Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

    Net als een aantal andere BD-ers volg ik op diverse forums met veel plezier en enige afgunst de discussies tussen D200 en S5 Pro gebruikers. Omdat dit onderwerp de komende tijd nog regelmatig aan bod zal komen heb ik alle mij gekende verschillen in onderstaand overzicht geplaatst.

    Batterijen
    Beide systemen gebruiken verschillende batterijen: de EN-EL3e voor de D200 en NP150 voor de S5. De S5 kan geen Nikon batterijen gebruiken en de D200 kan niet overweg met de Fuji batterij. Beide camera's kunnen optioneel uitgerust worden met de MB-D200 grip. De D200 heeft alleszins als voordeel dat je goedkoop alternatieve batterijen kan kopen.

    Compatibiliteit van objectieven
    In principe ondersteunen beide camera's hetzelfde zeer uitgebreide gamma aan lenzen. Toch zou de Fuji handleiding waarschuwen voor vignetting met enkele specifieke Nikon objectieven.

    Dynamisch bereik
    De dubbele CCD-elementen van de S5 leveren een hoger dynamisch bereik dan de D200. Dit maakt de Fuji beter geschikt voor studio, portret, huwelijk, tegenlicht en situaties met hoge contrasten.

    Ecosystem
    Hiermee bedoelt men alles 'rondom' het camerasysteem, zoals hulpprogramma's, nieuwsgroepen, trainingen,... Door zijn populariteit en langere beschikbaarheid heeft de D200 hierbij een duidelijk voordeel. Massa's gebruikers kunnen je bij vragen verder helpen, er zijn erg goede alternatieve handleidingen zoals deze van Thom Hogan, een keertje een camera testen van een ander forumlid is allicht gemakkelijker te regelen dan bij de S5.

    Firmware
    Alhoewel beide cameras fysiek identiek zijn, verschilt de ingebouwde software nogal. Beide camera's zijn professionele toestellen en de menu's bevatten dan ook een massa mogeliikheden. Hier en daar lees je dat de menustruktuur van de Fuji toch wat onoverzichtelijker is dan deze van de D200.
    - De S5 heeft film simulaties die gepersonaliseerd kunnen worden.
    - De D200 heeft 4 memory banks voor veelgebruikte instellingen.
    - Na het maken van een foto kan je met de S5 met één druk op een knop inzoomen op gezichten. Met de D200 kan je 1:1 inzoomen op het scherpstelpunt. Die eerste optie is handig voor portret of huwelijksfotografen terwijl macro liefhebbers eerder die 100% zoom zullen waarderen.
    - De D200 is merkelijk sneller dan de S5 in het vertonen van beelden op het scherm achteraan. Bij de S5 duurt het 2 seconden om een opname op het schermpje te toveren.

    Handleiding
    De S5 handleiding vind je hier. Die van de D200 is bijvoorbeeld hier te downloaden. Geen van beide fabrikanten zal prijzen winnen met hun gortdroge opsomming van het doel van elk knopje en menu-optie.

    Hulpprogrammatuur
    Bij beide cameras is optionele software verkrijgbaar om beelden te verwerken.
    - Bij de S5 is dit Hyperutility (200$).
    - Bij de D200 is dit Capture NX (175$)
    Beide pakketten hebben alvast de reputatie niet erg snel te zijn. Een vergelijking van hun funktie-omvang valt alleszins buiten het bestek van dit overzicht - al zijn commentaren natuurlijk welkom.

    Jpeg & RAW
    Beide camera's kunnen zowel Jpeg als RAW-beelden afleveren. Ook een combinatie van een RAW- en Jpeg-beeld is mogelijk.
    - De S5 heeft de reputatie de beste Jpeg-beelden af te leveren.
    - De D200 werkt intern met 12 bits (4096 tinten per kleur). De S5 doet er nog een schepje bovenop en bewaart RAW-beelden in 14 bits (16384 nuances). Enkel Raw-adepten krijgen toegang tot die extra bits, bij Jpeg bevatten de beelden altijd 256 nuances per kleur (rood, groen en blauw). Ondergetekende is er niet van overtuigd dat die 2 extra bits in de praktijk enig voordeel opleveren.
    - Ga je voor de beste RAW-beeldkwaliteit, dan zijn de bestanden ongeveer 15 MB groot bij de D200 en 25 MB bij de S5.

