Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp nieuwe camera gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp nieuwe camera gezocht

    Ik heb het forum hier al een beetje gevolgd voor ik me zelf ook registreerde en met deze vraag afkwam. Ik merk echter dat hier echte kenners en vooral sympathieke mensen op het forum zitten dus dacht ik dat jullie mij beetje op weg konden helpen.

    Ik ben namelijk van plan om mezelf een digitaal fototoestel aan te schaffen, hierbij heb ik al liggen twijfelen over de Nikon D80, D200 en Canon EOS 30D, 400D.

    Nu heb ik hier al voorstanders van de Nikon tegengekomen maar ook die van Canon, persoonlijk dacht ik eerder aan de Nikon. Ik weet echter niet goed of ik hierbij de 80 of de 200 best neem. Want ik lees hier dat het beter is om iets meer in objectieven te investeren dan in de body.

    Ik zoek een beetje allround, ik fotografeer namelijk graag portretten, landschappen, dieren, reisfoto's die net dat tikkeltje meer geven. Bedoeling is om in RAW te fotograferen en nadien te bewerken met uiteraard photoshop.

    Moet hierbij ook wel bekennen dat ik nog een leek ben in zowel het fotograferen als in het bewerken van de foto's maar ben wel enorm gedreven, de angst is er een beetje om niet te verzinken in het volledig manueel bedienen van de body maar op termijn wil ik deze wel allemaal kennen en in staat zijn om ze zelf in te stellen.

    Welk raden jullie mij aan? Zowel de body als de objectieven. Ik dacht persoonlijk aan een Nikon D80 (twijfel enorm aan D200, maar beetje bang omwille van al die manuele instellingen) met een Nikkor AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED.

    Alvast bedankt om dit te lezen en de hulp.

  • #2
    Re: hulp nieuwe camera gezocht

    Met een 18-200 vind ik een D80 een prima combinatie. Ook de 18-135 is overigens niet slecht hoor, heeft alleen geen VR.
    Wil je veel gaan doen met allerlei lenzen, ook mf, dan is de D200 natuurlijk een schitterend toestel.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: hulp nieuwe camera gezocht

      Bedoel je met mf manuel focus? Je zal merken dat ik nog een leek ben. En VR zou ik wel nemen daar ik niet werk met statieven, dan lijkt me dat toch beter om iets scherpere foto's te verkrijgen.

      Wat ik me tevens ook afvraag, is het handig om steeds met de 18-200 foto's te trekken of doe ik er beter aan om 2 objectieven te kopen en indien nodig te verwisselen?

      Comment


      • #4
        Re: hulp nieuwe camera gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
        Bedoel je met mf manuel focus? Je zal merken dat ik nog een leek ben. En VR zou ik wel nemen daar ik niet werk met statieven, dan lijkt me dat toch beter om iets scherpere foto's te verkrijgen.

        Wat ik me tevens ook afvraag, is het handig om steeds met de 18-200 foto's te trekken of doe ik er beter aan om 2 objectieven te kopen en indien nodig te verwisselen?

        Ik beschouw me niet als kenner
        Mf is manuele focus. Goed begrepen.

        VR/statief/lenzen: hangt een beetje van je onderwerp af.
        Beeldstabilisatie is nuttig als je (vooral tele) niet snel genoeg kan 'trekken'. De regel is minimum 1/brandpuntsafstand. Op 200mm (is 300mm meestal door de cropfactor) dus 1/300 toepassen. Als je lager gaat is VR nuttig, maar niet te laag, want dan gebruik je beter een statief. Tenzij je chirurg bent

        En snelle onderwerpen zijn ook niet gebaat met VR. Integendeel.
        Het is eerder tegen het trillen van de handen.


        Eén lens heeft voordelen:
        minder stof op de sensor
        de lens is klaar voor een snapshot (niet wisselen)
        minder gewicht dan afzonderlijke lenzen
        minder ruimte in je draagtas
        ...

        Primes (lenzen met een vaste brandpuntafstand) bieden meestal/altijd een betere beeldkwaliteit, zijn meestal lichtsterker (groter diafragma = kleiner getal) maar ook duurder.

        Met een paar kitzooms bijv 18-55 en 55-200 dek je prijsgunstig evenveel als met 18-200 maar die standaardkits zijn over het algemeen niet veel beter dan een goede 18-200.

        Comment


        • #5
          Re: hulp nieuwe camera gezocht

          Die 18-200 die ik genoteerd heb denk ik toch dat vrij goed geschikt is. Of is het toch beter om 2 zoomkits van degelijke kwaliteit te kopen of is het voor mijn toepassingsgebied beter en handiger om primes te kopen? Indien ja welke zoomkits en welke primes bevelen jullie aan?

          Voornamelijk portretten, babyfoto's, in mindere mate dieren en natuur en wil ook uitgerust zijn voor reisfoto's.

          Comment


          • #6
            Re: hulp nieuwe camera gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
            Die 18-200 die ik genoteerd heb denk ik toch dat vrij goed geschikt is. Of is het toch beter om 2 zoomkits van degelijke kwaliteit te kopen of is het voor mijn toepassingsgebied beter en handiger om primes te kopen? Indien ja welke zoomkits en welke primes bevelen jullie aan?

