Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D probleem'pje' ????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 5D probleem'pje' ????

Na jarenlang EOS5 gebruik en met een omweg via de S2 IS heb ik me dan
    toch eindelijk een EOS5D aangeschaft ... maar bij het eerste gebruik duikt er
    al onmiddellijk een probleem op waar ik geen oplossing voor vind en dat me danig op de heupen begint te werken

Wanneer ik namelijk wil fotograferen krijg ik een mooie, prachtige en volledig
    zwarte foto te zien en ik wou 'begod' niet weten waar dat vandaan mag komen.
    Heb zowat alles al geprobeerd : lenzen vervangen, batterij opnieuw insteken, CF-card terugplaatsen, instructieboekje reeds 3 keer gelezen, lenskapje van de lens gehaald ... alles dus, of toch bijna alles. Er moet immers iets zijn dat ik domweg over het hoofd zie.

Is er iemand die ook dit probleem heeft gehad en die daar een 'simpele' oplossing voor gevonden heeft??? Ik heb mijn andere toestellen wel bij me
    hier (in de Emiraten) maar ik zou toch wel graag 'enkele' fototjes trekken met mijn nieuwe speeltje.

De aanbrenger van de oplossing ben ik alvast eeuwig dankbaar!!!
    Canon EOS5D - 24-105mm f/4L IS USM - EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Speedlite 580EX II - Canon S2is

Re: 5D probleem'pje' ????

Kijken dat je niet in manuele modusstaat en volledig onderbelicht. Zowieso je belichtingswaarde een checken.

Comment

Hoor je de spiegel klappen?
      Nog even een vraagje, je zegt: "Wanneer ik namelijk wil fotograferen krijg ik een mooie, prachtige en volledig zwarte foto te zien". Hiermee bedoel je toch niet dat je voordat je de foto neemt op de display kijkt? Deze vraag vanwege de omweg via de S2, maar bij een 5D moet je gwoon in dat gaatje bovenaan kijken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Merci voor de suggestie, maar hij staat niet in manuele modus, het is zelfs als je de standaard instellingen gebruikt, want ik heb die mogelijkheden reeds uitgeprobeerd (ook met flits, de 580-EX), M, Av, Tv, P, std programma

I'm competely 'baffled', zou een amerikaan zeggen ...

Ik denk dat ik straks zelfs een nieuwe CF-kaart ga kopen om dat ook nog eens uit te schakelen.
        Canon EOS5D - 24-105mm f/4L IS USM - EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Speedlite 580EX II - Canon S2is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Hoor je de spiegel klappen?
          Nog even een vraagje, je zegt: "Wanneer ik namelijk wil fotograferen krijg ik een mooie, prachtige en volledig zwarte foto te zien". Hiermee bedoel je toch niet dat je voordat je de foto neemt op de display kijkt? Deze vraag vanwege de omweg via de S2, maar bij een 5D moet je gwoon in dat gaatje bovenaan kijken.
          Het toestel maakt wel degelijk een foto. Ik hoor de spiegel dus wel degelijk klappen en ... raar maar waar , ik trek de foto via de zoeker.
          Het is na het nemen van de foto, dat er een volledig zwarte foto wordt getoond op de LCD. Ik heb ook geprobeerd om de camera op de PC aan te sluiten, maar op de CF kaart staan enkel volledig zwarte beelden.

Comment

Een 5D is niet echt bedoeld om zwarte fotos te maken.

Er is ofwel een sensor probleen of een sluiter probleem.

Een test kan zijn om het toestel om te draaien de lens te verwijderen en even naar de sluiter te kijken bij het maken van een foto. (Mode M, 1 sec of hoger sluitertijd)
            Als je op dat moment geen sensor kan zien dan heb je een echt probleem.

In het menu sensor reinigen toont ook de aanwezigheid van een sensor.

Jan.

Comment

Begrijp ik het goed dat bij de allereerste foto reeds alles zwart was.
              Of heeft bvb de winkelbediende een testfoto gemaakt toen je hem kocht, die wel gelukt was?
              Indien dit echt vanaf de allereerste foto is, dan vrees ik het ergste

Wat je nog kan doen is in het menu "clear settings" --> "clear all camera settings" proberen. Maar ik zou echt niet weten hoe je dmv settings foto's pikzwart krijgt. Tenzij op M of C dan.

Mvg,
              Patrick
              Wat je niet probeert, dat weet je niet...

Comment

Ok denk dat de Canon het ook wel zal hebben: 'de naar de kaart schrijven' led achterop. Knippert die na het maken van de zwarte foto?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
                  Begrijp ik het goed dat bij de allereerste foto reeds alles zwart was.
                  Of heeft bvb de winkelbediende een testfoto gemaakt toen je hem kocht, die wel gelukt was?
                  Indien dit echt vanaf de allereerste foto is, dan vrees ik het ergste

Wat je nog kan doen is in het menu "clear settings" --> "clear all camera settings" proberen. Maar ik zou echt niet weten hoe je dmv settings foto's pikzwart krijgt. Tenzij op M of C dan.