    Kleuren
    Nogal een subjectief onderwerp - gebruikers loven de mooie weergaven van huidtinten van de S5.

    Live preview
    De S5 Pro biedt de mogelijkheid het LCD-scherm te gebruiken voor compositie en scherpstelling, vergelijkbaar met een compacte camera. Op de D200 ontbreekt deze funktie.

    Prijs
    Momenteel is de S5 Pro ongeveer 400 euro duurder dan de D200.

    Resolutie
    De D200 is een 10 megapixel camera, de S5 Pro heeft 6+6 megapixels. Volgens de meeste tests leveren die 6+6 megapixels een oplossend vermogen dat overeenkomt met een goede 8 megapixel camera. Door de diagonale opstelling van de sensoren vertonen S5 foto's soms jaggies bij diagonale lijnen - hetgeen de camera minder geschikt maakt voor architectuur. Het blijft natuurlijk mogelijk dat Fuji dit probleem in de toekomst met een firmware update op kan lossen.

    Ruis
    De S5 Pro toont minder ruis bij hogere iso's. Hou er wel rekening mee dat het voordeel van het dynamisch bereik vanaf iso 1250 verloren gaat omdat de R fotodiodes dan niet meer worden gebruikt.

    Snelheid
    De D200 (5 pics/s; buffer voor 25 JPGs of 21 RAWs) is duidelijk sneller dan de S5 Pro (3 pics/s of 1,6 pics/s bij het hoogste dynamisch bereik; buffer voor 19 JPGs of 8 RAWs). Dit maakt de D200 meer geschikt voor sportfotografie.

    Scherpte
    Nogal wat vergelijkingen tonen dat de D200 scherpere beelden aflevert.

    Witbalans
    De automatische witbalans van de S5 is beter dan die van de D200 (vooral bij kunstlicht). Dit is handig meegenomen voor RAW-liefhebbers maar vooral belangrijk voor wie altijd JPG opnames maakt.

    Ik zou bovenstaande overzicht graag verder uitbreiden. Alle commentaar is welkom. Ik zal opmerkingen verwerken in dit overzicht. Meer info vind je ook nog op deze pagina. Ook de S5 Pro review op DPReview is erg informatief en gaat in op de verschillen tussen beide camera's.
    Last edited by Laurens; 5 juli 2007, 21:44.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

    Laurens, lijkt me een correcte samenvatting Ik ga enkel nog een klein detail toevoegen, ik vind de automatische witbalans van de Fuji S5 Pro veel beter dan van de D200 en de D2XS. Niet dat dit zo'n groot belang heeft als je steeds in RAW trekt.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

      D-Lighting en in-camera cropping in de D200?

      Ik moet wat gemist hebben...
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

        Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
        D-Lighting en in-camera cropping in de D200?

        Ik moet wat gemist hebben...
        Sorry, ik had de D200s voor ogen
        Klopt het dat de D200 4 memory banks heeft voor veelgebruikte camera-instellingen? Ik meen me te herinneren dat iemand deze functie miste bij de S5.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

          Je lijkt mij een redelijk belangrijk puntje vergeten.
          Nikon werkt met 12 bitt per pixel
          Fuji werkt met 16 bitt per pixel
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

            Bedankt Lieven, ik zal het verschil in bitdiepte opnemen in de lijst - verschillende sites melden echter dat de S5 intern met 14-bits werkt en niet 16-bit. Ik twijfel eerlijk gezicht een beetje aan het belang van de bitdiepte - eenmaal we over meer dan 10-bit data spreken.

            Er is geen enkele monitor (noch CRT, noch LCD) op de markt die mogelijke verschillen tussen een 12 en een 16-bit beeld weer kan geven (ik dacht dat de beste videokaarten en Eizo schermen 10-bit zijn).

            Er is bij mijn weten ook geen enkel drukprocédé dat deze verschillen kan weergeven. Offset zeker niet, inkjet dithering technieken ook niet, de technieken die ik ken zijn allemaal om één of andere reden (inclusief de drivers of interpreter) beperkt tot 8-bit.

            Wat overblijft is het belang van die extra bits voor het bewerken van beelden. Met 12-bit heb je echter al 4096 nuances per kleur tot je beschikking. Een tooncurve of witpunt/zwartpunt correctie die daar niet genoeg aan heeft moet ik nog zien.