            Voornamelijk portretten, babyfoto's, in mindere mate dieren en natuur en wil ook uitgerust zijn voor reisfoto's.

            Meningen verschillen !

            Een superzoom komt der bij mij niet in, voor mij gaat lichtsterkte voor en gewoonlijk is kwaliteit ook aan lichtsterkte gekoppeld.

            Elke zoomlens is een compromis, om dat compromis aanvaardbaar te maken is er een richtlijn, nooit meer dan 3X zoom, dus deel het hoogte door het laagste getal 200/18 = 11.11 dat is dus een superzoom, waarbij voor mij het compromis te groot is.

            Een DSLR heeft de mogelijkheid om van optiek te wisselen, dat wisselen is een voordeel waarvan de fotograaf kan gebruik maken, door het kiezen van een glasservies dat mekaar mooi opvolgt.

            Ik ben een canon werker van het eesret uur en zou het bereil 18-200 mm dekken door drie zooms, heb ik ook in de praktijk gedaan en de drie zooms zitten in de tas.

            Groothoek = 17-40 mm F4 L USM voor landschappen en dan kan f4 best mee
            Standaard = 28-70 mm F2.8 L USM all round gebruik héél veel op de camera en F2.8 over heel de lijn.
            Telezoom = 70-200 mm f2.8 l USM sluit aan bij de vorige lens , geschikt voor indoor gebruik door weer de F2.8 over héél de lijn.


            Ik wil hier geen flame starten maar wees ervan overtuigd dat momenteel Canon de beste DSLR body's heeft, en op het huidige moment een zekere voorsprong heeft op de concurentie.

            Als body, het budget een "beetje " in gedachten houden zou ik de 30D aanbevelen.

            MVG, Jeff
            Last edited by Digipics357; 13 maart 2007, 11:23.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: hulp nieuwe camera gezocht

              Alle tips zijn welkom, weet alleen niet meer welk dan te nemen, de ene zegt Canon, de andere Nikon, dan zijn er weer die zeggen als je de D80 kan permitteren leg dan iets bij voor de D200.

              Zoals jij zegt Jeff, met die 3 zoomlenzen, is wel een dure gelegenheid

              Canon 30D body : €999
              Groothoek = 17-40 mm F4 L USM €689
              Standaard = 24-70 mm F2.8 L USM €1266
              Telezoom = 70-200 mm f2.8 l USM IS €1849 (of is die ÏS niet nodig, dan €1149

              brengt ons op een totaal van €4803 of €4103, zal wel kwaliteit zijn, maar dacht eerder aan budget van €2500 dat ik dan met de jaren kan uitbreiden aan lenzen

              ik wil echter nu ook geen lens kopen die dan voor de vuilbak wordt als ik verder ga uitbreiden in lenzen

              Comment


              • #8
                Re: hulp nieuwe camera gezocht

                hallo,
                als ik het goed begrijp ben je een beginner, dan zou ik vooral voor een D80 of gelijkaardig van Canon gaan, aangezien je op de D200 enkel de modus A, P, S, M hebt, en ik denk dat je toch gemakkelijker werkt als beginneling met de icoontjes als landschappen, portretten en dergelijke waaruit je toch ook veel kan leren om later verder te gaan met diafragma en sluiterinstellingen.
                kan zijn dat ik verkeerd ben maar dit is mijn gedacht.
                Ben zelf met een D70 begonnen en heb met dit toestel veel geleerd, dus nu is het tijd na 3 jaar om verder te gaan.
                grtz
                Tasman

                Comment


                • #9
                  Re: hulp nieuwe camera gezocht

                  Bij Jeff primeert kwaliteit boven al het andere
                  En daar is niks mis mee (behalve budgetmatig

                  De keuze tussen Canon en Nikon is er één zoals tussen Mercedes en Audi, BMW of Jaguar, Porsche of Ferrari, ...

                  Ik zou zeggen: pak eens een 30D vast, een D200, ...
                  Voel ze eens aan. Dat geeft al een idee.

                  Qua lens: Ik zou me beperken tot een deftige 18-200 (Tamron heeft de voorkeur voor Canon, Sigma voor Nikon, beiden wel zonder beeldstabilisatie). Dat is niet alleen handig voor op reis, maar geeft je ook de mogelijkheid eens te testen, te oefenen, te kijken welke prime of minderzoom (wat is het tegengestelde van superzoom? ) je eigenlijk nodig hebt of ligt. Welke brandpunten gebruik je het meest, dus.
                  Later kan je dan nog de gewilde of noodzakelijke lens aanschaffen.

                  Eén gouden raad (maar die ken je al) beter een goed glasservies dan een supercamera. En gaat langer mee. Maar je keuze voor een merk bepaalt wel je toekomst.


                  Qua toestel, misschien eerder een D80 of 400D om mee te starten en te leren?

