Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(mede) advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (mede) advies gevraagd

Ik kom hier even mede raad bij jullie vragen, ikzelf ben binnenkort de trotse eigenaar van een 30D. Ik ben zelf een leek maar leer graag bij, net dat boeit me.

Een vriend van me wil echter ook een aanschaffen maar weet niet of hij het kan opbrengen om telkens de juiste instelling te kiezen en dergelijke. Zijn doel is om voornamelijk tijdens het wandelen of fietsen, bij familiefeestjes, vakanties (zonvakantie, skivakantie) en dergelijke foto's te maken. Op zich zou ik hem ook de 30D aanraden, anderzijds zou ik eerder een powershot aanraden, zoals de G7. Wat hij wel wil is door een zoeker kijken en foto maken, niet door middel van het grote lcd schermpje.

Re: (mede) advies gevraagd

Dan zou ik toch eerder voor en DSLR gaan (eventueel een goedkopere 350 of 400D of een Nikon-variant )
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Voor tijdens wandelen en fietsen is een SLR met wat "bazaar" erbij toch snel een heel gesleur. Als je je rugzak met SLR meepakt kan je er al niet veel meer bij meedragen, en het gewicht van die SLR rond je nek kan gaan storen.
      Op sommige langere wandelingen steek ik mijn toestel terug in de rugzak om dat gewicht kwijt te zijn rond mijn nek.
      Ik zou je vriend eerder een prosumer aanraden, ik heb de H1 van sony (ondertussen zijn er al 3 opvolgers), 12x zoom, ook een zoeker (zij het dat je daar eigenlijk ook een schermpje in ziet, maar in zonnige omstandigheden vind ik die zoeker wel beter), en een méér dan voldoende qua kwaliteit. En veel lichter.
      Als het is om wat landschappen en details te trekken om foto's te laten zien aan vrienden en familie ben je zeker even goed uit met zo 'n prosumer.

Ik heb er onlangs nog eens over gepeinsd wat ik zou missen moest ik m'n SLR laten voor wat hij is en terug overstappen op die H1, dit kwam in mijn gedachten:

- werken in RAW, je kan de foto's beter bewerken en je witbalans aanpassen (nadeel: je moèt dat dan ook doen als je in raw werkt )
      - de externe flits geeft toch veel beter resultaat dan een interne
      - de meeste prosumers beginnen zo ergens rond 28-35mm geloof ik, sinds ik 11mm heb kan ik niet meer zonder, vooral voor binnen
      - gemakkelijke instellingen van scherpstelveld, snellere focus op een SLR
      - bij een prosumer is de DOF altijd vrij groot (dat wil zeggen, een scherp onderwerp voor een wazige achtergrond kan je niet zo gemakkelijk bekomen), met een SLR en een geschikte lens lukt dit veel beter.

Maar als je gewoon wat landschappen wil trekken of geestige dingetjes of snapshots wil maken op feestjes heb je van het bovenstaande niet zoveel nodig.

Comment

daar heb je wel gelijk in, de angst bestaat er echter uit dat hij te weinig in groothoek zou kunnen gaan, is zelf ook fan van trucks en zo, en die wil hij er echt wel volledig op en liefst in een imposante pose.

Schiet je dan niet te kort met zo een prosumer? Dit is ook een van de redenen waarom ik mezelf de 30D zou aanschaffen met de 18-55 f2.8 IS.

Alle reacties zijn welkom

Comment

18mm digitaal=27mm analoog - mijn CP5400 (prosumer, gaat tot vgl analoog 28mm en sommigen gaan zelfs verder) - CP5400 kan ook RAW aan, maar dan houden de voordelen op: traaaaaag, geen DOF, ruis bij hoge ISO, onhandig gevoel bij fotograferen in vgl met DSLR, beperkte (zeg maar geen echte) mogelijkheden voor macro, batterij vrij vlug leeg in vgl tot D70
          Voor mij persoonlijk dan : kan geen F2 of beter aan, NEF's van CP5400 (waarschijnlijk) niet leesbaar in C1 (moet ik toch eens uitproberen)
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

dus eigenlijk voor mijn vriend die er zich niet zo wil in verdiepen is het beter om een 350D of D50 te nemen,

voor mezelf denk ik (wil er me wel in verdiepen) een goede keus maak met een 30D met 18-55 lens. zaterdag heb ik ze

Comment

als je 'm een SLR aanraadt kan hij natuurlijk uitbreiden zoals hij zelf wil (groothoek, tele, macro, flits...), dan kan je nooit het verwijt krijgen dat hij met het toestel niet kan doen wat hij wil... langs de andere kant kost het 'm wel meer natuurlijk, maar je gaat er zover in als je zelf wil.

