Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik zou nog niet te snel gaan als ik jou was .. leer eerst je camera kennen en inschatten hoe een en ander samen past .. Om "bewegende" evenementen te fotograferen zal je minstens 1/500 moeten gebruiken en dan waarschijnlijk ISO opkrikken tot 200 of mogelijk 400 en dan hopen dat je camera uit zichzelf snel genoeg auto-focus kan instellen (wat ik betwijfel afgaande op m'n H5) of andere technieken aanleren en uitproberen ivm met het instellen van manuele focus ..
Bedankt. Hier ben ik nu lekker bezig…en dat zal zeker nog een tijdje duren voordat ik het weet welke instellingen en in welke omstandigheden zou ik beter gebruiken, en hoe een en ander samen past
Gisteren heb wat “creatieve” foto’s gedaan van de brandende kaarsen en van de langzaam bewegende lamp. Het is interessant gekomen.
Na 2 voetbal wedstrijden die ik probeerde te fotograferen in Sport stand met ingestelde BRK (continu opnemen), betwijfel ik ook dat autofocus snel genoeg is. Wat ik niet weet is dat of deze kamera een manuale focus heeft.
Autofocus heeft 2 instellingen _ enkelvoud en Monitor. Ik denk dat Monitor beter is voor bewegende evenementen. Toch? of vergis ik me ?
Ik heb deze zomer ook een Sony DSC-H9 gekocht en krijg er ook geen mooie landschapsfoto's uit
Hier vind je enkele foto's die zo uit de H9 komen http://users.pandora.be/cypho/DSC-H9/
Dat valt echt mee, moet ik zeggen. Ik ben ook echt kritisch als ik naar mijn foto’s kijk. Ik heb je foto’s gezien. De portret en de dieren foto’s zijn mooi. De bergen landschap valt echt mee. De kleuren zijn mooi. Wat valt me op, is dat de kleur van de hemel lucht mooi en natuurlijk is. Dat vind ik mooi. Gelukkig heb je geen “digitale witte” hemel gekregen. Dat krijg ik soms. Als ik echt kritisch wil kijken, vind ik alleen maar dat de laatste foto 00419 niet scherp genoeg is.
Oorspronkelijk geplaatst door middenvelderBekijk bericht
Dat valt echt mee, moet ik zeggen. Ik ben ook echt kritisch als ik naar mijn foto’s kijk. Ik heb je foto’s gezien. De portret en de dieren foto’s zijn mooi. De bergen landschap valt echt mee. De kleuren zijn mooi. Wat valt me op, is dat de kleur van de hemel lucht mooi en natuurlijk is. Dat vind ik mooi. Gelukkig heb je geen “digitale witte” hemel gekregen. Dat krijg ik soms. Als ik echt kritisch wil kijken, vind ik alleen maar dat de laatste foto 00419 niet scherp genoeg is.
Ja idd die landschappen zijn nog zo slecht niet hoor ... in de bergen is de lichtsituatie niet zo ideaal als men wel zou kunnen denken wegens de aanwezigheid van veel nevel tussen de bergen en alle "weerkaatsingen" van dien ..
denk je dat dit beter is ? (had een kleine web presentatie gemaakt met beelden op 1024x667 maar mijn provider server is down .. dus helaas 800x600) .. opgepast met de H5 .. zou de H9 niet beter moeten zijn ?
Ik heb deze zomer ook een Sony DSC-H9 gekocht en krijg er ook geen mooie landschapsfoto's uit
Hier vind je enkele foto's die zo uit de H9 komen http://users.pandora.be/cypho/DSC-H9/
Ik heb je foto's bekeken. Ten eerste compliment hoor. De resultaten zijn echt niet slecht. Je foto's en dan vooral de landschappen zijn wel een tikkeltje overbelicht. Ik zou de belichting standaard op jouw camera denk ik compenseren met -0.7. Probeer dat eens bij vooral landschappen. Daarna zou ik in het nabewerken de contrasten iets donkerder maken en de kleuren wat optrekken (meer verzadiging) en een milde verscherping. Hoewel prosumers al heel veel aan het beeld zelf regelen is een beetje verscherping meestal toch nog wel nodig.
