Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40 terug naar 'dichstbijzijnde object'

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: schrik me dood (faalt AF-S?)

Oorspronkelijk geplaatst door DDDDD Bekijk bericht
    Heb ik net een nieuwe camera D40 van Nikon.

Bij instelling 'dichstbijzijnde punt' gaat het lampje op de verkeerde plek branden.

[.] [.] [.]

Heeft dit iets te maken het AF-S systeem of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn.

Toch één of ander bug?
    Ik heb het topic nog niet doorlezen, maar ik heb de D40 ook sinds kort.
    Je moet met die pijltjestoets (rechts van het scherm achteraan de body) naar links of rechts duwen om het scherpstelveld te kiezen.
    Je gaat dan meteen zien welke [.] er gaat rood worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Ik heb het topic nog niet doorlezen, maar ik heb de D40 ook sinds kort.
      Je moet met die pijltjestoets (rechts van het scherm achteraan de body) naar links of rechts duwen om het scherpstelveld te kiezen.
      Je gaat dan meteen zien welke [.] er gaat rood worden.
      Gossie, ik heb het gevoel dat ik oorzaak gevonden heb...

Man zo kunstig als je web url. Zo goed heb je me nu geholpen. Ik heb de oorzaak gevonden. Ik ga dit doorgeven aan de help desk.

TNX man...

Ik heb geen zorgen meer...
      sluitstuk

Comment

Re: Nikon D40 terug naar 'dichstbijzijnde object'

Ja, de meeste dingen zijn in te stellen met het draaiwieltje, en ik dacht dat het daarmee ook ging voor de AF-instelling te kiezen, maar blijkbaar is het met die pijltjestoets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDDDD Bekijk bericht
          Gossie, ik heb het gevoel dat ik oorzaak gevonden heb...

Ik heb de oorzaak gevonden. Ik ga dit doorgeven aan de help desk.

TNX man...

Ik heb geen zorgen meer...
          Dat staat gewoon in de handleiding hoor.

Comment

ik heb zelf de d50 en heb net ff de handleiding voor de d40 gelezen en zie dat het t zelfde werkt.

BLZ:23
            je kan in je AF menu kiezen voor 3 dingen:

AF-A Automatische AF
            (standaardinstelling)
            De camera selecteert automatisch Enkelvoudige AF wanneer het onderwerp niet
            beweegt en Continue AF wanneer het onderwerp beweegt.

AF-S Enkelvoudige AF Voor stilstaande onderwerpen. De scherpstelling wordt vergrendeld wanneer u de
            ontspanknop half indrukt.

AF-C Continue AF
            Voor bewegende onderwerpen. De camera stelt voortdurend scherp zolang u de
            ontspanknop half ingedrukt houdt. De sluiterreactie krijgt prioriteit, wat betekent dat
            de sluiter soms al kan worden ontspannen voordat de scherpstelaanduiding wordt weergegeven in de zoeker.

op BLZ: 24 + 25 staat aanvullende informatie.

nou weet ik het niet zeker maar volgens mij, wat je ook selecteerd, als je je toestel uitzet en je gebruikt de opnamestand auto ( draaiwiel bovenop ) dan zet ie voor auto alles weer terug.
            maar zoals gezegd, niet 100% zeker aangezien ik de auto stand als "ober stand" zie , zo van hier ober maak eens een foto , en deze ook nooit gebruik eingelijk.

maargoed, ikzelf vind het het lekkerst werken op:
            af-s of MF
            maar mf vergt nogal wat oefening voor de beginnende fotograaf.

hoop dat je hier alsnog iets aan hebt.

Groet Richard
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Zwijgen Pol.
              Sommige dingen staan er heus niet in hoor.
              vb: dat je voor het maken van een verticale foto je camera moet draaien.

Neen, serieus, ik heb weinig info gevonden over de P-stand eigenlijk.
              Ik gebruik enkel volledig Manueel omdat ik dat leuker vind. Maar wat die P er nog komt doen...

Comment

Nou, ik maak het dan maar even algemeen bekend voor ik nog meer ^$^$^$^# krijg.

Ik heb vroeger gefotografeerd met een analoge camera. JAREN.

1) Ik heb ADHD + autisme,
                2) ik heb een flinke burned-out gehad.

Van die burned-out ben ik nog niet hersteld. Het kost me veel moeite om mijn kop er bij te houden. Mijn medicatie tegen ADHD is niet op orde en ik ben ontzettend bang dat mijn mooie lieve toestelletje naar de *** is (was). Omdat ik niet met angst overweg kan (ik kan niet meer helder denken en helemaal als ik moe ben registreer ik niet alles meer wat er gebeurd (ADHD))

Ik ben dit dus tijdens experimeteren tegen gekomen, ik schrok ik mij een ongeluk, omdat ik dacht dat ik het "zelf gedaan had". Ik héb de handleiding gelezen zo goed en zo kwaad als het ging. Het werken met een menugestuurd (helemaal een complexe) fototoestel ben ik niet gewend.

