Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Specifiek camerasysteem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Specifiek camerasysteem

Ik ben op zoek naar een camerasysteem voor ons labo met een aantal specifieke eisen. De camera zou op een pc moeten worden aangesloten en de camera zou van daaruit ook bediend moeten kunnen worden (in/uitzoomen, diafragma, sluitertijd, zien wat er op de foto staat en wat niet,...). Bovendien moet een filter voor de lens geplaatst kunnen worden (een UV-filter die alles onder 500 nm blokkeert).

Gezien de eis om een filter te plaatsen dacht ik aan een relfexcamera, maar die kan dan weer niet via de pc bediend worden. Iemand een voorstel?

Alle hulp is meer dan welkom en alvast bedankt,
    Stijn

Re: Specifiek camerasysteem

Een Nikon DSLR kan met Nikon Capture of met Remote Control kan vauit een computer(sluitertijd, diafrag, iso, afdrukken ed en het beeld verschijnt op de monitor na enige tijd) helemaal bediend worden. Waarschijnlijk heeft Canon de zelfde mogelijkheden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Waarschijnlijk heeft Canon de zelfde mogelijkheden.
      Tuurlijk!

Zelfs 3th party software is er ook!
      -=- Light is the key...

Comment

ik denk dat zoomen op afstand een probleem
        wordt als je met een dslr gaat werken. allicht
        ga je het eerder in de hogere compact of bridge
        moeten gaan zoeken.

elk toestel trouwens met een externe lens kan
        een filter dragen. kijk bv eens naar de canon G-reeks
        of powershot S-reeks of de panasonic Lumix? ik weet echter niet of
        de zoom daarvan electronisch is gestuurd ...

de filter zul je er dan wel met een adapter op
        moeten zetten ...

PS: enkele mogelijkheden:

mm
        Last edited by mm; 28 februari 2007, 14:14.
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

In principe is het niet onoverkomelijk mocht er niet gezoomd kunnen worden via de pc. Wat wel bijzonder handig zou zijn is als je een 'live' beeld op je pc krijgt (dus op voorhand via de pc de compositie kunt beoordelen). Ik vermoed dus dat ik best eens richting compact camera's kijk. Mocht er iemand ervaring hebben met fotografie via pc: meer info over materiaal e.d. is zeker welkom.

Comment

voor life-view kun je ook terecht bij:
            > olympus 330E
            > panasonic Lumix DMC-L1
            > leica digilux 3

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
              In principe is het niet onoverkomelijk mocht er niet gezoomd kunnen worden via de pc. Wat wel bijzonder handig zou zijn is als je een 'live' beeld op je pc krijgt (dus op voorhand via de pc de compositie kunt beoordelen). Ik vermoed dus dat ik best eens richting compact camera's kijk. Mocht er iemand ervaring hebben met fotografie via pc: meer info over materiaal e.d. is zeker welkom.
              Bij Canon zit de SW om remote te werken standaard in het pakket. Een pre-view is er niet, maar je kan digitaal toch een extra foto trekken zonder problemen. Dus je neemt de foto, bekijkt hem, pas de instellingen e.d. aan, neem terug een foto...
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Die preview is inderdaad ook niet onoverkomelijk, maar wel een sterk pluspunt. Een probleem is in ons geval dat de omgeving van de camera gecontamineerd gaat worden met ethidiumbromide (een toxische stof). Vandaar dat het handig is om niet constant handschoenen aan en uit te moeten doen tussen pc (foto trekken) en camera (in/uitzoomen). Anderzijds: als de camera een voldoende hoge resolutie heeft volstaat het waarschijnlijk om enkel digitaal in te zoomen.

Iemand die toevallig weet welke camera's een live beeld kunnen doorsturen naar de pc? Ik ben immers niet zeker of dit mogelijk is bij
                > olympus 330E
                > panasonic Lumix DMC-L1
                Kwaliteit van dat live beeld is onbelangrijk (je moet enkel kunnen zien of compositie juist is).

Comment

Hoeveel mag dat kosten?
                  Voor zo'n doeleinden bestaan er hoge-resolutie camera's (ook video), die een perfect live beeld geven en dikwijls ook een specifieke software hebben waarmee je meteen ook metingen kan doen (kleuren, lengtematen, oppervlaktes,...).
                  Voorbeeldjes van bij Zeiss, tot 13 megapixels per kleurkanaal.
                  Ik vermoed wel dat dit speelgoedje de prijs van een mooie gezinswagen zou kunnen hebben...
                  Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    voor life-view kun je ook terecht bij:
                    > olympus 330E
                    > panasonic Lumix DMC-L1
                    > leica digilux 3

mm
                    1dmkIII niet vergeten
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Waarom geen gebruik maken van een hogr resolutie bewakingscamera ?
                      Ik zit zelf in die branche en onze megapixel camera's hebben een resolutie van 5 megapixels. Kostprijs zonder lens begint rond de €1100, ex btw. Deze camera's zijn via een IP aansluiting te besturen, kunnen permanent opnemen en je kan snapshots wegschrijven op een JPEG formaat.

Als je interesse hebt laat je maar iets weten via PM.

Mvg,

Wim
                      BD0808BE

Comment

Iemand die toevallig weet welke camera's een live beeld kunnen doorsturen naar de pc? Ik ben immers niet zeker of dit mogelijk is bij
                        > olympus 330E
                        > panasonic Lumix DMC-L1
                        Met de 'Olympus Studio' software kan je via USB niet alleen het live beeld op een laptop zien, maar ook de camera sturen.

mvg.
                        Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                          Hoeveel mag dat kosten?
                          Voor zo'n doeleinden bestaan er hoge-resolutie camera's (ook video), die een perfect live beeld geven en dikwijls ook een specifieke software hebben waarmee je meteen ook metingen kan doen (kleuren, lengtematen, oppervlaktes,...).
                          Voorbeeldjes van bij Zeiss, tot 13 megapixels per kleurkanaal.
                          Ik vermoed wel dat dit speelgoedje de prijs van een mooie gezinswagen zou kunnen hebben...
                          Kris
                          Het is juist dat soort toestanden dat we willen vermijden
                          In principe denk ik dat een compact camera moet volstaan. Het te fotograferen object is pakweg 10 op 20 cm en 40 cm verwijderd van de camera, dus al te duur zou de camera niet moeten zijn om een deftige scherpte en resolutie te bekomen.
                          Mocht iemand weet hebben van compact camera's die vanaf pc bediend kunnen worden? Ik vermoed dat live beeld daar wel altijd voorzien zal zijn?

Comment

ik denk dat je nagenoeg elke compact van een beetje naam
                            via de PC kunt sturen. ik kan het zelfs met mijn antieke ixus II

mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"

Comment

Working...
                            X