Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weer een twijfelaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Weer een twijfelaar

    Gegroet dames en heren,

    Na mijn ter ziele gegane Fuji 2800zoom (prachtfoto's trouwens!!), heb ik een tijdje een 'interim' HP compactje gehad. Menig foto's getrokken in donkere situaties waren voer voor de vuilbak.

    Nu is het tijd om terug iets degelijk aan te schaffen.

    Zoals zovelen hier, twijfel ik ook tussen prosumer en dslr.

    Graag zou ik een camera hebben die goed presteert in low light situaties en foto's met een minimum aan ruis kan afleveren.

    Een groothoek zou ook aangenaam zijn. Hoeveel keer heb ik niet staan vloeken omdat ik een gebouw niet volledig in beeld kon brengen....

    Een snelle respons zou ook leuk zijn. Ik moest telkens tot 2 a 3 seconden wachten vooraleer ik een volgende foto kon trekken met mijn oude fuji, zeer frustrerend.

    Mijn keuzes heb ik beperkt tot dit

    fuji s9600
    Panasonic FZ50
    Pentax K100D

    Welke zouden jullie aanraden? Ik ben er mij van bewust dat ik bij pentax verschillende lenzen zal moeten aanschaffen om al het geen te doen wat ik zou willen... qua zoom.... mijn fuji had 6x optisch en dat vond ik al voldoende. Zoveel gebruik ik die zoom nu ook weer niet.

    Mijn budget is een 700 - 750 euro.

    Ik neig zelf naar de Pentax K100D. De body kost zo'n 504euro. Welke goede all-round lens zouden julliie dan aanbevelen (van zo'n 250 euro). OF zou ik misschien eerst leren werken met de kitlens.....


    alvast bedankt,
    Wassenaar
    Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

  • #2
    Re: Weer een twijfelaar

    Misschien een tip : http://www.digitalstreet.nl/product_...nh9koft9o0jt84
    Dan heb je alles in één pakket voor een zeer treffelijke prijs!
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Weer een twijfelaar

      Zou een Nikon D40 met 18-135 objectief ook niet in dit budget passen?
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Weer een twijfelaar

        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
        Zou een Nikon D40 met 18-135 objectief ook niet in dit budget passen?
        Zeker, maar dan zet je een serieuze beperking op je lenskeuze . . . enkel lenzen met ingebouwde motor of manueel focussen . . . geen probleem bij stilstaande onderwerpen maar bij bewegende of actievolle toestanden . . . vergeet het maar . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Weer een twijfelaar

          Als het gebruik van lenzen met ingebouwde motor zo een probleem is: petje af voor alle Canon-adepten

          De 18-135 stelt waarschijnlijk sneller scherp dan de 9600 en FZ50 en de scherpte zal ook beter zijn.
          Last edited by Laurens; 15 april 2007, 18:37.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Weer een twijfelaar

            Dat gebundeld D50 pakketje ziet er aanlokkelijk uit... Stel dat ik nu begin met de 18 - 55 kitlens om dan later een Tamron 18-250mm f/3,5-6,3 XR Di II Macro Nikon/AF aan te schaffen..... Past die op een D50?
            Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

            Comment


            • #7
              Re: Weer een twijfelaar

              Alle lenzen van Tamron met een Nikon-mount kan je op een D50 gebruiken.
              Maar waarom zou je dit doen. Om niet te moeten wisselen ?
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Weer een twijfelaar

                De tamron en de D50 hebben geen IS, dus in tele zal dan waarschijnlijk een statief moeten gebruikt worden...

                Ook, de D40 is veel recenter dan de D50... En ik zie net dat de D40x er aan komt.... beter wachten ?

                Edit: ja, om niet te moeten wisselen... .of dan toch zo weining mogelijk
                Last edited by Wassenaar; 15 april 2007, 19:14.
                Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                Comment


                • #9
                  Re: Weer een twijfelaar

                  Ik snap niet waarom je schrik hebt om te wisselen, daarom koop je juist een body met verwisselbare lenzen.

                  Je kan altijd blijven wachten op nieuwere modellen maar dan kan je wel ondertussen geen foto's nemen. Het is niet omdat er een nieuw model uitkomt dat de oudere modellen plots geen mooie foto's meer kunnen nemen.

                  Met de D40 reeks moet je wel opletten. Dit toestel geeft enkel autofocus met AF-S lenzen. AF-lenzen kan je er wel op schroeven maar hebben een manuele focus. De D50 heeft dit gebrek niet. Bv AF-D 50mm heeft een perfecte AF op de D50 maar op de D40 zal dit niet lukken.

