Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weer een twijfelaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Weer een twijfelaar

    Goed, de kogel is door de kerk

    Pentax K100D it is.

    Wat zouden jullie dan aanraden... enkel de body aanschaffen en voor een betere lens kiezen (max 200-250 euro), of beginnen met de 18-55mm kitlens? (de kitlens en de 55-200mm lens erbij komt op zo'n 800euro....da's er net over )
    Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

    Comment


    • #17
      Re: Weer een twijfelaar

      Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
      Goed, de kogel is door de kerk

      Pentax K100D it is.

      Wat zouden jullie dan aanraden... enkel de body aanschaffen en voor een betere lens kiezen (max 200-250 euro), of beginnen met de 18-55mm kitlens? (de kitlens en de 55-200mm lens erbij komt op zo'n 800euro....da's er net over )
      Hangt ervan af waarvoor je je K100D zal gebruiken en wat je een beter objectief noemt.

      Beter dan de DA18-55, dan zit je snel rond de EUR400 hoor. Ik denk aan de Pentax DA16-45/4 (optisch beter) of de Sigma 17-70 (optisch iets beter, wat lichtsterker en iets meer bereik).

      De Sigma 18-125 gaat je wat meer bereik geven, maar is denk ik optisch zeker niet beter dan de DA18-55... Maar ook die zit (net) boven de EUR250.

      Er komt eind van het jaar een Pentax DA17-70, maar de prijs daarvan is momenteel nog puur giswerk, en je gaat allicht niet zo lang willen wachten...

      Je kan natuurlijk een heel mooi vast brandpunt van de tweedehands markt pikken voor die prijs. Dan heb je een optisch superieur objectief, maar het bereik is dan natuurlijk wel erg beperkt. Hoewel dat ook bevrijdend voor je creativiteit kan werken (zoomen is immers vaak een makkelijke oplossing die je niet doet nadenken over compositie). Da's overigens de voornaamste reden waarom ik vooral met vaste brandpunten werk. Maar dat is mogelijk erg persoonlijk...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #18
        Re: Weer een twijfelaar

        Waar ik de camera vooral voor ga gebruiken is:

        - kennismaken met dslr
        - landschappen, famieliefeestjes, vakantiefoto's.... laat ons zeggen de betere huis -tuin en keuken fotografie.

        Daar heb je misschien niet onmiddelijk megazoom nodig, maar ik ben net terug van twee weken tunesië en was toch méér dan eens blij dat ik kon inzoomen mijn mijn HP-tje

        Misschien dan best beginnen met de 18-55mm kitlens (of mijn vriendin overtuigen om een déél mee te betalen voor die 55-200mm
        Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

        Comment


        • #19
          Re: Weer een twijfelaar

          Ik zoek ook zo'n vriendin...
          Die K100 is een keuze die ik zelf ook zou maken. Ik denk er ook over om van mijn Fuji S5500 naar een DSLR te gaan.
          Een Canon en een paar bokaalglazen.

          Comment


          • #20
            Re: Weer een twijfelaar

            Mmmm, ik informeerde naar de beschikbaarheid van een K100D en nikon D40 (kwestie van ze eens in de hand te hebben) en dit was het antwoord:

            Ik refereer naar onze site www.blablabla.be
            De D40 kits zijn op voorraad in de winkel, de Pentax zijn op voorraad in onze centrale stock. Op gebied van degelijkheid, betrouwbaarheid, service en keus in toebehoren e.d. is de Nikon te verkiezen boven de Pentax.


            Wie kan dit beamen, of wil hij van zijn Nikon stock af?
            Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

            Comment


            • #21
              Re: Weer een twijfelaar

              Als ik lees dat je op zoek bent naar een goede dslr met kitlens en later eventueel een 18-2x0 erbij, dan ben je met een K100d zeker even goed af als met een d40. Je kan er tenminste zonder beperking alle lenzen op gebruiken, ook de goedkoopste zonder ingebouwde motor, en al je lenzen hebben meteen "VR".
              Ga in elk geval vooraf een keer een winkel binnen en probeer ze beide.
              Last edited by K-2; 17 april 2007, 12:52.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #22
                Re: Weer een twijfelaar

                Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                Mmmm, ik informeerde naar de beschikbaarheid van een K100D en nikon D40 (kwestie van ze eens in de hand te hebben) en dit was het antwoord:

                Ik refereer naar onze site www.blablabla.be
                De D40 kits zijn op voorraad in de winkel, de Pentax zijn op voorraad in onze centrale stock. Op gebied van degelijkheid, betrouwbaarheid, service en keus in toebehoren e.d. is de Nikon te verkiezen boven de Pentax.