Ik bén iemand van RTFM (Read The Fucking Manual), daar is mijn informatica studie ook naar. Bij een computer krijg je me Niét gauw bang omdat ik er heel veel vanaf weet. Bij het fototoestel heb ik de 'inrichting' grotendeels door, maar hoe de 'software' zich gedraagt heb ik geen volledig inzicht in. Dus dan sla ik dubbel als ik iets onverwachts tegen kom helemaal vanwege bovenstaand. Op dat moment kom ik er alleen uit als een ander zegt wat er gebeurd. Ik kan niet beoordelen of ik ergens overheen lees (dit gebeurd met informatica ook, maar dan kan ik mijzelf vandienst zijn en het is niet zo bedreigend). Sommige dingen - zo blijkt - worden ook niet beschreven.

Ik ben net wezen fotograferen. Het probleem heeft zich niet meer voorgedaan (mede door de laatste oplossing) dus ik ben ontspannen én ik registreer om dat ik niet gespannen ben. Ik ben wel wat moe, maar dat is zo weer weg). Mijn (burned-out) heb ik nog steeds, het is niet meer zo erg als 5 jaar geleden, en ik kan nu gewoon dit bericht schrijven. Maar ik voel wel dat ik bezig ben geweest.

Ik denk dat ik zo'n vijf foto's gemaakt heb. Ik publiceer ze op het bekende adres. Ben twee uur weggeweest.

ZO, weer een kippetje geslacht. Was lekker.

ZO, ik sla dit op. Ik heb het even gecontroleerd, maar ben te moe dus ik zie het niet meer.

LTR
                Last edited by DDDDD; 18 april 2007, 17:33. Reden: kleine correctie
                sluitstuk

Comment

Zwijgen Pol.
                  Sommige dingen staan er heus niet in hoor.
                  vb: dat je voor het maken van een verticale foto je camera moet draaien.
                  Daar staat bij één of ander menu dat het automatisch kan. Maar waar..... Ik krijg geen orde in die chaos.

Neen, serieus, ik heb weinig info gevonden over de P-stand eigenlijk.
                  Ik gebruik enkel volledig Manueel omdat ik dat leuker vind. Maar wat die P er nog komt doen...
                  Ik zoek nog steeds het 'B' systeem. Dat krijg ik ook niet helder. Maar ik heb net niet dringend nodig, dus als ik uitgerust ben zal ik het verder uit zoeken.
                  sluitstuk

Comment

Hey man, relax man, we komen er wel, samen .
                    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                    Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                    Uit: Apocrief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                      ik heb zelf de d50 en heb net ff de handleiding voor de d40 gelezen en zie dat het t zelfde werkt.

BLZ:23
                      op BLZ: 24 + 25 staat aanvullende informatie.

nou weet ik het niet zeker maar volgens mij, wat je ook selecteerd, als je je toestel uitzet en je gebruikt de opnamestand auto ( draaiwiel bovenop ) dan zet ie voor auto alles weer terug.
                      hoop dat je hier alsnog iets aan hebt.

Groet Richard
                      Je bent een engel. Dat van terug zetten, was de eerste paniek-aanval. Dat van die verschillende manier van scherpstellen. (dat was 'toen die dag' niet) een zoort van spot had je daar mocht je het mee doen.
                      sluitstuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                        Hey man, relax man, we komen er wel, samen .
                        Ik hoop dat ik niet te ver gegaan ben met mijn 'coming out'.

Maar kennis... geeft mogelijkheden om te reageren...
                        sluitstuk

Comment

daar is dit forum toch voor om elkaar te helpen ?

het belangrijkste om geholpen te worden bij een probleem is volgens mij om precies uit te leggen wat je probleem is,
                          en dat is volgens mij bij jou aardig gelukt.

voorbeeld:
                          "ik heb een probleem met mijn scherpstelling, hij doet maar 1 ding."

daar kan niemand iets mee.

zoals jij het aangegeven hebt zullen er vast wel mensen zijn die er op reageren die er verstand van hebben.
                          er zullen mensen zijn die het door het te proberen ( zoals ik ) uitgevonden hebben.
                          en je zult mensen hebben die alleen maar zeggen:, lees de handleiding ( en ja dit is ook zo ) maar sommige dingen staan nou eenmaal niet op het eerste gezicht duidelijk in de handleiding. ( zeker niet met die verwijzingen van de nikon handleiding vind ik)
                          [ zie blz .. , daar aangekomen dit en dat , maar voor zus en zo zie blz.. ]
                          maargoed dat is mierengen**k :P

@anonymous

enne jou stelling klopt niet hoor over dat je voor het maken van een verticale foto je camera moet draaien.
                          zie dit vb:
                          (let niet op fototechnische zaken , dit is enkel en alleen een voorbeeld voor het horizontaal / verticaal verhaal :P)

