Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 : Fotograferen bewegend onderwerp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D200 : Fotograferen bewegend onderwerp

Oei gevoelig onderwerp.
    Voor het vliegtuigspotten gebruik ik altijd centrale enkel-veld in combinatie met continuous servo.
    De laatste keer dacht ik ik probeer eens wat anders en had meerdere scherpstelvelden ingeschakeld.
    Gevolg de helft van mijn foto's onscherp vooral waneer het toestel van mij af bewoog.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pienie Bekijk bericht
      Oei gevoelig onderwerp.
      Voor het vliegtuigspotten gebruik ik altijd centrale enkel-veld in combinatie met continuous servo.
      De laatste keer dacht ik ik probeer eens wat anders en had meerdere scherpstelvelden ingeschakeld.
      Gevolg de helft van mijn foto's onscherp vooral waneer het toestel van mij af bewoog.
      Vreemd hé, tot nu toe hebben we nog niemand gevonden die wild enthousiast was over die dynamische velden en groepen. Het zijn toch geen ezels die zo'n toestellen in mekaar steken dus ergens moet er in bepaalde situaties toch voordeel uit te halen zijn.
      Iemand al een macro opname geprobeerd van een op hol geslagen kever ?

Veel denkwerk alweer ....

Comment

Koop dit boek en je zal weten wanneer wat te gebruiken:

Comment

Wees gerust Kevlar. Ik heb al veel gelezen maar er is nog altijd verschil tussen theorie en praktijk. Soms heb ik de indruk dat die naslagwerken een op iets andere manier gebrachte handleiding zijn. Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen met praktijkervaring.

Thanks.

Comment

Voor wielrenners gebruik ik in de praktijk bijna nooit de centrale sensor.
            Als je op het gezicht scherpstelt zal dat toch zelden centraal staan.
            Op de D2X kan je wel de reaktiesnelheid instellen waarmee er naar een andere sensor (die het toestel om de 1 of andere manier 'interessanter' vindt) gewisseld wordt als je met groepen werkt.
            In de praktijk gebruik ik liever 1 sensor, en ik kan zeer snel van sensor wisselen indien nodig.
            Dat boek van Thom is verkrijgbaar op CD en als naslagwerk onmisbaar, naast de Nikon gebruikshandleiding geeft het toch wel veel praktische tips..
            Bottom Line: trial and error en zien wat JOU het beste past.
            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

D70(s) is natuurlijk ni te vergelijken met de echte sportscamera's

verleden jaar ook es geprobeerd in RVV

heb 't me wel ni gemakkelijk gemaakt
              want was juist na de Muur en ze vlammen in ons straat dan tegen 60 per uur

Tom achter Leif:

Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

mooie foto.. met centrale sensor scherpgesteld ?
                Dan zit je op de rechteronderam van Leif ergens
                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

95% werken met centale sensor, dan moet je imho altijd veel lucht boven de gezichten hebben. Zoals AdriH stelt is het gezicht bij sporters bijna nooit centraal. Ook wanneer je aan "de gulden snede" denkt komt dit in heel veel gevallen niet echt tot zijn recht. Tenzij je alles gaat croppen in de digitale doka.

Ik werk vnl met de D100, maar heb mijn rechterduim eigenlijk altijd om de schakelbutton om te switchen tussen scherpstelvelden. Baal er ook altijd van dat dit pas kan wanneer de ontspanknop is geactiveerd. (Logisch en ligt aan mij! Maar toch). Verder id Continue scherpstellen ingeschakeld. Maar denk eraan dat niet 100% scherp zal zijn. Missers hou je altijd,

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DanyDC Bekijk bericht
                    Vreemd hé, tot nu toe hebben we nog niemand gevonden die wild enthousiast was over die dynamische velden en groepen. Het zijn toch geen ezels die zo'n toestellen in mekaar steken dus ergens moet er in bepaalde situaties toch voordeel uit te halen zijn.
                    Iemand al een macro opname geprobeerd van een op hol geslagen kever ?

Veel denkwerk alweer ....
                    de functie die wél zaligmakend zou zijn is mindcontrol for exposure and autofocus.
                    sadly, die dingen bestaan (nog) niet. canon heeft wel een soort eyecontrol zodat de cam af/ae toepast op wat jij naar kijkt.

voor de rest is af en ae pure techniek die niet weet wat jij wil. af-punten, af-groepen etc limiteren het automatische tot een bepaald gebied

een (d)slr heeft (zeer) veel mogelijkheden om het automatische aan te passen of uit te schakelen. de bedoeling is dan dat de kennis van de fotograaf het overneemt
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      ... de bedoeling is dan dat de kennis van de fotograaf het overneemt
                      Dat is waarschijnlijk waar ondergetekende zijn problemen beginnen ...

@Dirtyharry71 : mooie foto en zet u maar schrap voor zondag !

Ge zijt allemaal wreed bedankt voor uw pogingen om mij wijzer te maken !

Dany.

Comment

Ik heb pas een stuk een beetje gelezen over het scherpstellen op de D2X, en die fotograaf had na een jaar door hoe het ongeveer werkt, maar het werkt dan perfect, maar je moet er mee leren werken. Ik ben jammer genoeg de link kwijt, want een voor gedeelte werkt de D200 hetzelfde.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat is waarschijnlijk waar ondergetekende zijn problemen beginnen ...
                          wel, je moet je fototoestel eens meer op auto gaan gebruiken

neem daarvoor 1 uur en 2 bakken duvel.

je gaat op pad en bekijkt nooit je lcd en voert nooit correcties uit. 100 foto's op auto af, auto afpunt, auto diafragma, auto sluiter, auto witbalans, auto iso,...

kom thuis, bekijk die foto's..
                          je zal merken dat er omstandigheden zijn waar't best op auto kan. je zal echter ook zien dat er vele foto's totaal slecht zijn (en drink maar een paar duvels als je ze ziet.)
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Hi Parakiet,

Met uw duvel-aanpak zie ik mij in plaats van in een lokale fotoclub eerder te eindigen in de AA-club
                            Misschien ten einde raad ja... maar voorlopig zou ik eerst de Hjanssen-aanpak nog es willen proberen ....

Dany.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                              wel, je moet je fototoestel eens meer op auto gaan gebruiken

neem daarvoor 1 uur en 2 bakken duvel.

je gaat op pad en bekijkt nooit je lcd en voert nooit correcties uit. 100 foto's op auto af, auto afpunt, auto diafragma, auto sluiter, auto witbalans, auto iso,...

kom thuis, bekijk die foto's..
                              je zal merken dat er omstandigheden zijn waar't best op auto kan. je zal echter ook zien dat er vele foto's totaal slecht zijn (en drink maar een paar duvels als je ze ziet.)
                              Ik ben voorstander van de meer gematigde aanpak : 2 uur en 1 bak duvel.
                              fotosite

Comment

ik heb de neiging om altijd met de middenste scherp te stellen ... en dat in de buik/borststreek van de voetballer... zo zit uw onderwerp redelijk centraal op de foto.
                                www.loft6.be

Comment

Working...
                                X