niet ontdekt hadden op een safari en alle dieren met breedhoek fotografeerden. Toen hij het me zei en we keken even was de reis al 3/4 voorbij... zonde... Een ander bleek een hele reis op het kleinste meest gecomprimeerde formaat te hebben gefotografeerd opdat er zo toch meer op het kaartje konden. Gevolg: allemaal foto's op postzegelformaat, zelfs te klein om op scherm te bekijken... zonde... Een ander had foto's zitten digitaal zoomen en uitsnijden op het camera LCD scherm (de originelen verwijderend), zelfde gevolg als de vorige, haast geen resolutie resterend in de beelden van die dagen... zonde... Maar ik denk dat de OP zich hiervan wel bewust is.

Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Sigma heeft al redelijk lang een aantal HSM lenzen in hun programma.
                            Dat wel, maar alle andere niet-HSM lenzen van Sigma voor Canon hebben ook 'n motor. Kan dit niet voor Nikon? (zelfde verhaal bij Tamron en Tokina)
                            Trouwens, HSM is meestal niet voor de goedkopere lenzen.
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Ga deze toestellen eens testen/vasthouden in de winkel.

Zelf gebruik ik nu naast mijn Nikon D70 de Olympus E400.
                              Ik heb de Olympus E400 gekozen wegens de anti dust en de kleinere body.

Bij mijn laatste citytrip vorige week heb ik de Nikon D70 gewoon thuisgelaten en alleen de Olympus E400 meegenomen + de 2 kit lenzen.
                              De lichtmeting en AF is echt goed. 4/3 of 3/2 zie ik niet echt als een probleem. Beide hebben voor- en nadelen + hier en daar een beetje croppen is nu ook geen ramp.

Ofdat je al dan niet een grip nodig hebt is persoonlijk. Ik mis dat totaal niet.

Foto's (snapshots) :

Comment

Working...
                              X