                  Hier moet je ook rekening meehouden bij andere merken zoals Sigma, Tamron, Tokina.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Weer een twijfelaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                    Graag zou ik een camera hebben die goed presteert in low light situaties en foto's met een minimum aan ruis kan afleveren.
                    Kijk hier eens: D40 en ISO1600 In die garage was het vrij donker hoor
                    Ikzelf overweeg om de D40 bij te kopen als tweede body omwille van de zeer goede ruisprestaties op ISO1600

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Weer een twijfelaar

                      Wat zijn die AF-S lenzen duur....
                      Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Weer een twijfelaar

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                        Wat zijn die AF-S lenzen duur....
                        Dat geldt evenzeer voor de betere niet AF-S objectieven hé Zie maar wat men tweedehands voor de AF 80-200 f2.8 reeks blijft vragen.

                        Een D40 kit kost rond de 500 euro, voeg daar een AFS 55-200 aan toe voor 230 euro of de 55-200VR voor 330 euro en dan heb je een mooi bereik van 18 tot 200mm. Da's nog altijd 400 euro minder dan wat ik betaalde voor de D70 body zonder objectief begin 2004

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Weer een twijfelaar

                          In hoeverre is het ontbreken van die AF motor belangrijk voor iemand die bijvoorbeeld geen sportfotografie doet ?
                          Ik wil in ieder geval een goeie instap Dslr die ik een jaar of vier/vijf kan blijven gebruiken en die een makkelijke leercurve heeft (D40?)

                          Na vele reviews gelezen te hebben blijken velen het ontbreken van die AF motor toch als een zwaar gebrek te zien.

                          De Pentax k100D zou hierdoor net iets interessanter lijken....

                          In ieder geval heb ik mijn keuze definitief 'beperkt'....

                          Nikon D40 (geen AF motor, maar blijkt betere kwaliteit af te leveren dan de D50, groot lcd)
                          Nikon D50
                          Pentax K100D (goedkoop, één van de betere kitlenzen en goeie image kwaliteit)

                          Ik ga er nog komen
                          Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Weer een twijfelaar

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                            In hoeverre is het ontbreken van die AF motor belangrijk voor iemand die bijvoorbeeld geen sportfotografie doet ?
                            Ik wil in ieder geval een goeie instap Dslr die ik een jaar of vier/vijf kan blijven gebruiken en die een makkelijke leercurve heeft (D40?)

                            Na vele reviews gelezen te hebben blijken velen het ontbreken van die AF motor toch als een zwaar gebrek te zien.
                            Ik deed met m'n Pentax *istDS een natuurfotografieworkshop in Zambia. Dit is naast sportfotografie het domein waar velen beweren dat ultrasnelle AF (met in-objectief motoren) nodig is... De *istDS is een stuk trager van de K100D, en ik moet eerlijk zeggen dat duidelijk bleek dat niet de AF snelheid, maar de snelheid van 't manneke het verschil maakten. Dwz je moet je toestel kennen en potentieel interessante beelden weten te anticiperen. Pentax AF is wel erg precies. 9 van de 11 AF punten zijn cross-hairs, dus erg gevoelig, dat vind je niet bij vglbare bodies.
                            AF snelheid is relatief, compatibiliteit met beschikbare objectieven allicht belangrijker.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
                            De Pentax k100D zou hierdoor net iets interessanter lijken....
                            De K100D is inderdaad een erg fijne instapper. Met de DA50-200 erbij heb je bovendien een erg mooi bereik. Objectieven wisselen mag je zeker niet afschrikken. Reflexen zijn daarvoor gemaakt. Ook stof binnenkrijgen valt erg mee. Als je ervoor zorgt min of meer uit de wind te blijven als je dat doet, hoef je je nauwelijks zorgen te maken. Hou voor uitzonderingen een blower bij de hand en je zal erg ver komen!

                            Veel succes!

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Weer een twijfelaar

                              Het ontbreken van de AF-motor in de body heeft niet zoveel te maken met dat je dan al of geen snelle autofocus hebt (sportfotografie), dat zou je nl. kunnen oplossen met lenzen met een snelle AF-motor.
                              Het nadeel van geen AF-motor in de body (zoals de D40) is dat je dan vastzit aan lenzen met een AF-motor in de lens (zgn. AF-S lenzen, vaak duurder, en een beperktere keuze in lenzen), of als je een lens neemt zonder AF-motor, je handmatig moet scherpstellen.
                              Nikon D70s, Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II, oriënterend op een snelle F2.8 medium range zoom
                              http://www.ghostryder.nl

                              Comment

                              Working...
                              X