Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70s slaat tilt

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70s slaat tilt

Sinds deze morgen is mijn D70s compleet tilt geslagen. In het display van boven flikkeren de flash-, sluitertijd-, en diafragma waardes voortdurend (onregelmatig, zonder enige structuur). Ook het schermpje valt continue uit en is niet meer te bedienen.

Het toestel heeft altijd perfect gewerkt en is eigenlijk amper gebruikt. Het maken van foto's werkt nu nog, maar ja, je kan niets instellen. Ook het downloaden van foto's werkt nog. Het is dus precies een vals contact of een storing in enkele sensors. Op elke stand vertoont het toestel deze fenomenen. Het wisselen van lens, mét of zonder SB600, resetten, andere batterij of geheugenkaart brachten geen oplossing...

Ik heb dit forum afgezocht en al heel wat gegooled, maar ik vind niemand met een gelijkaardig probleem. Enkel de BGLOD bij de D70 komt vaak voor maar mijn symptomen zijn toch wel anders meen ik...

Mijn toestel is al 1 jaar en 6 maanden oud en dus al buiten garantie (verdorie slechts 1 jaar!!!). Herkent iemand deze symptomen? Wordt dit door Nikon erkend als "binnen garantie"? Ik vrees dat er sowieso niets anders opzit dan opsturen?

grtjs, Jan
    Nikon D70s • Nikkor 18-70 mm AF-S • Nikkor 70-300 mm AF-S • Sigma APO MACRO 150mmF2.8 • SB600

Re: D70s slaat tilt

Oorspronkelijk geplaatst door janschuer Bekijk bericht
    Mijn toestel is al 1 jaar en 6 maanden oud en dus al buiten garantie (verdorie slechts 1 jaar!!!). Herkent iemand deze symptomen? Wordt dit door Nikon erkend als "binnen garantie"? Ik vrees dat er sowieso niets anders opzit dan opsturen?
    Indien een Belgisch toestel, heb je als consument recht op 2j garantie.
    Als het geen Belgisch toestel is, kan je best rechtstreeks met Procirep werken. Dag gaat snel en die komen het toestel gratis ophalen (kijk onder Services->Transport). Je kan ook gratis bestek laten maken.

Controleer toch best even of het geen batterij probleem is.

Jos
    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Vreemd, komt mij niet bekend voor. Heb zelf een D70s van ongeveer die leeftijd en deze werkt nog steeds feilloos. Ben je 100% zeker dat je maar 1jaar garantie hebt ? Geen twee jaar toevallig ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
        Indien een Belgisch toestel, heb je als consument recht op 2j garantie.
        De Europese garantiekaart bij het toestel, dat ik in België (Foto Bogemann, Limburg, Genk) gekocht heb, vermeldt één jaar garantie. Ook op de site van Nikon vind ik altijd informatie over "één jaar Europese garantie".

Een telefoontje naar de verkoper zal straks wel een sluitend antwoord bieden. In België en Europa geldt immers 24 maanden verplichte garantie - bij wet verplicht. Eens kijken of Nikon zich soepel opstelt...

Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
        Controleer toch best even of het geen batterij probleem is.
        Ik heb 2 batterijen en het probleem doet zich bij beiden voor. Ik heb het toestel al enkele uren zonder stroom laten staan en dan opnieuw geprobeerd. (Met of zonder geheugenkaart ...) Zonder resultaat... Ik begrijp het zelf ook niet goed want zondagavond werkte het nog perfect. Ik leg het neer op tafel, neem het maandagmorgen op en het sloeg tilt. Het toestel was zelfs niet eens verplaatst...
        Nikon D70s • Nikkor 18-70 mm AF-S • Nikkor 70-300 mm AF-S • Sigma APO MACRO 150mmF2.8 • SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janschuer Bekijk bericht
          De Europese garantiekaart bij het toestel, dat ik in België (Foto Bogemann, Limburg, Genk) gekocht heb, vermeldt één jaar garantie. Ook op de site van Nikon vind ik altijd informatie over "één jaar Europese garantie".

Een telefoontje naar de verkoper zal straks wel een sluitend antwoord bieden. In België en Europa geldt immers 24 maanden verplichte garantie - bij wet verplicht. Eens kijken of Nikon zich soepel opstelt...

Ik heb 2 batterijen en het probleem doet zich bij beiden voor. Ik heb het toestel al enkele uren zonder stroom laten staan en dan opnieuw geprobeerd. (Met of zonder geheugenkaart ...) Zonder resultaat... Ik begrijp het zelf ook niet goed want zondagavond werkte het nog perfect. Ik leg het neer op tafel, neem het maandagmorgen op en het sloeg tilt. Het toestel was zelfs niet eens verplaatst...

kans is groot dat't een productie fout is, en dan zou hij zelfs na 4 jaar nog gratis hersteld worden.

je hebt er niets speciaal mee gedaan? dagje in zee, eens tussen de vissen in den aquarium gelegen, begraven in een mierenhoop, ...
          foto als spiegel of als venster?