Horizontaal een foto gemaakt , maar kwam beter uit verticaal.
                          dus nu is het een verticale foto die horizontaal is gemaakt zonder het toestel te draaien
                          vanuit dit standpunt gezien kan je ook een verticaal gemaakte foto, horizontaal gebruiken
                          snap je t nog

maargoed weer ff ontopic,

mocht je nog problemen ondervinden met je scherpstelpunten, geef maar een brul, zoals gezegd door ballistic <we komen er wel uit>

greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

daar is dit forum toch voor om elkaar te helpen ?
                            Dat heeft mij dan ook gered!!

en je zult mensen hebben die alleen maar zeggen:, lees de handleiding ( en ja dit is ook zo ) maar sommige dingen staan nou eenmaal niet op het eerste gezicht duidelijk in de handleiding. ( zeker niet met die verwijzingen van de nikon handleiding vind ik)
                            [ zie blz .. , daar aangekomen dit en dat , maar voor zus en zo zie blz.. ]
                            maargoed dat is mierengen**k :P
                            Dit brak mij dan ook op. Ik kan mij niet lang concentreren, en helemaal niet op het moment dat ik ook nog moet herleiden. Dan ben ik weeeeeg.

Kreeg even ademnood, preost. <- proest. Foei, leer je je kat ook al te telefoneren?

mocht je nog problemen ondervinden met je scherpstelpunten, geef maar een brul, zoals gezegd door ballistic <we komen er wel uit>
                            I'll be there. (or here)
                            sluitstuk

Comment

er zullen mensen zijn die het door het te proberen ( zoals ik ) uitgevonden hebben.
                              Zolang ik 'weet' waar ik mee bezig ben red ik het, maar op het moment dat ik de weg kwijt raak, heb ik een ander nodig.

Ik hoop dat dit nog mag: niet off-topic. (het is natuurlijk off-topic) Zorry

Ik was bezig met netwerken (b.v. internet) leren. Ik realiseerde niet dat iets in hexadecimaal geschreven stond, dus ik stelde het systeem verkeerd in. Ik wist niet dat ik een leesfout had, dus ik had hulp nodig. Nu weet ik veel meer waar ik mee bezig ben dus ik heb die twijfel ook niet meer of beter onzekerheid. Want dat is het, onzekerheid.

Bij fotografie is dit nu aan de orde. Ik denk nog in mechanica. Ik moet in logaritmen denken en licht natuurlijk (fantastisch). Als ik weet dat mijn machientje het goed doet ga ik bij mij zelf te raden. Ik stoei dan tot ik ze hoor zingen.

Vandaag heb ik tijdens het fotograferen veel fouten gemaakt. Mijn lieve toestelletje heeft de 'rotzooi' niet uit de hand laten lopen. Ik vergat waar ik mee bezig was en richtte me alleen op het beeld. Het had veel scherper gekund. Ondanks dat ik op M werktte. Ik zoek nog wel uit waar ik de mist ben ingegaan. Ik heb niet geleden. Je kunt mijn werk op het bekende adres zien. Bij nieuw.

Ik zal scherpere foto's maken. Daar ben ik van overtuigt. Ik was vandaag moe, maar ik heb genoten van mijn spel. Het was lekker weer, ik heb vijfentwintig foto's geschoten waar ik zes goed genoeg vind. De rest gaat niet online. Die andere foto's wachten op de zoomlens die ik volgende maand ga kopen.

Tenzij iemand dat percé wil. Ik zie wat ik fout heb gedaan (arrogant als ik ben(dit is vooral zelfverwijt)), ik zal bij snijden en dan nog online zetten maar niet zoals ze nu zijn.

Mag ik een klein geheimpje verklappen. Informatica is boeiend, maar fotografie is LEUK

Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                              Last edited by DDDDD; 18 april 2007, 19:57. Reden: dus -> maar + zelfverwijt + nog wat dingetjes
                              sluitstuk

Comment

probeer het eens op de stand A (diafragma voorkeuze) op het draaiwiel bovenaan.
                                en de autofocus op af-s

ik vind de autofocus van de nikon toch wel goed eingelijk, en neem niet aan dat je al een ander matglas hebt voor je d40 ( zie: http://www.katzeyeoptics.com/item--K...-prod_D40.html )
                                dan zie je wat ik bedoel, je hebt nu alleen een groen puntje links onderin je zoeker om te kunnen zien of je handmatig goed hebt scherp gesteld en dat is toch wel afzien en oefenen als je hier niet bekend mee bent.

daarom probeer het eens zoals boven, en laat eens horen wat je ervan vind

en als je eens wist hoeveel foute, verkeerde, mislukte foto's bij mij al de digitale prullenbak zijn ingegaan:P
                                ik durf bijna op zeker te zeggen dat er niemand hier op dit forum en daarbuiten is die met zijn allereerste toestel gelijk de eerste 100 foto's perfect waren om t zo maar ff te zeggen

@ ALL

mensen ik heb de exif eens bekeken op de link van DDDDD en daar staat: "Exposure Mode: Auto bracketing"
                                de d40 heeft toch geen bracket functie ?

greetz richard
                                Last edited by DrJeckyll; 18 april 2007, 22:13. Reden: nog wat vergeten

Comment

Working...
                                X