Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf Nikon dslr ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf Nikon dslr ???

Hello BD-ers

Ik ben nieuw op het forum maar heb hier afgelopen weken al heel wat informatie opgedaan. Een van komende weken zoek ik me een dslr aan te schaffen, maar zit nog met een groot enkele dilemma. Merk ligt al vast, zal een Nikon worden daar mijn vader net een D80 gekocht heeft en dus kunnen objectieven dubbel gebruikt worden.

Ik zou me vooral willen toeleggen op natuur en landschappen, wss redelijk veel "by night". en familiekiekjes.

Heb een behoorlijk budget om te spenderen, Maar heb al enkele zekerheden.

- Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nikon (zoomlens met goede prijs/kwaliteit verhouding)
    - Tamrac 5575 Expedition 5 zwart (backpack met Voldoende ruimte voor mijn Nikon CP5400 en videocamera- JVC everio MG505)
    - Sandisk SD extreme III 2gb (op geheugen mag je niet besparen)
    - Statief voor dslr reken ik ook op 100-150euro (wss Velbon)

Maar dan nog het belangrijkste...

Het Body: (+-1250euro ter beschikking)

D80 is de eerste optie, recente 10 megapixel camera met zeer goede reviews in diverse vakbladen en websites. Heb hem ook al geprobeert bij mijn vader, en is zeer goed handelbaar en met wat oefening een plezier om mee te werken.

Andere optie is de D70s, 6 megapixel maar voor amateurfotografie is dat ruim voldoende. Ook zeer degelijk maar ondertussen al wel bijna 2 jaar oud.

D40 valt af wegens geen interne focusmotor wat de keuze aan objectieven beperkt.

Mijn voorkeur gaat uit naar de D80, ook met het oog op fotobewerking, knippen en dergelijke, meer detail...
    Is dit de meerprijs waard? En zouden jullie opteren voor een kitlens of niet?
    Ik speel met het gedacht om Body apart te kopen met daarbij een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC lens Nikon.
    Zou 60 euro duurder zijn dan de kit, maar wel ineens wat lichtsterker.

Is toch een investering voor even dus wil ook wel eens een ander gedacht horen.

In ieder geval dank bij voorbaat.

En mij zal je zeker nog terugvinden op dit forum.
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Re: Aanschaf Nikon dslr ???

Ik heb die keuze ook moeten maken ( jaar geleden).

Zou niet op t glas besparen.

Liever 1 goede lens als 2 ....................................

Gr

Maar ook IK wou niet naar anderen luisteren en maakte dus de veel gemaakte fout, kost je nog meer geld

Comment

Ik zou gaan voor een D80 met Tamrom 17-50 f2.8
      zo zoiets rond de 1250€ moeten kosten in totaal denkik, kan ook iets meer zijn.
      Check even Konijnenberg.NL
      SHARPimages.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door znoopy Bekijk bericht
        Ik heb die keuze ook moeten maken ( jaar geleden).

Zou niet op t glas besparen.

Liever 1 goede lens als 2 ....................................

Gr

Maar ook IK wou niet naar anderen luisteren en maakte dus de veel gemaakte fout, kost je nog meer geld

Hier sluit ik mij graag bij aan.
        D50 en d80 scoren goed bij hoge iso's. veel beter zelfs dan de d2x.
        Dus geeft ook wat meer speelruimte bij avondfotografie (uit de hand) . Op statief maakt het allemaal niet zoveel uit omdat je dan toch in de lage iso's kunt fotograferen
        bezuinig niet op lenzen. beter een goede dan een paar wat mindere. Uiteindelijk kom je via een omweg toch weer bij de betere lenzen uit.

Kijk anders voor lenzen naar een mooie jonge gebruikte. Hier is regelmatig aanbod.

succes met je keuze.
        je gaat in ieder geval voor het enige juiste merk
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Dank u voor de reacties tot hiertoe...

Ik weet dat glas belangrijk is, maar als beginner zoek ik ook niet meteen al te veel centen uit te geven. Liever een goede body en lenzen komen er zoiezo nog bij in de toekomst.

Maar zijn de objectieven die ik hier vermeld prijs/kwaliteit ok?

- Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC lens Nikon (in de plaats van de 18-70 kitlens van nikon)

- Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nikon
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht

Ik weet dat glas belangrijk is, maar als beginner zoek ik ook niet meteen al te veel centen uit te geven. Liever een goede body en lenzen komen er zoiezo nog bij in de toekomst.

- Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC lens Nikon (in de plaats van de 18-70 kitlens van nikon)

sigma 17-70 heb ik geen ervaring mee.. als ik mocht kiezen in jouw plaats zou ik wel voor tamron 28-75 f2.8 gaan.. veel besproken lens en over ganse bereik f2.8.. echter wel geen groothoek.. begint pas aan 28mm..

dus waarom niet een kitlens van D50 (17-55) erbij nemen bvb mocht je dit toch nodig hebben.. is plastiekerig gevoel maar doet zijn ding wel.

70-300 is ideale beginnerslens maar verwacht er geen wonderen van.
            Qua kwaliteit/budget is dit natuurlijk wel een topper!
            Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht

Uwe goeie body is na een jaar of twee al weer achterhaald.
              Lenzen houden hun kwaliteit en waarde.

Dus beter investeren in beter lenzen.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oefen n jaar met de d80 van Pa , daarna n echte kopen

Comment

de D80 is een goede keuze....
                  Op de lenzen niet gaan besparen.......dus...

Koop goed glas en je zal er veel plezier van beleven.
                  Nikon spul

Comment

De lenzen die je daar zelf aanhaalt, zou ik vanzeleven niet kopen. Je zal na een tijdje alleen maar teleurgesteld zijn. Ik zou luisteren naar degenen voor mij en gaan voor die 17-50 2.8 van Tamron, of als je minder breedhoek nodig hebt, die 28-75 2.8.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

goedkoop glas is tweedehands weinig waard, de meesten willen ervanaf, en wie wilt dat nu kopen? je potentiële klanten hebben allemaal net een kit gekocht

een body is datgene dat supersnel waarde verliest. Mijn lenzen van circa 15 jaar oud zouden vandaag nog steeds om en bij de 500 euro waard per stuk zijn. (ok, ze kosten toen ook een fortuin, maar zijn nog steeds supergoed en volledig functioneel

koop dan liever een tweedehands D70 van 300 euro met goed glas .. dan verlies je max 300 euro op de body, en je glas behoud zijn waarde. Maar een superbody met matig glas geeft nog altijd geen goede foto's. Erger nog, een D80 is minder vergevensgezind op je glas dan een D70

Comment

Ben net naar fotokonijnenberg geweest in turnhout en koop is gerond.

Is een D70s geworden met 18-70 kitlens. In de nabije toekomst komt daar wss nog een nikon 70-300 g lens bij. En wie weet wat er later nog allemaal komt.

Dank voor de reacties hier

en nu

Let The Game Begin

Dus deze topic mag toe.

Comment

Heb een behoorlijk budget om te spenderen
                          En toch koop je een kitlens.... ?
                          Nikon spul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
                            Ik heb mijn 18-70 kitlens ooit verkocht en heb daar nu al dik spijt van. Dat is een hele goede en ondergewaardeerde lens. En ze is nog (redelijk) goedkoop ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
                              Deze lens is een degelijk begin, kan ik eerst proberen wat me het best ligt van fotografie (landschap, natuur, macro, ...) en dan kan ik een lens bijkopen specifiek in die richting.

Comment

Working...
                              X