Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 : Fotograferen bewegend onderwerp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D200 : Fotograferen bewegend onderwerp

hier heb ik een foto genomen tijdens de pasage aan het stadion in Waregem
    echt scherp vind ik hem ook niet in groter formaat daarvoor heb de exif er bij gezet, indien er niet logische instellingen op staan zeg het gerust ik ben ook nieuwsgierig naar de juiste instelling .Boonen

groeten David
    vanolles

Comment

Dit is een interessant artikel (wel in het Engels). Het gaat wel over de Multi-CAM 2000 van de D2 serie, maar is evenzeer van toepassing op de Multi-CAM 1000 van de D200.

Jos
      Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Ik ben voorstander van de meer gematigde aanpak : 2 uur en 1 bak duvel.
        uhu

maar als je dan per slechte "automatic-photo" een duveltje drinkt dan kom je niet toe

point is dat zelfs de pril beginnende fotograaf meer baat heeft bij halfautomatische en manuele modussen.
        de leek die kiekjes trekt is beter af met een "point-don't-think-and-shoot-autopreset"
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik doe vele wielerwedstrijden per jaar met eerst de D70 en later de D2X, zie www.sportactiefoto.nl
          Ik gebruik zowel enkelveld als dynamische veld.
          Het hangt echt van de situatie af van de gebruikte instellingen.
          Met enkel veld zit je bv altijd goed met een enkele renner, komt er een hele groep op de streep af ben je beter af met alle instel punten.

Gr. John
          Last edited by marbico; 6 april 2007, 14:24.
          www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
            Dit is een interessant artikel (wel in het Engels). Het gaat wel over de Multi-CAM 2000 van de D2 serie, maar is evenzeer van toepassing op de Multi-CAM 1000 van de D200.

Jos
            Hier staat een artikel over Multi-CAM 1000(voor de D200) van dezelfde auteur.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

heb vorig jaar bij beachvolley veel geëxperimenteerd met de verschillende scherpstelsystemen met telkens per fotoreeks aan te geven welk systeem ik gebruikte Slotsom centraal en 1 veld beste resultaat.
              Mss probeer ik binnenkort nog eens die andere systemen.
              http://www.stich.be

Comment

Alweer enkele positieve reakties vandaag + nog wat interessant leesvoer !

Wat heb ik vandaag geleerd ?

Wel een D70s is geen D200 en automatisch werken kan wel eens tegenvallen.

Behalve voor enkele specifieke toepassingen zoals macro waar ik zelf het diafragma instel zet ik het toestel op P (toestel mag zelf snelheid en diafragma kiezen).
                Met mijn D70s heb ik zelfs een paar deftige meeuwen foto's kunnen maken op die manier. Vandaag zijn we eens afgezakt naar Cap Blanc Nez en met ons topic "fotograferen bewegend onderwerp" in gedachten wou ik dus een paar meeuwen in volle vlucht fotograferen. Dikke tegenvaller, want de meeste foto's missen scherpte terwijl dit met de D70s en dezelfde lens geen probleem was. Toen ben ik beginnen knoeien met iso en de sluitersnelheid en vooral de snelheid verhogen bracht verbetering. Enfin ik ga het hier wat kort houden :

Met dezelfde lens (op 200mm):
                In de exif van de vroegere D70s fotos zie ik dat het toestel in mode P snelheden van minimum 1/640 (diafragma +- f7) koos.
                Mijn D200 in mode P koos vandaag snelheden van max 1/350 (diafragma +-f10)

Dus : volgende keer, mode S kiezen zeker...

Dany.

Comment

Voor wat het waard is : mijn vluchtshots maak ik allemaal zonder uitzondering op de M-stand. Diafragma hoeft echt niet naar 10, de afstand is dermate dat je scherptegebied voldoende groot is vanaf laat ons zeggen F5. Meestal stel ik mijn parameters in in functie van de lens, in mijn geval 1/1000" bij F6.3 voor een brandpunt van 600mm. Bij donker weer op ISO 400, normalerwijze ISO200. Op dagen als vandaag met veel zon altijd tegen een blauwe lucht (van de zon weg dus) en nooit in het hellere gedeelte waar de zon zit, komt toch niets van, hoogstens een silhouet.
                  Waarom de M-stand ? Je camera laten beslissen op vluchtshots loopt geheid mis. Je hebt een klein onderwerpje tegen een immens vlak. Om te beginnen kan je niet zonder spotmeting te gebruiken, anders slaat je lichtmeter tilt. Je diafragma gaat hij berekenen op een vlak geheel dat hij ziet en dus drijft hij de scherptediepte op door het diafragma te vernauwen. De sluitertijd gaat hij laten zakken in functie van het diafragma. Meestal eindig je op die manier met een foto voor de vuilbak.
                  Nu op 200mm valt dat allemaal nog mee, op 600mm wordt het een heel ander verhaal. Eerste probleem is dan meestal je onderwerp in de zoeker te krijgen.
                  fotosite

Comment

Potverdorie Elsan, dit kan perfect kloppen man. Die "scherpe meeuwen" met de D70s indertijd waren tamelijk groot in beeld maar vandaag bij Cap Gris Nez vlogen die beesten tamelijk hoog aan de rotswand en dus was het grootste deel blauwe lucht en vandaar waarschijnlijk die te hoge f10.

Voilà weeral gerust gesteld !

Thanks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DanyDC Bekijk bericht
                      Potverdorie Elsan, dit kan perfect kloppen man. Die "scherpe meeuwen" met de D70s indertijd waren tamelijk groot in beeld maar vandaag bij Cap Gris Nez vlogen die beesten tamelijk hoog aan de rotswand en dus was het grootste deel blauwe lucht en vandaar waarschijnlijk die te hoge f10.

Voilà weeral gerust gesteld !

Thanks.
                      geniet van de duvel zou'k zo zeggen :]
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        geniet van de duvel zou'k zo zeggen :]
                        Sommige BD-ers hebben aandelen van Duvel denk ik ....

Comment

heb vandaag in Sport een fotooke gepost met de D70
                          lens: Nikkor 105 2.8 micro
                          AF-C
                          enkel scherpstelveld (bovenste in portraitstand)
                          SB-800 TTL BL -2.0 EV
                          Auto WB
                          A-stand F2.8
                          -1.0 EV
                          ISO200
                          Last edited by Dirtyharry71; 7 april 2007, 22:45.
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                          X