Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D40x en de D80 please help me.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D40x en de D80 please help me.....

Gaan voor die D80.

Je kan er veel meer lenzen (volledig) op gebruiken want op die D40X heb je geen AF met veel lenzen.

Nuja, het is jou geld, maar ik zou toch zeker die 100€ meer uitgeven aan een D80, en zeg nu zelf, wat is 100€ nu als je 800 of 1000€ zal gaan uitgeven.

Je zal er volgens mij achteraf enkel maar spijt van krijgen.

Groetjes

Joris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
      als je de d80 zonder lens koopt en met je huidige lenzen heb je geen groothoek meer...
      dus d40x(is ook kleiner...) met kitlens en later eventueel 55/200 vr bijkopen,super voor z'n prijs
      Mijn gedacht!

En zo een mooi lcd-schermpje!
      http://users.telenet.be/patric/

Comment

Je kunt natuurlijk bij de body van de D80 ook de 18-55 kitlens nemen. Dit is een goede lens voor weinig geld en dan heb je je groothoek weer terug. Je andere lenzen kan je dan voor tele gebruiken
        Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

Comment

Allereerst iedereen heel erg bedankt voor alle reacties, ik vind het echt fijn dat er zo mee gedacht wordt. zoveel reacties had ik niet verwacht. Bedankt!
          Ik kan er echt heel veel mee en ik ben vandaag echt weer een stuk wijzer geworden! Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt maar de D80 wordt wel steeds interessanter.
          Nog ff een vraagje:

Is de D80 moeilijker in bediening dan de D40x?

groetjes
          Last edited by de Lange; 15 mei 2007, 23:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de Lange Bekijk bericht
            Ik denk van niet. Het zijn allebei consumentencamera's, dus met een P-stand, een groene automatische stand en wat specifieke programmastanden zoals nacht, portret enz.
            Kijk misschien eens op www.dpreview.com, een zeer goed filiaal van amazon.com, voor een vergelijking?

Comment

De bediening maakt weinig uit en er zijn vast alweer mensen die de D80 willen vervangen door wat anders.
              2e hands zal een D80 die nog ruim in de garantie zit hetzelfde of minder kosten dan een nieuwe d40x.
              Je bent overigens ook heel goed af met een 2e handse Fuji S3 die ook in die prijsklasse zit.
              Qua lenzen zal je 70-300 bij goed licht nog steeds wel bruikbaar zijn. Voor 50 euro koop je een 18-55 lensje om het aan te vullen. Je 28-100 lens kan je met je F75 mee verkopen (of houden als backup) maar zal qua resolutie en bereik (tenzij je een super exemplaar hebt) een beetje tegenvallen op digitaal.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Oh, ik denk er net aan, bij m'n D200 heb ik dat maar ik weet niet of de andere modellen van Nikon dat ook hebben. (maar waarschijnlijk eerder wel dan niet)
                Om manueel scherp te stellen heb je wel een hulpmiddeltje in de zoeker. Namelijk linksonder is er een groene stip die aanduid of wat er onder het geselekteerde scherpstelpunt staat scherp is.

PS: Waarom ik dit vergeten heb weet ik niet, want 'n week of 2 terug heb ik zo 750 fotos in "manueel" getrokken in New York. Na de 41ste foto op de 1ste dag was ik plots de AF-sturing kwijt op m'n D200, maar gelukkig niet de meting, dus dankzij die stip heb ik nog deftig scherpe fotos kunnen maken de rest van m'n trip.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Een puntje waar niemand het over heeft:
                  ga je later RAW gebruiken en zullen je mogelijkheden met de D40 dan niet (te) beperkt zijn ?
                  Wat bedoel je hier mee?
                  In welke zin heeft de D40 minder Raw mogelijkheden dan de d80?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de Lange Bekijk bericht
                    Allereerst iedereen heel erg bedankt voor alle reacties, ik vind het echt fijn dat er zo mee gedacht wordt. zoveel reacties had ik niet verwacht. Bedankt!
                    Ik kan er echt heel veel mee en ik ben vandaag echt weer een stuk wijzer geworden! Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt maar de D80 wordt wel steeds interessanter.
                    Nog ff een vraagje:

groetjes
                    Wat is moeilijker?
                    Elk nieuw toestel ga je moeten leren kennen. De d80 heeft meer mogelijkheden, dus je zal wat langer in die handleiding lezen, ja.