Comment

De verkoper bevestigt dus de 2 jaren garantie. Hij zal vandaag nog opgestuurd worden naar Nikon.

En neen, ik ben niet met m'n D70s gaan zwemmen of duiken ...
            Misschien is er toch ergens iets misgelopen met een interne kortsluiting, statische elektriciteit of een fout owv slecht contact in een schakelaartje of de draaiknop...

Thx voor jullie reactie alvast. Nu nog hopen dat ik het toestel snel terug krijg. (Wie weet wel een D200 als vervangingstoestel ofzo ... )

Comment

ik heb hetzelfde probleem met m'n D70. Maar bij mij komt het enkel voor als de VR aanligt bij bepaalde lenzen.

alles flikkert... flits ook enz..
              www.loft6.be

Comment

Intussen terug van de fotozaak.
                Ze hadden dit nog nooit eerder gezien. Het toestel wordt kosteloos opgestuurd en gerepareerd, tenzij dat ze ontdekken dat ik er toch mee ben gaan zwemmen

Verwachtte reparatietijd: minimum 4 weken!!

Comment

tel er maar de helft bij.

Wat Nikon tegenwoordig aan het prullen is weet ik niet maar iets doet me vermoeden dat ze hun prof- en amateurlijnen volledig uitgesplitst hebben. 25 jaar geleden was dat niet zo, ik herinner me het gestrubbel toen ze hun eerste camera met automatische sluiter uitbrachten, dit kon pas als ze heilig waren overtuigd van de bedrijfszekerheid (ik ben grootgebracht vanaf de EL, nu 30 jaar oud en nog altijd still alive and kicking, zelfs na een paar "incidents de parcours" waaronder een douche van een geiser en een valpartij in een kloof)

Van de 5 kennissen die een D70 hebben zijn er 4 die hem weer hebben weggedaan na defecten, één ervan is naar Procirep zelf geweest om te gaan negocieren, pure Kamiel Kafka verhalen noem ik dit. Lachwekkend maar triestig in spe. Je wil het echt niet horen.
                  Cameras van 1-2 jaar oud mogen niet haperen, waar zijn we in godsnaam mee bezig ? De oude analoge camera's hadden veel meer bewegende -en dus kwetsuurgevoelige- delen en ze deden het stukken beter.
                  Het is een wrang gevoel hoor : veel geld maar gratis foto's moeten het gevoel compenseren van kwetsbaarheid.

Nikon, Canon of wat dat ook laat ons afspreken dat we zoveel mogelijk ventileren dat we deze soort kortzichtigheid op betrouwbaarheid niet nemen.

PaulM (in een slechte dag)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    tel er maar de helft bij.

Wat Nikon tegenwoordig aan het prullen is weet ik niet maar iets doet me vermoeden dat ze hun prof- en amateurlijnen volledig uitgesplitst hebben. 25 jaar geleden was dat niet zo, ik herinner me het gestrubbel toen ze hun eerste camera met automatische sluiter uitbrachten, dit kon pas als ze heilig waren overtuigd van de bedrijfszekerheid (ik ben grootgebracht vanaf de EL, nu 30 jaar oud en nog altijd still alive and kicking, zelfs na een paar "incidents de parcours" waaronder een douche van een geiser en een valpartij in een kloof)

Van de 5 kennissen die een D70 hebben zijn er 4 die hem weer hebben weggedaan na defecten, één ervan is naar Procirep zelf geweest om te gaan negocieren, pure Kamiel Kafka verhalen noem ik dit. Lachwekkend maar triestig in spe. Je wil het echt niet horen.
                    Cameras van 1-2 jaar oud mogen niet haperen, waar zijn we in godsnaam mee bezig ? De oude analoge camera's hadden veel meer bewegende -en dus kwetsuurgevoelige- delen en ze deden het stukken beter.
                    Het is een wrang gevoel hoor : veel geld maar gratis foto's moeten het gevoel compenseren van kwetsbaarheid.

Nikon, Canon of wat dat ook laat ons afspreken dat we zoveel mogelijk ventileren dat we deze soort kortzichtigheid op betrouwbaarheid niet nemen.