Mvg,
                  Patrick
                  Vanaf de allereerste foto.
                  De winkelbediende heeft geen testfoto gemaakt, uiteraard achteraf bekeken een "heel klein beetje" dom, maar ik heb een demomodel geprobeerd, de beslissing genomen en dan achteraf heb ik natuurlijk een nieuw toestel gekregen dat in een gesloten doos zat.

Zal "clear settings" eens proberen, maar eerlijk gezegd, ik zou ook niet weten hoe ik van die pikzwarte beeldjes krijg op eender welke setting ...
                  Op zich heb ik er geen probleem mee, er is toch garantie op (moet mij weer gebeuren ) maar ik ben niet meer in Belgie voor een maand of 3 dus, geen nieuw speelgoed uittesten

Groeten,
                  Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ok denk dat de Canon het ook wel zal hebben: 'de naar de kaart schrijven' led achterop. Knippert die na het maken van de zwarte foto?
                    De LED knippert wanneer er een foto wordt gemaakt.

Comment

Ik heb ondertussen de settings 'gecleared', maar het brengt geen soelaas ...
                      Ik begin ondertussen ook het ergste te vrezen. Ik ga in alle geval de volgende dagen ook eens contact opnemen met Canon zelf ...

Maar ondertussen zijn geniale invallen uiteraard altijd welkom
                      Alzeker bedankt voor de reacties tot nu toe!!!

Comment

Ga gewoon morgen terug naar die winkel, en dan krijg je een nieuw toestel mee (als ze er nog een in stock hebben).

Een toestel dat niet werkt als je ermee thuis komt (Dead On Arrival) wordt altijd vervangen door een nieuw.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ga gewoon morgen terug naar die winkel, en dan krijg je een nieuw toestel mee (als ze er nog een in stock hebben).

Een toestel dat niet werkt als je ermee thuis komt (Dead On Arrival) wordt altijd vervangen door een nieuw.
                          Black B@ndit, dat zal ik heel zeker doen, alleen zal ik dan nog een maand of
                          2 moeten wachten want ik kom niet in Belgie de volgende 2 maanden. Nu kan je natuurlijk zeggen dat het niet slim was om het toestel mee te nemen zonder het echt te proberen, maar ik zat in Belgie en mijn lenzen lagen hier. (je weet uiteraard pas achteraf wat er 'vantevoren' gaat gebeuren )
                          Ik heb ondertussen al een mailtje gestuurd naar de winkel en verwacht wel een antwoord morgen of maandag.

Mocht het toestel ineens tot leven komen (wat ik eerlijk gezegd betwijfel) laat ik het alleszins weten ... ik zal, vrees ik, nog wat geduld moeten oefenen

Comment

neem een foto in de hoogste ISO waarde , en kijk of de "zwarte" foto's ruis bevatten ... dan weet je of de sensor iets doorstuurt of niet
                            www.Klikkerdeklik.be
                            Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door u10 Bekijk bericht
                              Vanaf de allereerste foto.
                              De winkelbediende heeft geen testfoto gemaakt, uiteraard achteraf bekeken een "heel klein beetje" dom, maar ik heb een demomodel geprobeerd, de beslissing genomen en dan achteraf heb ik natuurlijk een nieuw toestel gekregen dat in een gesloten doos zat.

Zal "clear settings" eens proberen, maar eerlijk gezegd, ik zou ook niet weten hoe ik van die pikzwarte beeldjes krijg op eender welke setting ...
                              Op zich heb ik er geen probleem mee, er is toch garantie op (moet mij weer gebeuren ) maar ik ben niet meer in Belgie voor een maand of 3 dus, geen nieuw speelgoed uittesten

Groeten,
                              Peter
                              Dag Peter,
                              Ik denk echt dat je pech hebt met je 5D.
                              Persoonlijk vind ik het helemaal niet dom, ik zou waarschijnlijk net zo gereageerd hebben en blij zijn dat ik een nieuw toestel krijg ipv een demo.

Wat ik nu wel zo spoedig mogelijk zou doen is contact opnemen met je leverancier en hem dit vertellen, zodat je recht hebt op een nieuw toestel ipv een wekenlange reparatieperiode. Ik zou er echt op aandringen om een nieuw toestel te krijgen! Er zijn genoeg argumenten om je verzoek kracht bij te zetten en je hebt de tijd om hem te "stalken" totdat je zijn woord hebt dat je een nieuw toestel krijgt bij je terugkeer naar België.

Je hebt er nu wel niets aan maar de 5D is echt wel een prima keuze, waar je zeker zal kunnen van genieten.

Mvg,
                              Patrick
                              Wat je niet probeert, dat weet je niet...

Comment

Working...
                              X