Anders moet je 't 'm vragen: liever een licht toestel of liever een toestel met veel mogelijkheden dat wat zwaarder weegt.

De hierboven aangehaalde levensduur van de batterijen was ik vergeten. Dat is inderdaad ook een voordeel van de SLR.

Comment

Ik heb na 3 maand rondsurfen een fuji S9600 (bridge camera 9 megapixel) en heb het me nog geen minuut beklaagd. Ik had geen voorgaande ervaring, enkel een compact (fuji 4800 zoom) volautomaatje.

Na het drievoudig lezen van de handleiding heb ik wat geoefend op vakantie, zonder al te veel problemen, en ben nu (3 weken na aanschaf) aan het wat zwaardere werk begonnen (macro, HDR, concertfotografie),alles met het standaardapparaat. Veel functies van de dSLR's vind je terug op de fuji, en je kan raw schieten...(en je krijgt een file die qua resolutie nog stukken hoger is dan de 9MP)

Neem eens een kijkje op http:/www.flickr.com/photos/7770276@N07/

Groetjes
                Wim
                Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
                Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

Comment

ik zal het hem meedelen, dat die fuji ook een oplossing is, benieuwd wat hij zegt want h ij wil altijd het beste wat haalbaar is maar heeft niet altijd de zin om alles in te stellen, er zijn dagen dat het hem ni afgaat en dan wil hij gewoon zo kunnen klikken

toch denk ik da dslr voor hem ook beste zou zijn

Comment

veel (instap)dslr's hebben dezelfde automatische standen als compacts; dat is dus ook gewoon klikken, geen probleem dus. Als je in jpeg schiet is het dan gewoon op de computer zetten en klaar.

Comment

dat heb ik hem ook verteld en hij is vrij sterk met computers en kan redelijk wat photoshoppen, dus dan is Raw weer het ideale voor hem ook, ik zie alleen maar voordelen om dslr te nemen

van slycken, kan jij mij helpen met keuze opbergtas, zie topic hulp gevraagd

Comment

de fuji s9600 kan ook raw leveren :-) de auo stand is ook niet zo slecht, zeker niet voor alledaagse shots. Ik gebruik alle dslr modi enkel bij specifiekedingen (macro/optredens, hdr,...)

Laat em een kijkje nemen op mijn flickr zone, (onderaan link), mijn'start' werk, eerste experimenten (1 week na aankoop zonder te kunnen oefenen)...

De concert foto's zijn nog niet 100% goed maar dat was een eerste probeersel, nu kan ik mijn 'fotografeer gedrag' voor concerten aanpassen, en nieuwe zaken uitproberen. (belichting was ook barslecht, zeer veel tegenlicht van een videowall , en slechts enkele spots op voorgrond)

Ik heb verder ongeveer 400 vakantiefoto's getrokken bij een gezinsuitstapje van een week, zonder problemen (zelfs in mergelgrotten met als enige licht een bolletje van 50 wat aan een excursietreintje) met de speciale autofocus assist lamp en de flash, nog redelijke dingen gemaakt (staan niet online)

Greetz
                        Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
                        Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de_rocca Bekijk bericht
                          de fuji s9600 kan ook raw leveren :-) de auo stand is ook niet zo slecht, zeker niet voor alledaagse shots. Ik gebruik alle dslr modi enkel bij specifiekedingen (macro/optredens, hdr,...)

Laat em een kijkje nemen op mijn flickr zone, (onderaan link), mijn'start' werk, eerste experimenten (1 week na aankoop zonder te kunnen oefenen)...

De concert foto's zijn nog niet 100% goed maar dat was een eerste probeersel, nu kan ik mijn 'fotografeer gedrag' voor concerten aanpassen, en nieuwe zaken uitproberen. (belichting was ook barslecht, zeer veel tegenlicht van een videowall , en slechts enkele spots op voorgrond)

Ik heb verder ongeveer 400 vakantiefoto's getrokken bij een gezinsuitstapje van een week, zonder problemen (zelfs in mergelgrotten met als enige licht een bolletje van 50 wat aan een excursietreintje) met de speciale autofocus assist lamp en de flash, nog redelijke dingen gemaakt (staan niet online)

Greetz
                          als het een betaalbare entree in digitale fototgrafie wil worden en hij zelf niet te veel wil heven instellen zou de nikon d40 een goede keus zijn met een 18-55 mm kitlens, of een canon eos 350d , beide goed betaalbaar , porducten die hun naam reeds gevestigt hebben op de markt en voldoende basis potentie hebben om later als hij er aan gewensd geraakt is ook nog vooruit te kunnen.
                          ik heb Camera's !

Comment

Working...
                          X