                Wie kan dit beamen, of wil hij van zijn Nikon stock af?
                Degelijkheid: slaat nergens op, de één is niet beter dan de ander.
                Betrouwbaarheid: hoe heet dat bij Nikon... BGLOD (Blinking Green Light Of Death), nooit bij Pentax iets gelijkaardig geweten. Ok, Nikon heeft dat intss onder controle, dus 't zijn oude koeien, maar ik zie niet in waarom Pentax niet betrouwbaar zou zijn.
                Service: Pentax zit bij de Beukelaer. Daar zat Nikon voordien.
                Keuze: Nikon biedt nog steeds iets meer keuzemogelijkheden in z'n systeem, dat klopt, maar de kloof wordt kleiner.

                Enige die ik mis, waardoor je eventueel de voorkeur aan Nikon zou kunnen geven is beschikbaarheid. Pentax heeft immers wat moeite om de vraag te volgen momenteel, wat soms langere wachttijden tot gevolg heeft (ik moest een twee maand wachten op m'n tweede flits). Maar dat heeft Nikon in 't verleden ook gehad. Ik herinner me een vriend die 4 maanden mocht wachten op z'n 18-200 VR...

                hth, Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #23
                  Re: Weer een twijfelaar

                  Prijzen die ik gevonden heb voor de K100D:


                  Bij Konijnenberg.be
                  K100D body: €505
                  K100D + 18-55mm + 50-200mm: €739
                  Helaas geen bundel met enkel de 18-55 kitlens

                  Bij Expansys.be
                  K100D + 18-55mm: €689,95

                  Bij Pixmania.be
                  K100D + 18-55mm + 50-200mm + cameratas: €755
                  K100D + 18-55mm + cameratas: €572

                  En dan nu bij de lokale fotograafboer om de hoek...:
                  K100D body: €649 !
                  K100D + 18-55mm + 50-200mm: €1000 !!
                  K100D + 18-55mm : €749 !!


                  Pimania lijkt me dus een stuk voordeliger te zijn....onder de 600euro heb je de k100D met de kitlens 18-55 en een cameratas terwijl je diezelfde config bij een winkel hier in de buurt zoveel meer betaalt ! (Aalst - oost-vlaanderen)...


                  Kent nog iemand een goedekope online winkel? (heb al meerdere dingen bij pixmania besteld, oa een panasonic digi camera en ik had die binnen de drie dagen..)
                  Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                  Comment


                  • #24
                    Re: Weer een twijfelaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                    Kent nog iemand een goedekope online winkel? (heb al meerdere dingen bij pixmania besteld, oa een panasonic digi camera en ik had die binnen de drie dagen..)
                    Pixmania is niet zo betrouwbaar. Ik kocht er al behoorlijk wat zonder problemen, maar de eerste keer dat er wat mis wat in de levering was het een kalvarietocht om alles in orde te krijgen. Dat lukte dan ook zelfs niet helemaal. Ook vorige deals waren nooit perfect, maar nooit van die aard dat ik geneigd was niet terug te keren. Nu zien ze me er niet weer...

                    Waar je voor Pentax-gerief erg goed terecht kan is bij Tekade.de (je moet wel Duits begrijpen). Ze zijn erg behulpzaam en hun prijzen zijn erg competitief. Ze lijken me ook wat sneller aan stocks te geraken dan de meeste andere outlets.
                    K100D: 479 EUR
                    K100D + DA18-55: 529 EUR
                    DA50-200: 199 EUR

                    hth, Wim
                    Last edited by ishpuini; 17 april 2007, 13:14. Reden: foutje in de prijzen
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Weer een twijfelaar

                      Goed, 'k ga dan toch de K100D met kitlens 18-55mm bestellen, de 50-200mm zal voor iets later zijn.

                      Nog een laatste puntje, als ik die pentax bestel in Duitsland, geldt dan ook die twee jaar consumenten garantie voor dat toestel?
                      Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                      Comment


                      • #26
                        Re: Weer een twijfelaar

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                        Goed, 'k ga dan toch de K100D met kitlens 18-55mm bestellen, de 50-200mm zal voor iets later zijn.

                        Nog een laatste puntje, als ik die pentax bestel in Duitsland, geldt dan ook die twee jaar consumenten garantie voor dat toestel?
                        Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Moet je hen eens vragen (ze communiceren zonder problemen in het Engels via email). Wat wel zeker is, is dat ze een "gepriviligeerde relatie" hebben met Pentax Duitsland. 't Is dus geen parallelle import zoals bij Pixmania...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Weer een twijfelaar

                          Heb ze een paar emails gestuurd, en wat een snelle reactie

                          't is dus 'german warranty' wat gelijk staat aan 1 jaar. Mocht er iets aan 'mankeren', kan i hem hier bij een lokale Pentax dealer binnensteken.