PaulM (in een slechte dag)
                    volg je hier deels is

werk nog met een nikon FE en dat ding doet't nog uitstekend

Comment

werk nog met een nikon FE en dat ding doet't nog uitstekend

Horen we graag.
                      'Nog nen echten'.

kurt

Veel geluk met de herstelling!
                      Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

Comment

pure Kamiel Kafka verhalen noem ik dit.
                        Hopelijk draag ik niet bij tot je slechte dag, maar ik denk dat je Franz Kafka bedoelt en ik ha 't heen twee keer typen

Tegenwoordig is het helaas zo dat praktisch elk gebruikerstoestel vlak na het ontwerp al op de markt moet gebracht worden om zoveel mogelijk terug te verdienen, vooraleer ze verbeteringen gaan aanbrengen, dat is algemeen zo. Stom eigenlijk, maar 't ligt natuurlijk aan die concurrentie, als de één iets nieuws brengt moet de ander toch wat proberen volgen. 'k Heb het mij onlangs nog afgevraagd: het lijkt mij dat mensen die een goed analoog toestel kochten daar jaren mee deden, met digitaal verwisselt men zo snel van toestel als van onderbroek.
                        Enfin maakt niet uit, maar wat ik wou zeggen: zelfs op degelijke toestellen kan je altijd eens ééntje hebben met een fabricatiefout. Met al die SMD-elektronica is het niet denkbeeldig dat er zo een klein componentje nèt het soldeereilandje raakt, maar als het zich dan een beetje verzet begint de miserie....

Comment

Typ ik hier eerst een half scherm en valt die rotcomputer wel uit zeker, grrrrr

Ik bedoelde wel degelijk Kamiel Kafka, Franz is nog te goed voor dit soort toestanden.

Wat me ergert is dat ze die elektronica niet betrouwbaar kunnen (of willen ?) maken, ondanks de prijs. Dat van die soldeerpunten geloof ik maar half, in vliegtuigen en helicopters lossen die soldeerpunten ook niet, in Mercedessen Sklasse wel en in Toyota Corolla's weer niet.

Waarom zorgt Nikon er voor dat de lichtmeter van de D70 niet werkt met de AIS objectieven ? Niks mis mee met die objectieven toch ? Mijn D1 slikt ze wel.
                          Dat was vroeger toch ondenkbaar ?

Wat gaan ze nog in een fotoapparaat proppen ? Een GPS ? Spraaktechnologie ? GSM ? Microgolfoven ? En dan maar klagen over de levensduur van de batterijen in koude omstandigheden.
                          Ik zal zeggen dat als de batterijen van de motordrive van de F2 uitvallen ik nog altijd foto's kan nemen en daar gaat het toch tenslotte om, niet ?

Is er hier iemand die met een D70 handmatig kan scherpstellen ? Ik niet. Waarom geen deftige zoeker met een 100% beeld ipv 27 autofocusgebieden die omzeggens niemand gebruikt ? Waar zijn die heerlijke oude matglazen naar toe ?

En al eens door de zoeker gekeken van een Leica Digilux 2 ? Ik word er gek van. Wie koopt er dat ?

Het is moeilijk om te berekenen hoeveel een FE, een F2, een EL toendertijd heeft gekost en dat door te rekenen naar nu maar hoeveel D70's gaan er op hun 10e verjaardag nog werken ? Ik vrees het ergste.
                          En de consument die slikt dat maar.

Ik weet het, ik heb een aantal slechte dagen momenteel maar uiteindelijk geeft iedereen goed geld en verwacht hij daarvoor goed materiaal te krijgen, de facto een fototoestel. Een garantie van 1 of 2 jaar vind ik belachelijk voor iets wat in uren uitgedrukt weinig wordt gebruikt, geef dan een garantie naar het aantal foto's toe en wie de camera in het water laat vallen heeft pech.

En de reparatietijden : 4 tot 6 weken, hé waar zijn we mee bezig.
                          Ik stuur mijn F2's naar Sover Wong in GB, binnen de week heb ik ze terug met een gedetailleerd verslag, een CD met foto's van het onderhoud en een Japanse munt die exact past om het batterijcompartiment open te draaien

Ik heb het gevoel dat Nikon zijn reputatie van compromisloze kwaliteit voorgoed kwijt is, net als Mercedes overigens.

Paul (nog altijd in een slechte dag)

Comment

Noem misschien eens 3 firma's die vandaag de dag wel nog een kompromisloze kwaliteit bieden en waarvan de producten toch nog enigzins betaalbaar zijn?
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Waarom zorgt Nikon er voor dat de lichtmeter van de D70 niet werkt met de AIS objectieven ? Niks mis mee met die objectieven toch ? Mijn D1 slikt ze wel.
                              Dat was vroeger toch ondenkbaar ?

hoe het met die nikons EL, FE ,FE2, FM, ... zit weet'k niet
                              ik weet wel dat er van men F801 en de F90 verschillende versies uitgekomen zijn. de ene met al meer features dan de andere.
                              waarschijnlijk is dit wat men marketing noemt

Comment

Working...
                              X