Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe camera, info verzocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop nieuwe camera, info verzocht

Geachte mensen,

Binnenkort plan ik om mij na enkele jaren eens een goede camera aan te kopen. Gedaan dus met de goedkopere toestellen met slechte(re) sluittijden etc.

Ik gebruik mijn camera het meest voor foto's te nemen op concerten en wil in de toekomst hier ook gebruik van maken voor een hobby/ bijkomende verdienste.

Weet iemand welke camera's hiervoor aan te raden zijn? En op welke specificaties ik zeker moet letten?

Ik had al gedacht aan dit toestel: http://www.camerastore.nl/digitale_c...CFZ50__Zilver/

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Is dit een goed merk / camera? Of neem ik beter iets anders?
    -- Nikon D90 + 18-105VR --
    Mijn foodblog: www.tafel.be

Re: Aankoop nieuwe camera, info verzocht

Een FZ50 is zeker geen slechte camera, maar als je die vooral voor concerten wil gebruiken, dan zullen de foto's toch wel tegenvallen.

Als je echt goede concertfoto's wil maken, dan heb je een camera nodig die op de hoge iso-waarden (iso 800-1600) niet al teveel ruis geeft, en je hebt ook een lichtsterke lens nodig.

Dat wil zeggen dat je een digitale reflex nodig hebt, met lichtsterke (en dus dure) lenzen.

Maar als je een DSLR koopt, dan moet je ook weten waarmee je bezig bent, anders krijg je er ook geen goede foto's uit.
    Het is niet genoeg dat je goed materiaal koopt, je moet er dus ook nog mee kunnen werken om er het beste uit te halen.

Als je concertfoto's wil maken om te verkopen, dan zal je dus zeker niet met een FZ50 moeten afkomen (en hou er ook rekening mee dat je niet zomaar foto's van artiesten te koop mag aanbieden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Welk toestel is er dan aan te raden? gecombineerd met lenzen enzo eventueel ook?

Is dit dan bv een beter toestel hiervoor?

Last edited by anarchy9x; 22 april 2007, 21:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anarchy9x Bekijk bericht
        Welk toestel is er dan aan te raden? gecombineerd met lenzen enzo eventueel ook?

Is dit dan bv een beter toestel hiervoor?

http://www.camerastore.nl/digitale_s...pus_E400_Body/
        Bijvoorbeeld een Canon EOS 400D of 30D (maar dat kan net zo goed een ander merk DSLR zijn, want de verschillen zijn niet zo heel erg groot), met lichtsterke (minstens f2,8) lenzen.

De Canon 70-200 f2,8 L IS is bijvoorbeeld een heel goede lens voor concertfotografie, maar je zal in sommige gevallen ook nog een kortere lichtsterke lens nodig hebben (bijvoorbeeld een EF-s 17-55 f2,8 IS).

Voor omstandigheden waar er nog minder licht is, zal je lenzen met een vaste brandpuntsafstand moeten gebruiken, die nog lichtsterker zijn dan f2,8.

Het zal dus niet goedkoop worden, bij concertfotografie zit je constant aan de limieten van je camera en lenzen. Daarom heb je dus een DSLR nodig met aangepaste (dure) lenzen. Die lenzen moeten ook volledig open (met het diafragma open dus) nog goed presteren, en dat is iets wat alleen de beste lenzen ook werkelijk doen.
        BD0338BE

Comment

Hmmm,

Is inderdaad redelijk duur, en zo goed ben ik natuurlijk ook nog niet. Ik zou dus liever eerst wat oefenenen met een goedkopere camera voor ik massas €'s erin pomp. Welke camera is dan aan te raden met welke lenzen? Is een olympus E-400 te doen voor dit doel? Zoja, met welke lens?

alvast bedankt voor alle info!

Comment

misschien de nikon d40 met kitlens?

