Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
sensorcleaning met swabs
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: sensorcleaning met swabs
Zeker, voor mij de beste en meest veilige manier. De eerste keer ben je een uur bezig om je sensor te reinigen en verspil je enkele swabs. Maar de tweede keer is de klus in tien minuten geklaard en is je sensor echt schoon. Wel goed naar de instructievideo kijken."Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
Uit: Apocrief
-
* waw supersnelle reactie, waar vind ik die instructievideo?
* wat is het verschil tussen groen en oranje?
* Wat me ook nog niet duidelijk is , is het feti of die swabs vochtig zijn of niet, moet je er dan nog cleaning vloeistof bijnemen of niet?
-M-Last edited by Mordred; 21 april 2007, 12:09.
Comment
-
ahja nog 2 vraagjes: hoe clean je best je spiegel en je zoeker?
(met zoeker bedoel ik het 'schermpje' inwendig boven je spiegel)
kan je daar ook die swabs voor gebruiken?
mvg
-M-
Comment
-
Je spiegel : gewoon stof en haartjes eraf blazen met een blaaspeertje.
Je zoeker : tenzij je het glasje aan de buitenzijde bedoelt : afblijven.
Dat glasje kan je gewoon met een microfiber doekje afwrijven.
Je sensor : met de zoekfunctie vind je hierover zo veel lectuur dat je met één weekend niet toekomt om alles gelezen te krijgen.
Comment
-
Ik bedoel niet het glaasje aan de buitenzijde.
Als je je objectief erafhaalt en je spiegel is in gewone stand, en je kijkt dan bovenin je camera zit daar toch nog een soort van glaasje (met op mijn D80 de vaste AF punten op afgebeeld)
Als je spiegel ingeklapt is dan zie je dit glaasje niet.
-M-
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht* waw supersnelle reactie, waar vind ik die instructievideo?
* wat is het verschil tussen groen en oranje?
* Wat me ook nog niet duidelijk is , is het feti of die swabs vochtig zijn of niet, moet je er dan nog cleaning vloeistof bijnemen of niet?
-M-"Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk berichtZie Visible Dust of Photosol voor al je antwoorden. De instructievideo's bij visible dust zijn superduidelijk. Je moet wel een cleaningvloeistof op de swabs aanbrengen. Max. twee à drie druppels. Matglas zoeker: afblijven!!! Spiegel: afblijven!!!
-M-
Comment
-
Enkel de blaaspeer gebruiken. De spiegel is een precies afgesteld mechanisme dat makkelijk wordt ontregeld. Als er stof in je zoeker terechtkomt helpt nog één middel: demonteren van je body en zo het stof (maximaal) laten verwijderen."Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk berichtThx voor de respons, en waarom afblijven van die 2?
-M-
Edit : had niet gezien dat Ballistic al gezegd van eraf te blijven
Comment
-
stof in de zoeker is niet zo erg , komt toch niet op de foto . niet teveel van aantrekkenwww.Klikkerdeklik.be
Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...
Comment
-
-
Hallo,
ik heb me een tijdje terug de swabs en vloeistof van visible Dust gekocht maar durf er zelf niet zo goed aan te beginnen.
Is er misschien iemand die het me eens wil voordoen zodat ik in de toekomst dat probleem zelf kan oplossen.
Mijn camera is de Canon 350D en ik dank bij voorbaat.Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !
Comment
-
De eerste keer dat ik een sensor "nat" kuiste stond het zweet in mijn handen, en de moed in mijn schoenenNaarmate ik verder probeerde kreeg ik een alsmaar hogere bloeddruk, gelukkig dat er niemand thuis was, ik was absoluut niet aanspreekbaar.
Maar eigenlijk is het twee keer niks hoor. Gewoon je d'r aan zetten en beginnen.
Mijn eerste reinigingsbeurt was dus een fiasco. Ben drie keer opnieuw begonnen.
Voornaamste om in het oog te houden is dat je niet overdrijft met de vloeistof, en dat je swabt van de ene kant naar de andere, en dan terug, waarbij je dus de andere ongebruikte zijde van de swab gebruikt. Het is als je begint rond te boenen met één dezelfde swab dat je sensor er smeriger gaat uitzien dan ervoor.
Gewoon twee beurten, in beide richting één. Dan effe controleren en als er nog iets te zien gewoon opnieuw doen met een nieuwe swab.
Comment
-
Ik heb een tweetal weken ook voor de eerste maal mijn sensor gekuist. Ik heb hiervoor de swabs gebruikt van Visible Dust. Hier is dus echt niets moeilijk aan. Ik heb wel eens het advies gelezen, en ik geloof dat het op dit forum was, van tweemaal in dezelfde richting te vegen omdat dan de kans dat je het stof terug over de sensor veegt kleiner is. Ik heb dit principe toegepast, en na amper 2 minuten had ik een propere sensor. Samengevat : a piece of cake !!Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk berichtDe eerste keer dat ik een sensor "nat" kuiste stond het zweet in mijn handen, en de moed in mijn schoenenNaarmate ik verder probeerde kreeg ik een alsmaar hogere bloeddruk, gelukkig dat er niemand thuis was, ik was absoluut niet aanspreekbaar.
Maar eigenlijk is het twee keer niks hoor. Gewoon je d'r aan zetten en beginnen.
Mijn eerste reinigingsbeurt was dus een fiasco. Ben drie keer opnieuw begonnen.
Voornaamste om in het oog te houden is dat je niet overdrijft met de vloeistof, en dat je swabt van de ene kant naar de andere, en dan terug, waarbij je dus de andere ongebruikte zijde van de swab gebruikt. Het is als je begint rond te boenen met één dezelfde swab dat je sensor er smeriger gaat uitzien dan ervoor.
Gewoon twee beurten, in beide richting één. Dan effe controleren en als er nog iets te zien gewoon opnieuw doen met een nieuwe swab.Zo herkenbaar. Bij mij identiek hetzelfde verhaal.
"Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
Comment
Comment