                          De handleiding is duits, maar op de CD-rom staan nog andere talen.
                          En 't belangrijkste natuurljk: het menu in de camera kan ook op Engels dan wel Nederlands gezet worden.

                          Ik kwam hier op het forum een interessante link tegen: de Tamron focal length comparison.

                          Naar mijn gevoel gaat die kitlens 18-55 toch wat krap zijn voor mij...

                          Deze twee lenzen komen voor mij 't beste in aanmerking:

                          11-18 voor foto's binnenshuis te trekken
                          18-200 voor al de rest

                          Maar aangezien de prijzen van die 18-200 niet mals zijn, toch wat verderdoen met de kitlens me dunkt....
                          Last edited by Wassenaar; 18 april 2007, 08:51.
                          Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                          Comment


                          • #28
                            Re: Weer een twijfelaar

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                            Naar mijn gevoel gaat die kitlens 18-55 toch wat krap zijn voor mij...
                            Krap bereik kan er ook voor zorgen dat je meer moet nadenken over je compositie om een goed beeld te maken, en zo je fotografie verbeteren. Zo werkt dat bij mij dus, vandaar dat ik liefst enkel vaste brandpunten gebruik. Als de omstandigheden het toelaten tenminste.


                            Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                            Deze twee lenzen komen voor mij 't beste in aanmerking:

                            11-18 voor foto's binnenshuis te trekken
                            18-200 voor al de rest

                            Maar aangezien de prijzen van die 18-200 niet mals zijn, toch wat verderdoen met de kitlens me dunkt....
                            Ik ben een beetje sceptisch tov alles wat zo'n enorm bereik heeft als een 18-200. Optisch gaan die een stuk minder zijn dan het simpele kitobjectief.
                            11-18 is echt wel behoorlijk extreem hoor. Ik kan begrijpen dat je wat wijder zou willen dan 18mm, vandaar dat ik voor dergelijke gevallen de DA16-45 en de Zenitar 16/2.8 fisheye heb, maar veel breder dan dat gaan relatief veel kosten (hoge prijs voor gemiddeld niet zo vaak gebruikt objectief). Bij Pentax zijn de opties voor wijder:
                            - DA14/2.8: erg goede rectilineaire breedhoek, wel nogal groot en duur.
                            - DA12-24: een stuk flexibeler, maar mindere kwaliteit en wat minder lichtsterk, maar wel wat overlap met het kitobjectief wat objectiefwissels beperkt. Rectilineair dus zware perspectief-overdrijving aan 12mm. Ongeveer even duur als de 14mm.
                            - DA10-17 fisheye: de "goedkoopste" (=minst dure) van de drie maar ook de extreemste. Fisheye geeft voor mij een meer natuurlijke vertekening dan extreme rectilineair breedhoek, maar da's persoonlijk. Deze heeft geen overlap.
                            Maar zoals je zal zien zijn de prijzen hier behoorlijk hoog (539 EUR voor de minst dure).

                            Aan de lange kant zou ik op termijn eerder de DA50-200 toevoegen, dat lijkt me een logische combinatie met het kitobjectief, eerder dan voor een superzoom te gaan.

                            Het is hoe dan ook raadzaam eerst wat ervaring op te doen met de DA18-55, en hierbij critisch je beelden binnen de beperkingen van het bereik trachten te maken. Die ervaring zal je leren welke bijkomende objectieven de beste investering voor jou zullen zijn.

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Weer een twijfelaar

                              Bedankt voor de raad ishpuini!

                              In ieder geval, ik ga hem nu zaterdag gaan halen bij konijnenberg in Turnhout. Het verschil met tekade.de bedraagt 21euro (zonder verzendingskosten) en ik ben zeker van twee jaar fabrieksgarantie.
                              Mijn vriendin wil de DA50-200mm bekostigen, dus ik denk dat ik daar zeker op in zal gaan .
                              can't wait!!!

                              Edit: of 'k zal toch moeten wachten.... bij konijnenberg "in bestelling bij leverancier...."
                              Last edited by Wassenaar; 18 april 2007, 13:41.
                              Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                              Comment


                              • #30
                                Re: Weer een twijfelaar

                                Gisteren dan toch nog een K100D met 18-55mm en 50-200mm lens op de kop kunnen tikken !
                                Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                                Comment

                                Working...
                                X