Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus-as D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focus-as D200

Gisteren werkte mijn Autofocus niet: toen ik het objectief verwijderde bleek het asje dat het objectief aanstuurt in de body verdwenen te zijn. Na wat gepeuter met een naald veerde het weer uit het gaatje. Ik heb dat met al mijn andere Nikon camera's de afgelopen 20 jaar nog nooit meegemaakt.
    Zijn er meer gebruikers van de Nikon D 200 die ervaring hebben gehad met dit probleem.

Re: Focus-as D200

Ik heb dat op dit forum eerder gelzen, ik dacht ook bij een D200.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Inderdaad, is hier al eens gepasseerd op 't forum, maar zelf heb ik 't nog nooit gehad.
      2 dingen die ik me er vaag over herinner, als je veranderd van lens altijd:
      - eerst je toestel uit zetten
      - het schakelaartje voor M/A/C eerst op manual focus zetten (dan verdwijnt dat asje in het camera-huis)

Of het hier iets mee te maken had weet ik niet meer, maar dat is zowat uit de diepste diepten van m'n geheugen naar boven komt zwalpen.
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
        - het schakelaartje voor M/A/C eerst op manual focus zetten (dan verdwijnt dat asje in het camera-huis)
        Dan is dat wel omslachtig hé om van lens te wisselen.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
          I
          - eerst je toestel uit zetten
          Dit zijn volgens mij de zelfde soort wijsheden als: altijd kaart in de camera formateren enz..

PS: in de D50 wordt de kaart niet eens geformatteert, maar slechts de map leeggemaakt. Ik had een keer wat foto's op de kaart gezet voor maf te laten drukken, maar bij een camera format kwam deze ruimte niet terug.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
            Dit zijn volgens mij de zelfde soort wijsheden als: altijd kaart in de camera formateren enz..

PS: in de D50 wordt de kaart niet eens geformatteert, maar slechts de map leeggemaakt. Ik had een keer wat foto's op de kaart gezet voor maf te laten drukken, maar bij een camera format kwam deze ruimte niet terug.

PPSS: waarom zou het asje wel terugkomen als het erin getrokken en niet als het erin geduwd is?

Onmiddellijk toen ik mijn D200 had,nu een jaar geleden,merkte ik bij het lenzen wisselen,dat je ongewenst tegen dat tengere schroevedraaiertje aan kunt schuren,het kan heel makkelijk verbogen of beschadigd worden.Of je het nu leuk vind of niet,het is een beetje omslachtig ja,maar ik zet mijn D200 ALTIJD op M voor ik een lens wissel.

Walter
            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Onmiddellijk toen ik mijn D200 had,nu een jaar geleden,merkte ik bij het lenzen wisselen,dat je ongewenst tegen dat tengere schroevedraaiertje aan kunt schuren,het kan heel makkelijk verbogen of beschadigd worden.Of je het nu leuk vind of niet,het is een beetje omslachtig ja,maar ik zet mijn D200 ALTIJD op M voor ik een lens wissel.
              Je moet, gewenst of ongewenst, tegen de schroevendraaier komen met je lens om die naar binnen te duwen(met die lens). Hoe je dit schroevendraaertje kan ombuigen zou ik niet weten, maar dan ben je echt aan het forceren. Zelfs beschadiginkjes kan het asje hebben omdat het zeer ruim in z'n jasje zit. Ik heb nu 10 jaar gewerkt met Nikon AF camera's en nog nooit een probleem hiermee gehad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik heb dat op dit forum eerder gelzen, ik dacht ook bij een D200.
                Dat zal vermoedelijk mijn topic zijn dat je bedoelt.
                Ik heb het inderdaad ook voorgehad op mijn D200.
                http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=140758

Comment

beetje laat maar zie hem nu pas,

ik weet niet of jullie het met de d200 ook hebben maar
                  als ik met mijn d50 een lens verwissel druk ik die knop in om je lens ( van slot ) te halen, zodra je die knop indrukt gebeurt er met het af-asje hetzelfde als met het op mf zetten, die verdwijnt , dus simpel,

lens wisselen is knop ingedrukt houden tot lens eraf is , en knop ingedrukt houden tot lens erop zit , zo doe ik het

greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht

als ik met mijn d50 een lens verwissel druk ik die knop in om je lens ( van slot ) te halen, zodra je die knop indrukt gebeurt er met het af-asje hetzelfde als met het op mf zetten, die verdwijnt , dus simpel,

lens wisselen is knop ingedrukt houden tot lens eraf is , en knop ingedrukt houden tot lens erop zit , zo doe ik het

greetz rich

Als ik dat doe op mijn D200,dan wil hij daarna niet meer autofocussen.Hij wil echt die bevestigende "KLIK" kunnen geven,dus de lens erop draaien zonder die knop in te drukken.Het waarom daarvan,daarover tast ik ook in het duister

Walter
                    D850

Comment

greetz rich
                      In de handleiding van de D200 (p. 8) staat dat de ontgrendelknop NIET mag ingedrukt worden bij het plaatsen van de lens.

Gr's, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Het is inderdaad niet de bedoeling om de ontgrendelknop in te drukken als je het objectief plaatst. Alleen bij het loskoppelen druk je die knop in.
                        Wel goed indrukken bij het ontkoppelen, heb zo al eens het af-schroefje van het objectief afgebroken met snel te zijn.
                        Aan het asje van de body was geen schade.

Comment

Ah ok, ja ik heb de handleiding van de d200 niet, maar kan zijn dat het bij de d50 er ook in staat (wss overheen gelezen),
                          maar ik heb geen idee hoe dit schadelijk kan zijn voor je toestel door hem ingedrukt te houden met een lens erop te zetten.

het enigste is zoals Phororhacos al zei met de bevestigende klik.
                          als ik mijn lens erop draai dan moet ik nadat die erop zit en de knop losgelaten te hebben de lens nog even een mm terug draaien voor de klik en dan werkt alles naar behoren.

maar goed als iemand mij kan vertellen waarom dit problemen kan opleveren graag, want ik doe dit eingelijk altijd al en zonder problemen en vind het fijner werken dan continue je af-knop te veranderen

Greetz Rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

maar goed als iemand mij kan vertellen waarom dit problemen kan opleveren graag, want ik doe dit eingelijk altijd al en zonder problemen en vind het fijner werken dan continue je af-knop te veranderen
                            De reden is dat de vergrendelingspin goed in het objectief moet vastklikken. Door de ontgrendelingsknop in te drukken bij het plaatsen van de lens loop je het risico dat het objectief niet correct gepositioneerd is of niet goed vastzit. De af-stand veranderen hoeft evenmin, hier staat niets van in de handleiding. Gewoon rustig en voorzichtig het objectief wisselen, zoals voorgeschreven is in de handleiding, en er kan niets gebeuren. Ik doe dit al jaren zo, en heb nooit een probleem ondervonden.

Gr's, Wim
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Working...
                            X