Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp nieuwe camera gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hulp nieuwe camera gezocht

    Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
    Je bent me wel sterk aan het overhalen Jeff.

    Dus de Canon EOS 30D met 8.2 Mp geeft beter beeld dan de Nikon D80 met 10,2 Mp, zijn er nog mensen die dit kunnen bevestigen? Ik weet dat het aantal Mp niet belangrijkste is maar dacht dat in beeld de Nikon beter werkte dan de Canon, eens in hogere ISO waarden zou de Canon dan weer beter werken.

    Momenteel vertrouw ik volledig op u Jeff, dus ik hoop dat er nog mensen zijn die dit kunnen bevestigen of tegenspreken, hoe meer informatie hoe beter ik mijn keuze kan maken

    Alvast bedankt voor de vele informatie Jeff, als je nog tips hebt, altijd welkom


    Een verschil van 2 megapixels kan ook nooit de reden zijn van een overstap, daarbij mag je ook niet vergeten dat die 2 miljoen extra pixels op dezelfde oppervlakte zitten, en je het dus moet doen met kleinere pixels.
    Kleinere pixels geeft meer ruis, dus ...

    Wat van groot belang is is de verwerking van je opnames, en als je die doet zoals het moet dan is een beeld van 8.2 mega bij opname zeker voldoende voor een afdruk van 50 x 75 cm, en in vele gevallen nog groter.

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #17
      Re: hulp nieuwe camera gezocht

      Probeer de beide camera's eens in de winkel uit (zoals Nabi al eerder aanhaalde). Zowel de D80 van Nikon of de 30D zijn goede camera's, maar ook de andere door jou genoemde camera's zijn goed. Dus daarom, probeer in de winkel uit wat het beste aanvoelt en koop die camera.
      Voor wat betreft de lenzen is de 24-70 of 28-70 (van zowel Nikon of Canon) een hele goede keus voor de portretten. Megapixels maken niet zoveel uit, daar zou ik mij niet op blindstaren.

      Kleine toevoeging: Als mensen van jou afhankelijk zijn voor de mooie foto's van de baby, dan is het misschien wel handig om eventueel een andere fotograaf mee te nemen. Want je hebt niet zoveel ervaring met een dslr en dan heb je zeker in het begin tijd nodig om de camera onder de knie te krijgen.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #18
        Re: hulp nieuwe camera gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
        . Ik dacht persoonlijk aan een Nikon D80 (twijfel enorm aan D200, maar beetje bang omwille van al die manuele instellingen)
        Al die manuele instellingen, bedoel je daarmee de knoppen op de body? Al die of binja al die instellingen heeft de D80 ook, maar dan in het menu. De knopjes werken makkelijker als in het menu gaan. Als ik kijk wat ik moet doen om bij mijn D50 van matrix naar spotmeting te gaan, geeft ik de voorkeur aan de draaiknop op de D200. De D80 zit daar weer tussen met een drukknop met draaiwiel.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: hulp nieuwe camera gezocht

          hi again,
          om te starten zou ik beginnen met een goede 18-70mm en aavullen met een 70-200mm, daar loop je al ongelofelijk ver mee, de kosten zijn afhankelijk van wat je eraan wil spenderen. later als je weet in welk genre fotografie je echt wil verdergaan kan je nog altijd lenzen bijkopen zoals macro-lens , fish-eye, nog meer telezoom ( voor beestjes waar je liever niet te dichtbij wil komen), lichtsterkere lenzen voor concertfotografie etc...
          maar het zou gewoon te gek zijn om deze nu al te kopen als je nog niet weet of dit echt je 'ding' is.
          in elk geval succes!
          grtz
          Tasman

          Comment


          • #20
            Re: hulp nieuwe camera gezocht

            Met manuele instellingen bedoelde ik niet echt de knoppen maar eerder het feit dat je alles zelf moet instellen in tegenstelling tot de D80 waar je voorgeselecteerde kan kiezen zoals portret, landschap en dergelijke.

            Kwestie van welk genre, daar ben ik van overtuigd dat dit babyfoto's, landschappen en reisfoto's worden. In mindere mate zou ik er later trouwen, communies en dergelijk bij nemen.

            Om op JLP te antwoorden, is voor familie die graag foto's willen van hun baby. Ze kennen iemand die al foto's wil maken voor hen, dus is eigenlijk gewoon extra dat ik dit doe, niet echt als een opdracht.

            Kan iemand mij een winkel aanbevelen waar ik enkele van deze modellen kan proberen en ze dan ook op stock zijn.

            Echt reuzebedankt voor alle tips

            Comment


            • #21
              Re: hulp nieuwe camera gezocht

              Een 18-70 lens heb ik ook, maar om nu te zeggen dat die zo geschikt voor portretfotografie is? Nee, daarvoor ontbreekt de lichtsterkte. Voor landschappen is die wel weer ok, al mis je dan wel de breedhoek.

              Voor landschappen is een Tokina (is heel wat goedkoper dan de Nikonvariant maar wel behoorlijk goed) 12-24 f4 ATX AF PRO DX een mooie keus of de Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM een mooie lens. De prijzen liggen tussen de 400 en 500 euro. Lichtsterkte is niet zo van belang bij landschappen, want die lopen toch niet weg, dus een snelle sluitertijd is niet echt nodig in de meeste gevallen.

              Voor portretten is een lichtsterke lens wel aan te bevelen. geschikte portretlenzen zijn dus lichtsterk (hebben een diafragma van f2.8 of groter) en hebben een bereik van heel grofweg zo tussen de 50 en 90mm. Een 24-70 of 28-70 f2.8 is heel mooi qua bereik. Deze lenzen zijn er van de gekende merken Nikon en Canon, maar er zijn ook goedkopere alternatieven.