Ik zou zeker gaan voor de d80. Voor 800€ koop je een body in Duitsland. Je begint met de lenzen die je nu hebt. Inderdaad, je hebt dan geen groothoek. Je kan niet alles hebben als je met een beperkt budget start hé. Met de d40x kit heb je ook niet ineens alles. Ik heb 2 jaar van m'n D70 genoten zonder groothoek en het plezier was er niet minder om.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                      Nog iets waar niemand het over heeft: geen van de digitale SLRs heeft 'n focus-scherm met scherpstelprisma, wat ik vermoed dat je F75 wél heeft.
                      Als je manueel wil gaan scherpstellen, dan zal het puur op zicht zijn en kan je je niet baseren op dat scherpstel-cirkeltje in de zoeker, want dat is er gewoon niet.
                      'k Zou je aanraden eventjes 'n paar maand te sparen (of onder nul te gaan) en voor de D80 te gaan.
                      (zo'n focus-scherm met prisma bestaat maar moet je ook €200 voor neertellen en je moet het er nog zelf in steken ook)
                      vergis je niet!
                      die goeie oude focusprismas zitten niet in een F801,F90,F75,...
                      of ze in de duurdere modellen zitten weet ik niet (waarschijnlijk niet!)
                      het enige wat die nieuwere-analoge toestellen hebben is een 'grote' zoeker.

de niet-AF nikon reeks heeft natuurlijk wel zon prismagedoe
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                        Wat bedoel je hier mee?
                        In welke zin heeft de D40 minder Raw mogelijkheden dan de d80?
                        Ik vrees (ik kan natuurlijk verkeerd zijn) dat niet alle RAW software de D40 gaat ondersteunen (dit is het geval met mijn CP5400 waarvoor ik enkel Nikon-software kan gebruiken)
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                          Om manueel scherp te stellen heb je wel een hulpmiddeltje in de zoeker. Namelijk linksonder is er een groene stip die aanduid of wat er onder het geselekteerde scherpstelpunt staat scherp is.
                          Dat hebben alle(?) Nikons, maar ik vind het ontzettend onhandig werken, je moet en het scherpstelpunt en de stip in de gaten houden. Als de scherpstelling links onder gebruikt valt het mee, maar rechtsboven.....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Ik vrees (ik kan natuurlijk verkeerd zijn) dat niet alle RAW software de D40 gaat ondersteunen (dit is het geval met mijn CP5400 waarvoor ik enkel Nikon-software kan gebruiken)
                            Volgens mij ben je verkeerd hoor. Dat softwareproducenten een 4 jaar oude coolpix "over het hoofd zien" kan ik verstaan, maar voor een nieuwe reflex zullen ze zich wel haasten hoor...

Comment

D40 RAW files worden ondertussen ondersteund door Apple (Systemwide), Adobe (Lighroom, PS, ...) en Miscrosoft (XP/Vista RAW plugin), geen enkel probleem dus.

De structuur van de RAW files is net als bij de D80 lossy gecomprimeerd tot ongeveer 10bit en in die zin zijn de mogelijkheden dus even beperkt. De D200 biedt wel de mogelijkheid om 12bit losless RAW files te bewaren.

Ikzelf heb een D40, het grootste voordeel voor mij is het formaat en gewicht. Sommigen vinden het formaat een voordeel, anderen weer een nadeel. Ik had nog geen Nikon lenzen en heb ook de 55-200 VR gekocht, een lens waar ik heel erg tevreden van ben. Als je toch nieuwe lenzen moet kopen zijn AF-S lenzen dikwijls ook de betere keuze...

De D40x heeft enkel meer megapixels als voordeel tov de D40, je moet zelf uitmaken of dit voor jou het prijsverschil waard is, voor mij duidelijk niet...

Pib

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Dat hebben alle(?) Nikons, maar ik vind het ontzettend onhandig werken, je moet en het scherpstelpunt en de stip in de gaten houden. Als de scherpstelling links onder gebruikt valt het mee, maar rechtsboven.....
                                'k Heb in NY altijd center genomen en "gekeken" (erop gelet) naar die stip met m'n perifeerzicht.
                                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                                MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Working...
                                X