De landschapen zijn erg mooi en ik heb er van genoten. Ik werd er zelfs beetje jaloers op. Als ik zo mooie foto’s kon doen, dan kon ik zeggen dat ik iets geleerd had. Mooie plekjes en mooie scherpe en kleurrijke foto’s. Op welke stand heb je deze foto’s gedaan??? Ik wil iets leren.
Heb je deze foto’s beetje bijgewerkt of zijn ze gewoon zo mooi van de camera ?
Ja, wij verwachten altijd van de laatste modellen nog meer kwaliteit en nog mooie foto’s. Het lukt me nog niet om zo mooie foto’s met mijn H9 te doen. Ik denk dat niet alles op de fototoestel ligt maar ook op mij, de fotograf dus.
Alle fotos in A mode, eventueel gul gebruik gemaakt van -0,3EV (belichtingscompensatie)
Enkel een klein beetje verscherpt (0,7/111/2) wat helaas op dit formaat snel rare bijverschijnselen geeft .. op 1024x667 ware het iets beter geweest en voor landschappen de meest slinkse truk LOL .. gebruik een polarisatiefilter ! .. maar daar heb je wat ervaring voor nodig om het effect in te schatten .. veel amusement !
Alle fotos in A mode, eventueel gul gebruik gemaakt van -0,3EV (belichtingscompensatie)
Enkel een klein beetje verscherpt (0,7/111/2) wat helaas op dit formaat snel rare bijverschijnselen geeft .. op 1024x667 ware het iets beter geweest en voor landschappen de meest slinkse truk LOL .. gebruik een polarisatiefilter ! .. maar daar heb je wat ervaring voor nodig om het effect in te schatten .. veel amusement !
Neem me niet kwalijk dat ik met mijn vragen zo lastig val. Ik heb er zo veel zin in en helemaal geen ervaring. A mode (diafragmavoorkeur) dus.
Ik heb er nog een vraagje, als dat mag. Welke diafragma waarde heb je toen ingesteld? En welke diafragma waarde zou je adviseren voor dit soort landschapen? Wat diafragma betreft , zit er niet zo veel verschil tussen H5 en H9, denk ik
Wat belichtingcompensatie betreft, kan ik Exposure bracket functie inschakelen en dan het beeld kiezen met de beste belichting.
Ik ga geen vragen stellen over de polarisatiefilter. Daarover heb ik wat gelezen. Ja, dat is een goede ding. Ik heb hem al besteld…Hij is vrij duur voor H9 en dat was een moeilijke beslissing voor en vrouw . Een filter, maar geen nieuwe lippenstiften, mascara’s en geen nieuwe parfum voor de volgende 2 manden.
LOL ... ik kan hier moeilijk een fotografie cursus geven he maar toch dit .. Ik gebruik bij voorkeur F5 tot F6,3 voor heel zonnige scenes ivm de mogelijke diffractie effecten op 7,1 en 8 alhoewel de ervaring leert dat dit fel overroepen is. Wat je hier moet in hetoog houden is dan de sluitertijd als die fel zakt omdat er weinig licht is dan moet je compenseren door eventueel een hogere ISO. Mijn H5 staat standaard op ISO80 en daar blijft hij meestal altijd staan tenzij het echt niet anders kan.