              Voor dieren te fotograferen zul je meer tele nodig hebben en vaak ook een snelle autofocus. Een lens als bijvoorbeeld de 70-200 f2.8 is dan een heel goed alternatief. Ook hier zijn goedkopere versies van, bijvoorbeeld dezelfde lens van Sigma, die ook goede resultaten geeft. En mocht je een Nikon camera kopen, dan is er altijd nog een 80-200 (de voorloper van de 70-200) die ook goede prestaties levert.

              Uiteraard is het veel geld, maar je kan ook overwegen om de lenzen / camera 2ehands te kopen. Dat scheelt vaak veel geld, waardoor je nog meer leuke dingen kan kopen. Bijvoorbeeld een mooie cameratas, statief, flits enz.

              Een kleine toevoeging: De winkels waar je deze kunt kopen zijn de betere fotozaken uiteraard. Vraag of je de camera kunt vasthouden en proberen. Foto Konijnenberg en Geheugenkaart.be worden op deze site veel besproken en zijn beide in België gevestigd. Maar het hangt er ook vanaf waar je woont, want er kunnen vast goede winkels bij jou in de buurt zijn. Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je er vast wel eentje tegen bij jou in de buurt.
              Last edited by JLP; 13 maart 2007, 16:08.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #22
                Re: hulp nieuwe camera gezocht

                Toch nog even een vraag, bij Nikon zie ik lenzen met VR, is er dergelijk iets bij Canon ook? Heb bij voorgaande reply's gelezen dat dit dient om trillende handen tegen te werken. Hier heb ik toch iets last van met momenten.

                Ga deze week zien dat ik eens naar fotokonijnberg of zo kan gaan. Ik hou jullie op de hoogte welk toestel en lens(zen) het geworden is (zijn).

                Comment


                • #23
                  Re: hulp nieuwe camera gezocht

                  Ook sommige lenzen van Canon hebben VR (alleen heet het bij Canon IS) en ook sommige Sigmalenzen hebben dat (alleen heet het dan OS). Dit is inderdaad handig bij de wat langere sluitertijden die je normaal gesproken net niet meer uit de hand kan fotograferen, maar nu dus wel.
                  Veel succes met de aankoop.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #24
                    Re: hulp nieuwe camera gezocht

                    Toch snel nog een vraag voor ze me iets verkopen waar ik later spijt van zou hebben.

                    Is de Canon EF-s 17-55mm f2.8 IS USM lens even geschikt als de Canon EF 24-70 f2.8 USM voor portretfoto's mee te maken? En hoe moet ik die -s juist interpreteren?

                    Is de IS functie nuttig voor het maken van portretfoto's? Mijn voorkeur ging hier naar uit om de trillende handen af te remmen.
                    Last edited by Krimel; 13 maart 2007, 21:29. Reden: zin ontbrak

                    Comment


                    • #25
                      Re: hulp nieuwe camera gezocht

                      Ik ken niks van de kwaliteitsverschillen onderling van Canon lenzen, maar qua bereik voor portretten zou ik toch zeker gaan voor de 24-70. En imho, voor normaal portretwerk heb je IS niet nodig.

                      Comment


                      • #26
                        Re: hulp nieuwe camera gezocht

                        Ik denk dat mijn besluit vast staat als het model goed in de hand ligt wordt het volgende :

                        Canon EOS 30D €899 (met de 150 euro cashback dan al)
                        Canon EF 24-70mm L f2.8 USM €1169
                        Canon EF 70-200mm f2.8L USM Zoom Lens (hiermee wacht ik misschien toch nog even) €1169
                        Last edited by Krimel; 13 maart 2007, 22:05.

                        Comment


                        • #27
                          Re: hulp nieuwe camera gezocht

                          Ik likkebaard al...

                          Comment


                          • #28
                            Re: hulp nieuwe camera gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
                            Ik denk dat mijn besluit vast staat als het model goed in de hand ligt wordt het volgende :

                            Canon EOS 30D €899 (met de 150 euro cashback dan al)
                            Canon EF 24-70mm L f2.8 USM €1169
                            Canon EF 70-200mm f2.8L USM Zoom Lens (hiermee wacht ik misschien toch nog even) €1169

                            Zeer goede keuze !

                            Congrats!

                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #29
                              Re: hulp nieuwe camera gezocht

                              Ik merk dat bij vele de Canon EOS 30D body alleen te koop staat voor 1049 (die cashback actie is gedaan denk ik) en dat de kit 30D body +18-55 lens te koop is voor 1199 en zelfs 1099. Dit kan toch geen verloren geld zijn of wel? Ik vind het echt een prijsje als je vergelijkt met de body alleen.

                              Uiteraard zal de kwaliteit van deze lens iets minder zijn maar toch. Graag suggesties en waarvoor een 18-55 lens best geschikt is.
                              Last edited by Krimel; 15 maart 2007, 10:46.

                              Comment


                              • #30
                                Re: hulp nieuwe camera gezocht

                                Ik kom toch nog even aankloppen, zaterdag ga ik normalerwijze mijn camera aanschaffen.

                                Nu hoor ik bij het topic objectieven dat de 24-70 f2.8 lens niet echt handig om mee te werken is op een Canon Eos 30D. Kan iemand van jullie mij meer wegwijs maken, want er beginnen twijfels langs verschillende kanten op te duiken. Hij zei dat het beter was om dan met de 5D te werken maar die is meteen meer van prijs en is niet echt meer een instapmodel voor mij als beginnende SDL'er

                                Alvast bedankt

                                Comment

                                Working...
                                X