Comment

probeer ergens nog een D50 van Nikon op de kop te tikken..
              als je een beetje geluk hebt kan je hem nog vinden.. is een fantastisch toestel om in de digi reflex te stappen en valt volkomen binnen je budget!
              evt. kun je die hier 2de hands vinden !! is zeer aan te raden.

combineer die met de kitlens + een goedkope maar zeer goeie lichtsterke prime (vb. 50mm 1.8). Dan ben je al een eindje vertrokken...
              Photography helps people to see
              -Berenice Abbott-
              BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                probeer ergens nog een D50 van Nikon op de kop te tikken..
                als je een beetje geluk hebt kan je hem nog vinden.. is een fantastisch toestel om in de digi reflex te stappen en valt volkomen binnen je budget!
                evt. kun je die hier 2de hands vinden !! is zeer aan te raden.

ELK merk binnen diezelfde prijsklasse valt even zeer aan te raden: Nikon, Canon, Fuji, Sony, ... Noem maar op! Dat merk A beter zou zijn dan merk B, dat op zijn beurt dan weer beter zou zijn dan C.... is een fabeltje.

Het belangrijkste is dat je even een winkel binnenstapt en kijkt welk toestel er het beste in je hand ligt. Dit gecombineerd met een lichtsterke lens is informatie waar TS écht iets aan heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                  Het belangrijkste is dat je even een winkel binnenstapt en kijkt welk toestel er het beste in je hand ligt. Dit gecombineerd met een lichtsterke lens is informatie waar TS écht iets aan heeft.
                  1000% mee eens!

Comment

hier vind je die D50 nog, wel levertijd van 1 week : http://www.camerastore.nl/digitale_s...art_eur_model/

En straks ga ik eens wat winkels scouten
                    Last edited by anarchy9x; 23 april 2007, 16:28.

Comment

Het zijn vooral de lenzen die voor een hoog prijskaartje zorgen, want een D50 met een f5,6-lens zal ook niet voldoen om concertfoto's te maken.
                      Daarop zal je ook best een 70-200 f2,8 VR gebruiken, en die is ongeveer even duur als een 70-200 f2,8 L IS van Canon.
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht

ELK merk binnen diezelfde prijsklasse valt even zeer aan te raden: Nikon, Canon, Fuji, Sony, ... Noem maar op! Dat merk A beter zou zijn dan merk B, dat op zijn beurt dan weer beter zou zijn dan C.... is een fabeltje.

Beste,

"is zeer aan te raden" : ik kan enkel spreken uit eigen ervaring, heb nog maar enkel met Nikon gewerkt. Om uitspraken te doen waag ik me bijgevolg ook niet aan andere merken, heb trouwens niet beweerd dat andere merken slechter zijn...
                        pff jammer dat je je bij een poging tot input aan info terug moet "verweren"..

groeten
                        Lieven
                        -Berenice Abbott-
                        BD1050BE

Comment

Wat is het verschil dan tussen volgende toestellen:

nikon D40 , d40x en D50 ? Zoveel verschil zie ik toch op het eerste moment niet buiten lcd verschil en batterij nzo maar toch aanzienelijk prijsverschil
                          Last edited by anarchy9x; 23 april 2007, 22:53.

Comment

voor zover ik het gevolgd heb heeft de D40x een sensor met meer megapixels (dat vind ik minder interessant), belangrijker is dat de D50 beter overweg kan met bepaalde oudere lenzen.

Concertfotografie vergt echt wel het meeste van je materiaal vind ik. Als je met een compact toestel wil gaan beginnen denk ik dat dat frustraties teweeg zal brengen.

Comment

inderdaad een D40 is eerder een instapmodel waarbij je niet alle objectieven kan gebruiken die er zijn, enkel deze met een ingebouwde motor. Terwijl met een D50 je de meeste objectieven kan gebruiken.
                              Dit maakt dat je met de D50 veel "flexibeler" kan zijn op vlak van objectieven.
                              Op langere termijn denk ik dat je met de D50 meer bent
                              -Berenice Abbott-
                              BD1050BE

Comment

Working...
                              X