Ik gebruik A mode omdat ik voor alle vakantiefotos de maximum scherptediepte wil wat met een cameratype zoals de H5/H9 niet al te moeilijk is
Het gebruik van het histogram vertelt je of de belichting OK is en de truk is om eerder te belichten voor de donkere delen dan voor de lucht, het histogram vertelt het allemaal maar zonder de nodige ervaring en het bijbehorendde experiment komt men natuurlijk nergens
Je kan "exposure bracketting" doen maar ik heb dat nog nooit gebruikt tenzij een eerste keer toen ik de camera kocht, eerder om te zien of het werkte
Ik ben nogal gek van histogrammen en daar hou ik mij aan meestal werkt dat probleemloos ..
.. en met een pola filter kan je natuurlijk ook dit soort fotos nemen
.. en je kan ook fotos maken op plaatsen waar het eigenlijk niet mag .. alle geluid en de LCD van de camera afzetten en doen alsof je aan het bidden bent .. de banken vormen een uitstekend statief !
[QUOTE=regulus;1625144]LOL ... ik kan hier moeilijk een fotografie cursus geven he maar toch dit .. Ik gebruik bij voorkeur F5 tot F6,3 voor heel zonnige scenes ivm de mogelijke diffractie effecten op 7,1 en 8 alhoewel de ervaring leert dat dit fel overroepen is. Wat je hier moet in hetoog houden is dan de sluitertijd als die fel zakt omdat er weinig licht is dan moet je compenseren door eventueel een hogere ISO. Mijn H5 staat standaard op ISO80 en daar blijft hij meestal altijd staan tenzij het echt niet anders kan.
Ik gebruik A mode omdat ik voor alle vakantiefotos de maximum scherptediepte wil wat met een cameratype zoals de H5/H9 niet al te moeilijk is
Het gebruik van het histogram vertelt je of de belichting OK is en de truk is om eerder te belichten voor de donkere delen dan voor de lucht, het histogram vertelt het allemaal maar zonder de nodige ervaring en het bijbehorendde experiment komt men natuurlijk nergens
Je kan "exposure bracketting" doen maar ik heb dat nog nooit gebruikt tenzij een eerste keer toen ik de camera kocht, eerder om te zien of het werkte
Ik ben nogal gek van histogrammen en daar hou ik mij aan meestal werkt dat probleemloos ..
Hartstikke bedankt voor je tijd en voor de fotografie cursus. Dat stel ik zeer op prijs. Natuurlijk moet ik nu wat tijd nemen om alles rustig te verwerken, meer oefenen en gebruiken de informatie die ik gekregen heb. Ik denk toch dat ik de juiste richting ga, want de histogram hou ik altijd in de gaten als ik opnemen maak. Ik heb er over al eerder gelezen en probeer de histogram analyseren als ik een opneem maak.
Bedankt voor de foto’s. Als ik naar de visjes kijk, begrijp ik dat ik het goed gedaan heb dat ik een pola filter besteld had!!
Bedankt voor de leuke tipjes voor de foto’s in de kerk. Het staief heb ik nog niet.
Als je geen bezwaar hebt, dan kom ik later of straks met wat meer vragen …
Hartstikke bedankt voor je tijd en voor de fotografie cursus. Dat stel ik zeer op prijs. Natuurlijk moet ik nu wat tijd nemen om alles rustig te verwerken, meer oefenen en gebruiken de informatie die ik gekregen heb. Ik denk toch dat ik de juiste richting ga, want de histogram hou ik altijd in de gaten als ik opnemen maak. Ik heb er over al eerder gelezen en probeer de histogram analyseren als ik een opneem maak.
Bedankt voor de foto’s. Als ik naar de visjes kijk, begrijp ik dat ik het goed gedaan heb dat ik een pola filter besteld had!!
Bedankt voor de leuke tipjes voor de foto’s in de kerk. Het staief heb ik nog niet.
Als je geen bezwaar hebt, dan kom ik later of straks met wat meer vragen …
PS .. als je nog meer fotografie vragen hebt over die Sony dan is het misschien handiger als je dat over een PM doet kwestie van de andere forumleden niet te veel te "vervelen" .. 't is maar een suggestie ..
Comment