            Net zoals je de resolutie van een camera niet los mag zien van het oplossend vermogen, beinvloeden bitdiepte en signaal-ruis verhouding elkaar. Over de signaal-ruis verhouding van CCDs zie je echter nooit specificaties. Zolang we enkel de bitdiepte kennen en niks weten over de kwaliteit van die bits zijn we dus niet veel wijzer.
            Last edited by Laurens; 9 april 2007, 16:28.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

              De Nikon doet het blijkbaar wel met batterijen van de S5. Op de SD Dendermonde heb ik er eentje van Francis kunnen lenen voor mijn D70. Ging perfect. Dus zal ook geen probleem zijn met de D200. Op mijn D70 gebruik ik ook al de EN-EL3e.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Laurens, lijkt me een correcte samenvatting Ik ga enkel nog een klein detail toevoegen, ik vind de automatische witbalans van de Fuji S5 Pro veel beter dan van de D200 en de D2XS. Niet dat dit zo'n groot belang heeft als je steeds in RAW trekt.
                ik vind dit persoonlijk zelfs in RAW een zeer belangrijke item. Als de WB niet goed zit en je hebt geen grijskaarten gebruikt, of er is geen neutrale kleur aanwezig in je opname moet je naar eigen gevoel de WB gaan bijstellen, laat dit door 50 verschillende personen doen en je gaat 50 verschillende resultaten verkrijgen.

                bedankt Laurens voor dit goed initiatief

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                  Bij de D 200 kun je zelf een curve uploaden ik weet niet of dit bij de S5 mogelijk is.
                  (Is misschien helemaal niet noodzakelijk bij de S5)
                  lucv.be - instagram - facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    De Nikon doet het blijkbaar wel met batterijen van de S5. Op de SD Dendermonde heb ik er eentje van Francis kunnen lenen voor mijn D70. Ging perfect. Dus zal ook geen probleem zijn met de D200. Op mijn D70 gebruik ik ook al de EN-EL3e.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Deze veronderstelling klopt niet. Het zou trouwens ook niet logisch zijn. Informatieoverdracht tussen batterij en D200/S5PRO gebeurt via het derde contactpunt. EN-EL3e en NP-150 zijn verschillend "geprogrammeerd" en bijgevolg kan geen van beide camera's overweg met de batterij van het andere merk. Voor de D70 maakt dit niets uit omdat die het derde contactpunt niet (nodig) heeft.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                      Gelukkig zijn wij hier op BD rijk aan enkele toptechneuten.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                        Scherpschieter: spreek je uit ervaring of is je betoog een theoretische benadering? Het kan immers best zijn dat beide camera's hetzelfde protocol gebruiken om met de batterij te communiceren maar dat de S5 daarbovenop nog een extra controle doet naar het batterijtype.

                        Ik heb ook de 'Live vision' optie van de S5 toegevoegd aan de lijst. Heeft iemand dit al gebruikt en kan hij/zij mij vertellen of en voor welk soort fotografie dit handig is?
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
                          Na het maken van een foto kan je met de S5 met één druk op een knop inzoomen op gezichten. Met de D200 kan je 1:1 inzoomen op het scherpstelpunt. Die eerste optie is handig voor portret of huwelijksfotografen terwijl macro liefhebbers eerder die 100% zoom zullen waarderen.
                          Niet echt on-topic, maar toch: hoe kan je met de D200 met één druk op een knop 1:1 inzoomen op het scherpstelpunt? Ik vind dit in mijn handleiding niet terug.

                          Bedankt en groetjes, Wim
                          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                            Custom menu f1 Centrale knop->Weergave stand->Zoom aan/uit-> hier bepaal je het zoom niveau (ik heb hem op Middelmatige zoom staan).

                            Jos
                            Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D200 versus Fuji S5 Pro - het overzicht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
                              Custom menu f1 Centrale knop->Weergave stand->Zoom aan/uit-> hier bepaal je het zoom niveau (ik heb hem op Middelmatige zoom staan).
                              Bedankt Jos! 'k Heb mijn D200 nu ook zo ingesteld.

                              Groetjes, Wim
                              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                              Comment

                              Working...
                              X