Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D40 en ISO1600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D40 en ISO1600

    De D40 op ISO1600 zet toch wel heel mooie prestaties neer in Jpeg
    Dat is de conclusie na een test gisteren bij Romulus, waarbij we in zijn toch vrij donkere garage een bierflesje van een welbekend merk hebben vastgelegd op foto. Overigens vind ik het gebrek aan AF op de portretlengtes niet zo'n probleem. De AF 85mm f1.4D manueel gefocust gaf zeer goede resultaten

    Exif: ISO1600, f/2, 1/10s, vanuit de hand met VR, hoge ISO ruisonderdrukking op normaal en JPEG rechtstreeks uit de camera:



    100% crop:



    MVG,

    Frank

  • #2
    Re: D40 en ISO1600

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    De D40 op ISO1600 zet toch wel heel mooie prestaties neer in Jpeg
    Ik heb al meermaals gezegd dat de D40 de beste Nikon is.
    Vorige week nog 1tje staan bekijken en ik heb het moeilijk om er geen te kopen.
    De lens selectie zou iets minder eenvoudig zijn.

    Maar er lijkt toch een probleem te zijn met de 100 % crop.
    Ofwel is de oorzaak f2 ofwel is er bewegings onscherpte.

    Kan je even een vergelijkbare foto maken op f2 met een ´dure´ Nikon ?

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: D40 en ISO1600

      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
      Ik heb al meermaals gezegd dat de D40 de beste Nikon is.
      Vorige week nog 1tje staan bekijken en ik heb het moeilijk om er geen te kopen.
      De lens selectie zou iets minder eenvoudig zijn.

      Maar er lijkt toch een probleem te zijn met de 100 % crop.
      Ofwel is de oorzaak f2 ofwel is er bewegings onscherpte.

      Kan je even een vergelijkbare foto maken op f2 met een ´dure´ Nikon ?

      Jan.
      Dit fotootje is gemaakt met de duurste Nikon tele die f2 kan leveren, namelijk de AFS VR 200mm f2G Qua scherpte en contrast kan die tellen hoor De reden van de onscherpte kan te wijten zijn de in camera ruisonderdrukking, of de VR die aan 1/10s niet zo accurate resultaten geeft vergeleken met statief. Om goed te zijn hadden we een volledig testreeksje van ISO200 tot ISO1600 moeten doen vanaf statief, en dan had je de ware impact gezien van de ruisonderdrukking op de scherpte

      MVG,

      Comment


      • #4
        Re: D40 en ISO1600

        en dit met een Sony CCDeke van haast 3 jaar oud.

        Komt door de ervaring die Nikon en ook andere merken die deze CCD gebruiken in de loop der jaren hebben opgebouwd.
        Jpeg algoritmes worden grotendeels door "try and error" samengesteld en telkens als men een sensor herbruikt in een nieuw toestel kan men steunen op de ervaring van de vorige. (is waarschijnlijk een continu process )
        Dit wil in principe ook zeggen als men deze algoritmes overbrengt naar de RAW-converter SW men in RAW zelfde resultaat kan halen met bvb. D70s D50 en een hele hoop andere toestellen welke deze sensor gebruiken.
        Pentax haalt ongeveer zelfde resultaat met K100D welke ook deze sensor gebruikt.

        De RAW converter gebruiken die bij het toestel wordt bijgeleverd kan misschien af en toe ook wel eens een voordeel opleveren.

        Hetzelfde vind je terug tussen d200 en D80 welke ook quasi dezelfde sensor gebruiken (enkel D200 heeft vier uitgangen ipv 2, dit voor snellere data transfer om 5 frames per seconde te halen) waarbij de d80 een improvement is toz van d200 voor wat JPEG betreft. En de d40x zal waarschijnlijk terug een verbetering zijn toz van D80, en dan is Sony daar waarschijnlijk met een nieuwe sensor.


        Je hebt waarschijnlijk wat bewegings onscherpte op de foto, 1/10s is wel wat laag zelfs met VR als je gaat croppen op 100%, maar je message is allesinds goed overgekomen
        Last edited by puerte; 1 april 2007, 19:35.

        Comment


        • #5
          Re: D40 en ISO1600

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Dit fotootje is gemaakt met de duurste Nikon tele die f2 kan leveren, namelijk de AFS VR 200mm f2G Qua scherpte en contrast kan die tellen hoor De reden van de onscherpte kan te wijten zijn de in camera ruisonderdrukking, of de VR die aan 1/10s niet zo accurate resultaten geeft vergeleken met statief.
          1/10 op 300 mm is ook iets teveel gevraagd van IS. Ik herken dus bewegingsonscherpte.

          Ik bezit nu zowat alles van Canon wat ik zelf nodig heb voor perfecte kwaiteit.
          Alleen met een 1DsIII kan het nog beter. En deze 1DsIII bestaat vandaag nog niet.
          Daarom bekijk ik nu ook een Nikon oplossing.

          Een 40D samen met een AFS VR 200mm is inderdaad een heel mooie combinatie om mee te starten.

          Maar net iets teveel tele voor mij.
          Ik zoek meer iets in de buurt van 35 mm (x1,5).

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: D40 en ISO1600

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            en dit met een Sony CCDeke van haast 3 jaar oud.

            Komt door de ervaring die Nikon en ook andere merken die deze CCD gebruiken in de loop der jaren hebben opgebouwd.
            Jpeg algoritmes worden grotendeels door "try and error" samengesteld en telkens als men een sensor herbruikt in een nieuw toestel kan men steunen op de ervaring van de vorige. (is waarschijnlijk een continu process )
            Dit wil in principe ook zeggen als men deze algoritmes overbrengt naar de RAW-converter SW men in RAW zelfde resultaat kan halen met bvb. D70s D50 en een hele hoop andere toestellen welke deze sensor gebruiken.
            Pentax haalt ongeveer zelfde resultaat met K100D welke ook deze sensor gebruikt.

            De RAW converter gebruiken die bij het toestel wordt bijgeleverd kan misschien af en toe ook wel eens een voordeel opleveren.

            Hetzelfde vind je terug tussen d200 en D80 welke ook quasi dezelfde sensor gebruiken (enkel D200 heeft vier uitgangen ipv 2, dit voor snellere data transfer om 5 frames per seconde te halen) waarbij de d80 een improvement is toz van d200 voor wat JPEG betreft. En de d40x zal waarschijnlijk terug een verbetering zijn toz van D80, en dan is Sony daar waarschijnlijk met een nieuwe sensor.


            Je hebt waarschijnlijk wat bewegings onscherpte op de foto, 1/10s is wel wat laag zelfs met VR als je gaat croppen op 100%, maar je message is allesinds goed overgekomen
            VR is zeer goed, maar een statief blijft nog steeds beter hé, en dan zeker op de rand van het mogelijke Hou natuurlijk ook rekening met de ronding van het flesje en de flinterdunne DOF met dit objectief aan f2 en vanop die afstand

            MVG,

            Comment

            Working...
            X