Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De Samsung GX10-camera wordt op veel plaatsen aangekondigd als een kopie of tweelingbroer van de Pentax K10. Klopt dit? Of zijn er wellicht toch verschillen tussen beide camera's, bijvoorbeeld op het gebied van de software?
En de Schneider-Kreuznach-lens waarmee deze Samsung meestal wordt verkocht, past die ook op de Pentax
Er zijn inderdaad enkele verschillen:
- firmware hinkt op de Samsung achter, met name nog geen ondersteuning voor wireless flash met de ingebouwde flitser.
- menu's zijn helemaal anders. Ik was aan de Pentax *istDS gewoon, dus liggen die van de K10D me beter, maar da's gewoonte
- bij de Pentax heb je de keuze tss DNG of PEF RAW. Samsung is denk ik alleen DNG. Jammer, want PEF is een stuk compacter.
Dat zijn de voornaamste denk ik...
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Een verschil (dat nu echter moeilijk in te schatten is) is de toekomstige 2e handsprijs. Wil je binnen 4 jaar de Pentax van de hand doen, dan krijg je er wellicht meer voor dan voor je Samsung, omdat het een Pentax is. Totaal irrationeel, maar zo werkt het wel.
Iets wat vrij nieuw is bij DSLR toestellen (verschillende merken brengen een identiek produkt uit met een ander naamplaatje) is al jaren de normaalste zaak in andere branches (wasmachines, verf, dranken en tot op zekere hoogte ook auto's). Leuk voor de marketing afdelingen die een verschil moeten uitvinden en promoten.
Een verschil (dat nu echter moeilijk in te schatten is) is de toekomstige 2e handsprijs. Wil je binnen 4 jaar de Pentax van de hand doen, dan krijg je er wellicht meer voor dan voor je Samsung, omdat het een Pentax is. Totaal irrationeel, maar zo werkt het wel.
Je moet NU wel meer betalen voor de Pentax dan voor het zelfde toestel met Samsung als merknaam. Of het verschil van 2dehandsprijs voor dit type van camera na 4 jaar nog 100 € tussen beiden zal zijn is wel de vraag.
Je moet NU wel meer betalen voor de Pentax dan voor het zelfde toestel met Samsung als merknaam. Of het verschil van 2dehandsprijs voor dit type van camera na 4 jaar nog 100 € tussen beiden zal zijn is wel de vraag.
Of dit over 4 jaar nog uitmaakt valt volgens mij ook nog maar te bezien. De waarde van de camera’s daalt in het algemeen toch al behoorlijk snel. Dus over 4 jaar is zijn ze sowieso toch al niet meer zoveel waard… Voor dat verschil zou je in mijn optiek dus niet voor de Pentax hoeven gaan…
Toch zou ik wel de Pentax adviseren in plaats van de Samsung, dit in verband met de redenen die Ishpuini heeft aangehaald:
- firmware hinkt op de Samsung achter, met name nog geen ondersteuning voor wireless flash met de ingebouwde flitser.
- menu's zijn helemaal anders. Ik was aan de Pentax *istDS gewoon, dus liggen die van de K10D me beter, maar da's gewoonte
- bij de Pentax heb je de keuze tss DNG of PEF RAW. Samsung is denk ik alleen DNG. Jammer, want PEF is een stuk compacter.
Als je het over vier jaar heeft dan maakt het prijsverschil niet veel meer uit .
Kijk maar eens wat er vier jaar geleden op de markt kwam.
En wat het nu nog waard is.
Koopt iemand nog een canon 300d
Iedereen kijkt toch vooruit met het aankopen van een camera.
Het is wel de moeite waard om een pentax te nemen als je binnen een tijdbestek van twee jaar een nieuw toestel gaat kopen en je oude wilt verkopen.
Comment