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp nieuwe camera gezocht

                    Klopt dat ik een beginner ben. Maar net zoals u wil ik natuurlijk steeds meer instellingen kennen en zelf beginnen experimenteren. Ook dat hield me wat tegen om voor de D200 te kiezen, is alles in een keer en daarvoor lijkt de D80 me dan geschikt instapmodel.

                    Is dit ook het geval bij de Canon EOS 30D, of werkt deze gelijkaardig aan de D200, want zoals bij de D80 met die icoontjes lijkt me voorlopig geen slechte oplossing te zijn.

                    Welk objectief had jij er op geplaats dan Tasman

                    Aan nabi gericht, stel da ik kies voor de BMW, wordt het dan een Canon of Nikon?
                    Last edited by Krimel; 13 maart 2007, 13:09.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hulp nieuwe camera gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
                      Alle tips zijn welkom, weet alleen niet meer welk dan te nemen, de ene zegt Canon, de andere Nikon, dan zijn er weer die zeggen als je de D80 kan permitteren leg dan iets bij voor de D200.

                      Zoals jij zegt Jeff, met die 3 zoomlenzen, is wel een dure gelegenheid

                      Canon 30D body : €999
                      Groothoek = 17-40 mm F4 L USM €689
                      Standaard = 24-70 mm F2.8 L USM €1266
                      Telezoom = 70-200 mm f2.8 l USM IS €1849 (of is die ÏS niet nodig, dan €1149

                      brengt ons op een totaal van €4803 of €4103, zal wel kwaliteit zijn, maar dacht eerder aan budget van €2500 dat ik dan met de jaren kan uitbreiden aan lenzen

                      ik wil echter nu ook geen lens kopen die dan voor de vuilbak wordt als ik verder ga uitbreiden in lenzen

                      Der is niemand die zegt dat je alles in één keer moet kopen hé, dat was bij mij ook niet het geval, maar starten met een 30D en een 24-70 of een 28 70 die je tweedehands koopt brengt je kwalitatief op een goed peil en kost je 1850 tot 2250 Euro.

                      MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: hulp nieuwe camera gezocht

                        Dat is waar wat je zegt Jeff, maar kan ik daarmee geschikte portret en babyfoto's maken? Ik heb binnenkort namelijk al een eerste opname.

                        En de Canon EOS 30D werkt die op dezelfde manier als de D80 met icoontjes voor portret, landschap en dergelijke?

                        Alvast bedankt voor alle hulp, stel ik echt op prijs.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hulp nieuwe camera gezocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
                          Dat is waar wat je zegt Jeff, maar kan ik daarmee geschikte portret en babyfoto's maken? Ik heb binnenkort namelijk al een eerste opname.

                          En de Canon EOS 30D werkt die op dezelfde manier als de D80 met icoontjes voor portret, landschap en dergelijke?

                          Alvast bedankt voor alle hulp, stel ik echt op prijs.


                          Daarmee kan je heel veel doen, want dat is de lens die het meest op mijn camera staat ook en ik doe hoofdzakelijik modellen dus portretten in mijn studio.

                          Over de werking van een Nikon D80 kan ik je niet informeren, ik ben Canon werken van de eerste "betaalbare " reflex en dat was toen in 2000 de D30, niet te verwarren met de 30D die een hedendaags model is. De D30 had 3.2 Mega pixels en koste op die moment 120.000 Bfr voor de body .

                          Als je met die icoontjes de vorm van instellingen bedoeld, dan is dit inderdaad iets wat je ook op Canon body's vind, alleen ga je der maar zeer beperkt gebruik van maken, want eens je weet wat je moet weten zijn er drie instellingen die je gebruikt.

                          - Is de snelheid het belangrijkste = S = Shutter value
                          - Is dieptescherpte het belangrijste = A = Aperture value
                          - Wens je volledige controle = M = Manual modus

                          De creatieve zone als instelling kan geen reden zijn om een body te kopen !

                          MVG, Jeff
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: hulp nieuwe camera gezocht

                            Je bent me wel sterk aan het overhalen Jeff.

                            Dus de Canon EOS 30D met 8.2 Mp geeft beter beeld dan de Nikon D80 met 10,2 Mp, zijn er nog mensen die dit kunnen bevestigen? Ik weet dat het aantal Mp niet belangrijkste is maar dacht dat in beeld de Nikon beter werkte dan de Canon, eens in hogere ISO waarden zou de Canon dan weer beter werken.

                            Momenteel vertrouw ik volledig op u Jeff, dus ik hoop dat er nog mensen zijn die dit kunnen bevestigen of tegenspreken, hoe meer informatie hoe beter ik mijn keuze kan maken

                            Alvast bedankt voor de vele informatie Jeff, als je nog tips hebt, altijd welkom

                            Comment


                            • #15
                              Re: hulp nieuwe camera gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht

                              Aan nabi gericht, stel da ik kies voor de BMW, wordt het dan een Canon of Nikon?




                              Ik rij al 25 jaar met een japanner en ben zeer tevreden met het merk, waarom zou ik dan met een ... rijden die ook niets meer doet dan me brengen waar ik moet zijn, net zoals mijn japanner?

                              Comment

                              Working...
                              X